Moderkort / Phenom 555BE tips.
Min gamla dator med dessa specs;
Moderkort; MSI K9N Ultra (MS-7250 V2.0)
Processor; AMD Athlon 64 x2 4800+ 2,5ghz
Minnen; 4GB RAM PC6400 DDR2 800mhz
Grafikkort; HIS Radeon HD 4670 512MB GDDR
- Kastade tyvärr in handduken igår kväll, man vart ju såklart både glad och ledsen. Glad för att jag nu är tvingad till att uppgradera den lite, och således ledsen då jag inte har pengar att lägga ut på datorprylar för tillfället. Min budget är cirka 2000kr, den skall helst inte överskridas då farsan inte har lust att lägga ut allt för mycket. Det är då moderkort och CPU som kommer att bytas ut, minnena och grafikkortet kommer att stanna.
Valet står helt klart mellan
Athlon2 X4 630 2,8GHZ
Phenom2 X2 555BE 3.2GHZ
Jag är dock lite osäker på om bulk-kylaren funkar bra nog när det gäller att kyla en upplåst 555BE. Så, budgeten bör antagligen innehålla en CPUkylare också, men är inte ett måste om man anser att bulk-kylaren är bra nog.
På http://cpubenchmark.net/cpu_list.php så ser man att en oupplåst 555BE får strax över 2000poäng, medans en upplåst såklart får ungefär dubbelt så mycket(3904), samtidigt så får en standard Athlon2 X4 630 3358poäng.
Har läst litegrann på http://www.overclock.net/amd-cpus/535501-amd-phenom-ii-core-u... om vilka moderkort som dom har lyckats låsa upp Phenom2'an med, men jag är inte riktigt säker på vilket jag bör välja;
Gigabyte GA-MA785GM-US2H eller
Gigabyte GA-M720-US3
Om ni vet något annat relativt billigt, och helst doable moderkort så kan ni ju tipsa om ni orkar.
Jag har stenkoll på hur man låser upp de Phenom2'an till en X4, men är däremot inte jättekunnig på det här med voltantal och sånt, men det går väll att läsa sig till antar jag, bara att testa runt lite.
Tycker ni hellre att jag ska köra på det säkra och köpa 630'n eller bör jag gambla lite och hoppas på att min 555BE är upplåsbar? Hur stor chans är det att en 555BE är upplåsbar? Har läst runt lite om ärendet, och vissa säger att 555BE har större chans att bli upplåst än de lite äldre 550BE etc.
Tack på förhand!