Snabbtest: Livet med vikbar telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Iom att jag bara väntar o väntar o väntar på att mobiltillverkarna ska släppa en telefon i normal storlek (aka 4.5" eller mindre) men eftersom det aldrig sker så är en flip-telefon det enda av dom här vikbara grejerna som jag ser som lite intressant, medans fold är ju helt värdelöst, varför ska man bära runt på en sån där stor o tjock manick i fickan för? Är jag hemifrån så behövs inga stora skärmar, medans när jag är hemma har jag min laptop o tv för alla dom behoven.

Tanken är ju att kunna göra mer när man inte är hemma och har de större skärmarna, ta en paus och läsa en bok i sofforna på kontoret, surfa lite om man väntar på någon, titta på YouTube på bussen osv.

Hade Apple släppt en Fold variant hade jag köpt den direkt, det enda problemet med Samsungs Fold för mig är just Android och att tredjepartsstödet är sämre där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är väl mest Android jag har problem med när det gäller Fold, är mycket som inte stöds och en hel del appar finns det inte lika bra ersättare till. Ett exempel är att det inte gör att betala med mobilen i butiker om man har Amex och Android då de bara har stöd för Apple Pay.

Så det blir lite väl mycket anpassningar jag behöver göra för att få en Fold att ersätta min iPhone, att t.ex. behöva börja bära med mig en plånbok igen gör att det blir ännu otympligare att välja Fold. Hade den punkten lösts hade jag nog faktiskt köpt en Fold för det är det största problemet att överkomma med en Fold just nu för mig.

Jisses, använder man AMEX har man ju redan där ett problem med alla inrättningar som inte accepterar det, vilket är rätt många.
Kan du ge fler exempel på vad som inte stödjs?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Jisses, använder man AMEX har man ju redan där ett problem med alla inrättningar som inte accepterar det, vilket är rätt många.
Kan du ge fler exempel på vad som inte stödjs?

Skulle säga att över 95% av alla inköp som jag och frun gör görs på Amex, så håller inte med om att det är ett direkt problem.

Har varit med om att boardingkort och diverse biljetter gick att lägga in i Apple Wallet men inte något på Android.

Den digitala nyckeln till bilen jag hade fick stöd för iOS långt innan Android och när nya Androidtelefoner från stödda tillverkare släpptes tog det ibland flera månader innan de enheterna fick stöd medan Apples enheter hade stöd på lanseringsdagen.

Finns en hel del exempel där Android fått stöd senare eller där det uteblivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att över 95% av alla inköp som jag och frun gör görs på Amex, så håller inte med om att det är ett direkt problem.

Har varit med om att boardingkort och diverse biljetter gick att lägga in i Apple Wallet men inte något på Android.

Den digitala nyckeln till bilen jag hade fick stöd för iOS långt innan Android och när nya Androidtelefoner från stödda tillverkare släpptes tog det ibland flera månader innan de enheterna fick stöd medan Apples enheter hade stöd på lanseringsdagen.

Finns en hel del exempel där Android fått stöd senare eller där det uteblivit.

Fast det där med boardingkort är löst sedan några år tillbaka, kör allt i kuponger-appen eller någon av alla wallets-appar man kan välja om man inte gillar den.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fyfan! Var det bara Flip3 som hade det problemet eller även Flip4?
Sugen på att testa formatet men man vill ju gärna att telefonen håller mer än två år.

1-4 har då haft samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Fast det där med boardingkort är löst sedan några år tillbaka, kör allt i kuponger-appen eller någon av alla wallets-appar man kan välja om man inte gillar den.

Alla flygbolag har inte stöd för att lägga till elektroniska boardingkort i alla Wallet-appar. Det går att ta ett screenshot på koden och lägga in men det är inte samma sak. Detsamma gäller såklart att iOS inte har stöd för alla men min erfarenhet är att det är fler som stödjer Apple Wallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

1-4 har då haft samma problem

Så man borde egentligen vänta och se hur det blir med 5an?
Verkar ju vara lite tveksamt gällande om skärmbyte går på garanti eller inte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Så man borde egentligen vänta och se hur det blir med 5an?
Verkar ju vara lite tveksamt gällande om skärmbyte går på garanti eller inte.

Hoppas jag har fel men track record indikerar ett nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SouthernC:

Hoppas jag har fel men track record indikerar ett nej.

Vad synd.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är ju konstigt ändå. Separata skärmar och ordentliga gångjärn så borde det inte va några problem.

Jag var inne på Samsungs officiella hemsida för fold och de marknadsför den som den ultimata selfietelefonen? Är det verkligen något kriterium någon använder vid val av telefon? Skulle en telefon med delad skärm vara sämre på att ta selfies?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Och en grej till, kameran måste vara i absolut toppklass. Varför? För jag använder min privata telefon i arbete fast jag har en cheap-n-cheery iphone på jobbet, så är den inte kapabel nog till att ta viktiga bild när jag behöver felanmälda i jobbet, jag behöver en kamera som alltid kan ta perfekta fotos och gärna macro/micro när jag sitter nånstans i ett nätverks skåp med 1000 sladdar nånstans, eller nere i en pc, nån maskin etc... och lysförhållanden är allt annat än perfekt, då har min OnePlus pro varit en trogen tjänare som jag faktisk är helt och hållet beroende av pga. kameran.

En sådan här kanske hgade varit användbar för dig. Känns lite billig, så kvalitén på bild kanske suger. Men eftersom den är vattentät så kan du stoppa den lite var som helst?

https://www.amazon.com/Endoscope-Adjustable-Semi-Rigid-Waterp...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?