Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puckoo
Har du någon källa som stöder ditt påstående?

http://www.sundbyholmskottofisk.se/varor.html
skrolla ner till fisk och kolla
"Färsk laxfilé, benfri, norsk 119:-/kg"

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
http://www.sundbyholmskottofisk.se/varor.html
skrolla ner till fisk och kolla
"Färsk laxfilé, benfri, norsk 119:-/kg"

hahaha den mest klockrena denna veckan.

jag tror q6600 slår den på händerna.. finns inget som säger att den inte gör det.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Har själv beställt en Q6600. Min "plan" nu när det inte finns så många spel som använder sig av 4 kärnor är att i Windows Vista tilldela kärnor. Med andra ord frå Windows kärna 1 och 2 till sig själv och får göra vad fan den vill. Och kärna 3 och 4 till spel.

Då får man 2 kärnor som är helt "fräscha" för spel och inget litet skit program som snor några Hz från spelet när den ska jobba.

Kan man verkligen göra detta?

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puckoo
Har du någon källa som stöder ditt påstående?

visst har jag det: http://www.sundbyholmskottofisk.se/varor.html

men nu ska vi hålla oss till topic

Edit:
thompson hade ju redan hittat

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ascor
Kan man verkligen göra detta?

Visst kan man det. Task manager -> processes, högerklicka på processen och välj "set affinity...".

OnTopic:
För mitt eget bruk så är det Q6600 som gäller, jag ska byta till det från min E6600 så fort det är säkert med G0 steping.

Datorn som den ska sitta i används till folding 24/7 och det blir en enorm skillnad med 4 kärnor jämfört med 2.
Parallellprogrammering blir mer och mer populärt både i spel och andra applikationer så jag ser ingen som helst fördel med att köpa en E6850, eller någon annan dual core-processor för den delen i dagsläget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Visst kan man det. Task manager -> processes, högerklicka på processen och välj "set affinity...".

Funkade på Win XP också
Häftigt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa alla inlägg, men har ni/nån snackat om nästa socket för intel,, jag personligen har ingen kollamen vet mig ha läst nånstans att det är på gång en ny,, pga 775 börjar bli gammal...

nån som vet nåt ??

btw, jag har inga planer på att uppgradera till nån Qcore bara för att det verkar billigt, nu, det är ju när det behövs och allt har stöd för det som det gäller... jag skaffade dual först nyligen och gjorde det bara för att jag fick prollen superbilligt,,

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet ska man köpa på minnena om man ska köra std eller överklocka på:

E6750

E6850

Q6600
-----------------------------------------------------

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Visst kan man det. Task manager -> processes, högerklicka på processen och välj "set affinity...".
--------------------------------------------------------------------------------

Kan man välja även vilket program som ska köra på resp kärna, tex windows på kärna 1, explorer/surfa på kärna 2, Spela upp film på kärna 3. spela spel på kärna 4 ?? för isåfall är ju Q6600 överlägsen redan nu...

Permalänk
Avstängd

E6600 vs Q6600

Jag skall skriva en sak för att förhoppningsvis avsluta hela diskutionen.

Vänta till Crysis kommer så får vi se vad som VERKLIGEN behövs.

Intel har sagt att man kommer att få den bästa prestandan med deras Quad Core eller deras EXTREME processor, men för fan, tänk efter lite!

Varför tror ni att de rekommenderar dem? Vänta på riktiga test.

Kör med E6600 @ 3.6 GHz, har dock inte testat Crysis ännu (som kommer var mest krävande hittils, och lång tid framöver!), men jag känner mig väldigt säker på att det kommer räcka.

Min flaskhals är mitt grafikkort, Gainward 8800GTX @ Gpu:648 MHz & GRAM: 1900 MHz.

P.S. Skaffar Zalman VF-1000 så snart det släpps ^^

/Yoda

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

oj vad svar, men @lcars, det med pentium D vs c2d var det dummaste jag hört :D,

jämför hellre en c2q6600 mot en c2d6600,

Notice: kan f*n inte stava, har druckit runt 12-13 starköl + lite finsk vodka

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd

haha, yrly, finsk vodka:D
hehe

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Om man är rik som jag då ;P Väntar man inte hällre på en riktig quad och kör en E6850 tills man börjar se några riktiga quadar på marknaden?

Isåfall varför inte köpa ett server moderkort med 4 prollar istället..

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .::faCe::.
Isåfall varför inte köpa ett server moderkort med 4 prollar istället..

Tyvärr kompis men en server är inte gjort för att arbeta med samma sorts data som en Gaming dator.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Har ikväll haft tillgång till både en Q6600 och en E6850 och passade på att göra ett litet snabbtest med både processorerna på 3GHz

CPU: Q6600 @ 3GHz (B3)
Minne: 1000 MHz 5-5-5-15
Super-Pi: 17.031s
3DMark06: 9953
Cinebench: 522
Cinebench xCPU: 1638
Temp idle: 29/28/24/24
Temp load: 54/54/50/50

CPU: E6850 @ 3GHz (G0)
Minne: 1000 MHz 5-5-5-15
Super-Pi: 17.094s
3DMark06: 9057
Cinebench: 522
Cinebench xCPU: 981
Temp idle: 18/15*
Temp load: 32/31*

* Orimligt låg idletemp, har ca 23 grader i rummet. SpeedFan och TAT visar samma låga temperatur medans BIOS visar en temp på ca 26-28 grader.

Övriga komponenter använda i testet:
Gigabyte GA-P35-DQ6
2 x 1024MB Crucial D9GMH
XFX Geforce 8800GTS 320MB
Thermaltake BigTyp 120 VX
Vista Business x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Visst kan man det. Task manager -> processes, högerklicka på processen och välj "set affinity...".

Kan man välja även vilket program som ska köra på resp kärna, tex windows på kärna 1, explorer/surfa på kärna 2, Spela upp film på kärna 3. spela spel på kärna 4 ? kan man även välja separata explorer fönster alltså om man laddar ner en stor fil så får den en egen kärna som jobbar med det?

Vad heter detta i svenska windows ?
Task manager -> processes, högerklicka på processen och välj "set affinity"

Permalänk
Medlem

aktivitetshanteraren -> prosseser, högerklicka på prossesen du vill ange och sedan ange "någonting". Vet inte vad funktionen heter då jag inte har multicore

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
aktivitetshanteraren -> prosseser, högerklicka på prossesen du vill ange och sedan ange "någonting". Vet inte vad funktionen heter då jag inte har multicore

ja man kan flytta över processen till en annan core genom att högerklicka > Ange processortilldelning > bocka för vad du vill.

Permalänk

skrivit en tråd förut men ja skriver här istället,vad är bäst för musikprogram.
en q6600 eller en e6850?.... flstudio,reason,cubase olika vst plugins..med flera

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Vid eventuellt köp av en q6600, räcker kylningen med den medföljande processorkylningen eller måste man slå till på en kylare för typ 500:- till?

funderar på en sån här
http://b-ray.se/?p=productsMore&iProduct=49&sName=--Quad2.4-4...
men undrar om den inte blir för varm med den kylningen

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slinger

funderar på en sån här
http://b-ray.se/?p=productsMore&iProduct=49&sName=--Quad2.4-4...
men undrar om den inte blir för varm med den kylningen

Datorn är najs ,men om du vågar sätta ihop delar sj kan du nog spara en slant (kylningen vet ja inget om)

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
e6850 presterar bättre i nuläget ja men inget du märker endån . och bla ut 3 är runt hörnet

och nej e6850 klockar inte mycket mer än q6600

Har sett E6850 i 4400Mhz på luft men Q6600 Max 3550(en person) flera på ca 3200Mhz så en ny E6850 kockar grymt, 4000Mhz på intel orginal kyl. Räknar man med att klocka så måste det vara fördel E6850 i spel eller ?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
ja man kan flytta över processen till en annan core genom att högerklicka > Ange processortilldelning > bocka för vad du vill.

Måste man göra om det varje gång man startar datorn? eller kan man "spara" inställningen så windows alltid har en egen kärna osv?

Permalänk

jag har bestämt mig! en q6600 blir det iaf. Mitt argument är att om man har ett grafikkort som tex 8800 GTX spelar inte det så stor roll hur stark din cpu är bara det inte är en P3a... Jag ska köra Crysis, och då är det självklara valet 4 kärnor. Mitt setup kommer att klara alla dagens spel på max inställningar ändå, så även fast e6850 är bättre vid dagens spel, är marginalerna såpas små att det inte gör nån skillnad. Dessutom är dagens spel mer beroende av GPU än Cpu...

http://www.bit-tech.net/hardware/2007/07/25/overclocking_inte...

en överklockad q6600 (3.1Ghz) spöar e6850 på oblivion.

6850 ÄR EN BÄTTRE PROCESSOR IDAG, MEN imorgon kommer den vara sämre än q6600 som i sin tur kommer att ha phenom (?) över sig. Fråga dig själv:

kommer jag byta kärna inom ett år? är svaret ja, köp en e6850, den ÄR bättre. Men om du svarar nej, vet då att din prestanda inte kommer vara mycket värre än en e6850 bara du har ett bra grafikkort, och sen när spel stöds av 4 kärnon kommer du att piska 6850.

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
jag har bestämt mig! en q6600 blir det iaf. Mitt argument är att om man har ett grafikkort som tex 8800 GTX spelar inte det så stor roll hur stark din cpu är bara det inte är en P3a... Jag ska köra Crysis, och då är det självklara valet 4 kärnor. Mitt setup kommer att klara alla dagens spel på max inställningar ändå, så även fast e6850 är bättre vid dagens spel, är marginalerna såpas små att det inte gör nån skillnad. Dessutom är dagens spel mer beroende av GPU än Cpu...

http://www.bit-tech.net/hardware/2007/07/25/overclocking_inte...

en överklockad q6600 (3.1Ghz) spöar e6850 på oblivion.

6850 ÄR EN BÄTTRE PROCESSOR IDAG, MEN imorgon kommer den vara sämre än q6600 som i sin tur kommer att ha phenom (?) över sig. Fråga dig själv:

kommer jag byta kärna inom ett år? är svaret ja, köp en e6850, den ÄR bättre. Men om du svarar nej, vet då att din prestanda inte kommer vara mycket värre än en e6850 bara du har ett bra grafikkort, och sen när spel stöds av 4 kärnon kommer du att piska 6850.

Frågan är hur mycket bättre E6850 är KLOCKAD... Testet du visar är ju ganska orelevant då bara q6600 är klockad.

Jag har iaf köpt en E6850 och anser att det är det bättre valet om man vill klocka eller köper nytt system var/vart annat år..

Lycka till alla som är vilsna i djungeln

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
jag har bestämt mig! en q6600 blir det iaf. Mitt argument är att om man har ett grafikkort som tex 8800 GTX spelar inte det så stor roll hur stark din cpu är bara det inte är en P3a... Jag ska köra Crysis, och då är det självklara valet 4 kärnor. Mitt setup kommer att klara alla dagens spel på max inställningar ändå, så även fast e6850 är bättre vid dagens spel, är marginalerna såpas små att det inte gör nån skillnad. Dessutom är dagens spel mer beroende av GPU än Cpu...

http://www.bit-tech.net/hardware/2007/07/25/overclocking_inte...

en överklockad q6600 (3.1Ghz) spöar e6850 på oblivion.

6850 ÄR EN BÄTTRE PROCESSOR IDAG, MEN imorgon kommer den vara sämre än q6600 som i sin tur kommer att ha phenom (?) över sig. Fråga dig själv:

kommer jag byta kärna inom ett år? är svaret ja, köp en e6850, den ÄR bättre. Men om du svarar nej, vet då att din prestanda inte kommer vara mycket värre än en e6850 bara du har ett bra grafikkort, och sen när spel stöds av 4 kärnon kommer du att piska 6850.

Problemet ligger väl just i "när spel stöds av 4 kärnor", eftersom det är typ inga som gör det. Länken http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=303... visar ganska väl skillnaden mellan quad och duo. Om programmen (spelen) inte kör i fyra kärnor är det dumt att skaffa fyra kärnor, få dubbel värmeutveckling och sämre klockning. Sedan känns det dumt att säga att quad är bättre än duo på crysis då det inte är släppt än. Men det är många på swec som sitter med en glaskula verkar det som.

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Men varför göra en historia av allt detta?
Pengar finns alltid! och varför tänka fram 1-2 år när du inte vet vad som kommer och vad som behövs? Har du pengar så köp QX6850 och klocka så har du den snabb + fyra cores.

Permalänk

det är ett faktum att crysis kommer att ha stöd fför fyra kärnor. Om crysis nu är det mest avancerade spelet framöver, och du har en dator som klarar det, är det lungt. Däremot så kommer e6850 ha bättre prestanda i dagens spel. Men, skillnaden kommer att vara minimal eftersom dagens spel är för beroende av grafikkortet att en q6600 vs e6850 bara skulle ge ett fåtal extra fps. man kan lika gärna köpa ett q6600, iaf om man tänker lira crysis. Mer avancerade spel kommer inte på länge, och klarar datorn crysis så klarar den allt!

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Tyvärr kompis men en server är inte gjort för att arbeta med samma sorts data som en Gaming dator.

Sant.. men visst är det en viss prestanda skillnad på 4:a prollar än fyra kärnor, men den är liten!

Och som du säkert menar så varenda liten marginal räknas..

Men jag säger så här att E6850 idag och 1-2 år kommer att räcka gott och väl till alla spel som släpps inom den tidsramen p g a inte för än om 2 år kommer de flesta spel stödja Quad processorer som redan idag släpper nya kärnor på 45nm vilket är ett lämpligare val för Quad då dessa blir lite varma, så om du sitter på en E6350-E6700 då är det ingen idé att byta upp dig till Q6600 eller E6850 och det är sanningens ord även om du gör tunga video, matematiska beräkningar o s v!

Kommentera gärna.. som alltid

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
det är ett faktum att crysis kommer att ha stöd fför fyra kärnor. Om crysis nu är det mest avancerade spelet framöver, och du har en dator som klarar det, är det lungt. Däremot så kommer e6850 ha bättre prestanda i dagens spel. Men, skillnaden kommer att vara minimal eftersom dagens spel är för beroende av grafikkortet att en q6600 vs e6850 bara skulle ge ett fåtal extra fps. man kan lika gärna köpa ett q6600, iaf om man tänker lira crysis. Mer avancerade spel kommer inte på länge, och klarar datorn crysis så klarar den allt!

Ja, cryengine 2 har stöd för multithreading. Blanda inte ihop det med att den kommer prestera bättre på en q6600. Det största problemet med det resonemanget är att det inte är testat hur mkt bättre fyra kärnor med sämre klockfrekvens presterar mot två kärnor med högre klock presterar i crysis. Det går inte att spekulera kring vilken som presterar bäst genom att koll på ett papper, utan man får kolla på andra benchmarks som alla visar att 6850 är väsentligt bättre i spel, medans q6600 visar bättre resultat i saker som video encoding och 3d rendering. Sedan verkar vissa tro att det kommer att förändras drastiskt om några månader, men det är upp till var och en att vara förnuftig

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Q6600 kommer slå E6750 rejält på tummarna i spel som Crysis.

Supreme Commander har inget "riktigt" stöd för Quadcore prollar heller och kan då inte använda Quadcorens fullständiga kraft.

Supreme Commander var från början inte programmerat för Quadcore då det bara är en patch som låter Supreme Commander använda Quadcore fullt ut - vid test så vet jag inte ens om dom använder patchen.. så det är svårt att se på grafer skillnaden om dom inte skrivit vilken patch spelet kör på (såsom Company of Heroes har en Dx10 patch) och om dom då använder patchen kan fortfarande inte Q6600 använda sin fulla kraft.

Som Velon säger; 44% extra prestanda talar för sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
apanabel, vet inte om du har speciell koll på att det kommer spel med stöd för 4 kärnor - dessa spel kommer troligen prestera ungefär lika mycket bättre som t.ex. quaden gör gentemot duon i render tester.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Sålänge priset är samma vilket jag inte ens orkar kolla på så är en quadcore ett bättre val. Den har bättre multitasking, bättre prestanda/watt ratio samt vansinnigt mycket snabbare vid anvädning av alla fyra kärnor. Spel och program som stödjer quadcore är absolut inte en gissning att dom kommer för det är bekräftat.

Köp en quadcore, jag hade dock väntat på kommande AMD Phenom som kommer bli en riktig quadcore och ingen "quadcore" som intel kör med med två ihoplödda dualcores.

Belyser det här med "äkta" quad. Oavsett ifall de nu sitter två och två (och därmed delar på lvl 2 cachen) eller ifall alla fyra processorer har varsin lvl 2 cache så kommer prestandan ej bli så värst mycket bättre.

Windows schemaläggare (den som ansvarar för vilka trådar som skall få processortid) kommer fortfarande vara likadan, för den så är det alltid fyra processorer som trådarna kan köras på.

Och ja, det finns fall där prestandan ökar linjärt med antal processorer, exempelvis program som konverterar musikfiler, (mp3 är exempelvis uppbyggt utav en massa små headers, oberoende utav varandra) där man skulle kunna dela upp arbetet på alla tillgängliga processorer.

En grafikmotor måste beta av alla objekt som ska ritas upp, visst du kan dela upp hälften av objekten och lägga de i två eller fyra eller 18 miljoner trådar trådar, men objektet (till grafikkortet) blir då en kritisk sektion då det används utav båda trådarna (för att kunna rita ut objekten).

Som skrivits utav andra, du kan dela upp ljud, lite fysik, input från användaren i en tråd (och hoppas att windows schemaläggare lägger den på en annan processorer än den som ritar upp grafiken) medan det tunga grafikarbetet som kanske uppgår till 90% utav allt totalt arbete blir körandes på en processor...

Valve har anpassat sin grafikmotor till multi-processor stöd, men pga att det finns begränsningar från början så har man mest kunnat göra vissa lock-free algoritmer på enklare datastrukturer (köer och vektorer)...