Snart kan staten se din internettrafik

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
(TPB stängs då inom de närmaste månaderna)

Har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Ska nog lugna mig med mitt planerade Hus/Lägenhetesköp tills detta är klart..
Som det verkar nu så köper jag hellre en liten bungalow i Thailand med 56k modem och slipper allt vad Sverige heter..

Dummaste jävla landet som finns, har alltid ogillat USA.. Men Sverige har klivit över till 1.a platsen..
Enda sen Tillslaget emot TPB så "är" internet ett hot mot "rikets säkerhet"
Allt som har med Internet att göra är ont tydligen..
Enda hotet mot "riket" är dem idioterna som styr det.

Albindoja yrar om integritet, om man ens som privatperson nu i dagsläget vet om man har sin integritet kvar..
Jag säger JA till det..
Sålänge jag lever ostört från myndigheter inom detta skitlands gränser så har jag min integritet kvar.

Sen att staten drar tillbaka ett sådant förslag pga "fått uppmärksamhet" det är fan skrämmande!
Trodde dem verkligen att dem kunnde lägga in en ny lag och tror att alla svenskar skulle ignorera skiten?
Näe, innan 2010 är det anarki i svergie, rån, våldsbrott och våldtäkter är vardagsmat...
Iaf om "staten" ska fortsätta leka dagismamma åt ett samhälle dem VÄGRAR lyssna på!

USA har haft denna typ av trafikövervakning i ÅRATAL!
Så nej USA är inte bättre än sverige, och ska du se ett övervakningssamhälle så åk till Storbrittanien.

Jag tycker inte att detta är något stort problem OM kontrollen är väldigt stor över vad de faktiskt övervakar och sen gör med informationen. Problemet är väl att det inte kommer bli så.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Har jag missat något?

Jakten på fildelare lär nog tas över av staten

Permalänk
Medlem

Det här är ju inget bra, det finns ju inget att skydda i Sverige heller. Rikets säkerhet my ass. Visst att dom ska få avlyssna osv OM det finns misstanke till brott men inte alla i hela sverige och alla trafik som passerar, det är ju sjukt. Tänker banne mig rösta på piratpartiet nästa gång så man slipper såna här diktatur fasoner. Jag ogillar politiker mer och mer nu med deras dumma lagar dom ska ha.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Med andra ord "Jag är inte orolig för vårt styra är sååå snällt och vaksamt om just mitt privatliv"

Och hur vet du detta? Du har ingen kontroll över detta, det har ingen av oss. Vi vet bara att det görs. Under vilka förutsättning, villkor eller annat det skall få göras är helt upp till dem som sen sköter det hela. Och det finns inga, inga som helst, garantier för att ditt privatliv inte blir det interna youtube hos FRA.

Och varför skulle det vara fel att vilja lämna landet? Varför måste det rättfärdigas på något sätt? Eller det kanske inte räcker med "för att jag vill och det här var droppen"? Enda felet med att lämna landet är väl att resten av världen inte är bättre.

Och? Jag bryr mig inte om dom har så tråkigt på jobbet att dom gör mitt internetliv till sitt interna youtube. Samma sak om jag ska bada näck i skärgården och nån annan båt ligger 100 meter ifrån - jag skiter väl ifall dom sitter o glor.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
USA har haft denna typ av trafikövervakning i ÅRATAL!
Så nej USA är inte bättre än sverige, och ska du se ett övervakningssamhälle så åk till Storbrittanien.

Jag tycker inte att detta är något stort problem OM kontrollen är väldigt stor över vad de faktiskt övervakar och sen gör med informationen. Problemet är väl att det inte kommer bli så.

Vet att USA haft denna typ av metod länge..
Så det är ju inte lika chockat som nu, då lilla sketna sverige som inte har ett skit att säga till om bland Store Brors länderna..
Sverige vill se bra ut UTÅT, sen hur dem hanterar sina medborgare skiter dem fullständigt i..
Sen att britterna är som dem är får stå för dem, aldrig gillat Engelsmän så..

Problem o Problem i kontroll..
USA har ju sina idiotiska kontroller i Tullar på flygplatser nu då dem scannar folk enda in på huden, snacka om att kränka!
Sverige är garanterat där om några månader så Reinfeldt och dem andra blåmesarna kan sitta och kolla på stackars svenssons-resenärer som åker till Mallorca med sina barn och masturbera till Tull-bilderna..

näe, sverige har sen länge varit förlorat..
Som några andra o denna tråd sagt tidigare.
Rösta på Piratpartiet så sverige kommer på fötter igen gentemot sina medborgare.
seriöst folket, vill ni verkligen att era skattepengar ska gå till sådant trams?
Lägg hellre alla miljoner som vi skattebetalare vräcker in i statskassan till att hjälpa Vården, skola osv, sånt som ger nåt vettigt till samhället!
kolla bara på alla uteliggare som finns i landet.
Pengarna är mer behövliga där en på sådant trams!

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk

Finns det en utbredd terroristverksamhet i Sverige? Som andra här i tråden redan kommit fram till: Nej.

Dock blir den organiserade brottsligheten allt större och jag hör till dem som anser att polisen måste få större möjligheter att bekämpa denna verksamhet. Lagen måste anpassas till dagens teknik.

Om sedan detta lagförslag är bra, det är en annan fråga. Det innehåller säkerligen nödvändiga åtgärder, men visst finns det brister. Exempelvis avsnittet om att övervaka trafiken över gränserna är ålderdomligt, som det stod i artikeln.

Och att lagförslaget kan vara illegalt enligt FN är allvarligt. De delar som inte uppfyller kraven måste skrivas om, punkt.

Och sedan ska vi inte dra överdrivna slutsatser. Våra brev kommer inte att bli genomlästa, våra konversationer kommer inte att avlyssnas, våra liv kommer inte att kartläggas, då undantaget de som är grovt kriminella. Och nej, fildelare räknas inte till denna grupp.

Permalänk
Medlem

Frågan är inte vad de kommer att göra när lagen gå igenom då det inte finns resurser nog att kartlägga all trafik som går utom sveriges gränser med dagens teknik.
Lagförslaget öpnnar dock upp för en mera betydande övervakning desto bättre tekniken blir och innan vi vet det så loggas ALLT och datorn kan själv gör profiler av användare.

Som sagt innan så strider förslaget mot FN:s regler och bör därför skrivas om helt där en större tydlighet i förslaget framkommer.
Övervakning över grovt kriminella kan jag förstå men dessa vet redan som sagt innan hur man gömmer sig och krypterar så det blir gemene man som övervakas. Tänk att allt du skriver i sökmotorn kommer att loggas och vilket IP nr som begärde denna information, skrämmande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Och att lagförslaget kan vara illegalt enligt FN är allvarligt. De delar som inte uppfyller kraven måste skrivas om, punkt.

Sverige bryter redan hejvilt mot FNs "lagar" iom hur vi utlämnar flyktingar till tortyr och säker död etc. Detta har vi kritiserats för, och skitit grovt i. Vad får dig att tro att någon skulle bry sig den här gången? [QUOTE]Och sedan ska vi inte dra överdrivna slutsatser. Våra brev kommer inte att bli genomlästa, våra konversationer kommer inte att avlyssnas, våra liv kommer inte att kartläggas, då undantaget de som är grovt kriminella. Och nej, fildelare räknas inte till denna grupp. [/QUOTE]Hur vet du det? Skillnaden är bara ett regexp i $tjänsteman's dator, och oändligt resursstarka lobbygrupper har redan försökt göra kopplingen fildelning = terrorism. Med tanke på hur korrumperade våra politiker och rättsväsende hittills visat sig vara i det ämnet, finner jag det inte alls otroligt att de kan lyckas.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Bara jag som tycker att det är bra att dom får avlyssna ? Tycker det är bra att vår underrättelsetjänst får verktyg anpassade till verkligheten för att skaffa sig en bild om hotnivån mot vårt land.

[Asus Maximus Formula][E6850][2gb OCZ PC8000][HD 3870X2][36gb Raptor+500 T166][Tagan EC 580W][CM Stacker][Viewsonic P227FB]
[DFI Lanparty UT Ultra-D][4600+][2gb OCZ PC3200][X1800XT][160+200+300+320+500+500+500ext+500ext][Hipe
r type-R 580W][P180]

Om du är för detta förslag, hur kommer det sig då att du har över 3TB lagringsutrymme, antagligen fylld med diverse olagliga material? Om exempelvis Telia, Bredbandsbolaget och Glocalnet måste lämna uppgifter och logga allt deras användare gör, så ligger du illa till.

Fast sen kanske det är så att du fyllt dessa sex interna hårddiskar och två externa hårddiskar med egna, redigerade bilder från Photoshop eller gjort en drös med musik i Cubase eller Fruity Loops? Hah.

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Har hört att det ska finnas en mycket grönskande natur där... eller.. hmm... :):)

Det finns inte mycket grönskande natur i öknen, men vissa tycker det fortfarande är väldigt vackert där, i sealand så finns det ett böljande hav fullt med fisk och annat mums

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

det här är riktigt jävla illa!!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Finns det en utbredd terroristverksamhet i Sverige? Som andra här i tråden redan kommit fram till: Nej.

Dock blir den organiserade brottsligheten allt större och jag hör till dem som anser att polisen måste få större möjligheter att bekämpa denna verksamhet. Lagen måste anpassas till dagens teknik.

Om sedan detta lagförslag är bra, det är en annan fråga. Det innehåller säkerligen nödvändiga åtgärder, men visst finns det brister. Exempelvis avsnittet om att övervaka trafiken över gränserna är ålderdomligt, som det stod i artikeln.

Och att lagförslaget kan vara illegalt enligt FN är allvarligt. De delar som inte uppfyller kraven måste skrivas om, punkt.

Och sedan ska vi inte dra överdrivna slutsatser. Våra brev kommer inte att bli genomlästa, våra konversationer kommer inte att avlyssnas, våra liv kommer inte att kartläggas, då undantaget de som är grovt kriminella. Och nej, fildelare räknas inte till denna grupp.

Varför ska dagen poliser få bättre möjlighet. Dom flesta är inkompetenta träskallar som tydligen inte ens kan läsa sin e-mail.

Och vem bestämmer vem som är grovt kriminell och i vilket ögonblick blir man det.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Varför ska dagen poliser få bättre möjlighet. Dom flesta är inkompetenta träskallar som tydligen inte ens kan läsa sin e-mail.

Du verkar förväxla enskilda poliser med polisväsendet i Sverige. – också en form av inkompetens...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Och vem bestämmer vem som är grovt kriminell och i vilket ögonblick blir man det.

Det kan man slå upp i en stor bok som jag hoppas att du har hört talas om nån gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Orson Welles framtidsvision kommer närmare och närmare.
En kränkning av hela Svea rikes befolkning.
När får vi nog?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII

När får vi nog?

Det får vi aldrig.

Staten kommer fortsätta att kränka medborgarnas rättigheter, oavsett om det är sossar eller borgare. Vi kommer få mer kontroll och övervakning, för att skydda medborgare kommer det sägas. Men mer kontroll innebör inte mer säkerhet. Titta på England, flera hundratals övervaknings kameror men bortsligheten och våldet ökar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Lite ironiskt är det när ledamöter i Vänsterpartiet och Miljöpartiet är de som vill hindra de klassiskt liberala partierna från att kränka frihet och integritet.

Lite uppochnedvända världen är det ändå

Det finns inga klassiskt liberala partier i riksdagen, och Vänsterpartiet minns nog alltförväl när det var de som stod under övervakning. V och Mp har principer till skillnad från de andra riksdagspartierna som är nog så snabba att sälja sig för några få extra röster.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Blir ju massor med nya jobb inom IT sektorn juh! Detta är samma sak som om att poste skulle öppna alla brev och sen ta en kopia på det så att all information som skickas blir kontrollerbart.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Sverige tar första steget mot diktatur! HURRA! (extrem ironi)

Permalänk
Medlem

Ett stort misstag

Jag har nog aldrig varit så besviken på våra folkvalda som jag är nu. Går lagen igenom ska jag skapa ett enfrågeparti som enbart vill avskaffa denna form av "försvar".

Visa signatur

Antec Sonata III; Asus P5KC iP35; E6850@3,0GHz; 3,2GB Corsair 800MHz; Asus VW222U 22" Wide; XFX GeForce 8800GT-670MHz-512MB.

Permalänk
Medlem

Men visst har inte förslaget gått igenom än?
Kommer bli kul att läsa 9 sidor om hur "dåligt" Sverige är om det inte går igenom.

Det här är första steget, går detta igenom så kommer det inte sluta där.
Det som skrämmer mig mest.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Du verkar förväxla enskilda poliser med polisväsendet i Sverige. – också en form av inkompetens...

Det kan man slå upp i en stor bok som jag hoppas att du har hört talas om nån gång.

Ord.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Du är nog fasen inte helt ute och cyklar där inte.... Fyfan för sveriges regering >(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thelaptopman
Sverige tar första steget mot diktatur! HURRA! (extrem ironi)

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Ett stort misstag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flawmore
Jag har nog aldrig varit så besviken på våra folkvalda som jag är nu. Går lagen igenom ska jag skapa ett enfrågeparti som enbart vill avskaffa denna form av "försvar".

Annars finns redan ett parti som har integritetsfrågor högt (högst) värderat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gillisthom
Jag är 23 bast, och de här är fan första gången ja har fått lust att gå ut och protestera.

Det är iofs skrämmande – bara inte på det sätt du tycker...

Visa signatur
Permalänk

Mycket bra skriven artikel, kvalité helt igenom! WTG!

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk

Hur ska dom kunna läsa om man vänder på det och använder siffror istället för bokstäver.

Använd brevduvor folket.

Permalänk
Citat:

Vet verkligen svenska folket om vad som är på väg att ske? Jag tror faktiskt inte folk vet om detta, eller vidden av det hela och det verkar som att det kommer trilla igenom innan folk ens får en chans att verkligen ventilera sina åsikter om det hela. Skulle behöva ha upp det här på kalla fakta osv snarast.

Förmodligen inte, eftersom det är så tyst i media om den här frågan.
Varför? Ingen aning.

Det är fan så skrämmande.