Snart kan staten se din internettrafik

Permalänk

Det bästa sättet att stoppa detta galna förslag är att påverka våra politiker.
Om ALLA mailar ALLA sina riksdagsledamöter i sin valkrets så kanske vi får till en vettig röstning på detta förslag.

Ni hittar dem alla här:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1150

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem

Det är väl mycket av trafiken som skickas utomlands utöver mail skiten? Har inte bolagen i många fall noder utomlands som all trafik passerar igenom?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Sluta gnälla och gör något åt saken istället.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Sluta gnälla och gör något åt saken istället.

Hur dåligt är det inte att gnälla på gnället då?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag visste det, att den där förbannat godtrogna, naiva och urbota vrålkorkade mening dyker upp är banne mig en naturlag! (Ursäkta språket, blir bara så frustrerad varje gång jag hör det där).

Men i vilket fall, varför stänger du dörren när du går på toa? Varför har du inte sex medan grannen tittar på?

Den där meningen är det absolut största hotet mot medborgare någonsin. Den tillåter att oskyldiga utsätts för allt, precis ALLT, och det helt utan protest. Den meningen är den moderna varianten av att kasta häxor i sjön och om de inte kom upp igen så var de oskyldiga...

Backar upp dig till 100% Belga.

Numera verkar rättsläget gå från " oskyldig tills bevisad skyldig" till
"skyldig tills bevisad oskyldig"

Det man ska passa sig för också är att dom lagrar informationen.

Så man kan aldrig veta. "det som lagligt idag , är olagligt imorron"

Med tanke på hur ostadig världen tycks vara så vet vi faktiskt inte vilken regering vi har om c:a 5 år. Vem vet (även om jag finner det föga troligt).
Vi lever kanske i en diktatur. Då blir det jättekul om dom som styr har lite datafiler att kolla, för att hitta personer med fel åsikt.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Om det går igenom ska jag dubbla nerladdningen av porr, så polisen får nåt att kolla på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
Så att ladda ner upphovsskyddat material är inte olagligt? Det sägs att 1miljon svenskar har laddat ner och det är runt 9-11% svenskar som är olagliga då. Plus resten av olagliga saker som man kan göra på internet.

nja, ca 60% av alla datorer i sverige med internettupkoppling används för att aktivt ladda ner. Många familjer har en dator som laddar ner till hela familjen, har hört att uppemot 80%av sveriges befolkning aktivt använder sig utav fildelning

Ska man chansa på ett tal på hur många i sverige som någonsin dragit nytta utav fildelning så skulle jag nog chansa på ca 95%
Så vi lever i ett högkriminelt samhälle

Permalänk
Medlem

Värre än kina. Lite gestapo tendenser också. Detta kan bara inte gå igenom. Och gör det det kommer nog staten att få lite andra saker än terrorism att oroa sig för. Hollywood gillar det säkert, men FN har nog lite att gnälla på. Likaså folket, grannländer etc. Det är inte bara möjligt att det kommer att missbrukas, det är klart som fan att det kommer. Hoppas ingen som, till skillnad från slipsnissarna med de stora skrivborden, har lite insikt i det hela inte är så förbannat naiva att de tror ngt annat. Visst vore det bra om man kunde stoppa pedofiler, ingen tvekan, hatar verkligen sådant och tycker att det är helsjukt, bara så ingen missförstår mej. Men, de hävdar tydligen att det är för att stoppa potentiella terrorister från att verka i Svea rike. Har Sverige verkligen problem med det? Tror de försöker föra folk bakom ljuset. Detta bådar inte gott, speciellt inte med tanke på hur ett visst annat land styr Sverige precis som det vill. Nu är jag ingen liten "piracy-fanboy" eller vad det nu kan verka som. Det är inte det detta handlar om. Jag är född i vad jag ser som en demokrati, more or less, och detta är rent löjligt. Reinfelt -en reinkarnation av Saddam?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Det handlar inte bara om piratkopiering och om man själv har "rent mjöl i påsen" eller ej...

Någonstans i en stor svart byggnad kommer det sitta..just det..*MÄNNISKOR* och analysera den där informationen. Människor precis som du och jag, med brister.. Det är ju trots allt "mänskligt att fela". Vad ger dessa Stasi..förlåt, FRA-anställda rätten att övervaka mig som om de vore nån slags gudar?

Men förutom dessa etiska frågor så finns det en viktigare aspekt - Dessa loggar kommer att bli åtråvärda för en väldig massa olika grupperingar och organisationer.. Antipiratbyrån vill säkert komma in som sagt..och kommer förr eller senare att göra det. Men även exempelvis grova kriminella nätverk som redan idag infiltrerar polisen kommer att göra sitt bästa för att muta sig in för att kunna utöva t.ex. utpressning. Hur liten risken än är så finns den där. Det där förslaget skyddar inte sverige, det innebär en enorm säkerhetsrisk.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MightyMag
Det bästa sättet att stoppa detta galna förslag är att påverka våra politiker.
Om ALLA mailar ALLA sina riksdagsledamöter i sin valkrets så kanske vi får till en vettig röstning på detta förslag.

Ni hittar dem alla här:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1150

Ja, eller bara spamma dem med massor med mail eller kanske denial-of-service attacks och vi stoppar det endast om de röstar nej till lagen. Kan det få nån effekt, tro?

Eller låta några hacka sig in i deras nätverk och datorer och få dem att känna hur det är när andra läser sina privata dokument (så privat som möjligt alltså hehe).

Jag fortsatte dessutom kolla på denna video:

http://video.google.com/videoplay?docid=-5948263607579389947

Man kan fråga sig om det ens finns några terrorhot mot USA och UK överhuvutaget. Som jag börjar se det så är det USA (ledningen alltså) som själva orsakat 9/11 och liknande för att kunna få folket med sig för att kunna ge sig på andra länder. Eller för att öka övervakningen för att kontrollera folket. Likadant i UK och ska det hända nu i Sverige också?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Altså... det är på tiden att vi gör något åt det här...

fixa en namnlista, webbsidor, whatever. bara så att resten av befolkningen förstår att såhär får det inte vara. som det redan är skrivet så kränker det ju både dom mänskliga rättigheterna, och våran grundlag här i Sverige.
och om denna lagen går igenom så kommer jag garanterat inte att bo kvar här i mitt "kära fosterland".

men skicka e-mailadresser till mej, så skickar jag ut namnlistor om ni vill de. det krävs handling, å det fort.. innan det är försent

Permalänk

Blir ni sura om ni råkar ut för en blåskontroll, fast ni är nyktra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legionaire
Det finns faktiskt ett rätt enkelt svar på detta, även om du försöker förklara detta för dem flesta svenskar hur pass illa det är så vägrar dom att förstå hur allvarligt det är, dem tror helt enkelt inte på att något sånt här kan inträffa i sverige.

Det finns dock en enkel lösning på detta, rösta på piratpartiet för dem är dem enda som riktigt hårt går emot dessa lagförslag. Och sprid denna information till dina övriga vänner och försök förklara för dem hur pass allvarligt läget egentligen är.

Bra tänk. Om vi röstar in dem i riksdagen 2010 så kommer de att stoppa det här lagförslaget i år menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RooDoo
Fler än jag som tycker att det liknar filmen Enemy of the state?

Bara du. Vi andra vet att EotS är ungefär lika realistisk som Sagan om Ringen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
vi behöver typ en protest lista

Nej. Vi behöver sluta med särskrivningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Får jag avlyssna Peter Reinfeldts telefon och internettrafik så får de väll göra så med min. Om jag inte får det så ska fan ingen få göra det med min.

Du verkar insatt. – Är Peter Reinfeldt statsminister Fredrik Reinfeldts hemliga identitet typ?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Bra tänk. Om vi röstar in dem i riksdagen 2010 så kommer de att stoppa det här lagförslaget i år menar du?

Bara du. Vi andra vet att EotS är ungefär lika realistisk som Sagan om Ringen.

Nej. Vi behöver sluta med särskrivningar.

Du verkar insatt. – Är Peter Reinfeldt statsminister Fredrik Reinfeldts hemliga identitet typ?

Haha, fick mig ett gott skratt där.

Dock så tycker jag att det är mer irreterande med folk som skriver de/dem en de som särskriver

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Blir ni sura om ni råkar ut för en blåskontroll, fast ni är nyktra?

Nej, men om man i samma blåskontroll var tvungen att i lagringssyfte uppge politiska åsikter, sexuell läggning, namn och uppgifter på vänner och bekanta samt låta polisen gå igenom allt i bilen och få en handsklädd näve där solen inte lyser i jakten på droger trots att bilen var ren och testet var negativt så skulle jag bli rätt sur. Och jag tror att majoriteten av folk i detta land håller med på den punkten, även om de är för godtrogna för att se det som en möjlighet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Bra tänk. Om vi röstar in dem i riksdagen 2010 så kommer de att stoppa det här lagförslaget i år menar du?

Bara du. Vi andra vet att EotS är ungefär lika realistisk som Sagan om Ringen.

Nej. Vi behöver sluta med särskrivningar.

Du verkar insatt. – Är Peter Reinfeldt statsminister Fredrik Reinfeldts hemliga identitet typ?

Hahaha, medelåldern på detta forumet liksom dess användares kunskapsnivåer, ja... Om ni fortsätter på detta sättet förvärrar ni nog bara läget.

Permalänk
Medlem

Mest noobs som kommer åka fast för fildelning om det här drar igång.
Torrents kommer man väl börja kryptera, sen är det coolers!

Permalänk
Medlem

Det här är inte acceptabelt

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

FRA sitter inte och bevakar din dator oavsett om all trafik i hela landet + utgående trafik går genom dera superdator. Datorn använder sig av ett sökfilter som plockar ut intressanta delar som exempelvis namnen på partiledarna, regeringen, kungafamiljen eller aktuella events som inte får gå snett av terrordåd. Antagligen filtrerar den säkert ut olika vapennamn också. Att den har som extrafunktion att kunna titta på just ett specifikt mål gör ju inte saken värre då dom inte plockar på random.

Vette fan varför flera hypar om att lämna landet. Det enda jag bryr mig om är att de ska ge fan i min fildelning och hur mycket jag snuskar mig på nätet. Resten om att jag strulat med lite olika som jag egentligen vill hålla privat gör ju inget om dem läser, såvida dem inte informerar mina närmaste, vilket de inte gör.

Motivering till "Jag är 100% oskyldig, men jag flyttar om de ska övervaka mig", tack?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt

Motivering till "Jag är 100% oskyldig, men jag flyttar om de ska övervaka mig", tack?

Kanske folk helt enkelt känner sig kränkta??

Jag menar TÄNK, om någon hackar in och tar reda på var ALLA politiker har surfat?
Eller vilka kändisar gått in på XXXGAY, BDSM etc.
Eller att du tycker om att använda droger??
Opps det läckte ut, alla vet om det, och polisen kom på besök. Trevligt att bo kvar som någon sa.

Det är inte RÄTT att lagra ALL info. Punkt och slut.

Fildelning? Självklart kommer det att komme en tid då man skickar en faktura till några hundra tusen människor. Först på några hundralappar, sedan vidare uppåt.
Ungefär som fartböter. Det är ju så idag. Då kommer alla säga.. oops, jag trodde det handlade om terrorism. SVAR: det finns inte mycket att leta efter, så vi måste ju tjäna igen pengarna för denna superdator vi köpt. Vi låter det stå och fakturera alla som loggat in i PirateBay och laddat.
Idag är det lite tveksamt med bevising i fildelningsmål, då är det bara att "begära" uppgifter från FRA och vips en riktig häxjakt är igång.
Sedan kan man ju lika gärna göra en databas på alla som tycker om gud, alkohol och allt annat vissa grupper vill utplåna.
NIIICE!

Det är inte svårt, och en möjlighet i större eller mindre omfattning. Konstigt att inte USA hann före oss denna gång, eller kanske de tar hjälp av vår superdator för att filtrera lite här och var???

Så mycket makt borde inte samlas under ett tak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
FRA sitter inte och bevakar din dator oavsett om all trafik i hela landet + utgående trafik går genom dera superdator. Datorn använder sig av ett sökfilter som plockar ut intressanta delar som exempelvis namnen på partiledarna, regeringen, kungafamiljen eller aktuella events som inte får gå snett av terrordåd. Antagligen filtrerar den säkert ut olika vapennamn också. Att den har som extrafunktion att kunna titta på just ett specifikt mål gör ju inte saken värre då dom inte plockar på random.

Vette fan varför flera hypar om att lämna landet. Det enda jag bryr mig om är att de ska ge fan i min fildelning och hur mycket jag snuskar mig på nätet. Resten om att jag strulat med lite olika som jag egentligen vill hålla privat gör ju inget om dem läser, såvida dem inte informerar mina närmaste, vilket de inte gör.

Motivering till "Jag är 100% oskyldig, men jag flyttar om de ska övervaka mig", tack?

Med andra ord "Jag är inte orolig för vårt styra är sååå snällt och vaksamt om just mitt privatliv"

Och hur vet du detta? Du har ingen kontroll över detta, det har ingen av oss. Vi vet bara att det görs. Under vilka förutsättning, villkor eller annat det skall få göras är helt upp till dem som sen sköter det hela. Och det finns inga, inga som helst, garantier för att ditt privatliv inte blir det interna youtube hos FRA.

Och varför skulle det vara fel att vilja lämna landet? Varför måste det rättfärdigas på något sätt? Eller det kanske inte räcker med "för att jag vill och det här var droppen"? Enda felet med att lämna landet är väl att resten av världen inte är bättre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Detta är ju sjukt, alla mänsiskor har ju rättigheter till ett privatliv.

Permalänk
Medlem

herregud.. totalt sjukt och jag trodde aldrig någonsin att svenska politiker ens kunde fundera på nåt sånt här.

Total kränkning av mig som person, 95% av all min kommunikation med omvärlden sker via internet. Dom resterande 5% går via posten samt tal. Ska dom övervaka 95% av mitt liv?

IP-telefoni, MSN, e-post, iRC, webbsidor, forums på olika webbsidor.. Det där är en stor del av min vakna tid..

Jag vet inte vad jag ska säga annat än.. Herregud.. Kan inte leva under sådana omständigheter, jag är ingen terrorist eller brottsling och att bli behandlad som en sådan är bara 100% oacceptabelt i ett fritt demokratiskt land. Bodde jag i Kina så skulle jag förstå, bodde jag i Iran så skulle jag förstå.. Men i Sverige? Herregud. För all del, övervaka brottslingar eller misstänkta brottslingar eller folk som faktiskt förtjänar det men oskyldiga svenskar som får all sin trafik avlyssnad? Fy fan rent ut sagt. Chansen till missbruk av det hela är ju enorm och när det väl sker så kommer folk råka illa ut. Jag hoppas verkligen folk kommer ihåg Reinfeldt den dagen och den övriga regeringen vi har nu som har ställt till med så mycket skit bara det senaste året.

Vet verkligen svenska folket om vad som är på väg att ske? Jag tror faktiskt inte folk vet om detta, eller vidden av det hela och det verkar som att det kommer trilla igenom innan folk ens får en chans att verkligen ventilera sina åsikter om det hela. Skulle behöva ha upp det här på kalla fakta osv snarast.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
.... (jag menar på att om du har barnporr och sådant skit på datorn).....
-------------------------------------

Jaha, där kom den...tänk att det tog nästan två sidor innan någon nickedocka kom med barnporrargumentet.

Jag finner det skrämmande och kanske en smula avslöjande att folk har barnporr som det första som poppar upp när de pratar om olagliga filer på datorn.

...??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Jaha, där kom den...tänk att det tog nästan två sidor innan någon nickedocka kom med barnporrargumentet.

Jag finner det skrämmande och kanske en smula avslöjande att folk har barnporr som det första som poppar upp när de pratar om olagliga filer på datorn.

...??

Jag vet inte riktigt vad du menar men själv tycker jag det är sjukt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

"Konstigt att inte USA hann före oss denna gång, eller kanske de tar hjälp av vår superdator för att filtrera lite här och var???"

Har väl hänt innan att den svenska regeringen har varit sponsored by the U.S. eller?

Visa signatur

*.*

Permalänk

Vänsterpartiet är emot mycket av övervakningssamhället, av det skälet att många vänsterextremister och partimedlemmar åsiktsregistrerats genom decennierna. Speciellt då när de öppet stödde kommunistblocket, och ett antal av dem ville samarbeta med t.ex. Sovjet om de invaderade Sverige.

Vänsterpartiet är inte emot övervakning per se. De tycker t.ex. att det är korrekt att åsiktsregistrera och övervaka deras ideologiska motståndare, exempelvis invandringskritiker. Hade "V" varit ett mycket större parti än idag, och haft inflytande över lagstiftandet, så hade de också stött övervakningssamhället, på deras villkor givetvis.

Permalänk
Medlem

"och i realiteten innebär lagförslaget att en fet kabel ska dras från stora internetleverantörer in till en statlig myndighet"

Kul bit i texten x)

men HERRE J*VLAR!!! nu kommer "storebror" även att se över oss på internet, jag ville verkligen inte se detta komma, men det var oundvikligt. Internet är och ska va enligt min mening "vilda västern" där allt är tillåtet, så MKT mer idér och tankar kommer fram och uppfinningsrikedomen om inte annat?

Övervakning på folks privatliv, är detta verkligen BRA? andelen som procentiellt förmedlar brott över internet mot antalet användare på internet kan OMÖJLIGT vara tillräckligt stor för att lägga ner pengar (skattepengar)(=våra pengar) på att hitta den lilla procentsatsen brottslingar som planeras osv. Över internet!

JAG hade som skattebetalare (15 bast nu) VÄGRAT att lite de 30-50+% som man betalar i skatt går till att bevaka MITT och ERAT
privatliv.

SKAM över SVERIGES REGERING "SHAME ON YOU"

Permalänk
Medlem

Ska nog lugna mig med mitt planerade Hus/Lägenhetesköp tills detta är klart..
Som det verkar nu så köper jag hellre en liten bungalow i Thailand med 56k modem och slipper allt vad Sverige heter..

Dummaste jävla landet som finns, har alltid ogillat USA.. Men Sverige har klivit över till 1.a platsen..
Enda sen Tillslaget emot TPB så "är" internet ett hot mot "rikets säkerhet"
Allt som har med Internet att göra är ont tydligen..
Enda hotet mot "riket" är dem idioterna som styr det.

Albindoja yrar om integritet, om man ens som privatperson nu i dagsläget vet om man har sin integritet kvar..
Jag säger JA till det..
Sålänge jag lever ostört från myndigheter inom detta skitlands gränser så har jag min integritet kvar.

Sen att staten drar tillbaka ett sådant förslag pga "fått uppmärksamhet" det är fan skrämmande!
Trodde dem verkligen att dem kunnde lägga in en ny lag och tror att alla svenskar skulle ignorera skiten?
Näe, innan 2010 är det anarki i svergie, rån, våldsbrott och våldtäkter är vardagsmat...
Iaf om "staten" ska fortsätta leka dagismamma åt ett samhälle dem VÄGRAR lyssna på!

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Det är fritt fram att flytta från Sverige om man vill. Flygplatserna är öppna än så länge... eller vänta! Ni snackar väl bara skit, ni är för fega att bara ta och dra?..