Valves speldistributionstjänst Steam lanserades primärt för att bolagets spel enklare skulle kunna uppdateras, inte minst den populära förstapersonsskjutaren Counter-Strike som bygger på att spelarna delar samma version. Numera är Steam den största distributören av datorspel, med miljontals aktiva användare.
På senare år har dock allt fler större aktörer flyttat ifrån Steam till fördel för egenutvecklade lösningar. Här märks inte minst EA/DICE med Origin, Activision/Blizzard med Battle.net och nyligen även Bethesda i samband med lanseringen av Fallout 76. En stor del i detta kan vara att Steam tar ut en avgift motsvarande 30 procent av den totala försäljningen.
Intäkter | Avgift |
---|---|
Mindre än 10 miljoner USD | 30 procent |
10 till 50 miljoner USD | 25 procent |
Över 50 miljoner USD | 20 procent |
I samband med att Steam uppdaterar sitt distributionsavtal blir det ändring på detta, och hädanefter gäller istället en avgift som trappas ned när intäkterna för en specifik speltitel ökar. Från 30 procent med intäkter under 10 miljoner USD, ned till 25 procent för intäkter mellan 10 och 50 miljoner USD. Slutligen gäller den lägsta nivån på 20 procent för intäkter norr om 50 miljoner USD.
The value of a large network like Steam has many benefits that are contributed to and shared by all the participants. Finding the right balance to reflect those contributions is a tricky but important factor in a well-functioning network.
Valve motiverar beslutet med att en ny balans för intäktsfördelningen behövde tas fram för att gynna både Steam och spelutvecklare, eftersom ett levande samarbete är av största vikt för plattformen. Detta kommer efter att även tidigare trogna kunder såsom CD Projekt Red experimenterat med att lansera spel utanför Steam.
Det var i samband med lanseringen av rollspelet Thronebreaker: The Witcher Tales som utvecklaren initialt enbart sålde titeln via sin egen distributionsplattform GOG. Kort därefter dök dock spelet upp på Steam, vilket många anser var ett försök att nyttja den stora användarbasen till att få upp försäljningssiffrorna.
Our hope is this change will reward the positive network effects generated by developers of big games, further aligning their interests with Steam and the community.
Med förändringen hoppas Steam kunna föra sina intressen närmare utgivarna av storspel, där sänkningen tillsammans med tjänsteutbudet och den stora användarbasen på Steam kanske åter kan locka utvecklare tillbaka.
Motiveringen antyder att förändringen kan ha kommit till följd av samtal med utvecklare, men det nämns inte i klartext. Det återstår därför att se hur beslutet tas emot och om några utvecklare väljer att återvända.