För ungefär tre år sedan lanserades Far Cry av samma utvecklare som står bakom Crysis, det vill säga Tysklandsbaserade Crytek. Spelet var ett medelmåttigt standard-fps som inte tillförde något nytt, men var ändå ganska trevligt att lära känna och åtminstone varva en gång. Då, liksom nu, var det grafiken som stod i centrum.

Far Cry skapade en bländande miljö som fick dåtidens snabbaste datorer att gå på knäna. Hårdvarusajter och entusiaster var inte sena med att haka på och göra spelet till en närmast standardiserad benchmark för all slags hårdvara. Lite längre ned på vägen hände dock någonting som blev början på hela denna historia. AMD lanserade 64-bitarsprocessorn Athlon 64 och var på jakt efter försäljningsargument.

Eftersom AMD var först med 64-bitars processorer i vanliga persondatorer fanns det i princip ingen mjukvara som anpassats för den nya tekniken, åtminstone inte för oss vanliga konsumenter. Därför var det svårt för företaget att på ett övertygande sätt påvisa fördelarna med fler ”bitar i processorn”. AMD var helt enkelt tvungna att övertala utvecklare att börja utnyttja den nya tekniken, och ett av målen i kampanjen var en 64-bitarsversion av Far Cry.

Uppenbarligen lyckades AMD att "övertala" Crytek. Ungefär samtidigt som Microsoft släppte 64-bitarsversionen av Windows XP dök en patch upp på AMD:s hemsida som lovade guld och gröna skogar till alla med modet att både köpa ny processor och uppgradera operativsystemet. Fördelarna med ”fler bitar i processorn” demonstrerades med skärmbilder som visade fetare explosioner och mer detaljrika texturer. Visst är 64-bitar underbart?

För oss som har fötterna på jorden och känner till knepen var argumentet inte lika övertygande. 64-bitar har nämligen ingenting med större texturer att göra. Att kunna adressera mer minne och ha tillgång till bredare register kan visserligen göra det möjligt att lättare behandla stora mängder data, men på den tiden var ingen persondator i närheten av att spränga 32-bitarsvallen. Kort och gott hade pr-kuppen ingenting med "fler bitar i processorn" att göra.

Tillbaka till nutid igen och lanseringen av demoversionen av Crysis. Precis som tidigare föregicks spelet av en enorm hype som främst kretsat kring den bländande grafiken. Genom att använda Microsofts senaste grafikstandard Directx 10, som endast finns tillgänglig i Windows Vista, tänjer utvecklarna än en gång på gränserna för vad som är möjligt med dagens hårdvara. Det är åtminstone den officiella versionen.

I själva verket är det främsta syftet med Directx 10 att underlätta för utvecklare genom att städa upp i biblioteken och bistå med nya användbara funktioner. Detta är dock inget som vi konsumenter märker av, och således måste Microsoft framhålla de grafiska finesserna för att övertyga gamers att uppgradera till Windows Vista. Verkligheten är dock att DX10 inte innebär så mycket bättre visuella effekter än tidigare, åtminstone inte med dagens grafikkort. Det går att ana en viss upprepning av historien här, inte sant?

Det stora stolpskottet kom redan någon dag efter att demoversionen av Crysis lanserades. När Directx 9 används går det nämligen inte att köra spelet på ”very high”-grafikinställningar, vilket ger avsevärt bättre bildkvalitet än lägre nivåer. En användare på Crysis-online petade runt bland filerna och kom på ett sätt att få nästan exakt lika bra bildkvalitet med gamla vanliga Directx 9. Avslöjandet innebär att utvecklarna medvetet försämrat DX9-läget för att få Microsofts nya teknik att framstå som överlägsen. Fula knep och lurendrejeri är tydligen inget som bekommer Crytek.

Inte nog med det. Cryteks vd Cevat Yerli intervjuades för en tag sedan i Shacknews och framhöll hur bra parallelliseringen fungerar i spelet. Nu skulle äntligen alla användare med påkostade fyrkärniga processorer få sin efterlängtade prestandavinst.

Multi-core will be beneficial in the experience, particularly in faster but also smoother framerates. [...] We recommend quad core over higher clock.

Fyrkärniga processorer är rådet till alla förväntansfulla gamers i uppgraderingstankar. Hur står det till med verkligheten nu igen? I själva verket ger fyra kärnor noll, jag upprepar, noll prestandavinst i Crysis. Men det slutar inte där utan än en gång kommer 64-bitar upp på tapeten. Samma person gick bland annat ut i Gamespot och propagerade för ”fler bitar i processorn”:

I would recommend gamers run 64-bit only under very high configurations.

Bättre prestanda i höga grafikinställningar? Verkligheten visade sig än en gång vara annorlunda. I själva verket ger 64-bitar noll och ingenting, i Crysis!

Nu är det som sagt en demoversion jag talar om, men allt tyder på att den fullständiga versionen av spelet kommer att fungera likadant. Är detta vad vi entusiaster och gamers kommer att få leva med i framtiden? Spelutvecklare som nöjer sig med att vara ett led i marknadsföringen av ny teknik och hårdvara, och vars mål inte längre är att skapa en bra produkt som underhåller utan att övertala konsumenter att öppna plånboken för att uppgradera i onödan. Jag anar att pengar har bytt ägare mer än en gång bakom kulisserna, och vilka de misstänkta är behöver jag knappast tala om. Som en sann gamer och hårdvaruentusiast får Crysis mig att må illa.