WoW tråden om förstörda sociala relationer och problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Nu har jag aldrig varit beroende som så många av er beskriver. Jag fattar inte ens alla temer ni använder er av. Det jag har svårt att förstå är varför folk spelar så mycket som de gör. Tröttnar ni inte? Och ni som fortfarande bor hemma, säger inte era föräldrar nåt? Och om man tappar kontakten med alla, varför gör man det? Va händer om Internet slutar fungera en dag, dör ni då?

Är det för att fly verkligheten som de som fastnar och spelar så mycket? Bor ni så deprimerande illa, har ni inga vänner, inga mål i livet och ser ingen framtid - eller vad? Jag har inte svaren, jag undrar bara. Man lever bara en gång, varför, i min mening, slösa bort det på något som inte ens existerar? Jag menar, om några år lägger de ju ner dessa spel och det kommer nya titlar titt som tätt. Vad har ni fått ut av det då? Visst, det var kul så länge det varade, men i efterhand kan ni ju inte "dra nytta" av det på samma sätt som om ni t.ex. pluggat, jobbat, träffat folk eller vad som helst. Men det beror ju på vad an prioriterar i livet såklart.

Det är iaf hur jag resonerar. Dock är jag som sagt inte beroende och har heller aldrig varit. Därmed har jag ju faktisk heller inte nåt att säga till om egentlien. Dock vore det intressant med lite svar eller funderingar kring detta.

Har man kul så tröttnar man inte, jag vet många polare som lirar för mycket, deras föräldrar klagar på dom men det blir inge bättre. Själv känner jag att jag växt ifrån det konstanta spelandet nu men jag hade kul som fan när jag lirade och ångrar mig inte för 5 öre. Man tappar kontakten med sina kompisar för att man vill spendera tiden med det man tycker är roligare. Jag hade roligare framför WOW med typ 8 polare som man snacka med över ventrilo än vad jag hade om jag åkte till en kompis o kolla på en halvdålig film bara för att "hänga".
Varför i helvete skulle man dö om internet dog en dag? Gör du det? nej det gör inte dom som spelar seriöst heller.

Jävla barnsligt att komma med såna idiotiska kommentarer som att "flyr ni från verkligheten". Man spelar för att ha kul, det är endast därför man spelar. Skulle man tycka det var pest o pina så lägger man av, man kan ha vänner som också spelar WoW, nånsin tänkt på det?. Spelar man såpass mycket att ens "kariär" vad man nu planerar jobba med blir lidande, då har det gått till överdrift, det håller jag med om. WoW existerar, om det inte gjorde det så skulle det vara omöjligt att spela det, WoW existerar precis lika mycket som t.ex en fotboll och fotbollsplan gör.

Om du t.ex åker utomlands en hel månad och bara slappar och tar det lungt, visst det är kul så länge det varade, men du har fått precis lika mycket ut av det som man får av att spela ett spel, dessutom ska man leva i nuet och inte leva för framtiden, försök ha kul istället.

Nu kanske jag låter lite väl bitter, men det är bara för att jag avskyr drägg som kommer med inlägg som "flyr ni från verkligheten?"
jag har absolut inga sociala problem och har aldrig haft vad jag vet, men jag spelade gärna hela dagar på t.ex sommarlov/jullovet när jag gick i gymnasiet för att jag tyckte det var kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Har man kul så tröttnar man inte, jag vet många polare som lirar för mycket, deras föräldrar klagar på dom men det blir inge bättre. Själv känner jag att jag växt ifrån det konstanta spelandet nu men jag hade kul som fan när jag lirade och ångrar mig inte för 5 öre. Man tappar kontakten med sina kompisar för att man vill spendera tiden med det man tycker är roligare. Jag hade roligare framför WOW med typ 8 polare som man snacka med över ventrilo än vad jag hade om jag åkte till en kompis o kolla på en halvdålig film bara för att "hänga".
Varför i helvete skulle man dö om internet dog en dag? Gör du det? nej det gör inte dom som spelar seriöst heller.

Jävla barnsligt att komma med såna idiotiska kommentarer som att "flyr ni från verkligheten". Man spelar för att ha kul, det är endast därför man spelar. Skulle man tycka det var pest o pina så lägger man av, man kan ha vänner som också spelar WoW, nånsin tänkt på det?. Spelar man såpass mycket att ens "kariär" vad man nu planerar jobba med blir lidande, då har det gått till överdrift, det håller jag med om. WoW existerar, om det inte gjorde det så skulle det vara omöjligt att spela det, WoW existerar precis lika mycket som t.ex en fotboll och fotbollsplan gör.

Om du t.ex åker utomlands en hel månad och bara slappar och tar det lungt, visst det är kul så länge det varade, men du har fått precis lika mycket ut av det som man får av att spela ett spel, dessutom ska man leva i nuet och inte leva för framtiden, försök ha kul istället.

Nu kanske jag låter lite väl bitter, men det är bara för att jag avskyr drägg som kommer med inlägg som "flyr ni från verkligheten?"
jag har absolut inga sociala problem och har aldrig haft vad jag vet, men jag spelade gärna hela dagar på t.ex sommarlov/jullovet när jag gick i gymnasiet för att jag tyckte det var kul.

motsäger dig själv på flera pukter, om man som du säger ska leva i nuet, hur kan man då planera för jobb o dylikt?

många lirar för att fly verkligheten...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

[i] många lirar för att fly verkligheten... [/B]

Kan du ange en källa som ger vetenskapligt bevis?

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Medlem

WoW är roligt, och om man inte kan hantera sitt spelande så ska man snacka med sina föräldrar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_k_shadow
Kan du ange en källa som ger vetenskapligt bevis?

Jag är levande bevis. Men för den delen så är jag inte beroende. Men visst spelar jag endast för en sak, att fly mitt nuvarande liv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Jag är levande bevis. Men för den delen så är jag inte beroende. Men visst spelar jag endast för en sak, att fly mitt nuvarande liv.

Skulle helst vilja ett utförligt formulär med hänvisad källa och inte aftonbladet som källa.

Tills dess så är det bara lösa antaganden som inte har någon bevislig grund.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_k_shadow
Skulle helst vilja ett utförligt formulär med hänvisad källa och inte aftonbladet som källa.

Tills dess så är det bara lösa antaganden som inte har någon bevislig grund.

Lösa antaganden, när han själv säger att han gör det?
Det finns många som spelar för att göra det, det finns även många som gör annat för att fly verkligheten.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chif
Lösa antaganden, när han själv säger att han gör det?
Det finns många som spelar för att göra det, det finns även många som gör annat för att fly verkligheten.

Men han utgör inte en majoritet av 6.5miljoner unika account users

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_k_shadow
Men han utgör inte en majoritet av 6.5miljoner unika account users

Är det någon som sagt att majoriteten gör det?

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Stod i senaste super play att folkhälsoinstitutet rekommenderar 6-8 timmars spelande per dag. Vet att många spelar mer än det, men är det bara jag som reagerar på att det låter ganska mycket för en rekommendation?

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag inte känner nån som kasstat bort sitt live för wow. Dock känner jag dom som spelar väldigt mkt och inte har jobb osv. Men kan säga att dom hadde setat och spelat nått annat lika mkt om inte wow Fans. Spelar själv litte wow vet inte vad jag tycker om det faktist både litte små kul och tråkigt förstår inte hur folk kan bli beronde av detta spel ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
motsäger dig själv på flera pukter, om man som du säger ska leva i nuet, hur kan man då planera för jobb o dylikt?

många lirar för att fly verkligheten...

Det jag stör mig på är att folk som inte förstår sig på hardcore gamers som lirar 10h + per dag, alltid ska fråga "är det för att fly verkligheten?" och detta har jag sett varenda gång någon skriver att han lirar 10h+ per dag. Varför över huvud taget ställa denna idiotiska jävla fråga? Han spelar förmodligen som 99% av de övriga spelarna som tycker att det är kul. Under min tid i WOW lirade jag säkerligen med över 300 personer som jag lärde känna, hörde aldrig nånsin talas om någon som lirade för något annat än att det är kul.

Sen såg jag att jag sa emot mig själv där, det var klantigt. Men jag menar att man ska leva i nuet samtidigt som man inte förstör sin framtid.

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Jag tycker synd om folket som fastnat i wow :/
När jag spelade som mest så hadde jag knapps en tid att gå på toa haha! låter löjligt, men ja jagade pvp rank samtidigt som ja va aktiv i en hardcore guild!

Jag spelade från ja vakna tills ja inte kunde vara vaken längre och tvingad ner i säng.
Man hadde inte råd att missa en BG ( wsg, ab, av ) då va de bara glömma en veckas slit för ranken! Tycker deras pvp system är helt galet igentligen!
En vanlig människa med jobb och någorlunda socialt liv kan inte plocka nå bra ranker! Fasten man sitter och spelar under hela din vakna tid är det knappt tillräckligt!

Visserligen har pvp köerna blivit bättre, men systemet e fortfarande helt åt skogen tycker jag!

En dag fick ja nog och sålde datorn!

Jag tycker så himla synd om folket som spelar så mycket! Deras liv kretsar runt spelet! det ända sociala dem har är WOW!
Så många förstörda mäniskor ush :/
( Javisst spelar många för det är kul, men måga gör inte det :/ )

Men sen kan man vända på det hela oxå, för vissa människor kan spelet oxå vara en räddning från annat! många utstötta och självmords benägna osv osv.

Jag tror de flesta som spelar riktigt hardcore flyr undan verkligheten, vilket även jag gjorde! men tänker inte gå in på det!
( Säger inte att alla gör det, men många! )

Jag säger inte att ni ska sluta spela / inte börja spela! Men spela med måtta!

/Mvh C

Permalänk
Medlem

alla tar inte droger dör att det är kul, dom är beroende som kanske började med att dom ville fly verkligheten, att spela är oxå ett beroende som kanske började på det sättet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att det är tråkigt, kör helldre DOTA, som är det enda rätta

Permalänk
Medlem

Har spelat sen releasenatten, har 5 lvl 60, har full t1,t2 och en del t2.5 på min main, +4269 timmar nerlagt, tänker inte sluta nu och man kan fortfarande festa och sociala runt med folk, om man tycker det är roligare just då.

Jag gillar den här översittar/jag är bättre än dig -stilen folk kör med och kallar alla som spelar WoW för veklingar som flyr verkligheten, och ni får extra bonuspoäng om ni super ner er själva

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
alla tar inte droger dör att det är kul, dom är beroende som kanske började med att dom ville fly verkligheten, att spela är oxå ett beroende som kanske började på det sättet?

Alla beroenden börjar på liknande sätt, oavsett om det är kaffe, datorer eller heroin.

Tänk på det barn, det är det psykiska beroendet till saker som är jobbigt och psykiskt beroende kan du bli av vad som helst.

Do something cool, don't play WoW!

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Har en kompis jag totalt klippt kontakten med. Han spelar wow när han kommer hem från jobbet varje dag. Mellan kl, 18.00 till 23.00 så svarar han inte på telefon eller öppnar dörren. Detta har pågått åtminstone sen nyåret.

Om jag besöker honom på jobbet och frågar om vi kan träffas om några dagar så är det stopp. Får inte alls komma dit och se när han spelar ens.

Han är singel.....men det kanske jag inte ens behöver tillägga.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Njae jag känner väl ingen som har blivit ultraberoende, men jag har en vän som höll på att bli det men som tur var så skrev han något dumt i chatten och blev bannad i tre dagar så att han missade båda itemsen han sparat till under typ 2 veckor

Men jag håller med Killboom DOTA är det enda rätta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Massa hobby psykologer ser jag. Jag har själv en polare som bor ute på vischan, han tycker att WoW är en befrielse. Bor man även i en sån håla där jag bor så finns det inte mycket mer och göra än att supa och kolla film.

WoW däremot är innovativt, man träffar MASSA människor och nya polare. Kung.

Björn borg stod fan och slog en tennisboll mot sin garageuppfart 5 timmar om dagen. Han var minnsann inte beroende.

Visa signatur

|bjrrn|
Nachmanun, Nachlol @ Dunemaul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |bjrrn|

Björn borg stod fan och slog en tennisboll mot sin garageuppfart 5 timmar om dagen. Han var minnsann inte beroende.

Beroende kanske inte är rätt ord, men det är verkligen tveksamt om tränande för att uppnå en elitidrottares status är hälsosamt.

Så visst är det som med allt som kräver fanatiskt motivering, eller droger (även om de två är väldigt olika områden). Det finns de som klarar av det och tycker att det går bra och är kul, men för en stor del så är det kul och går bra i början och sedan går käpprätt åt skogen.

Det finns många idrottare som satsat hårt i sin ungdom bara för att dra på sig permanenta skador och således kastat bort all tid på "ingenting".

Sedan finns det dem i tråden som klagar på oss som klagar på de som är hard-core gamers (10h+ som någon beskrev). Vissa av oss gör det inte enbart på lösa argument, utanför att vi själva också suttit där. Att enbart ägna hela sin fritid (och kanske mer än så) framför datorn och faktiskt ha abstinens att vara borta ifrån den är inte ett hälsosamt tecken.

Det stora beroendeproblemet som jag ser det är när man väljer bort sociala saker för att istället WoW:a.

Det är därför jag, som ganska datorberoende också, håller mig så långt ifrån MMORPG:er som möjligt och håller mig till FPS. Jag är rädd för att jag ska bli fast, känna att jag måste fortsätta för att "förvalta min investering". När det gäller Battlefield (som är mitt gift) så kan jag iaf stänga av spelet så fort det dyker upp något, eller ha uppehåll på någon vecka, utan att det gör något.

//C

Permalänk
Medlem

Exakt.
Jag vet att jag är Datorberoend, problemet är att det inte finns så mycket mer och göra, slarvat med läxorna gjorde jag LÅNGT innan jag fick datorn och det är bara få gånger jag inte har hängt med ut med polarna (som iofs var pga att jag varit för trött, eftersom jag farmar lite innan jag går och lägger mig)... Men som sagt.
Jävla tjat.

Visa signatur

|bjrrn|
Nachmanun, Nachlol @ Dunemaul

Permalänk

Efter mkt om och men har ja faktiskt lyckas me bedriften att sluta spela WoW efter ett års spelande, gav accet till brorsan :P. Försöket ett par ggr men de har gått åt helvete. Satt förra veckan sen slog de mig bara från ingenstans "Fan va tråkigt de här är". alt+F4 ^^ Har inte spelat på en vecka nu o de känns jävligt skönt. Har träffat kompisar man itne umgåts med på aslänge, börjat motionera o tagit upp gitarren igen. Och just nu har ja roligare me mina kompisar IRL än ja haft när ja spelat wow, men har också träffat mkt trevligt folk in-game. Mycket piggare i skolan för man itne har suttit i raidat till 24 var o varannan dag, vilket också har märkts på mina betyg.

Så bye bye wow, hoppas vi inte ses igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.Ekström
Efter mkt om och men har ja faktiskt lyckas me bedriften att sluta spela WoW efter ett års spelande, gav accet till brorsan :P.

Gjorde exakt samma sak för två veckor sen, jag sa att han fick det som tidig julklapp. Byebye full T1 och T2 shaman.

Permalänk
Medlem

Har iaf spelat i ett år nu, har absolut inte haft wow ivägen för andra viktiga saker, som läxor, arbeten och sådant. Sitter heller inte flera timmar på kvällen på en vardag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Challe_@600x400
Hej!

Jag tycker synd om folket som fastnat i wow :/
När jag spelade som mest så hadde jag knapps en tid att gå på toa haha! låter löjligt, men ja jagade pvp rank samtidigt som ja va aktiv i en hardcore guild!

Jag spelade från ja vakna tills ja inte kunde vara vaken längre och tvingad ner i säng.
Man hadde inte råd att missa en BG ( wsg, ab, av ) då va de bara glömma en veckas slit för ranken! Tycker deras pvp system är helt galet igentligen!
En vanlig människa med jobb och någorlunda socialt liv kan inte plocka nå bra ranker! Fasten man sitter och spelar under hela din vakna tid är det knappt tillräckligt!

Visserligen har pvp köerna blivit bättre, men systemet e fortfarande helt åt skogen tycker jag!

En dag fick ja nog och sålde datorn!

Jag tycker så himla synd om folket som spelar så mycket! Deras liv kretsar runt spelet! det ända sociala dem har är WOW!
Så många förstörda mäniskor ush :/
( Javisst spelar många för det är kul, men måga gör inte det :/ )

Men sen kan man vända på det hela oxå, för vissa människor kan spelet oxå vara en räddning från annat! många utstötta och självmords benägna osv osv.

Jag tror de flesta som spelar riktigt hardcore flyr undan verkligheten, vilket även jag gjorde! men tänker inte gå in på det!
( Säger inte att alla gör det, men många! )

Jag säger inte att ni ska sluta spela / inte börja spela! Men spela med måtta!

/Mvh C

Tänkte bara säga att det pvp systemet trashades i förra patchen, nu samlar man honor & Marks som man sedan löser ut för vapen/armor.

Väldigt bra med tanke på att man inte alls behöver lägga ner lika mkt tid och inte under samma korta period som tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Inaktiv

Just nu spelar jag mycket, för att fly tristessen som finns i att vara arbetslös. Förhoppningsvis hittar jag väl ett nytt jobb snart och slipper bränna tid i WoW!

Permalänk
Medlem

Jaha ska man bikta sig då?

Jag spela tidigare mycket wow med mina irl polare. Egentligen finns det inte så mycket att säga förutom att jag var fast i raidandet, i gemenskapen i guilden osv. Man ville ju ha hög attendance och vara först med att plocka saker. Visst var ja inte så väldigt "hardcore" ändå. Men i alla fall, efter mycket tjat från familjen slutade jag med wow. Det känns inte så svårt att sluta, men det är alltid en press från både mina rl polare som tjatar på mig att jag ska börja igen, samt av gamla guildies som vill ha mig tillbaka. Det känns väldigt skönt att slippa wow faktiskt. (Även om jag hjälper mina polare å loggar in på någons gubbe för å hålla i ett item eller så). Då jag spelade hade man en press på sig att vara tvungen att logga in å så. Det känns riktigt skönt att slippa det.
Visst var det skoj, men när det blir en press att man måste spela bör man ta sig en tankeställare, spelar man verkligen för det är skoj eller är det för man måste?
Mina erfarenheter och tankar... Puss å kram

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk

Har aldrig spenderat mycket tid framför wow direkt.
Känner ingen hardcore heller, men jag känner att eve är mycket mer tidskrävande och att det kommer göra mig och mina polare ganska isolerade om vi fortsätter. Men whatever världen suger ju anyways

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag hade spelat WoW i ungefär 1½ år när jag slutade spela.
Det hela började som en harmlös grej man gjorde i brist på annat. Men med tiden så växte det på en och man började gilla det mer och mer och la därför mer tid på det. Nu i slutet var det så hemskt att man satt uppe och raidade till klockan 1-2 på natten och skulle iväg och jobba mellan 5-6 på morgonen.

Efter att jag slutat med WoW har mina vänner och arbetskamrater beskrivt mig som en mycket mer tålmodig och trevlig människa. Tror aldrig jag vill fastna i WoW igen, hur lockande TBC än låter.

Det enda jag håller mig till nu är att prata om det emellanåt. Det finns viktigare saker i livet än datorspel.

Och måste säga, att vara social över internet är inget falskt påstående. Säger man att det är omöjligt, har man bara aldrig upplevt det.

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.