Leveransproblem på Komplett

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grelle
Gjorde min nya beställning på DustinHome, kl 15:00 på fredag eftermiddag, diverse produkter och vips kl 15:30 hade jag kollinumret i mailen!

EDIT: Inte nog med det, ser att den sorterats också vilket betyder att det är på väg, helt otroligt!

Det bevisar väl bara att dustin home inte har många beställningar ?

Kompletts lager har väl ca 16000 beställningar om dagen (Norge, Sverige & Danmark) , vilket gör det RÄTT mycket svårare att hantera din order och få den skickad på 30 minuter? eller vad tycker du? Speciellt när lagret är under ombyggnad.

Permalänk
Medlem

Är inte Dustin som bara finns i sverige större än Komplett som har ett tiotal länder? Iaf förra året. 2007 har ju Komplett vuxit en hel del, ihopslagningen med inWarehouse kommer väl göra sitt till också.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Är inte Dustin som bara finns i sverige större än Komplett som har ett tiotal länder? Iaf förra året. 2007 har ju Komplett vuxit en hel del, ihopslagningen med inWarehouse kommer väl göra sitt till också.

Komplett är större än Dustin om man ser på nordisk/europeisk basis, men Dustin är större på den svenska marknaden.

Komplett har ju mer eller mindre monopol på marknaden i Norge där de köper upp alla ÅF och distributörer de kommer över.

Permalänk
Medlem

Jag kollade iofs bara på 2006 där där Dustin omsatte mer än Komplett, över hela koncernen då.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Argumentet att kunna hålla leveranstider skulle vara en ursäkt för att man är störst är riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett A20-paket och en skärm 25/8 med preliminär leverans 5/9. Sen har leveransdatumet ändrats upp o ner hela tiden. Som värst var det 28/10. Nu har dom precis ändrat till 21/9 från 14/9. Sen jag beställde har dom bytt till mycket billigare nätagg o chassi (1000:-). Men nu är dom så snälla och sänker priset med 500:-.

Nu blir det nog en lokal leverantör ........

Permalänk
Medlem

Beställde ett grafikkort som finns på lager den 4/9 men såg ej den lilla texten på entresidan
om leveransförseningar såg det dock i orderbekräftelsen via mail.
Det framgick där förväntat skickdatum till den 7/9. Idag den 8/9 konstaterade jag
att den fortfarande låg och väntade och eftersom reservationen på banken släppt och efter allt man läst här så avbeställde jag och la en ny order på datorbutiken
för säkerhets skull. Hade den skickats den 7/9 så hade det varit OK men nu hade ju det passerat datumet och det finns ju andra att välja som tur är. Det kändes lika bra att avbeställa då det känns väldigt osäkert när kortet skickas och jag inte orkar lägga ner energi på att jaga besked.

Det är väl med flit som texten är så liten att man ska missa att det är förseningar på deras entresida. Det skulle vara större text i rött sånt
där trixande gör mig sur, det är bättre att flagga ordentligt än att göra folk förbannade när dom väl beställt och missat infon på sidan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanTorell
Det bevisar väl bara att dustin home inte har många beställningar ?

Kompletts lager har väl ca 16000 beställningar om dagen (Norge, Sverige & Danmark) , vilket gör det RÄTT mycket svårare att hantera din order och få den skickad på 30 minuter? eller vad tycker du? Speciellt när lagret är under ombyggnad.

Dustin har inte många beställningar? Säg inte att du menar allvar.
Dustin har så länge jag har handlat därifrån alltid hanterat ordrar väldigt snabbt. Och det är knappast ett litet skitföretag som inte har några beställningar. De senaste 3 arbetsplatserna jag arbetat på köpte i stort sett bara från Dustin just utifrån det faktum att man oftast kan lita på att de packar/skickar det väldigt snabbt om det finns i lager.

Komplett har problem just nu. Sebastian har i tråden förklarat och de har nu lagt ut en bättre förklaring på deras sida, även om jag fortfarande tycker länken är ganska oansenlig till höger under den stora bilden. Det är lätt att missa när man snabbt går förbi framsidan. förhoppningsvis meddlear de det när man lägger en beställning.

Förstår inte riktigt varför du JohanTorell försvarar de så hårt som du gör i denna tråd? Det ÄR skit när du beställer något som är i lager och det aldrig skickas. Och fram tills att de förklarade det bättre så var det en bra anledning för att bli irriterad. De må uppgradera sitt lager för att kunna klara av mer kunder än förut (och naturligtvis är det för att tjäna mer pengar - inge fel med det) men de har helt uppenbarligen inte förberett hela uppgraderingen tillräckligt med tanke på vad som har hänt.

jag gillar Komplett och beställer relativt ofta därifrån (och kommer fortsätta) men tills de fått ordning på sitt lager så kommer jag nog titta hos andra leverantörer först.

Seb/Komplett - tack för förklaringen. Vore kul att se några bilder/film från Robot-lagret när det fungar bra. Låter coolt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Grejen är den SwedBear.

Komplett = lågsäsong under sommaren & högsäsong på vintern. När väljer man då att bygga om sitt lager tror du? Under hög eller lågsäsongen?

Dustin är absolut inget litet företag, MEN dustin HOME är PYTTELITET med 3 pers på kundtjänst. stor skillad mellan företagsförsäljning och privatförsäljning. ett företag beställer liksom 50x datorer och får dom då levererade. därav deras höga omsättning. komplett har sedan 2007 (om jag inte missminner mig) startat B2B (business to business) också och kommer då säkerligen att stiga i omsättning då också då dom bara haft privatförsäljning innan typ.

det jag försvarar är att, kan man inte acceptera att sitt favoritföretag bygger om sitt lager (fullt normalt) och då börjar pissa på företaget istället för att skita i att beställa från dom för en gångs skull och sedan fortsätta när ombyggnaden är klar så är man bara barnslig... visst fullt med 14åriga mainstreams här på sweclockers men bara för att korven är slut på ica så börjar du väl inte handla på konsum och tänker ALDRIG mer köra till ica igen? eller har jag fel?

BMW -> M5 släpptes, 1 år senare fick du din bil (om du hade bra turordning)... vad kallar du det om inte sega leveranser? tror du inte att ägarna kommer köpa fler BMWs igen fastän väntetiden? ni får ge er faktiskt... den tiden ni tar att sitta och grina på att komplett har dåliga leveranstider för en gångs skull istället för att skippa whinet, gå in på en annan sida, få det beställt och voala du kan vänta med att beställa från komplett på en månad. sedan är allt tillbaka till vanligt igen..

tragiskt.

edit: förlåt för ev. stavfel och gramatiskt felbyggda meningar men har faktiskt varit ute ikväll och är inte direkt jättenykter eller orkar lägga ner någon energi på att stava korrekt eller läsa samma ord 2 gånger etc. hoppas ni har förståelse för detta. btw. för dåligt att sverige inte kunde trycka in 1-0 mot DK.

Permalänk
Medlem

Ja visst. Men det jag hela tiden har klagat på är deras attityd.
Sen ligger det nåt i SwedBear's kommentar om att

"men de har helt uppenbarligen inte förberett hela uppgraderingen tillräckligt med tanke på vad som har hänt. " (vilket de också erkänt)

När de väl är i denna sits uppträder de inte sjyst. Ska jag då som kund tycka "synd" om de bara för de har 16000 ordrar/dag ?

Ett företag "är" det som händer och kommuniceras, här har de fallit igenom på båda punkterna. Nu kommer jag inte pissa på de eller aldrig handla där igen pga deras korv kom försent denna gång. Men usch vad de skött det dåligt.

Nu när jag blivit på bättre humör igen pga att mina datorprylar är på väg till mig så kan jag också hålla med om att det säkert är ett häftigt system och att det slutligen kommer bli bättre. Jag hade dock oturen att som kund hamna i kläm. Vilket i denna fråga inte var roligt.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanTorell

det jag försvarar är att, kan man inte acceptera att sitt favoritföretag bygger om sitt lager (fullt normalt) och då börjar pissa på företaget istället för att skita i att beställa från dom för en gångs skull och sedan fortsätta när ombyggnaden är klar så är man bara barnslig... visst fullt med 14åriga mainstreams här på sweclockers men bara för att korven är slut på ica så börjar du väl inte handla på konsum och tänker ALDRIG mer köra till ica igen? eller har jag fel?

Det som är problemet med komplett är att man hanterat utbyggnaden och de problem som uppkommit på ett sätt som inte är genomtänkt eller schysst mot kunderna. Förstår inte vad det är du försvarar.

Undrar hur många som beställer korv från ica för 10 000-20 000kr? Hade inte jag fått min korv då hade jag nog letat efter en ny butik.

Permalänk

fick min order skickad idag beställde den 23-24.
som om ni beställde runt det datumet så borde det vara påväg.

så nu ska jag sluta skriva i denna klagotråd nu när mina saker är påväg.hejsvejs!

Permalänk
Medlem

Det är lite mycket klag nu på komplett och givetvis förstår jag att man är besviken om man inte får sina grejer. Men för att balansera upp det hela så tänkte jag berätta om min senaste positiva erfarenhet.

Jag skickade tillbaka mitt 7900GS, orsak artefakter i 3d apps. i måndags, för exakt en vecka sedan. På onsdagen får jag ett mail om att returen är mottagen och att den ska vara färdigbehandlad inom 4 dagar. På fredag eftermiddag blir jag uppringd av komplett som bekräftar att kortet är trasigt och frågar vilket kort jag vill ha istället. Jag beställer ett xfx8800gts. Just 8800gts hade under tiden för reklamationen höjts i pris med 400:- Givetvis var komplett sjyssta och gav mig det lägre priset.

Idag klockan 15 damp det ner på mitt postkontor 1 dags leverans om man räknar bort helgdagar. Otroligt smidigt, snabbt, ständigt trevligt bemötande både via mail och telefon.

Så, med tanke på den snabba handläggningstid jag fick erfara, så kanske det är på gång att ordna sig för dom nu.

Komplett 4 ever!

Visa signatur

ASUS P5B | Hiper Type-R 530W | Intel Core 2 Duo E6300 @ lite klock | 3GB - 667MHZ | XFX 8800GTS | 500GB Seagate | AGM A-19" & Samsung Q96, 42" | - Pro.2 PH-U585 | MX300 @ Func sUrface 1030 och allt hackar och krånglar på ett Windows Vista Ultimate -os

Permalänk

Det är kul att det går fort för vissa men jag väntar fortfarande.

Skulle tro att det jag ska ha är slut i lagret lagom till att roboten är lagad eller de har köpt nya stegar...

(Skickat in trasigt moderkort 29/8, Mottaget 4/9, felsökt och klart 6/9, nytt moder kort på garantin om cirka två veckor då de kommer åt korten som ligger i lagret)

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

jag som hade tänkt köpa lite stuff men jag vågar inte chans och få vänta upp till en vecka eller mera... synd det här.

Permalänk
Medlem

Jag är lite i samma sits, hade tänkt beställa dator + skärm från Komplett och frågan är om inte det kommer ta jättelång tid om deras lagerombyggnad inte är klar snart.
Är förseningar vanligare med vissa typer av beställningar/produkter? Det tar ju ändå ca 2 veckor om dom ska sätta ihop en dator åt mig, så då kanske jag inte behöver oroa mig om ytterligare förseningar, eller kan det ta jättelång tid med tanke att det handlar om såpass många olika komponenter som ska plockas ut ur lagret?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoreWorm
Jag är lite i samma sits, hade tänkt beställa dator + skärm från Komplett och frågan är om inte det kommer ta jättelång tid om deras lagerombyggnad inte är klar snart.
Är förseningar vanligare med vissa typer av beställningar/produkter? Det tar ju ändå ca 2 veckor om dom ska sätta ihop en dator åt mig, så då kanske jag inte behöver oroa mig om ytterligare förseningar, eller kan det ta jättelång tid med tanke att det handlar om såpass många olika komponenter som ska plockas ut ur lagret?

Som jag har förstått det är det SPECIELLT datorkomponenter som tar lång tid då dessa ligger i robotlagret.
Men det vette faan, jag beställde ett fotoobjektiv som levererades direkt, någon skickade in ett trasigt grafikkort och fick tillbaka ett nytt direkt.
Jag väntar på mitt moderkort.

Det konstiga är att lagersaldot växer på det moderkortet som jag väntar på så man undrar var de lagrar de nyleveranterade korten, inte i det trasiga lagret får man hoppas.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Komplett är ett jävla skämt! Avbokade min order nu. känns lite snopet efter att ha väntat sedan 28aug, och efter att ha gjort beställningen 6aug!

Ringde in i dag, eftersom någon fårskalle på kundtjänst sa att min order antagligen skulle skickas sön ev mån! Kollade historiken idag inget hade hänt! Ringde upp kundtjänst, han bekräftade att mitt moderkort inte fanns på lager! VAAA! Gjorde en beställning på det 6aug! Vad jag vet stod jag på listan långt före innan kortet ens hade kommit ut på marknaden. Nu fick jag alltså glatt vänta på nästa leverans! Vad i helvete håller dom på med?

Han kopplade mig till chefen varpå han bekräftade att kortet fanns på lager! Hur skall ni ha det? Jag frågde den ointresserade chefen om han kunde ana min order i veckan? Du får nog vänta en vecka till sa han!
Ojoj, Jag frågade även vad dom hade för kundpolitik på detta företaget? Det svarade han inte på, lika ointresserad och arrogant!

Nu är jag så jävla upprörd, och komplett är i mina ögon inte piss värd!

Tack för den här tiden komplett!

Visa signatur

Asus P5K-E wifi - Intel Q6600 - Corsair XMS2 PC6400 (4gb) - Gainward 8800GTS 640mb - WD raptor 150gb - WD caviar SE16 500gb - Corsair HX620 - Origenae X11 - Samsung SE S184M - BenQ FP241Wz - Wacom intuos3 A5 Wide

Permalänk
Medlem

Jag beställde min order i onsdag förmiddag med förhoppning att få mina grejer till helgen. Väntade till på måndags då jag skickade ett mail och fick svaret att de låg ungefär 3 veckor efter med sina leveranser.

Avbokade samma sekund. Har nu en ny beställning på g hos en av deras konkurrenter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har själv snart fått vänta 2 veckor på mina prylar. När jag gjorde min beställning fanns det ingen information om försenade leveranser.
Den fina texten under flashbannern existerade INTE då.

Skickade ett mail till supporten där han bifogade en länk till sidan om försenade leveranser. Skrev då tillbaka att jag valde att behålla min beställning, frågade också ifall någon sorts kompensation för att man väntade var möjlig.

Svaret, NEJ.

Varför kan Komplett inte ge kunder som troget väntar på sin beställning, visar lite lojalitet mot företaget; tex en liten rabbat vid nästa beställning?
Borde gå att ordna, för jag beställer gärna igen alltså.
Inte ens en, "ursäkta röran vi bygger om" utan bara en förklaring att " så här ligger det till".

Man måste faktiskt se sanningen i vitögat, det finns massor med butiker på nätet som säljer datorprylar på nätet. Varför väljer vi den ena före den andra?

I mitt fall är det: 1. Snabbhet 2. Pålitlig 3.Finns i lager 4.Pris

Det är också de saker som får mig att komma tillbaka till samma ställe.

Fick förklarat i mitt svarsmail från supporten att det skulle ta 1,5 - 2 veckor för min beställning. Vid 18 dagar då tar mitt tålamod slut. OM INTE komplett hör av sig till mig innan jag gör det till dom!

KOMPLETT! Jag ska inte behöva fråga varför min beställning är försenad, det ska ni meddela till mig!

På min ort där jag bor så finns det en rörmokarfirma, om man ska beställa en liten grej av dom så går man fram till kassan ber att få det man ska ha så går han ut på ett stort lager och hämtar det.

Tänk er följande scenario.

Ni besöker denna rörmokarfirma, beställer artikeln ni vill ha, killen kilar iväg ut på lagret..... Han kommer inte tillbaka.. Det börjar närma stig stängningsdags, fortfarande ingen rörböjare i närheten.. Ni går in på lagret för att kolla så killen fortfarande lever. Det gör han, han sorterar lagret för att det ska gå fortare nästa gång. Han ber dig återkomma om 2 veckor för att hämta artikeln du frågade om.

Hade vi accepterat samma sak i en verklig butik som vi gör när vi beställer online?

Som tur är så är detta tillfälligt från kompletts sida, och det blir väll bättre sen när allt detta har blåst över. Detta visar dock att även om man är stor, ja störst även, så är man inget utan sina trogna och lojala kunder. Minns detta komplett.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Bra inlägg Swuppo! Håller helt och hållet med.

Alla jag känner, årsmodell 1970 och äldre, har en uppfostrad syn på näringsliv och näringsidkare och vad det innebär. Lojalitet, kundomhändertagande och ärlighet går ofta före något annat. Komplett bevisar tydligt sin oprofessionella attityd och lojalitet emot sina kunder. Jag hoppas denna "lilla" lager-incident straffar sig stort!

Visa signatur

Asus P5K-E wifi - Intel Q6600 - Corsair XMS2 PC6400 (4gb) - Gainward 8800GTS 640mb - WD raptor 150gb - WD caviar SE16 500gb - Corsair HX620 - Origenae X11 - Samsung SE S184M - BenQ FP241Wz - Wacom intuos3 A5 Wide

Permalänk
Medlem

Idag efter 3 veckors väntan kom mitt paket till mitt utlämmningsställe.
Tycker det är skandal att man ska behöva vänta 3 hela veckor.
Aldrig mer komplett för min del.
Tänkte först avboka efter 1 ½ vecka, men det var ingen annan som hade allt som jag ville ha och vill helst slippa frakt från 3 olika butiker.
Nu får man skynda sig och hämta det!

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Missade detta om Komplett innan jag beställde.

Beställde något så enkelt som ett par minnen som fanns inne på lager, hade tänkt att få dem innan helgen. Men efter ett par dagar har inget hänt alls med ordern.

Kanske kan avbeställa och köra på Dustin Home istället.

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla ska avbeställa sina ordrar på en gång....

Så jag kan få mitt fortare!!!

Nej men seriöst. Jag har inget annat val än att beställa från komplett av olika anledningar. Dessutom gillar jag komplett. På min order har det nu stått bearbetas i en vecka och delarna jag beställde från SHG samtidigt har kommit.
Så nu sitter jag mest här, kollar och dräglar över mitt nya fina chassi och grafikkort som jag inte kan göra något med innan moderkort, CPU, minnen samt hårddisk anländer.

Shit happens men vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Leveransproblem

Mjo... Besällde Asus PN5-E Sli den 14 augusti och fick de inte förrän den 10 september vilket var en grov besvikelse. Jag skickade flera mail om när levernasen dök upp men de enda svaret jag fick att dom skulle ta upp de med lagret, trots att det fanns på lagert.
O sen till en ännus större besvikelse så får man inte igång de när man får de.

Permalänk

Att det byggs om och att man uppgraderar system på ett sätt att leveranstiderna blir lidandes kan jag acceptera, däremot tycker jag att om jag ringer kundsupporten för att få raka svar så förväntar jag mig att jag ska få just raka svar. Ringde dom idag för att fråga om min leverans verkligen skulle levereras i tid. Svaret var, "Javisst, vi har haft lite strul med uppgraderingen av vårt lager, men alla dom problemen är så gott som lösta, så vi kommer skicka dina grejer idag". Jaha, det var ju på tiden tänkte jag, kollade och har fortfarande inte skickats... Hade han sagt att det skulle skickas om 2veckor så hade det iallafall varit ett ärligt svar jag fått, men nu börjar man fundera på om det är strategiskt agerande från kompletts support att säga "nänä, vi har inga leveransproblem längre!" enbart för att folk inte ska beställa från någon konkurrent. Jag har alltid föredragit komplett framför konkurrenterna just pga. leveranstiderna och supporten, men när något sånt här händer och det hanteras på det sätt som det faktiskt görs så börjar man fundera på om man ska leta ny "leverantör". Inte för att jag tror att mina grejjer kommer snabbare för att jag gnäller här, men jag får lite utlopp för mina inre aggressioner....

Mvh Martin N

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Beställde delar som fanns hemma 18/8
Fick dessa i dag 13/9
Är Komplett ett seriöst företag eller...
Har rekomenderat många att beställa hos Komplett men nu måste avråda andra att beställa av dem.
Någon kompensation borde var på sin platts tycker jag.

/LO

Permalänk
Medlem

Tja leveranstexten är ju kvar så det svarar väl på din fråga.

Permalänk

Jo, så sant så sant! Meddelandet står fortfarande kvar. Svaret jag fick var mer att, "jo, vi har haft lite leveransproblem, men när det gäller stora paket så är det inte så längre, det är bara dom som beställer småsaker som tex processor, minne och sånt som vårt automatiska robotsystem plockar där det fortfarande strular, men jag ser inte att det skulle vara några problem med varorna du beställt (en skärm), så dom ska skickas idag." Men än har det inte skickats... Dom har ju iofs till kl 0000 på sig, vem vet, dom kanske lyckats få posten att jobba dygnet runt också pga av leveranssvårigheter:p . Jaja, det kan säkert hända den bästa, men man blir frustrerad bara när man inser att man fått ett felaktigt svar inte pga. det är missförstånd, utan för att dom antingen ska slippa förklara sig eller för att dom som sagt är rädda att man ska byta leverantör. Tack och hejs!
/Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_enn
"det är bara dom som beställer småsaker som tex processor, minne och sånt som vårt automatiska robotsystem plockar där det fortfarande strular

Blä, då kan man glömma att få de där minnena jag beställde. Har inte hänt någonting med ordern än. Blir till att minimera handel hos Komplett i framtiden helt enkelt, tack och hej till dem.