Permalänk
Medlem

Har kollat på HP Tyskland och andra EU länder också men även där är skärmen lågupplöst. Europa är tydligen inte en intressant marknad för HP helt enkelt och då är HP inte intressant för mig. Får bli en Dell istället

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hans_villius
Vilken rutten försäljare. Vilket shockerande korkat svar till och med...

Kommer inte 1920x1080skärmarna att vara tillgängliga i Sverige så kommer jag inte ens att titta vidare på envyn.

Frågade HP nyss om att de endast kommer med 1300x.. upplösningen på 15"aren som det stod på HP´s webshop.

Svaret var att deras webbnisse skrivit fel och det är 1920x1080 upplösningen som kommer levereras!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quackpack
Frågade HP nyss om att de endast kommer med 1300x.. upplösningen på 15"aren som det stod på HP´s webshop.

Svaret var att deras webbnisse skrivit fel och det är 1920x1080 upplösningen som kommer levereras!

Jag tvivlar starkt på det. För det första har HP anställda bekräftat att det finns datorer med 1366x768 upplösning och att dom produceras för tillfället. För det andra så är 17kkr ganska "lågt" pris på datorn i Sverige med tanke på påslaget överfört från US$ brukar vara, det indikerar IMHO att de svenska modellerna har billigare komponenter och det enda som kan skilja är just skärmen.
Det är värt veta att HPs interna dokumentation inte är konsekvent så att fråga supporten och liknande kan ge olika svar beroende på vad dom fått informationen ifrån! Inkompetensen verkar frodas där...

Permalänk
Medlem

Kollar man på inWarehouse.se så kommer Envy 15 att ha WUXGA-skärm

HP Envy 15-1099 15.6 WUXGA

Det är ju rätt intressant eftersom WUXGA enligt Wikipedia är 1920x1200 (och inte 1920x1080).

Så jag mailade deras kundservice och frågade om det stämde.
Svaret:
Bäste kund!

Ja, den kommer att säljas med WUXGA skärm.

Nåt man kan ta med en nypa salt kanske. Verkar egentligen som informationsspridningen kring den här produkten är rätt dålig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keso77
Kollar man på inWarehouse.se så kommer Envy 15 att ha WUXGA-skärm

HP Envy 15-1099 15.6 WUXGA

Det är ju rätt intressant eftersom WUXGA enligt Wikipedia är 1920x1200 (och inte 1920x1080).

Så jag mailade deras kundservice och frågade om det stämde.
Svaret:
Bäste kund!

Ja, den kommer att säljas med WUXGA skärm.

Nåt man kan ta med en nypa salt kanske. Verkar egentligen som informationsspridningen kring den här produkten är rätt dålig.

Jepp även den interna Har fått det "verifierat" från två oberoende personer som säger sig vara anställda av HP att deras interna dokumentation inte är konsekvent.
Hursomhelst är det ju möjligt att beställa en dator online när dom kommer i lager (ngn gång i november antar jag) och returnera den om den inte har WUXGA.

Edit:
Ok datorn kommer att ha samnordiskt tangentbord (=väldigt "sörjigt" på vissa tangenter), jag drar den slutsatsen eftersom Sverige, Norge och Danmark har samma idkod (VJ288EA). Finland använder ju samma tangentbord som Sverige så ids inte kolla där

HP dokument, anger 1920x1080 upplösning, skapat 20090908:
http://www.komplett.no/mlf/produkt/diverse/HP/Pavilion/2009_Q...

HP dokument, anger 1366x768 upplösning, skapat 20091013:
http://apparat.conagri.se/pdp/22338hp_151099EO_pbsw.pdf

Kan vara intressant att notera att båda dokumenten har en bild med texten "Envy 13" på förstasidan. Det senare dokumentet har svensk text, det första engelsk text.

Permalänk
Inaktiv

Jag var i computer city idag och de fick precis in den när jag kom in till butiken.. De öppnade den alltså fan vad snygg den är!!! Den är mycket snyggare än macbook pro tycker jag.. han sa att upplösningen är 1920x1080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenlight
Jag var i computer city idag och de fick precis in den när jag kom in till butiken.. De öppnade den alltså fan vad snygg den är!!! Den är mycket snyggare än macbook pro tycker jag.. han sa att upplösningen är 1920x1080

Jag hade nog krävt att få den startad

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenlight
Jag var i computer city idag och de fick precis in den när jag kom in till butiken.. De öppnade den alltså fan vad snygg den är!!! Den är mycket snyggare än macbook pro tycker jag.. han sa att upplösningen är 1920x1080

Computer city anger på deras sida att den är WUXGA (1920x1080), samtidigt har dom ett dokument med specifikationer som anger upplösningen till 1366x768

Permalänk

Kan ingen med mojlighet kila ner och kolla upp vad det ar for upplosning pa maskinerna I vara butiker?

Visa signatur

tihi

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hans_villius
Jag hade nog krävt att få den startad

Jag hann icke

Permalänk
Permalänk

HP envy fläktljud ?

Jävlit sugen på att köpa en HP envy 15 istället för Macbook Pro men någon som vet hur det är med fläktljudet på Envy:n? - Mac:en är supertyst och det är ett starkt argument för mig.

Visa signatur

Maximiriam...!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Game over man, game over!
http://forum.notebookreview.com/showpost.php?p=5461102&postco...

Det var synd - där gick ju den fetbort, om man inte ska importera. Hur kan man ge sig på att sälja en high-end "lyxdator" med samma upplösning som en 11-tums netbook? Uselt av HP!

Permalänk
Medlem

Blev väldigt sugen på att köpa en Envy när jag såg dem först på den amerikanska HP-sidan.

Sen dök de upp på den svenska:

- 1366x768-skärm
- 320 gig HD istället för 500
- 4 gig minne istället för 6.

Hårddisken är inte så mycket att klaga på då jag sällan gör av med så mycket ändå i form av installerade program såvida det inte är en stor mängd datafiler i form av musik och filmer. Inte ens när jag dual-bootar Linux.

Minnet är rätt billigt att bygga ut. Är inte helt säker på om det var 1333-minnen i USA mot 1033 här i Sverige men men.

Skärmen dock... här är en liten berättelse.

Jag skrev till HP och klagade på att Envy i Sverige enbart skulle ha en skärm med lägre upplösning. Detta är svaret jag fick från dem:

Detta är vad personen som skrev till mig klippte in, vilket är ett svar från deras produktansvarige...

"Hej,

Först och främst så är det full HD på alla 15” Envy, även den vi säljer i Sverige, och därmed så är det inte så hemskt mycket som skiljer, disk och minne, vilket beror på dyrare logistikkostnader pga mindre volym i Sveige jämfört med Amerika samt skatter och valutaeffekter."

Nu när rapporter börjar trilla in om att folk sett dem på Computer City med den lågupplösta skärmen undrar man hur bra koll de har på HP själva.

Jag gillar inte att folk ljuger för mig så även om de skulle byta skärm inom de två månader det är kvar tills jag ska inhandla en bärbar dator kanske jag skippar en dator från HP.

Att köpa den med den lågupplösta skärmen är inget alternativ.

Permalänk
Medlem

I tråden på notebookreview.com så finns det en som köpt datorn på computercity och den har 1366x768 upplösning.
Måste säga att hela den här historien har fått mig att tvivla om man vågar lita på HP Sverige.

Permalänk
Medlem

Fått ett svar till nu från HP som iofs verkar ärligt men som tyvärr är en besvikelse då den bekräftar skärmen, en gång för alla? Från samme produktansvarige som i mitt ovanstående inlägg...

'Hej,

Kommunikationen kring upplösningen på Envy-15 har onekligen varit svajig, det är först nu i dagarna som vi lyckats konstatera att skärmen alltså inte är full HD. Orsaken till detta är absolut inte att förvilla er konsumenter, som du själv skriver så är det ju knappast någon bra fungerande strategi, utan enkom relaterat till olyckliga och oturliga omständigheter. Våra system har helt enkelt blivit matade med felaktig information, vilket har lett till att alla led i både produktion och säljled fått fel information och således marknadsfört och sålt in produkten med fel information.

Detta är nu uppmärksammat och eskalerat för att säkerställa att detta inte ska kunna ske igen. Vi är naturligtvis mycket besvikna på det inträffade och kommer uppdatera med korrekt information snarast.'

Tack och lov är det som sagt två månader kvar till att jag köper en bärbar och allt kan ju hända.

Permalänk

Tack för bekräftelsen. Väldigt tråkigt att HP gör så här och hoppas att de byter ut skärmen inom kort. Är själv på marknaden efter en core i7-laptop, men det enda alternativet som är kvar nu med vettig upplösning är Dells Studio XPS 16. Hade hellre valt Envy 15 tack vare det smidiga formatet och bättre grafiken, men det är fullständigt uteslutet med den skärmen.

Såg visserligen Envyn på amazon.co.uk. Där är den listad med 1080-skärm, men i övrigt är det samma specs som den svenska, så man blir lite misstänksam även där. Är det nån som har koll på om även den informationen är felaktig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BenkeKluck
Tack för bekräftelsen. Väldigt tråkigt att HP gör så här och hoppas att de byter ut skärmen inom kort. Är själv på marknaden efter en core i7-laptop, men det enda alternativet som är kvar nu med vettig upplösning är Dells Studio XPS 16. Hade hellre valt Envy 15 tack vare det smidiga formatet och bättre grafiken, men det är fullständigt uteslutet med den skärmen.

Såg visserligen Envyn på amazon.co.uk. Där är den listad med 1080-skärm, men i övrigt är det samma specs som den svenska, så man blir lite misstänksam även där. Är det nån som har koll på om även den informationen är felaktig?

Det är med 95%+ chans fel, samma interna förvirring finns i England också.
Datorerna som folk kunnat köpa där (i butik) har 1366x768 upplösning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Det är med 95%+ chans fel, samma interna förvirring finns i England också.
Datorerna som folk kunnat köpa där (i butik) har 1366x768 upplösning.

Hade nästan det på känn eftersom allt annat överensstämde med den svenska.. Trist Men stort tack för svar.

Permalänk
Medlem

Computer City, där jag köpte min LG-P310 som jag sitter på nu, verkar ha den i 1920x1080 i upplösning på skärmen... Detta är åter igen säkert ett tryckfel då det var feltryckt på anslaget i butiken om min laptop. Det stod att min LG skulle ha 4gb DDR2 800mhz, när den faktiskt har 4gb DDR3 1066mhz.

Man kan ju bara hoppas att de har fått rätt på HP:n för det verkar vara en sjukt trevlig laptop!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju ett sjukt skämt med upplösningen på denna dator. Hp compaq mini 11" datorn har ju samma upplösning.

Köper man denna kan man lika görna skjuta sig själv i foten med en bazooooka.

Permalänk
Medlem

Hej.

Bekräftar härmed att samtliga Envy 15 som finns på den svenska marknaden har just 1366x768 upplösning och inte 1920x1080 som tidigare specificerats från HP:s håll.

Envy 15 har funnits med i vår marknadsföring med den felaktiga uppgiften och vi försöker nu komma i kontakt med de kunder som köpt denna dator hos oss.

Mvh Linus
Inköp ComputerCity Sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flowman
Det är ju ett sjukt skämt med upplösningen på denna dator. Hp compaq mini 11" datorn har ju samma upplösning.

Köper man denna kan man lika görna skjuta sig själv i foten med en bazooooka.

Well jag skulle nog föredra datorn framför fotskjutning
Med så låg upplösning är datorn helt oanvändbar för mig dock, får verkligen hoppas att HP tar sitt förnuft tillfånga och släpper en högupplöst modell av Envy 15 i Europa också. Med tanke på Dells problem med att producera Studio XPS 16 så kommer jag nog vara potentiell kund även i januari/februari så snabba på HP!

Permalänk

Var precis och kollade på en. Stod i valet och kvalet mellan envy 15 och macbook pro. Skärmen på envyn är ju ett större skämt än att gå och betala för fotmassage när man har träben, datorn hade ju verkligen potential. Saken blir ju inte bättre av att Windows 7 har en ännu fetare menyrad än tidigare OS. När jag klev fram till datorn trodde jag att upplösningen var rätt låg men ett par klick senare visade det sig att det var max som den var inställd på. Synd säger jag bara! Förstår inte vad hp tänker med, med en snäppet vassare skärm hade den ju konkurrerat med MBP 15.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragile
Hej.

Bekräftar härmed att samtliga Envy 15 som finns på den svenska marknaden har just 1366x768 upplösning och inte 1920x1080 som tidigare specificerats från HP:s håll.

Envy 15 har funnits med i vår marknadsföring med den felaktiga uppgiften och vi försöker nu komma i kontakt med de kunder som köpt denna dator hos oss.

Ja, en hel del lär väl komma tillbaka med vändande post när de sett skärmen "in action". Helt ofattbart att HP gör så här, men med tillräckliga påtryckningar från både kunder och ÅF har de väl inget val. Det är ju inte så att det är svårt att byta skärm eftersom originalversionen redan har den bättre. Det borde ju framgå med all önskvärd tydlighet att många avstår köp av just den här anledningen, mig själv inkluderad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Var precis och kollade på en. Stod i valet och kvalet mellan envy 15 och macbook pro. Skärmen på envyn är ju ett större skämt än att gå och betala för fotmassage när man har träben, datorn hade ju verkligen potential. Saken blir ju inte bättre av att Windows 7 har en ännu fetare menyrad än tidigare OS. När jag klev fram till datorn trodde jag att upplösningen var rätt låg men ett par klick senare visade det sig att det var max som den var inställd på. Synd säger jag bara! Förstår inte vad hp tänker med, med en snäppet vassare skärm hade den ju konkurrerat med MBP 15.

Jag var oxå och kikade på datorn och fick exakt samma negativa aha upplevelse. Skärpning HP! När man gör en så bra dator i övrigt måste man tänka på skärmen oxå!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Saken blir ju inte bättre av att Windows 7 har en ännu fetare menyrad än tidigare OS.

Det är väldigt lätt fixat att göra den mindre. Tycker själv att den är alldeles för stor som standard.

Permalänk
Medlem

Det var då ett gnällande

Själv vill jag inte ha några 1092x1080-skärmar på laptopen, det är urlöjligt.
Jag vill kunna ha pixelmappad grafik och använda den som utvecklingsdator utan att behöva
ha urmakarlupp för att urskilja bokstäverna.

Min gamla HT zt3110EA med 5 år på nacken har ungefär samma upplösning och
det fungerar alldeles utmärkt. Jag har beställt en Envy 15 nu.
Senaste releasen av BIOS ger hopp om att den skall kunna vara en kandidat att
köra Ubuntu 9.10 utan alltför mkt fläktbuller.
http://www.chizang.net/alex/blog/2009/12/21/linux-on-the-hp-envy-15/

Permalänk

Jag har envy 15 och tycker den är hur grym som helst. Prestanden är hur grym som helst och att skärmen inte är full HD stör mig inte ett jota. Skulle lätt rekommendera denna laptop till någon som letar efter en monsterlaptop.

Permalänk

Nya spec på envyn... billigare med i5 alternativ o 5830. Ser fint ut, hoppas hp europa e smarta nog o säljer dessa me 1920x1080 upplösning.

http://www.engadget.com/2010/01/07/hp-updates-envy-13-and-env...

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan