Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det är mkt svårare att klocka en quad vs. en dualcore bara så alla vet. Inte många moderkort idag som klockar quadcores bra. Asus har Commando + Striker. DFI har ICFX3200T2R/G och NF680I LT SLI-T2R. Det är de bästa just nu har jag för mig + att inte alla Q6600 är av G0 steppingen vilket klockar bättre och går kallare. En 6850 lär man ju få upp till 4 Ghz med bra luft och ett bra mobo. Betydligt svårare med en quad.

Som sagt om du är nån som tror du kommer byta CPU inom 1-1,5 år och spelar mkt, köp en 6850. MIN rekommendation till er.

rekord med quad ligger på p5w dh dlx

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

problemet med att vänta på AMD phenom ligger i att den släpps q3, men kommer troligtvis inte finnas i tillräkliga kvantiterar så man kan få tag på en före q1 2008 enligt amd.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Väldigt onödigt att köpa nytt nu när du redan har en E6600.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
håller med vad tusan sak ni med feta core2duo prollar byta för bara för att eller?

Självklart byter man sin E6600...man vill ju inte hamna efter i GHz kampen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysmys killen
Har idag en E6600 och är riktigt sugen på att uppgradera men vad säger ni? ska jag köpa en Q6600 eller en E6850?

Blir bara byte av processor för mig då jag redan sitter på: Asus P5W DH deluxe moderkort, 2gig ddr2 minne, Geforce 8800GTS.

Va helt inne på en E6850 men efter att ha kollat runt här lite så blir man ju lite osäker, jag brukar uppgradera lite då och då ca 1 gång om året så det med att en quard håller längre känns inte som ett något hållbart för mig då jag förmodligen kommer ha gjort en större uppgradering av systemet inom 1.5 år ändå.

Så vad säger ni, vilket tror ni skulle passa mig? är själv inne på E6850 men vill ju inte göra ett dumt köp ändå.

Snälla, du kommer inte märka någon som helst skillnad med en sån marginell uppgradering.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Håller med Ragin Pig.
Byta E6600 mot en E6850 ger en minimal förbättring.
E6600 är dessutom en mycket bra CPU att klocka.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
man köper en CPU för vad den skall användas till idag. OM ett halvår är det helt andra system och då vill man uppgradera iallafall.

Nejnej, du förväxlar "Mig själv" med "Man". Du kanske köper en ny dator varje halvår, men de flesta gör inte alls det. De flesta sitter med sina datorer i X antal år, de KANSKE byter ut individuella komponenter för att höja prestandan en bit, men de köper inte nytt så fort deras "gamla" dator inte är världens bästa längre.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Nejnej, du förväxlar "Mig själv" med "Man". Du kanske köper en ny dator varje halvår, men de flesta gör inte alls det. De flesta sitter med sina datorer i X antal år, de KANSKE byter ut individuella komponenter för att höja prestandan en bit, men de köper inte nytt så fort deras "gamla" dator inte är världens bästa längre.

jag har inte köpte en ny dator på evigheter. Däremot uppgraderar jag nått i systemet minst varje halvår.
Det gäller o hänga med om man vill spela de senaste.
Däremot inte sagt att alla gör det

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

nja varför inte byta när man kan? säljer jag min gamla så behöver jag inte lägga så mycket imellan heller och nästa gång blir det nog en större uppgradering med nytt moderkort och ddr3 så det kan ju va skoj med lite nytt med.

Sen kanske det inte är dubbelt så snabb processor men lite skillnad är det nog, sen klockar jag ju inte heller så då bör det märkas lite iallafall.

så jag byter för sakens skull mer eller mindre men får bli en e6850 iallafall som det känns nu, men ska lägga min order ikväll så jag har inte så lång tid på mig att ändra mig

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysmys killen
nja varför inte byta när man kan? säljer jag min gamla så behöver jag inte lägga så mycket imellan heller och nästa gång blir det nog en större uppgradering med nytt moderkort och ddr3 så det kan ju va skoj med lite nytt med.

Sen kanske det inte är dubbelt så snabb processor men lite skillnad är det nog, sen klockar jag ju inte heller så då bör det märkas lite iallafall.

så jag byter för sakens skull mer eller mindre men får bli en e6850 iallafall som det känns nu, men ska lägga min order ikväll så jag har inte så lång tid på mig att ändra mig

köp en E6750 och spara 800 lax. hur lätt som helst att komma upp i 3000 med dem. med en marginell klockning

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Om man byter från en E6300 till en Q6600, behöver man installera om Vista då tror ni? Har ni som gjort dessa byten stött på några svårigheter?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

OK, jag tycker det är helt sjukt att folk har råd att uppgradera från E6600 till t.ex. E6850 - ni kunde lika gärna donerat pengarna till något knäppt förbund för rika.

Detsamma med E6300.. ni kommer ju inte märka något i spel, program, filmer eller vad som helst. Jag sitter t.ex. och gnager på mitt AMD 64 +3700 än och allt flyter på bra; spelar alla nya spelen på högsta inställningar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
OK, jag tycker det är helt sjukt att folk har råd att uppgradera från E6600 till t.ex. E6850 - ni kunde lika gärna donerat pengarna till något knäppt förbund för rika.

Detsamma med E6300.. ni kommer ju inte märka något i spel, program, filmer eller vad som helst. Jag sitter t.ex. och gnager på mitt AMD 64 +3700 än och allt flyter på bra; spelar alla nya spelen på högsta inställningar..

Det beror på vad man gör, jag kan inte svara för alla, men för mig skulle en quad vara guld värd då den i princip skulle dubbla hastigheten med råge i 3d-renderingar. Likaså få en snabbare åtkomst i Photoshop CS3, att jobba med stora penslar i höga upplösningar är fortfarande tungt för min burk i sign.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Mjo, förstår då. Men sysslar man med annat så tycker jag det är stort slöseri på pengar ... eller E6600 till Q6600 är ett stort slöseri med pengar vad man än gör.. E6300 förstår jag däremot.. kanske E6420 också.

Permalänk
Medlem

Det är ju omöjligt att svara på vilken som är bäst. Uppgraderar du processorn en gång varje halvår känns ju en 6850 mer värd just nu, men om du är en person som köper en dator och sitter på den tills den är helt slut så är ju en Quad det bättre alternativet. Själv köper jag nog en 6750 mest för att min 6600 klockar så jävla illa, o hoppas på lite tur med den istället, köpa Quad kan man göra senare.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Om man byter från en E6300 till en Q6600, behöver man installera om Vista då tror ni? Har ni som gjort dessa byten stött på några svårigheter?

Jag bytte idag från en E6300 till en Q6600 och jag installerade inte om något. Kör XP och allt går bra (så bra som XP kan gå...)

Kan säga att det var ett bra köp, har halverat mina renderingstider tror jag. Inte benchat så mycket men det går rejält mycket bättre med fyra kärnor.

Permalänk

NoAim har helt rätt. Jag antog att de flesta satt på sina prollar tills dom inte "fungerade" längre, men tydligen så är det många som uppgraderar varannan månad.

Ska ni ha en prolle i 4-5 månader så är E6850 bättre valet.. mer än 1 år så är Quad det bättre valet. Själv valde jag Quad för att jag vill kunna spela på datorn jag har i 3-4 år utan att behöva byta prolle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Jag bytte idag från en E6300 till en Q6600 och jag installerade inte om något. Kör XP och allt går bra (så bra som XP kan gå...)

Kan säga att det var ett bra köp, har halverat mina renderingstider tror jag. Inte benchat så mycket men det går rejält mycket bättre med fyra kärnor.

Tjenare Xerbee! Kul att se dig i samma tråd för en gångs skull hehe.
Det låter väldigt bra, det får nog bli en quad strax då.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
OK, jag tycker det är helt sjukt att folk har råd att uppgradera från E6600 till t.ex. E6850 - ni kunde lika gärna donerat pengarna till något knäppt förbund för rika.

Detsamma med E6300.. ni kommer ju inte märka något i spel, program, filmer eller vad som helst. Jag sitter t.ex. och gnager på mitt AMD 64 +3700 än och allt flyter på bra; spelar alla nya spelen på högsta inställningar..

Alla har inte en PC för att spela på och jo man märker skillnad i renderingsprogram för ett exempel. Men jag håller med om att det är en väldig hysteri just nu. Min Opteron 144 fungerar utmärkt än så länge.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Dinoman, läs nästa post så får du se lite vidare vad jag menar.

Nej, man märker ingen skillnad i program - förrutom renderingsprogram, grafikprogram och liknande saker. Samplingprogram och musikprogram lär det knappast göra någon skillnad; min AMD 64 +3700 klarar lätt av Cubase 4 med X antal VSTi:s och synthar igång. Tror mest det beror på ljudkortet där..

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Dinoman, läs nästa post så får du se lite vidare vad jag menar.

Nej, man märker ingen skillnad i program - förrutom renderingsprogram, grafikprogram och liknande saker. Samplingprogram och musikprogram lär det knappast göra någon skillnad; min AMD 64 +3700 klarar lätt av Cubase 4 med X antal VSTi:s och synthar igång. Tror mest det beror på ljudkortet där..

Ja alltså man behöver inte en Quad Core om man ska sitta i Excel direkt.

Angående Cubase 4 så har du bevisligen visst nytta av fyra kärnor, i alla fall verkar det som att de alla används.

"...here's a recent screenshot I made of the Windows Vista Task Manager running Cubase 4 on an Q6600 processor. You can clearly see that all four cores provide evenly distributed processing performance:

Källa

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

ja haren dator som är typ bra, 2,53 Ghz pentium 4, 792 mb RAN och grafikkort 7600gt agp..

Jag funderar på om jag ska köa en ny datur och tänkte mig då ta en quad processor för den är ju cool.. men, min gamla är ju 2,53 Ghz och en quad bara 2,4? Är den sämre då? Blir d bättre med 4 kärnir även om den kanske är långsammar?

Permalänk
Medlem

Quaden är bättre, inget att fundera på om det

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjorn190
ja haren dator som är typ bra, 2,53 Ghz pentium 4, 792 mb RAN och grafikkort 7600gt agp..

Jag funderar på om jag ska köa en ny datur och tänkte mig då ta en quad processor för den är ju cool.. men, min gamla är ju 2,53 Ghz och en quad bara 2,4? Är den sämre då? Blir d bättre med 4 kärnir även om den kanske är långsammar?

En sak, som många icke insatta misstar sig på, är att klockfrekvensen (Ghz:en ) avgör hur snabb en processor är.
Olika processorer klarar av att göra olika mycket under en s.k. klockcykel, och därför är det meningslöst att jämföra klockfrekvenser mellan processorer i olika serier.
Detta var speciellt en stor fråga då AMD för några år sedan gick om Intel prestandamässigt med processorer som arbetade vid en väsentligt lägre klockfrekvens. De bytte därför märkning på sina processorer från klockfrekvens till något som kunde liknas med Intels märkning, en sk. 3000+ var ungefär likvärdig en P4 på 3Ghz osv. Detta för att icke-entutiasterna inte skulle "luras" av att AMD's processorer hade lägre frekvenser, och tro att de därför presterade sämre.

Iallafall, en ny core duo eller quad core är mycket snabbare än din gamla P4, även fast bara en av deras 2/4 kärnor skulle användas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
köp en E6750 och spara 800 lax. hur lätt som helst att komma upp i 3000 med dem. med en marginell klockning

800 lax = 800.000:-

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
800 lax = 800.000:-

Trodde det var en felformulering. Jag menar det stavas väl 800 laxar? En jävla massa fisk med andra ord...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

vilken multipel har Q6600 och E6850 ?

tänkte köpa en jag med. lutar åt Q6600, finns ju inget som säger att en E6850 är BÄTTRE än en Q6600 antlingen är dem likvärdiga eller så väger Q6600 över på vissa saker. möjligtvis att E6850 går lite högre i klockningen.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

För mig är valet enkelt, Q6600.
En stor del av det beror på att det blir en hel del CS3.
Och att jag troligen kommer använda datorn i 3år+

Lite off:
Någon nämnde tidigare i tråden att ex PC8000 minnen är onödigt för en Q6600?
Jag hadde tänk mig 2GB OCZ DDR2 PC8000 CL4-4-4-15 minnen, fel, varför?

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
800 lax = 800.000:-

Jo jag vet blev lite fel ^^ Det ska såklart vara 800 kr villket jag tror att du förstod.

Eller så kan det ju vara ca 7kg laxfilé.

(Färsk laxfilé, benfri, 119:-/kg)

@Melarion eftersom att en Q6600 har en fsb på 266 mhz och minnena på (PC8000) har 500 mhz villket betyder att du behöver klocka upp din processor i 500 för att få ut fullt av minnena eller vad man ska säga. Och då blir din cpu på 500*9 = 4500 mhz och det pallar den inte. så om du inte ska klocka så räcker det med 266 mhz på minnena. Det kanske kan vara värt med PC5400 så du kan klocka lite också dem tillåter alltså 333 mhz utan att du ska behöva klocka minnena. Så om du höjer din fsb till 333 på cpun så får du 3000 mhz på processorn.

vill gärna att någon som vet lite mer bekräftar detta

eftersom att minnen är ddr så blir det alltså 500*2 = 1000

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjorn190
Q6600 för DEN ÄR HÄFTIGARE!! (hihi)

Vem bryr sig hur d presterar? D blir bra hur som helst, kör på vad som får dig att bli glad åt att tänka på hur bra datorn är..

Om du är seriös får du ursäkta mig när jag säger att det var det absolut mest korkade motiveringen jag någonsin hört... no hard feelings

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm

Eller så kan det ju vara ca 7kg laxfilé.

(Färsk laxfilé, benfri, 119:-/kg)

Har du någon källa som stöder ditt påstående?

Visa signatur

[Intel Dual Core E6750 @ 3.6ghz][OCZ Gold 3GB] [PNY Geforce 8800GTX 768mb] [Gigabyte P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX ][Corsair HX Series Modular Power Supply 520W][Samsung HD160HJ] [Thermaltake Watercooling System] [Windows Vista Ultimate x64]