Filmtittande och upplevelse
Film och mörka rum är ganska enkelt eftersom nästan alla TV kan göra sitt bästa i ett mörkt rum och rum med mysbelysning. Trots allt har vi mer ljusstyrka idag som gör att man klarar sig på egentligen vilken TV som helst när vi talar om mysbelysning och biogrottor. Skillnaden är därför kontrasten och hur svart ser ut i bilden.
Viktigast egenskapen är kontrastomfång som den rankning som säger mest om vad en TV kan uppnå. Rankningssystemet är inte ett betyg utan bara ett sätt att beskriva vilka produkter som är jämförbara. En LCD som saknar FALD och andra metoder för att reglera bakgrundsbelysningen i zoner kommer skilja sig på just om panelen är av VA-typ (• ger förbättring) eller IPS-typ (– ingen extra förbättring för kontrastintrycket). Detta utmärker hela basklassen och stora delar av mellanklassen.
Betraktningsvinklar är av betydelse om ni är flera som tittar. Majoriteten LCD:er blir sämre i vinkel där VA-teknik tappar mest kontrast och färgmättnad. IPS-teknik klarar sig bättre i vinkel men har då sämre kontrastförhållande till att börja med. OLED har minst problem i vinkel. Så även de fåtal LCD-modeller vilka har paneler med UVA-filter. En FALD kan delvis också maskera en del av försämringen i vinkel.
HDR-ljusstyrka är en viktig faktor för just HDR-bilden eftersom det krävs för det skapa det dynamiska omfång som utmärker HDR. Detta är av betydelse när du vill ta del av kvalitetsmaterial likt strömmad 4K och UHD-Blu-ray.
Reflexfilter har inte samma betydelse i ett mörkt rum eftersom mycket mindre ljus studsar runt och landar på panelen. Däremot påverkar det när du vill ha just mysbelysning och enklare reflexfilter ger mer reflexer även i dämpad belysning.
Film och ljusa rum då? Ja, svaret står i föregående del. Du kan inte tillgodogöra dig hög kontrast i ett ljust rum. Den bildkvalitet, färgsättning och gradering i bilden som utgör en välproducerad film eller TV-serie går alltid lite förlorad i ett ljust rum. Du måste ta bort den delen av bilden för att få en funktionell bild i ljusa rum. Det blir alltid en kompromiss.
OLED och LCD ger olika förutsättningar för svart i bilden
OLED har optimala förutsättningar för filmtittande eftersom de kan bygga bilden mot en kanvas av svart och styra över svärtan pixel för pixel. Detta är oslagbart. QD-OLED har där bättre förutsättningar för att behålla mättnaden i färger.
LCD med en bra FALD kommer kunna skapa en snarlik nivå av kontrastintryck som en OLED men kommer ofta avslöja sig på ett eller annat sätt. Till exempel att ljusstyrkan i bilden synligt ökar eller sjunker mellan scener, ofta med en fördröjning när det är snabba växlingar i bilden. Så kallad blooming är vanligt med FALD där ljusa delar i bilden får en gloria eller aura av ljusare svärta runt de zoner som tänder upp. Upptäcks ofta med vita undertexter mot svart bakgrund.
Sedan drar man alltid en personlig gräns. Även om jag kan påpeka problem med ljuspumpade hos modeller med FALD är det inte säkert att just du stör dig på detta. Eller det omvända, att du stör dig så mycket att du inte alls kan hantera en FALD.
Rent krasst kommer alla LCD med FALD hittills dra det kortare strået på just detta med hur svart i bilden hanteras. Vilket då ska ställas mot att en LCD med FALD och mini-LED i samma prisklass som en OLED ofta kan leverera mer ljusstyrka när situationen kräver mer ljusstyrka. Den TV:n är därför mer flexibel för ett rum som i ena stunden är väldigt ljust och i andra stunder är väldigt mörk.
Enklare LCD:er likt mellanklassen har inte alltid en lika bra FALD som i toppklassen. Samma sak med de modeller som har local dimming. Dessa kanske inte åstadkommer så mycket med själva kontrastintrycket. FALD:en hjälper ändå till med intrycket att svart fortfarande ser ut som svart.
LCD:er utan FALD kommer alltid ha svårt med den exakta svärtan, särskilt IPS-teknik som är grå eller gråblå mot svart. Detta blir extra tydligt i HDR då ljusstyrkan måste öka och därmed lyfts nivån på ”svart” i bilden. Dessa modeller i basklassen och enklare mellanklass har den sämre förutsättning för filmtittande och upplevelse.