Permalänk
Avstängd

strömlös ir-förlängare

Hej

Skulle vilja placera en blueray spelare i dataskruben som ligger på andra sidan vägen som tv´n är upphängd. Detta för att slippa bänkar och prylar under tv´n på golvet. Dock så misstänker jag att fjärrkontrollen till spelaren inte går genom närmare 20 cm stockvägg. Har ett hål för kabelanslutningarna genom väggen till tv´n. Där tänkte jag hänga ut en liten ir-förlängare för fjärrkontrollen.

Det jag tänkt mig är ngt i stil med en "optisk fiberkabel" som ena änden fästs över ir ögat på spelaren och i andra änden ett litet "knappnålshuvud" som fångar upp signalen från fjärren.

Vill inte ha en enhet med antenner och batterier eller strömanslutning utan enbart en kabel. Finns det ngt sådant att tillgå eller är jag ute och cyklar? Har fått för mig att ir-signalen från fjärren är en liten "ljusstråle" som skulle kunna fångas upp. Är detta riktigt eller är det ngn slags radiosignal så att man är helt enkelt tvungen att ha en ir-förlängare med antenner osv. Har letat mycket på nätet men hittar ingen info.

Mycket tacksam om någon vet något om detta.

Permalänk
Medlem

Fungerar i teroin men inte i praktiken.

Fiber måste belysas på väldigt nära avstånd typ 1cm för att det ska gå.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

IR är precis som den tidiga varianten av mobilkommunikation du måste ha en visuell kontakt mellan sändare och mottagare.

Det funkar med speglar.. men annars kan det bli tungt...

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Hedersmedlem

kjell.com art nr: 66065

sådana här använder vi, funkar skitbra

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Avstängd

Tackar för infon. Nu har jag nog förstått att jag kan glömma min lilla fiber kabel. Får helt enkelt bli en liten dosa med antenn såvida inte fjärren klarar att gå genom väggen men hittils har jag aldrig ägt ngn fjärkontroll som klarar detta. Tycker man måste rikta dem ganska noga i riktning mot motagar sensorn.

Permalänk

Genom väggen kommer garanterat inte att gå. Däremo så sänder vissa saker ut ganska starka IR signaler. Jag har en dosa till min HTPC som går väldigt bra att använda i "ett rum bort" från rummet där jag har TVn och mottagaren till IR signalerna. Då måste givetvis dörren vara öppen till TV rummet och man måste rikta kontrollen ungefär åt rätt håll.
Men IR signalerna kan alltså studsa rätt bra på väggar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |