AMD: Fermi är en pappersdrake

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Varför blir du så upprörd över att andra blir upprörda över grafikkort? Det är ju inte precis som om du blir upprörd över barnporr, massmord, krig, svält eller elände. För i h-vete, om någon krigar om hårdvara så behöver man väl inte lägga sig i och klaga bara för att någon klagar på grafikkort och tillverkare.

och där exponerade jag mig för attacker från alla som klagar på folk från båda "lagen". Smartast

Eftersom du inte kunde bemöta det jag skrev på ett vettigt sätt så raljerade du istället över mitt inlägg med en språklig liten finurlig tvist som du säkert tyckte var störtkul. Speglar även nivån på den övriga "debatten".

Men du har rätt i att jag borde ge tusan i att att skriva i trådar som denna eftersom jag inte tillför något utom att påpeka att jag tycker många är fåniga, osakliga och förefaller mer eller mindre uttalat tycka att andra människor är dummare än de själva är på basis av vilka grafikkort de föredrar att köpa. Detta ska givetvis åtgärdas. I take my leave.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Jag blir häpen varje gång jag ser att en diskussion om grafikkort kan göra människor så upprörda. Har ni ett kärleksförhållande med er hårdvara eller? Vi pratar om grafikkort här, GRAFIKKORT! Inte barnporr, massmord, krig, svält och elände. För i h-vete, om någon gillar nvidia eller ATI behöver man väl inte ta det personligt bara för att man föredrar det andra märket.

Och där exponerade jag mig för attacker från båda "lagen". Smart.

Ett kärleksförhållande till barnporr och massmord är i många fall olagligt samt alltid osmakligt. krig, svält och elände är mer ok att vara fanboy av men jag ser det ändå som både lämpligt och harmlöst att hålla sig till Ati/nvidia.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

"AMD spar inte på orden utan sågar konkurrentens kommande grafikkort längsmed fotknölarna,"

Återigen, var i deras presentation sker detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Senast HÄR skrev du hur löjliga mina argument var, som beskrev och bevisade tekniskt att det som var skrivet var korrekt, det är bara att läsa inlägget nedanför ditt för mitt slutgiltiga inlägg i den tråden.

Vad har du själv för förbryllande argument till att Fermi kommer vara helt överlägset AMD's bästa kort? Vid lanseringen av Fermi kommer redan HD5870X2/HD5890 finnas. Det kommer med betydligt större sannolikhet att vara totalt överlägset Fermi.

Som mrfisse skrev ovan, så måste jag hålla med.

"Det är iaf min spekulation och med tanke på dom uppgifter som finns så känner jag mig ganska säker på den saken. "

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nu måste man komma ihåg att det överdrivs integrand i mellan lägren

Som översättning till er som inte är så vana vid måttenheterna så betyder "Totalt överlägsen" 5-10% bättre i de flesta benchmarks

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gimbal
"AMD spar inte på orden utan sågar konkurrentens kommande grafikkort längsmed fotknölarna,"

Återigen, var i deras presentation sker detta?

Jag håller med. Det sätts många ord i AMDs mun i artiklarna som skrivs. Nu händer ju det här hela tiden med det mesta som skrivs så det gäller ju inte bara den här grejen. Sensationsskriveri som vanligt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Intressant apostrof i det sista citatet. Ser proffsigt ut.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Medan jag vanligen håller med att om man är bra behöver man inte skryta det är för mycket folk som köper komponenter baserat på ren skit till information. Att då låta Nvidia spy ur sig vad som helst och snällt sitta vid sidan är bara korkat. De av oss som kan vårat skit struntar i PR så länge det är någorlunda korrekt (fejk kort och liknande går lite under det här då man kan knappast säga att AMD ljuger i sin presentation) och resten får en annan sida.

Med tanke på att ATI bär upp AMD kan det knappast vara dåligt att de går bra och dessutom behöver nvidia komma ner på jorden och börja satsa på att tillfredsställa sina användares behov och inte gå runt och spy dynga (de börjar ju likna EA mer och mer).

Det kanske inte framgick så tydligt, men jag håller helt klart med vad gäller Nvidia, de förtjänar att dras ned lite i skiten, jag avskyr deras dumdryga attityd och AMD/ATI har all rätt i världen att "ge igen", men jag tycker de hade kunnat låta bli ändå eftersom det inte behövs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Eftersom du inte kunde bemöta det jag skrev på ett vettigt sätt så raljerade du istället över mitt inlägg med en språklig liten finurlig tvist som du säkert tyckte var störtkul. Speglar även nivån på den övriga "debatten".

Men du har rätt i att jag borde ge tusan i att att skriva i trådar som denna eftersom jag inte tillför något utom att påpeka att jag tycker många är fåniga, osakliga och förefaller mer eller mindre uttalat tycka att andra människor är dummare än de själva är på basis av vilka grafikkort de föredrar att köpa. Detta ska givetvis åtgärdas. I take my leave.

Tips: låt bli att ta allt på 100% allvar. Det här forumet är förbaskat kul att både läsa och skriva i, det är väldigt ofta man sitter och skrattar så man håller på att göra i byxan.

Ja, grafikkortsdebattinläggen är ofta överdrivna, onödiga och löjliga, men förbaskat roliga!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Fan vad de håller på! har de inget bättre liv eller? AMD sänker sig verkligen framför mina ögon.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Fan vad de håller på! har de inget bättre liv eller? AMD sänker sig verkligen framför mina ögon.

Ta och kolla vad AMD verkligen säger och vad som späs på i artiklarna. AMD lägger bara fram fakta, resten står skribenten av artikeln för.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Gnatas gärna, men gör det gärna via pm om det inte intresserar någon annan.
*tråd rensad*

Permalänk
Medlem

I näst avsnitt av Dokusåpan Fanboi: The hardware wars...
Kommer pappersdraken att spruta eld? Får Amd äta upp sina ord? Får kunderna en bra produkt och var är Intel?

Nästa vecka, samma tid, samma kanal.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

En massa nVIDIA fanboys...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Proffsmoddare

Vågat drag av AMD. Kan ju dock bli lite hett om öronen om man går ut och säger saker som dessa och fermi blir bättre än 5000serien. BÄTTRE behöver inte betyda mer fps utan andra saker också. Så som physx, eyefinety, strömförbrukning, pris osv.

Det kommer bli VÄLDIGT intressant den här gången då AMD och Nvidia har gått på så pass olika spår.

Väntar ivrigt på något test nu!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Vågat drag av AMD. Kan ju dock bli lite hett om öronen om man går ut och säger saker som dessa och fermi blir bättre än 5000serien. BÄTTRE behöver inte betyda mer fps utan andra saker också. Så som physx, eyefinety, strömförbrukning, pris osv.

Det kommer bli VÄLDIGT intressant den här gången då AMD och Nvidia har gått på så pass olika spår.

Väntar ivrigt på något test nu!

this!!!! (som man gör på andra forum)

Och efter att ha läst några liknade trådar så börjar jag misstänka att de allre flesta poster här är mer eller ironiska och skrivs utifrån kapitel 1 i "ironisk och provokatorisk text".

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Vågat drag av AMD. Kan ju dock bli lite hett om öronen om man går ut och säger saker som dessa och fermi blir bättre än 5000serien. BÄTTRE behöver inte betyda mer fps utan andra saker också. Så som physx, eyefinety, strömförbrukning, pris osv.

Det kommer bli VÄLDIGT intressant den här gången då AMD och Nvidia har gått på så pass olika spår.

Väntar ivrigt på något test nu!

Just därför köper jag ändas ATI, inte dugg kåt på massor av FPS utan mer på kvaliteten på grafiken... vilket clownen inte har.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
this!!!! (som man gör på andra forum)

Och efter att ha läst några liknade trådar så börjar jag misstänka att de allre flesta poster här är mer eller ironiska och skrivs utifrån kapitel 1 i "ironisk och provokatorisk text".

Vad menar du? att mitt inlägg är provokatoriskt? Det är det då verkligen inte menat.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Just därför köper jag ändas ATI, inte dugg kåt på massor av FPS utan mer på kvaliteten på grafiken... vilket clownen inte har.

Physx är dock imponerande tycker jag. Höjer spelkänslan rejält i de spel jag sett som använt det.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Vad menar du? att mitt inlägg är provokatoriskt? Det är det då verkligen inte menat.

Åh nej. Jag höll bara med dig i vad du skrev.
Ber om ursäkt för det hela.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag håller inte riktigt med AMD.

Särskilt punkten om stöd för ECC är ju bara vettig. Visst är RAM med ECC dyrare i dagsläget, men mest på grund av den låga efterfrågan. Med tanke på hur vanligt det är med minnesfel, och då särskilt när minnet använts några år, borde ECC användas i mycket större utsträckning.

Som jag förstått det så har AMDs alla socket AM3-processorer inbyggt stöd för ECC, så varför gnälla när Nvidia hinner först med motsvarande för GPU?

/Olle

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Jag håller inte riktigt med AMD.

Särskilt punkten om stöd för ECC är ju bara vettig. Visst är RAM med ECC dyrare i dagsläget, men mest på grund av den låga efterfrågan. Med tanke på hur vanligt det är med minnesfel, och då särskilt när minnet använts några år, borde ECC användas i mycket större utsträckning.

Som jag förstått det så har AMDs alla socket AM3-processorer inbyggt stöd för ECC, så varför gnälla när Nvidia hinner först med motsvarande för GPU?

/Olle

ECC på grafikkortet ger inte mycket så länge man bara använder kortet till grafik, eftersom Nividia har tänkt använda det till annat har dom även implementerat ECC-minnen, ATI använder kortet mest till grafik så dom kan strunta i ECC.
Antar att det helt enkelt handlar om olika sätt att använda korten, i Nvidias fall är det motiverat med ECC i ATI:s är det inte det.
Min nästa dator kommer nästan säkert ha ECC-minnen på moderkortet, tack för länken.

edit Ja och ESD har jag alltid aktat mig för, det är också ett bra sätt att minska risken för minnesfel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Jag håller inte riktigt med AMD.

Särskilt punkten om stöd för ECC är ju bara vettig. Visst är RAM med ECC dyrare i dagsläget, men mest på grund av den låga efterfrågan. Med tanke på hur vanligt det är med minnesfel, och då särskilt när minnet använts några år, borde ECC användas i mycket större utsträckning.

Som jag förstått det så har AMDs alla socket AM3-processorer inbyggt stöd för ECC, så varför gnälla när Nvidia hinner först med motsvarande för GPU?

/Olle

Gnäll vet jag väl inte, de konstaterar bara att Nvidia satsar på företagsinriktade nischlösningar, med ECC etc, istället för att sikta på maximal spelprestanda till lägsta möjliga pris.

Det är förstås inget fel i sig, men det är ju en tydlig indikation på Nvidias försök att överleva utan någon egen CPU i den inte så hemskt avlägsna framtiden, och att de är mer koncentrerade på det än spelgrafik (vilket förstås KAN vara ett svepskäl för att mörka problemen med GT300), och därmed framstår AMD/ATI som mer intressant för spelentusiasten (enligt dem själva då... och mig... hehe).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Åh nej. Jag höll bara med dig i vad du skrev.
Ber om ursäkt för det hela.

Lungt

Tänkte så att jag inte sa något konstigt. Det är nog med pajkastning

Vill inte uttala mig om någon av lagen i någon post i en tråd som denna då det direkt ballar ur i mitt tycke. Har haft både Ati och nvidia och varit nöjd med båda.

Man ska helt enkelt vända kappan efter vinden och köpa det som passar en själv bäst.

Det är så många faktorer som spelar in. Själv värderar jag Prestanda och kylare väldigt högt. Det ska vara så tyst som möjligt.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Gnäll vet jag väl inte, de konstaterar bara att Nvidia satsar på företagsinriktade nischlösningar, med ECC etc, istället för att sikta på maximal spelprestanda till lägsta möjliga pris.

Det är förstås inget fel i sig, men det är ju en tydlig indikation på Nvidias försök att överleva utan någon egen CPU i den inte så hemskt avlägsna framtiden, och att de är mer koncentrerade på det än spelgrafik (vilket förstås KAN vara ett svepskäl för att mörka problemen med GT300), och därmed framstår AMD/ATI som mer intressant för spelentusiasten (enligt dem själva då... och mig... hehe).

nVIDIA har en egen CPU

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
"Det är iaf min spekulation och med tanke på dom uppgifter som finns så känner jag mig ganska säker på den saken. "

Vem har skrivit det och varför drar du in mitt citat som inte var ditt? Börjar bli rätt snurrigt och veligt att diskutera med dig om något som i detta fallet verkligen saknar relevans.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
nVIDIA har en egen CPU

Nej, de har ingen CPU. De kanske har (i framtiden) en kompetent GPGPU, men de saknar en x86-licens och det begränsar Fermis användningsområden.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nej, de har ingen CPU. De kanske har (i framtiden) en kompetent GPGPU, men de saknar en x86-licens och det begränsar Fermis användningsområden.

Tegra?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Jag trodde du menade CPU i den meningen sådana som används i en vanlig dator.

My bad.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Tegra?

Använder inte TEGRA en Arm kärna för vanliga CPU beräkningar? Och TEGRA sköter video/ljud osv.? Så är det iaf med ZuneHD om jag itne är

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|