Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om att använda en isolerad balja för att köra sous viden i. Det spar energi. Själv kör jag med kylboxen. Stora för stora saker och lilla för små saker. Är man inte rädd om den så kan man skära ett hål i locket för att ha sous viden igenom.

En sak som fungerar riktigt bra i sous viden är älg stek. 1 kg älgstek ca 4 timmar på 65 grader gör underverk för vilken tuff bit från älgen.

Permalänk
Medlem

För er som är nya med detta så försök hitta kött som är billigt för att det är "svårt" för många att hantera. Med sous vide så blir det enkelt och du kommer alltid lyckas. Jag har ätit mycket lokalt uppfött mellangärde (eng skrit steak) senaste tiden då lokala ICA har kört det för 49kr/kg. Kör 4h på 58 och skär tvärs fibrerna så blir det kanon

Permalänk
Medlem

För er som vill få fin yta är denna helt ok om man inte vill köra i panna. (Köttet kan se trist ut efter badet). Lite kul att "leka med elden" också.. Nedsatt idag

https://www.kitchentime.se/p/proffsbrannare-med-grillfunktion

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av moosehair:

Har kört hemmabygge(värmepatron, feedbackloop etc)->sousvideenhet(Andersson)->cirkulationsvärmepump (Ananova, nuvarande).

Tumregeln är att allt som du "spätt" ut med att koka i annan vätska och som vaskats, smakar väldigt annorlunda när det tillagas i sina egna vätskor. Potatis har nämnts, morötter(sötare och mer smak) och sparris(mer och tydligare smak) är ett annat exempel bland många. En sak som en del inte reflekterar över är att det är viktigt att tänka på om "kryddor" och eller ingredienser som är obehandlade att de kan ge upphov till bakterietillväxt i sousvidepåsen. Lågtempat under lång tid med vitlöksklyfta är en typiskt sådan kombination som potentiellt kan belöna dig med en sittning med montesumas hämnd directors cut(kissochbajslovksi). Ytterligare en sak, om rätten inte ska konsumeras direkt så är det viktigt med att kyla den snabbt av samma skäl.

en bra källa:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1878450X11...

Intressant det där om vitlöken, botulism har jag hört talas om. Ska nog gå över till pulver för säkerhets skull.
Det verkar vara lite blandade åsikter där ute dock. Denna källan säger att det går bra så länge man håller sig över 50-52 grader. Men better safe than sorry tänker jag.
https://www.amazingfoodmadeeasy.com/info/modernist-cooking-bl...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Varför läser du bara de negativa omdömena? 82% av de som betygsatt den har gett den 5/5 och 8% har gett den betyg 1 eller 2.

Det är lättare Antagligen samma anledning folk har dåligt självförtroende och självkänsla osv (inkl jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

För er som vill få fin yta är denna helt ok om man inte vill köra i panna. (Köttet kan se trist ut efter badet). Lite kul att "leka med elden" också.. Nedsatt idag

https://www.kitchentime.se/p/proffsbrannare-med-grillfunktion

Annars har jag hört något om Searzall, dock klart dyrare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Annars har jag hört något om Searzall, dock klart dyrare.

Det är en liten sådan med här. Betydligt billigare.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Intressant det där om vitlöken, botulism har jag hört talas om. Ska nog gå över till pulver för säkerhets skull.
Det verkar vara lite blandade åsikter där ute dock. Denna källan säger att det går bra så länge man håller sig över 50-52 grader. Men better safe than sorry tänker jag.
https://www.amazingfoodmadeeasy.com/info/modernist-cooking-bl...

Det finns många olika faktorer för att döda bakterier men viktigast är tid och temperatur. Som en tumregel kan sägas att maten måste över 60C i 10 minuter. Om temperaturen minskas måste tiden ökas.

Vitlök kan du äta rå så den är inte problemet. Däremot kan den smaka väldigt dåligt med den behandling som sous vide är. Vitlökspulver är ett bättre val smakmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Det finns många olika faktorer för att döda bakterier men viktigast är tid och temperatur. Som en tumregel kan sägas att maten måste över 60C i 10 minuter. Om temperaturen minskas måste tiden ökas.

Vitlök kan du äta rå så den är inte problemet. Däremot kan den smaka väldigt dåligt med den behandling som sous vide är. Vitlökspulver är ett bättre val smakmässigt.

Min kommentar gällde specifikt risken för botulinumtoxin.
Sporerna överlever sous vide-behandlingen och kan bli bakterier och producera toxin efteråt (så länge man inte kör på >75 grader, vilket man normalt inte gör).

Nu verkar risken mycket låg, men jag har ett litet barn som också äter, så tar inga risker där då det är ett av de mest potenta toxiner som existerar

Citat:

While keeping your food sealed in plastic pouches prevents recontamination after cooking, spores of Clostridium botulinum, C. perfringens, and B. cereus can all survive the mild heat treatment of pasteurization. Therefore, after rapid chilling, the food must either be frozen or held at

below 36.5°F (2.5°C) for up to 90 days,
below 38°F (3.3°C) for less than 31 days,
below 41°F (5°C) for less than 10 days, or
below 44.5°F (7°C) for less than 5 days
to prevent spores of non-proteolytic C. botulinum from outgrowing and producing deadly neurotoxin (Gould, 1999; Peck, 1997).

A few sous vide recipes use temperature and time combinations which can reduce non-proteolytic C. botulinum to a safe level; specifically, a 6 decimal reduction in non-proteolytic C. botulinum requires 520 minutes (8 hours 40 minutes) at 167°F (75°C), 75 minutes at 176°F (80°C), or 25 minutes at 185°F (85°C) (Fernández and Peck, 1999).

https://www.douglasbaldwin.com/sous-vide.html#Safety_Pathogen...

Smaken är ett ytterligare argument

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Men vad ni säger är att Sous vide är en risk om man använder det som tänkt? Risken finns att det blir en tillväxt av toxiner?

Jag tänker att fläskskött vill man ha upp i 65-70 grader, gäller det inte också när man kör det i Sous vide? Börjar låta som jag givet mig in på fel spår isåfall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det beror också på vad det är för påsar. En del påsar är ribbade på insidan och då suger de inte ihop lika lätt som helt släta påsar gör när det kommer lite vätska mellan plasten. Om du med "ett halvt kilo kött" menar skivor så skulle jag hellre göra påsar med en eller två bitar i varje än en jättestor. Skulle man upptäcka att en påse blivit för liten så går det att diska ur dem, vränga och låta torka för att sedan använda igen. Kanske den räcker till något tillbehör?

Och ett halvt kilo är ju inte mer än två skivor, hur får du det att bli så stora påsar?

Påsarna är på 28 cm rulle från Menuett. Något slags mönster är det på insidan men jag hade förstått det som att mönstret är till för att öka luftflödet så att maskinen enklare får ut all luft - inte tvärtom

"Ett halvt kilo kött" kan till exempel innebära 600 g som ligger i 4x150 g skivor. Ligger de bredvid varandra snackar vi ju kanske 30x25 cm effektiv yta för exempelvis ryggbiff. Problemet är då att jag måste placera köttet så att det blir en 5-10 cm bred kant runtomkring köttet där det bara är tom påse. Annars klarar inte maskinen av sista steget "Vacuum & Seal". Om jag lämnar för lite utrymme runtom innehållet i påsen står den bara och brummar i flera minuter utan att komma i mål. Då får jag glatt slänga påsen och ta en större och då snackar vi liksom uppåt en halv meter i längd på en rulle. Då kan den suga ur luften som den ska på 10 sekunder.

Eftersom min slutsats är att det löser sig när jag tar större påsar är min egen gissning att maskinen är för klen för att hantera min "tightare" packning (som inte ens är tight).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men vad ni säger är att Sous vide är en risk om man använder det som tänkt? Risken finns att det blir en tillväxt av toxiner?

Jag tänker att fläskskött vill man ha upp i 65-70 grader, gäller det inte också när man kör det i Sous vide? Börjar låta som jag givet mig in på fel spår isåfall.

Botulism dras upp i alla trådar som rör sous vide, senaste 10 åren har 9 fall rapporterats totaltt i sverige. inte nog med att det är otroligt ovanligt så är chansen att överleva om man förgiftas 90%.

Metoden används av i stort sett alla bättre restauranger.

Fläskkött ska du upphetta till runt 65 även i sous vide för att döda eventuella trikiner, även trikiner är väldigt ovanligt i fläskkött.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men vad ni säger är att Sous vide är en risk om man använder det som tänkt? Risken finns att det blir en tillväxt av toxiner?

Jag tänker att fläskskött vill man ha upp i 65-70 grader, gäller det inte också när man kör det i Sous vide? Börjar låta som jag givet mig in på fel spår isåfall.

Nej, så länge man ligger innanför gränserna vad gäller tid och temperatur så är det lugnt med bakterier som finns i mat.

Mitt inlägg gäller botulinumtoxin där färsk vitlök som hålls i en anaerob miljö (alltså utan syre) i ett visst temperaturintervall kan bilda detta toxin. Vitlök inlagd i olja är det man tänker på främst, men det spekuleras om vakuumförpackning också är tillräckligt gynnsam.
Även honung är en källa. Därför små barn inte får äta honung.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa i denna tråd att ANOVA kör sitt "Pro" paket till 75% rabatt just nu, aningen galen prissättning. https://anovaculinary.com/deals/

Så ANOVA Precision Cooker Pro och ANOVA Precision Vacuum Sealer Pro for 1599kr istället för 6398, bara som en trevlig heads-up

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Kan tipsa i denna tråd att ANOVA kör sitt "Pro" paket till 75% rabatt just nu, aningen galen prissättning. https://anovaculinary.com/deals/

Så ANOVA Precision Cooker Pro och ANOVA Precision Vacuum Sealer Pro for 1599kr istället för 6398, bara som en trevlig heads-up

Det är mestadels pga den dealen som tråden skapades. Har länkats ett par gånger tidigare också. Men alltid bra ifall någon missar

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vilken är det ni köper för 1599kr? Ser bara dessa (Pro-varianten)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Vilken är det ni köper för 1599kr? Ser bara dessa (Pro-varianten)
https://i.imgur.com/WCLj8xH.png

Såg ut såhär för mig

https://pasteboard.co/JCTEzYk.jpg

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Vilken är det ni köper för 1599kr? Ser bara dessa (Pro-varianten)
https://i.imgur.com/WCLj8xH.png

Såhär ser det för mig.

Permalänk
Medlem

Får samma deals oavsett om jag kikar på jobbet eller hemma. Har varit så flera dagar så undrat vilken deal alla snackat om...märkligt.
Vill köpa!

Min vpn (som är i Sverige) var nog orsaken hemma. På jobbet är jag nog i Tyskland tror jag. Så nu ordnade priserna upp sig.

EDIT: KÖPT!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är mestadels pga den dealen som tråden skapades. Har länkats ett par gånger tidigare också. Men alltid bra ifall någon missar

Jag missade att den delades tidigare, tyckte jag hade läst igenom tråden ordentligt 😄, såg bara deal tidigare på 2990 eller mer via deras hemsida 😊

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Stäng av vpnen. så du ser priser i skr istället för euro

Bilder på priserna i sverige, usa och tyskland.
https://imgur.com/a/pcKSMuE

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag ser det var många som hoppade på black friday-erbjudandet på Anova, så tänkte vi kunde samlas i en tråd och dela med oss av lite tips, frågor och recept.

Skrivet av Rosslan:

Jag missade att den delades tidigare, tyckte jag hade läst igenom tråden ordentligt 😄, såg bara deal tidigare på 2990 eller mer via deras hemsida 😊

Den har kommunicerats ut ett par gånger här på sidan 2, och i Black Friday tråden. Oavsett så skadar det ju inte att den kommuniceras ut flera gånger.

Faktakoll
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att beställa från Anova med dealen som finns där nu. Vilken typ av påsar köper man till? Är det någon universaltyp som kan köpas även i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Min kommentar gällde specifikt risken för botulinumtoxin.
Sporerna överlever sous vide-behandlingen och kan bli bakterier och producera toxin efteråt (så länge man inte kör på >75 grader, vilket man normalt inte gör).

Nu verkar risken mycket låg, men jag har ett litet barn som också äter, så tar inga risker där då det är ett av de mest potenta toxiner som existerar

https://www.douglasbaldwin.com/sous-vide.html#Safety_Pathogen...

Smaken är ett ytterligare argument

Det här är vad jag jobbar med på dagarna. Botulinumsporerna klarar mer än 100C så uppvärmning hjälper inte alltid. Jag tror inte att det var botulinum som gav magproblem som det första inlägget handlade om. Det som ger upphov till botulinum förgiftningar i Sverige är felaktigt gjorda inläggningar där syra nivån är för låg. Barn klarar sporerna precis som vuxna då syran i magsäcken tar död på de. Däremot klarar inte bebisar detta.

Skrivet av Neon:

Men vad ni säger är att Sous vide är en risk om man använder det som tänkt? Risken finns att det blir en tillväxt av toxiner?

Jag tänker att fläskskött vill man ha upp i 65-70 grader, gäller det inte också när man kör det i Sous vide? Börjar låta som jag givet mig in på fel spår isåfall.

Det har gjorts studier av hur mycket bakterier som dör med sous vide, bl a i Grythyttan. Fläskkött rekommenderas att nå 72C vid normal tillagning men med sous vide fungerar 60C under längre tid (över 2h om köttstycket inte är för stort) också bra för att nå önskvärd avdödning av bakterier och parasiter.

Skrivet av B.Linder:

Botulism dras upp i alla trådar som rör sous vide, senaste 10 åren har 9 fall rapporterats totaltt i sverige. inte nog med att det är otroligt ovanligt så är chansen att överleva om man förgiftas 90%.

Metoden används av i stort sett alla bättre restauranger.

Fläskkött ska du upphetta till runt 65 även i sous vide för att döda eventuella trikiner, även trikiner är väldigt ovanligt i fläskkött.

Som nämnts ovan så har jag inte sett ett enda fall som hänvisar tillbaka till sous vide för botulism utan det kommer av felaktiga inläggningar.

Är någon osäker så bör all mat upphettas till 75C i minst 10 sekunder men det förstör smak, textur och visuellt intryck.

Den mesta maten klarar människor att äta rå men risken är mycket högre för att något går fel. Fisk till sushi ska till exempel ha frysts i 3 dagar för att döda eventuella parasiter och kyckling nå 72C för att döda salmonella. Detta trots att all svensk kyckling testas mot salmonella och fisk också testas mot parasiter.

En bra tumregel är att alltid gå över 65C i minst 10 minuter (kärntemperatur) om du är orolig för någon parasit eller bakterie. Och oftast går temperaturen att sänka och tiden ökas för att uppnå samma effekt (dock ej under 54C).

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Lite sugen på att beställa från Anova med dealen som finns där nu. Vilken typ av påsar köper man till? Är det någon universaltyp som kan köpas även i Sverige?

Alla påsar gjorda för vakuumförpackning och upphettning går att använda. Vissa påsar vill inte hettas upp mer än till 70C eller 85C men det står alltid på förpackningen. Jag har testat många olika till min vakuumförpackare och alla har funkat.

Permalänk
Medlem

Pratade med chattsupporten nyss angående SV, den kommer att skickas 8 januari 2021 (hon skrev fel).
Dock måste jag säga att supporten är extremt långsam på att svara.. 10-15 min mellan varje svar.
Påpekade också att det inte stod något "shipment date" på bundlern.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Tack @Sh4d0wfi3nd @Cholden och @DHW
Slog till på erbjudandet för 1599 kr. Sinnessjukt bra pris! Förstår inte hur jag kunde missa det på Sweclockers BF-sida. Har letat en sous vide till rimligt pris ett bra tag nu.

Jag har tidigare kört reverse sear på några köttbitar men alltid beklagat mig över faktumet att hemmet endast har en ugn. Nu jäklar finns det möjligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Får samma deals oavsett om jag kikar på jobbet eller hemma. Har varit så flera dagar så undrat vilken deal alla snackat om...märkligt.
Vill köpa!

Min vpn (som är i Sverige) var nog orsaken hemma. På jobbet är jag nog i Tyskland tror jag. Så nu ordnade priserna upp sig.

EDIT: KÖPT!

Var skeppar dom i från? tänker så det inte är USA så det blir tull å skit?

Permalänk
Medlem

Även om det är tufft med plastkärl så är ju det mest praktiska bara en stor kastrull. Håller länge, är anpassad för värm vätska och går att använda till annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Var skeppar dom i från? tänker så det inte är USA så det blir tull å skit?

Verkar skicka från Holland inom EU.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯