Hjälp med val för lättare gaming max 6k

Permalänk

Hjälp med val för lättare gaming max 6k

Hej.

Då har det blivit dags att skaffa sig en ny laptop men jag är lite oerfaren av dessa och har heller inte haft väldigt bra koll på gaming prestandakrav på sistone då min stationära varit bränd i över ett år nu.

6000kr får den kosta högst men tips på billigare är varmt välkommet om ni tror det uppfyller mina krav.

Det jag kommer pyssla är:

Lättare spel, så som WC3 (dota), UT2004, CS source. Men om man tar med datorn på lan nån gång så är det ju inte fel att den klarar spel i klass med Flatout 2, L4D eller BF2 med en spelbar fps. 20-35 fps räcker då jag brukade lira i en top100 guild med 5-12 fps på min stationära och inte är särskilt kräsen som de flesta efter det

Musikskapande (FL studio på medioker nivå).

Filmredigering (dock inte så mycket). Något enklare program.

Mycket tankande och filmtittande (lagrar dock all film på 500gb extern)

Enklare fotoredigering i photoshop och indesign.

Allmänt surfande. Prioriterar ramminne ganska högt då jag vill kunna ha många program körandes samtidigt utan att bli för nersölad.

Som det ser ut nu kommer jag nog mest använda laptopen hemma så batteritid är inget måste men 3h+ hade ju definitivt inte skadat så länge de inte påverkar priset allt för mycket.

Vill gärna att den håller ett bra tag då jag som fattig student inte har några planer att inskaffa en ny inom de snaraste åren

Detta är vad jag har tittat på:

http://www.billigteknik.se/product.php?products_id=1691 (bor i lund så kan bara hämta direkt från lagret)
http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pcci...
http://www.inet.se/artikel/1968670/toshiba-l500-12k

Ett annat alternativ jag blev lite småsugen på var en till synes väldigt prisvärd och kraftig Acer Aspire Timeline 11,6 tum för 5000kr , koppla in min 17 tums TFT + tangentbord vid spel och sikta på att inskaffa en billig projektor under 3000 för filmtittande när jag får råd. (har inte och vill helst inte ha någon tv) Mer än tillräckligt kraftig för att kunna köra wc3 ut2004 och CS source om jag inte misstar mig. Och 9h timmars batteritid på en så pass medtagbar storlek kan ju vara rätt nice Men storleken oroar mig klart också...
http://www.inet.se/artikel/1968694/acer-aspire-timeline-1810t...

Vilket av ovanstående bör jag välja? Siktar jag för högt för mina krav? Tips på andra erbjudanden?

(Ledsen för vägg av text och lite bökigt skrivet)

Permalänk

Acern på PCcity har med marginal vassast grafikkort. Kör på den.

Permalänk
Medlem

Toshiba är nog ett bra val bra gpu och cpu och 2 års garanti kanske bättre kvalitet än Acer.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Isåfall toshiban från inet som har 4650, den andra med 4570 suger till spel.

Men acern med 5650 är fortfarande bra mkt vassare, och har stöd för DX11

Permalänk

Jo Acern har helt klart prestanda än Toshiban. Acern känns ju helt klart overkill för de spel jag i nuläget tänkt köra men det är mycket jag får för de 500 kr som Acern är dyrare.

Skillnader som gör Acern bättre:

Ati Radeon HD5650(1gb) vs 4650(500mb)

640 vs 500 hårddisk

Windows 7 64-bit vs Vista 32-bit (Uppgradering till Windows 7 ska tydligen
ingå på skiva men står inte om det är 32 eller 64 bit???)

Kunda inte hitta pris på 5650 löst så vet inte hur pass prisvärd 500 kronors skillnaden är.

Det jag är skeptisk till med acern är dock kvalitén. Jag har en 4-5 år gammal Acer Aspire 4315 som jag inte är särskilt nöjd med när det gäller den ytliga hårdvaran.

Ända sen första dagen har nätverkskortet glappat så att men typ får vända och skaka lite på hela datorn för att få tillbaka trådlös uppkoppling. Efter ca 2 år slutade skärmen att fungera när den är mellan 70-100 graders vinkel. Samtliga gummilistar har lossnat villigt och det blir ett helt projekt att försöka öppna den med naglarna när den är ihopfälld utan gummilist på skärmlåset.

Som tidigare nämnt vill jag ju att datorn ska hålla några år och Acer är väl inte kännd för den bästa kvalitén. Men jag har hört att Acer ska ha bättrat sig på sistone? Kan detta stämma?

Acern från PC City har bara 1 års garanti medans Toshiban från Inet har 2 år.

Permalänk

5650 kortet är ordentligt mkt snabbare, och har som sagt stöd för DX11. Det stämmer att Acer har lite halvdan kvalité speciellt på vissa modeller.

Acern ger ju helt klart mer spelprestanda/krona.

Såna problem som du nämner med din acer är ju helt oacceptabelt, och jag tvivlar på att alla acer är så risiga.

Kolla här:

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus_bast_hp_samst_i_k...

Acer ligger ju inte direkt bra till men inte heller sist.

Permalänk

Ok tackar för de bra svaren! Lutar nog åt att bli Acern ändå.

Btw såg att det bara är 2DDR ramminne och inte 3. På vilket sätt kommer jag märka nån skillnad pga av detta och lever 2DDR verkligen upp till det kraftfulla 5650 grafikkortet?

Seb har Toshiban T6500 processor men Acern bara T4400. Nån markant betydelse?

Permalänk

Nej DDR2 vs DDR3 kommer inte märkas med tanke på att cpu och gpu inte är några värsting grejjer. Skillnaden på t6500 och t4400 är snarare att t4400 är snabbare, den går på 2,2ghz och t6500 på 2,1. t4400 har 1mb cache och t6500 2mb, märker du ngn skillnad så är det till fördel för t4400.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Är själv på jakt efter en dator. Klarar Acern av att spela högupplösta filmer??

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk

ja, helt utan problem. Fick hem Acern för några dagar sedan förresten. Är helnöjd än så länge! Ända som e lite jobbigt är att spela gamla spel i 16:9 format. Eller att många äldre spel inte stödjer det. Men det går att kolla upp hur man fixar det till de flesta spel. Sen kan de vara lite äckligt att då få köra me "stretchad" upplösning men man vänjer sig. Sänkande för fps spel dock att köra stretchat :/

Förövrigt kan jag ha typ 5, antivirus och allt annat möjligt igång samtidigt utan att märka nån skillnad

Permalänk

Hej, har också funderat lite på Acern och har några frågor.

Hur är byggkvalitén?

Vad är det för yta på tangentbordet?

Är skärmen bra?

Permalänk

Har en äldre Acer som ärligt talat var skitkvalité. Men jag letade upp rätt många recensioner på denna modellen och det verkar som att de helt klart har brättrat sig. Den ytliga hårdvaran känns inte alls lika plastig längre. Tangentbordet är nice för en laptp tycker jag. Var lite ovan vid hur allt satt i början men nu älskar jag det. Enda nackdelen skulle jag säga e att piltangenterna är lite små.

Touchpaden storgillade jag inte dock. Tyckte den var lite lenare på min gammla acer faktist. Man gled lättare på ytan med fingret där. Och Höger/vänster musknapp är kombinerad till en stor knapp. Nackdel då du måste trycka längre isär än om det är 2 knappar. Men det kan ju vara en vanesak. Jag har inte hunnit känna av om jag kan vänja mig vid det då jag kört med mus 90 % av mitt användande. Skärmen känns bra och högupplöst. Och inte längre den billiga "böjbart plast" kännslan som den tidigare acern hade.

Sedan är det många som säger att tangeterna känns plastiga. Jag håller inte alls med. De ser väldigt annorlunda ut från de flesta laptoptangentbord men till det positiva. Känns mer som ett riktigt tangentbord. De må se plastigt men det känns jätteskönt att skriva med lite mellanrum och tryckmotstånd som på ett riktigt tangentbord...

Permalänk

Tack för de snabba svaren.
Jag kom på några fler frågor:

Hur är batteritiden vid normalt användande (typ surf) och hur varm blir den?

Har du prövat något krävande spel än? Isåfall vilket och hur bra fungerade det?

Permalänk

Har inte testat något mer krävande än BF2 högsta grafikinställningar ännu och där hade jag helflytande fps (mätte inte). Men det känns ju som den kan gå rätt mycket längre med tanke på att jag kan ha igång en hel del spel samtidigt.

Batteritiden är 2 timmar när jag ställt in strömhanteraren att köra all out, alltså inte spara på batteri i utbyte med prestanda. Har dock inte testat att ha datorn urkopplad tills batteriet tar slut ännu utan detta är bara vad beräknaren säger.

Återkommer här i tråden ifall jag skaffar mer krävande spel att testa men det kan dröja ett tag då ja har lite annat att göra nu.

Edit: Annars kolla upp prestandakraven bara för spelen du tänker på och sen googla fram tester från grafikkortet (radeon 5650). Görs en del sådana tester som mäter fps för olika spel.

Permalänk

Denna acern är sjukt kompetent med tanke på priset, när ni ska kolla på film så använd MPHC http://mpc-hc.sourceforge.net/

Då kommer cpu knappt belastas även vid uppspelning av 1080p.