Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Kopplat till identitet samt cloud för merparten av det hela. Så mer it-säkerhet än informationssäkerhet.

M365 + Azure då, eller något annat?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

M365 + Azure då, eller något annat?

Det stämmer bra, tanken är att det ska sprida sig mot GCP och AWS med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Först, vilka helt otroliga bra löner alla har här! Grattis! Jag anses i min krets ha en mycket bra lön men verkar vara snittet här..

32 år
Östergötland
3 årig ingenjör kandidat
Efter examen jobb, alla olika företag och roller
1. 32.000 + öt
2. 35.000 + 10% bonus + företagsbil + 6 veckor
3. 51.200 + 10% bonus + 7 veckor

Det är oftast de med bra löner som skriver i den här tråden

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Det stämmer bra, tanken är att det ska sprida sig mot GCP och AWS med.

Spännande! Sitter du på cert och liknande då kanske? Har själv lite funderingar på att gå säkerhetsspåret i M365, och har börjat lite lätt med att ta SC-900.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Spännande! Sitter du på cert och liknande då kanske? Har själv lite funderingar på att gå säkerhetsspåret i M365, och har börjat lite lätt med att ta SC-900.

Sitter med samtliga säkerhets cert som går att ta nu från Microsoft, AZ-500, MS-500, SC-200, SC-300, SC-400 samt SC-900, har även andra utöver det.
Är du intresserad av säkerhet och mot M365 är SC-900 en bra startpunkt.

Permalänk
Medlem

Urmakare/verkstadschef (fortfarande) 40 bast, fick 500:- påökt av Handels kollektivavtal, begärde lite mer men fick ej. 39000:- + årlig bonus som varierar lite beroende på resultat men runt 45k före skatt har det brukat bli.

Permalänk
Medlem

Fått ett nytt jobb!

Yrke: VD-assistent
Erfarenhet: 4 år
Lön: 36,500 Brutto
Utbidlning: statsvetenskap + strökurser i ekonomi
Plats: Stockholm

Förmåner: Friksvårdsbidrag, eget företagskort, får bo på olika hotell, flyga mer nu när det har börjat lättas på restriktionerna. Jobbar typ när jag vill och slutar när jag vill, inga mer matlådor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Spännande! Sitter du på cert och liknande då kanske? Har själv lite funderingar på att gå säkerhetsspåret i M365, och har börjat lite lätt med att ta SC-900.

Vanlig m365 konsult betalar oxå sjukt bra! Har snittar på runt 75K innan skatt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Vanlig m365 konsult betalar oxå sjukt bra! Har snittar på runt 75K innan skatt

Jag har runt 3 års erfarenhet av M365. Har gjort ett par 100 migreringsprojekt från bl.a. Exchange server och Google Workspace (primärt e-post och lagrad data), men har dålig koll på on-prem rent generellt. Men det låter ju definitivt som att man borde se sig om efter nytt jobb, MED årsbonus ligger jag runt 29k brutto per månad. Har ju i och för sig bara MS-900, SC-900 och MS-700.
Det är ju förstås rätt bekvämt att jobba på en stor CSP som har flera guldklassificeringar hos MS, men det är nog inte värt det om lönen ska behöva lida så pass mycket.

Känns dock som att det är ont om företag i Östergötland!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Som någon nämnde här ovan, vilka intressanta löner folk på sweclockers har. Börjar likna Flashback där ingen tjänar under 30:000... :). Eller så kan det vara så att folk som har lön under 30 inte skriver här? Vad vet ja

Yrke: Arbetsterapeut
Plats:Uppsala
Lön:31:000
Erfarenhet:3,5 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag har runt 3 års erfarenhet av M365. Har gjort ett par 100 migreringsprojekt från bl.a. Exchange server och Google Workspace (primärt e-post och lagrad data), men har dålig koll på on-prem rent generellt. Men det låter ju definitivt som att man borde se sig om efter nytt jobb, MED årsbonus ligger jag runt 29k brutto per månad. Har ju i och för sig bara MS-900, SC-900 och MS-700.
Det är ju förstås rätt bekvämt att jobba på en stor CSP som har flera guldklassificeringar hos MS, men det är nog inte värt det om lönen ska behöva lida så pass mycket.

Känns dock som att det är ont om företag i Östergötland!

Finns ju massa bolag i Östergötland:) runt 48 ska du ha om du inte får en procent sats av de du fakturerar

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leimone:

Titel: IT Tekniker
Ort: Stockholm
Ålder: 24
Erfarenhet: 4 år
Utbildning: Gymnasium
Grundlön: 35k
Bonus: Inget tak, beror på hur många projekt man involverar sig i & hur många projekt man påbörjar samt slutför. Kan även bli systemägare i olika miljöer för lönetillägg.
Veckotimmar: 35
Friskvårdsbidrag: 3,5k
Lån för bil & bostad kan ges av arbetsgivaren + att de står för alla vårdkostnader, inkl. medicin som täcks av högkostnadsskyddet. Grymt nöjd!

Landade precis ett nytt jobb som Infrastructure Engineer (Azure). Galet hur snabbt utvecklingen går inom IT. Om någon läser det här och undrar vad ni ska satsa på i framtiden - Cyber Security eller moln architekt är mina starka rekommendationer.

Titel: Infrastructure Engineer
Ort: Stockholm
Ålder: 27
Erfarenhet: 7 år
Utbildning: Gymnasium
Grundlön: 60k
Bonus: 2 månadslöner per år
Veckotimmar: 37,5
Friskvårdsbidrag: 5K

Permalänk
Medlem

Mycket krydda här
Himla märkligt beteende egentligen.
Det mänskliga psyket är fascinerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Mycket krydda här
Himla märkligt beteende egentligen.
Det mänskliga psyket är fascinerande.

Hurså? Det är ett IT-forum och ofta är IT-jobb välbetalda.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag har runt 3 års erfarenhet av M365. Har gjort ett par 100 migreringsprojekt från bl.a. Exchange server och Google Workspace (primärt e-post och lagrad data), men har dålig koll på on-prem rent generellt. Men det låter ju definitivt som att man borde se sig om efter nytt jobb, MED årsbonus ligger jag runt 29k brutto per månad. Har ju i och för sig bara MS-900, SC-900 och MS-700.
Det är ju förstås rätt bekvämt att jobba på en stor CSP som har flera guldklassificeringar hos MS, men det är nog inte värt det om lönen ska behöva lida så pass mycket.

Känns dock som att det är ont om företag i Östergötland!

Kommer nog komma annons på min tidigare/nuvarande arbetsgivare som finns på 3 orter i Östergötland inom just M365. Vill du veta mer kan du dra iväg ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Mycket krydda här
Himla märkligt beteende egentligen.
Det mänskliga psyket är fascinerande.

Surt sa räven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Mycket krydda här
Himla märkligt beteende egentligen.
Det mänskliga psyket är fascinerande.

Vad skulle man vinna på att göra det egentligen, om nu någon gör det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vad skulle man vinna på att göra det egentligen, om nu någon gör det?

Avundsjuka kallas det. Sweclockers har traditionellt varit ett forum för datornördar, så många här jobbar med IT.
Och IT betalar bra, precis som någon skrev ovanför.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Leimone:

Landade precis ett nytt jobb som Infrastructure Engineer (Azure). Galet hur snabbt utvecklingen går inom IT. Om någon läser det här och undrar vad ni ska satsa på i framtiden - Cyber Security eller moln architekt är mina starka rekommendationer.

Titel: Infrastructure Engineer
Ort: Stockholm
Ålder: 27
Erfarenhet: 7 år
Utbildning: Gymnasium
Grundlön: 60k
Bonus: 2 månadslöner per år
Veckotimmar: 37,5
Friskvårdsbidrag: 5K

Vad gör en "Infrastructure engineer" ?

Permalänk
Medlem

Har precis haft min första lönerevision gick från 30k till 34k. Så det är jag väl rätt nöjd med.

Yrke: Elkonstruktör
Erfarenhet: 1 år
Lön: 34k
Utbildning: 2-årig YH utbildning
Plats: Jönköping

Permalänk
Medlem

Spårtekniker/Rallare
grundlön ca 34' + 65% nattersättning då vi för det mesta arbetar natt.
brukar ligga på 45-50' brutto/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vad gör en "Infrastructure engineer" ?

Hanterar Azure miljön för ett företag. AAD, Enterprise/proxy applikationer, resursgrupper med whatever tjänst på, Sentinel, Defender for Endpoint/Office. blob storage, universal print om företaget använder det, identity management, MFA, conditional access. Alltså mer eller mindre allt i Azure portföljen som du säkert vet är jääääääävligt stort.

Permalänk
Medlem

Började nytt jobb nyligen där jag gick från att jobba med produktioner och uppstarts företag till ett annat litet företag som kommit förbi uppstarts-nivån i alla fall men nu helt IT fokuserad.
Kan utan tvekan säga att det är drömjobb och helt perfekt för mig.
Får bygga upp allting nästan helt från grunden och skapa det som jag vill ha det istället för att behöva rätta till det andra redan gjort.

Ålder: 29, i höst 30
Yrke: IT Manager
Erfarenhet: Byggt upp/migrerat tidigare IT infrastrukturer för ett företag på 900 anställda (2 1/2års arbete) samt byggt upp ett produktionsbolag från grunden som första anställd (3 års arbete)
Lön: 40k + 8% av årslön bonus om företaget når årsmål.
Utbildning: Gymnasiet med inriktning IT-Media
Plats: Stockholm

Permalänk
Medlem

Yrke: Front-end utvecklare
Erfarenhet: 6 månader
Lön: 28 000 innan skatt
Utbildning: 2år YH på Nackademin
Plats: Stockholm

Känner mig som värsta fattiglappen i denna tråd. :'(

Men trivs på arbetsplatsen väldigt bra, så det är ju värt något också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Yrke: Front-end utvecklare
Erfarenhet: 6 månader
Lön: 28 000 innan skatt
Utbildning: 2år YH på Nackademin
Plats: Stockholm

Känner mig som värsta fattiglappen i denna tråd. :'(

Men trivs på arbetsplatsen väldigt bra, så det är ju värt något också!

28 låter extremt dåligt för en tjänst inom utveckling i Stockholm. Men att trivas på arbetsplatsen tycker jag är mycket viktigare

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Avundsjuka kallas det. Sweclockers har traditionellt varit ett forum för datornördar, så många här jobbar med IT.
Och IT betalar bra, precis som någon skrev ovanför.

Mm speciellt som nichad

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Leimone:

Hanterar Azure miljön för ett företag. AAD, Enterprise/proxy applikationer, resursgrupper med whatever tjänst på, Sentinel, Defender for Endpoint/Office. blob storage, universal print om företaget använder det, identity management, MFA, conditional access. Alltså mer eller mindre allt i Azure portföljen som du säkert vet är jääääääävligt stort.

Har lite sämre koll på hur azure fungerar, men tolkar jag det rätt som i att det är du som driftar och installerar servrarna som man deployar sina poddar till, skaffar blob storage på och allt det andra du skrev ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Kör tankbil (diesel, bensin, hvo) fyra dagar i veckan på ett rullande två-veckors schema (mån-tor samt tis-fre) kl 05:00-16:00. Har en nettolön på 27.500 kr.

Från juni får jag nya arbetstider och körschema. Kl 04:00-16:00 (tor-lör samt mån-tor) för att sedan vara ledig i sex dagar.

Permalänk
Medlem

Ålder 44
Utb:socionom med vidareutb
Yrke:1:linjens chef inom LSS
Lön: 58500kr efter årets ökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har lite sämre koll på hur azure fungerar, men tolkar jag det rätt som i att det är du som driftar och installerar servrarna som man deployar sina poddar till, skaffar blob storage på och allt det andra du skrev ?

Ish ja. Dock Microsoft som driftar allt, jag sätter bara upp.