Datorbutiken.com - Ny design

Permalänk
Medlem

Fakta
Har ni hört talas om att tables inte bör användas till layout?
Har ni hört tals om att frames försämrar tillgängligheten?

Mina åsikter
* Scrollbars är det fulaste som finns. Särskilt när de inte ens behövs.

* För mycket TEXT gör att surfarna drar iväg. Det är en butik. Ingen blogg. Tänk om man hade behövt prata väder och vind med kassörskan i en kvart på ICA innan du fick dina chips och cola.

* Ge ett SERIÖST intryck. Smileys är inte seriöst. Det här är pinsamt.

Citat:

Senaste version 2006-08-16: Ett stabilitetsproblem i nya plattformen har identifierats och lösts. Vi tackar de drabbade för förståelse och hjälp med felsökning (och för alla ordrar

Citat:

Sortiment/Indelning
Vi har ett brett sortiment hårdvara från alla större tillverkare. Produkterna är indelade i olika grupper varför du finner t ex "LCD-TV" under "Hemelektronik" och "Hårddiskar" under "Datorprodukter".

Kunderna är inte dumma i huvudet. Vi fattar att man kommer till LCD-TV om man klickar på Hemelektronik. Det vi vill ha tag på druknar i text vi inte behöver.

Likaså "Leveranser/Status" och "Support/Garantier". Webben består av länkar. Vill jag veta något om detta förväntar jag mig en länk.

Den här bilden...

får mig att tänka på framfabs skitsidor. Det finns inget sämre än framfabs konstruktioner.

Menyn: Orange text på brun bakgrund? Det går ju inte att läsa.

Marginaler: Det måste finnas åtminstone 10px mellan menyn och innehållet. Marginaler gör det lättare att separera innehållet. Nu känns allt oerhört rörigt och ihopsmetat.

Snabb "fix" som gör livet lite lättare
Ta bort reklamen från datortillverkarna. Flytta på bilden med VISA etc till annat ställe och ta bort hela den högra spalten av sidan. Sträck sen ut det innehåll vi faktiskt behöver och lägg på marginaler på framesen, det är iaf en snabb fix på problemet med röran.

Vem har gjort soppan?
Spontant tror jag att webbdesignern är en kille som gått ut gymnasiet på natur/tekniskt program och tror att han är bäst? Det är inte jobbet av en seriös designerfirma + programmeringsfirma.

Ordentlig lösning
Inse att det här blev fel och ta in en designerfirma för att skapa en enhetlig layout (som ni hade förr faktsikt) och låt sedan en duktig webbhackare göra designen i standardiserad XHTML/CSS och inte frames + tables. Det blir billigare i längden eftersom ni kan ändra på layout och design ENKELT. Det går inte med den här röran. Då får man bygga om allt...

Permalänk
Medlem

Bra skrivet TechGuru. Hoppas DB gör något åt denna design och layout dom har nu..

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
[B]Tagga ner lite gott folk, med tanke på hur ni skriver verkar världen vara på väg att gå under? Dämpa språket en smula och tillför lite konstruktiv kritik istället för att spy galla.

Om du har sett hemsidan så inser du säkert att det är svårt att ge någon direkt konstruktiv kritik, annat än BYT-TILLBAKA-NU. Det är inte direkt några smådelar som är fel med sidan, mer eller mindre allt är fel och ser uruselt ut. Det är ett stort företag som omsätter stora mängder pengar, jag tror nog inte att de anställda blir ledsna när ett par privatpersoner på ett internetforum säger hur dålig deras design är.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Om du har sett hemsidan så inser du säkert att det är svårt att ge någon direkt konstruktiv kritik, annat än BYT-TILLBAKA-NU. Det är inte direkt några smådelar som är fel med sidan, mer eller mindre allt är fel och ser uruselt ut. Det är ett stort företag som omsätter stora mängder pengar, jag tror nog inte att de anställda blir ledsna när ett par privatpersoner på ett internetforum säger hur dålig deras design är.

Jag är snarare intresserad av att hålla ordning på forumet - att spy galla skapar bara dålig stämning och bidrar till degenerering.

Konstruktiv kritik kan alla ge, det räcker inte att skriva "uh de e skjit ja tycker ni suger BYT TILLBAKA NU ANNARS", vem ska förstå vad man menar? Har man inget vettigt att säga kan man lika gärna hålla munnen stängd!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Ingen som tittat på funktionerna som gör det möjligt att se alla sina gamla ordrar, se orderstatus i realtid, möjligheten att begära retur på en specifik produkt på en levererad order genom ett enda musklick samt sökmotorn som faktikst är ganska djupgående?

Eller det är bara utseendet som är viktigt, inte funktionerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Ingen som tittat på funktionerna som gör det möjligt att se alla sina gamla ordrar, se orderstatus i realtid, möjligheten att begära retur på en specifik produkt på en levererad order genom ett enda musklick samt sökmotorn som faktikst är ganska djupgående?

Eller det är bara utseendet som är viktigt, inte funktionerna?

Jo, det är klart.
Dessa möjligheter har jag saknat. Vilket är det enda som är posetivt med den nya designen.

Men sidan ser fortfarande fruktansvärt oseriös ut =(

Gamla designen, med de nya funktionerna hade varit mycket bättre!

//Buffer

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

ah vafan det limegröna är det nåt skämt eller ? får ju för fan ont i ögonen av att försöka läsa vad där står... fattar inte vad ni sysslar med.

Permalänk
Medlem

Tror ni borde gå ut lite i verkliga livet någon gång och faktiskt se att livet ger 120000 gånger fler intryck än den sidan. Jag har inga som helst problem med den, bra att man äntligen kan få lite o tänka på och inte bara sitta o slösurfa på 5 sidor samtidigt. Seriöst tror jag vissa suttit för mycket vid datorn om ni inte klarar av att "det är så mycket som drar efter uppmärksamheten" o sånt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tror ni borde gå ut lite i verkliga livet någon gång och faktiskt se att livet ger 120000 gånger fler intryck än den sidan. Jag har inga som helst problem med den, bra att man äntligen kan få lite o tänka på och inte bara sitta o slösurfa på 5 sidor samtidigt. Seriöst tror jag vissa suttit för mycket vid datorn om ni inte klarar av att "det är så mycket som drar efter uppmärksamheten" o sånt.

Eller så vill folk inte behöva TÄNKA för att behöva köpa en produkt?

En sida där man behöver tänka för att navigera är feldesignad, så enkelt är det.

Skulle du gilla en ICA-butik med spegellabyrint bland hyllorna, ljusgrönt tak, reklam på hela väggarna och folk som springer fram framför dig med skyltar där det står "Köp detta märke, världens bästa bananer"?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Eller så vill folk inte behöva TÄNKA för att behöva köpa en produkt?

En sida där man behöver tänka för att navigera är feldesignad, så enkelt är det.

Skulle du gilla en ICA-butik med spegellabyrint bland hyllorna, ljusgrönt tak, reklam på hela väggarna och folk som springer fram framför dig med skyltar där det står "Köp detta märke, världens bästa bananer"?

Muahah! Fy fan! Låter som rena rama mardrömsshoppingen det där!

Men det var faktiskt precis så jag kände när jag klev in på DB.com. Horribelt! Jag fattar inte varför man inte la ut en "sneak peak" en bra bit före lanseringen och där man tog emot tips, tankar och ideér? Då hade ju en sån här designmiss lätt kunnat undvikas. Borde inte "Kunden har alltid rätt" även tillämpas på hemsidedesign?

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Okej jag brukar inte gnälla men "nya" DB.com designen ser ju fruktansvärd ut.

Bland det värsta jag sett.

Den gamla var ok.

Måste ju vinna ngt pris denna sidan, för fulaste/grötigaste designen eller ngt.

Hemsk.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Någon som hittat ett ställe att skriva in en rabattkod innan man betalar på den nya siten?

Visa signatur
Permalänk

Heh, folk som ska försvara den nya designen har verkligen genomtänkta argument.

Citat:

Tror ni borde gå ut lite i verkliga livet någon gång och faktiskt se att livet ger 120000 gånger fler intryck än den sidan. Jag har inga som helst problem med den, bra att man äntligen kan få lite o tänka på och inte bara sitta o slösurfa på 5 sidor samtidigt. Seriöst tror jag vissa suttit för mycket vid datorn om ni inte klarar av att "det är så mycket som drar efter uppmärksamheten" o sånt.

Underhållande inlägg
"Jag har liksom många erfarenheter till skillnad från er datornördar, ut i fjällen och vandra med er och få intryck av livet. Sidan är bra för nu behöver man tänka lite, vilket ni datornördar uppenbarligen inte kan göra, eftersom ni gnäller så. Jag är bättre än er helt enkelt :)"

Helt klockrent. *Fniss*

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Avstängd

Jag er att den fula annonsen har röjts upp lite och WD-reklamen tagits bort. Ett steg i rätt riktning, datorbutiken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
Jag er att den fula annonsen har röjts upp lite och WD-reklamen tagits bort. Ett steg i rätt riktning, datorbutiken.

Det kan man säga ja. Men några kilometer kvar är det nog allt

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
Jag er att den fula annonsen har röjts upp lite och WD-reklamen tagits bort. Ett steg i rätt riktning, datorbutiken.

Jag ser då ingen skillnad. Precis lika rörigt än. Var vill dom att vi ska titta? På en annan Webshopp kanske?

Och inte nog med det. Det står t.o.m. "Nu är vår nya hemsida klar!
Förutom en ny, fräsch design...". Skämtar dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Heh, folk som ska försvara den nya designen har verkligen genomtänkta argument.

Underhållande inlägg
"Jag har liksom många erfarenheter till skillnad från er datornördar, ut i fjällen och vandra med er och få intryck av livet. Sidan är bra för nu behöver man tänka lite, vilket ni datornördar uppenbarligen inte kan göra, eftersom ni gnäller så. Jag är bättre än er helt enkelt :)"

Helt klockrent. *Fniss*

Underhållande att du inte vet hur en korrekt citering går till. Kan säga att om folk tycker den sidan är för plottrig för att kunna ta in allt förstår jag inte hur de i verkliga livet klarar av att gå in i vilken affär som helst för att handla något, typ kläder.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Underhållande att du inte vet hur en korrekt citering går till. Kan säga att om folk tycker den sidan är för plottrig för att kunna ta in allt förstår jag inte hur de i verkliga livet klarar av att gå in i vilken affär som helst för att handla något, typ kläder.

Som att köpa en påse Totalt jätteblandat & ingen ordning?

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Det här tråden var en rolig läsning,
tänk att utseende har så stor betydelse för vissa.
Om butiken har prylarna man vill ha i lager med hyffsat pris
så handlar man, annars tar man en annan butik...
Hur sidan ser ut är totalt ointressant...

Permalänk
Avstängd

Bra.
Tycker sidan ser shysst ut, fungerar gör den också.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Den är väl ok, gillar inte färgen dock, den svider i ögonen.:/

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt att dom har gjort om den men som många andra måste jag nog säga att den känns lite rörig/förvillande vid första ögonkastet.

Ta bort några av alla dessa banners som ni har däruppe, kanske göra en stor som roterar istället.

Skär ner antalet färger eller lägg dom på speciella ställen. Just nu finns de färger som ni har valt lite överallt.

En färg borde representera något tex "rubrik" eller liknanade.

Permalänk

Första gången jag såg den så blev jag helt paff, trodde att jag kommit fel. Sidans nuvarande design påminner mkt om de mindre och mindre seriösa datorbutikerna som finns ute. Men efter ett tags användande så tycker jag det är jäkligt schysst, menyerna e goa och produktlistningen är också ganska enkel och trevlig. Dock förstasidan, det måste vara bland de plottrigare och fulare jag sett. Den röda färgen var väldigt go och lite speciell för just datorbutiken men jag tycker att även limegrönt, brunt och orange funkar.
D va mina åsikter d

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktist dem har gjort ett riktigt bra jobb med den nya sidan och jag tror inte alls att det är någon gymnasieelev som gjort den, som någon skrev. Jag tycker faktist det ser ut som att det är en "webbyrå" eller vad sjutton man kallar det som har gjort sidan. Den gamla däremot hade dem säkert pinkat ihopa själva.

Den limegröna färgen som många påpekat och dem andra skarpa färgerna har jag letat mig tokig efter. Jag hittar ingenting av detta. Allt jag hittar är pastellfärger i behagliga gröna och blåa toner, det är behagligt att titta på deras hemsida.

Någon kommenterade att kunderna inte är dumma i huvudet, nu vet inte jag hur många kunder datorbutiken.com har men ibland tror jag det kan vara bra med lite sånna här hjälpande texter. Sen när det kommer till mig själv så har jag väldigt lätt för att sortera ut den för mig relevanta informationen på en sida och enbart läsa denna. Exempelvis det där om att lcd finns under hemelektronik hade jag inte sett förräns någon här i tråden skrev det. Jag behövde inte informationen så jag skaffade mig inte den. Detta gör att jag glider in på nästa grej imed att jag såg lite mer information på samma ställe.

Information är något jag tycker dem lyckats väldigt bra med. Skulle jag behöva komma i kontakt med kundtjänst så tycker jag det var lite krångligt på deras förra sida och även många andras näthandelssidor att hitta ett jävla telefonnr. Men här så har man det direkt. Letar man efter telefonnr till kundtjänst så ser man det på direkten. Det står även direkt när man kommer in vilken leveranstid dem har samt lite om garantin.

Reklamen är något som jag först var benägen att hålla med om. vid första anblick så tyckte jag det var fruktansvärt mycket reklam och här osade det verkligen tonåringswebmakare. Men efter att ha navigerat runt lite så märkte jag att all reklam till höger på sidan försvinner om man går in och får några produkter listade, då blir det bara en reklambaner upp till på hemsidan kvar. Så nä jag tycker inte dem har förmycket reklam, jag har sett mycket värre saker än detta.

Jag gillar den nya sidan.

Visa signatur

Jag har en datamaskin

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll er till topic. Personangrepp och liknande hör inte hemma i denna tråd eller alls i forumet.
Läs §1 i reglerna.

Ni som redan uppför er bra ska naturligtvis inte ta åt er.

Permalänk
Hedersmedlem

Här kommer mina synpunkter, är rätt säker på att alla berörs på ett eller annat sätt tidigare i tråden, men jag vill säga min åsikt jag med

Först bifogar jag en bild på vad jag ser, jag kör med webläsaren maximerad i 1024*768. det är högsta upplösningen på min laptop.

Det jag har synpunkter på är.
1: 2 lodräta rullister, jag kan gå med på en, i högermarginalen, men inget mer.
2: informationen i fältet under menyalternativet kan tas bort. Kundtjänstinformationen fins under alternativet kundtjänst i toppmenyn, det räcker. samma med garanti och leveransinformation. Det är under kundtjänst man kommer söka det i alla fall. information om sortimentet är onödigt.
3: Ta bort rutan med varför datorbutiken.com, det kan ni ha med i marknadsföring tycker jag, men är man redan på sidan så är det information man klarar sig utan, i alla fall på förstasidan, det kan stoppas under om oss i toppmenyn.
4: Utrymmet i högra hörnet kan fyllas med SNABBSERVICE > Logga in / Ny kund
> Glömt ditt lösenord? > Sekretesspolicy, Dock kan sekretssplicyn plockas bort, det kan ligga under om oss, kundtjänst eller hälst på sidan man kommer till om man klickar på ny kund.

5: Den svenska flaggan i övre vänstra hörnet fyller ingen funktion, slopa den, alt ha en annan flagga där man kan byta språk och valuta helt enkelt.

6: Informationen om vilka kort ni tar passar under kundtjänst, i kassan och ev i kundvagnen, inte på framsidan.

7: Den gröna rutan med db - prisad webbservice fyller ingen funktion. Slopa den alt använd den i marknadsföring, den tar bara plats.

8: Veckans klipp kan göras om , gör gärna en banner av den, med de produkter det är som klipp under veckan.

9: företagslogotyperna ute till högrer, slopa den funktionen helt på framsidan, man kan ha ett "Shop by brand" alternativ i menyn till höger som länkar till en sida med samma länkade logotyper.

10: Kundvagnsinformationen har jag gärna till höger av någon anledning, tycker inte den passar i nedre vänstra hörnet.

11: färgsättningen måste ses över av någon om kan det, just nu är den varken bekväm eller tilltalande.

12: Banners för ATI och WDRaptor är ok, men låt de ingå i samma frame som löptexten, så att scrollen går över hela sidan (och scrollen skall ut i högerkanten)

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som ser datorbutiken som just en datorbutik?
Vad har utseendet för betydelse, sidan fungerar ju, plus att det fortfarande är samma butik, dvs samma typ av varor..
På en del här låter det nästan som om ni är med och betalar räkningen till webdesignfirman som tråcklat ihop sidan.
Man får väl ta för givet att flera här är välbetalda websajtdesigners då, eller?
Jag kommer fortsätta handla på DB emellanåt, och det tack vare att jag har bra erfarenheter av den butiken. (Liksom ett antal andra också för den delen.)
Hur dom utformar sin websajt är tämligen ointressant så länge sidan fungerar och att man lätt kan hitta det man söker.

*Edit*
Varför ligger denna tråd förresten under "Konsumenträtt"?
Rätten att som konsument klaga på DB's webdesign?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
*Edit*
Varför ligger denna tråd förresten under "Konsumenträtt"?
Rätten att som konsument klaga på DB's webdesign?

Undrar hur många som ställt sig denna tanke. jag kan iallafall utan att skämmas för det räcka upp handen för att så långt tänkte inte jag. Hur många fler kan det ? Tycker dessutom det är väldigt bra sagt, hur många går fram till expediten på någon av dem större fysiska datorbutikerna och klagar på hur de utformat butiken ? och hur många handlar efter färgval ? eller hur mycket ANDRA företag betalar för att datorbutiken ska ha deras reklam på sin sida ? nä sålänge man lätt kan navigera och hitta informationen man söker så räcker väl de ?

Visa signatur

Jag har en datamaskin

Permalänk
Medlem

En liknande tråd finns, iallafall fanns, i digital-forumet.

Permalänk

Bara jag som är sjukt förbannad över att man inte kan spara och ladda kundvagnar längre?
Ren och skär idioti.