Köpt i butik - håller inte "vad den lovar" - har jag rätt att lämna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Köpt i butik - håller inte "vad den lovar" - har jag rätt att lämna tillbaka?

Tjena,
har skaffat bredband från ComHem (100/10) och ville utnyttja farten bättre än vad jag fick av mitt 802.11g kort. Mitt modem är Netgear så jag köpte ett PCI kort med extern bamse antenn för att garanterat få bra fart men med "connection speed" på 300mbit får jag bara ut runt 35-40mbit med mitt nya kort.

På "lådan" står det 300mbit och allt är konfigurerat rätt (den ansluter ju i 300mbit men throughput är ju bara 10% av det) - köpt på webhallen i butik - har jag rätt att lämna tillbaka den?

Mvh
//4bsylon

Permalänk
Medlem

Upp till 300 Mbit. Du lär komma upp i det om du sätter dem precis bredvid varandra helt utan störningar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte 300 Mbit throughput som utlovas utan upp till 300 Mbit länkhastighet. Den absolut högsta throughput du kan få är runt 120 Mbit och det är vid mycket goda förhållanden. Dvs inga andra nät i närheten, inga hinder mellan klient och access, minimalt med störningar i frekvensbandet.

Reagerade du aldrig på att du får som mest 20 av dina 54 tidigare Mbit? Samma förhållande gäller även nu fast 120/300.

Det finns säkert lite ändringar du kan göra för att förbättra throughput. Ändra placering eller byta nätverkskort. Finns hemsidor som testar vilka kombinationer som ger bäst throughput. Att använda samma märke och generation på nätverkskort och access brukar hjälpa.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

eller köra med kabel, det ultimata

Permalänk
Medlem

Tack för svar men när jag ställer router brevid 3m ifrån varandra (bara för att testa) och får 300mbit i connection får jag aldrig ut mer än 40mbit - kablat får jag 98mbit ut på nätet och fick jag 100mbit skulle jag vart kanon nöjd. Nu "måste" jag ju dra kabel för att få ut farten och vill gärna ha tillbaka mina 700 bagis för 802.11n kortet... ska ringa dem vid 11 får vi se vad de säger.

Mvh
//4bsylon

Permalänk
Medlem

Några 300 kommer du aldrig upp i utan det är teoretisk maxfart, men strax över 10% låter riktigt dåligt tycker jag.

Har du vägger/tak emellan router/nätverkskort, eller väldigt långt isär? Kanske använder du nu både b/g/n? Du kanske kan ställa om till endast n som hastighet.

Hur som helst så tror jag inte att du har rätt att byta utan dom uppger endast vad du rent teoretisk kan nå, dvs 300Mbit.

Permalänk
Medlem

Är det någon sån där historia som sänder på dubbla frekvenser? Har du både b/g och n aktiverat?

Permalänk
Medlem

Går inte sätta endast n tyvärr (på varken kort eller router) - testet har jag gjort med 2 olika routrar och c:a 3m mellan router/pcikort-antenn med bara luft i mellan.

Önskar jag kollat upp det bättre innan och dragit kabel direkt istället *suck*

Permalänk
Medlem

Jag får ut 98mb på mitt 100mb bbb när jag kör trådlöst.
Så lite bättre bör du kunna få ut.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Vad har du för prylar då zrotz2000?

Permalänk
Medlem

Hur testar du hastigheten?

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Pratade med dem och jag ska kunna lämna tillbaka den eftersom den "inte håller vad den lovar" (står 300mbit på kartongen tex).

Mvh
//4bsylon

Permalänk
Medlem

Jag har kört
tptest med kabel till routen (provat både 100Mbit/1000Mbit) och får ut 98-98,9Mbit
tptest med 802.11n (från 108Mbit till 300Mbit) med två olika routers och får ut 30-42Mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4bsylon:

Pratade med dem och jag ska kunna lämna tillbaka den eftersom den "inte håller vad den lovar" (står 300mbit på kartongen tex).

Mvh
//4bsylon

Den håller precis vad den lovar, däremot har du nog inga optimala förhållanden. Bor du i lägenhet? Då har du ju andra WLAN som stör. Sen gäller maxhastighet på väldigt kort avstånd helt utan saker ivägen. Och 300 är som sagt inte genomströmmningshastigheten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för märken/modeller på router/nätverkskort? Är det Netgear på båda?

Även om du aldrig kommer komma upp i 300 MBit/s så käns 30-40 väl lågt så det var ju bra att de faktiskt inte tjafasade och ät dig lämna tillbaka det.

Några tankar om vad som kan vara fel

* Om det är olika märken kan de, trots att n-standarden nu väl är fastslagen, kanske inte fungera optimalt tillsammans

* Finns det många andra trådlösa nät som ligger på samma/nära kanaler?

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Här har du en bra hemsida som visar hur olika trådlösa nätverksprodukter presterar. Som du ser så kommer man upp över 100 Mbit med vissa routrar. Gäller bara att ha rätt sådan.

Wireless / Wi-Fi Performance Comparison Charts - [Open Air] 2.4 GHz Downlink Maximum Throughput - 40 MHz B/W

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl vad för trådlös teknik som routern har? Hjälper ju inte med ett n-kort i datorn om routern bara har g-standard.

Permalänk
Medlem

300 Mbit är länkhastigheten i halv-duplex vilket trådlöst alltid anges i. Medan ethernethastigheterna anges i full-duplex. För att få ut bra hastighet krävs att du har korrekta inställningar i router och på nätverkskortet. Det bör även vara så att störnivån från andra nätverk på vald kanal ska vara låg.

Permalänk
Medlem

Kom precis tillbaka från Webhallen nu.

Killen i "min" kassa förstod och höll med att det inte borde vara några problem, snubben i kassan brevid la sig i och och började tjafsa att det var bara glömma.

Jag tjafsade vidare och påpekade att ingenstanns står det att det är någon teoretisk hastiget som anges och att de inte informerat mig om det.

Efter ett tag pep han i kassan brevid iväg en stund och han tyckte i sak att jag hade rätt, då sa jag att jag kunde absolut tänka mig ett tillgodokvitto istället för pengarna tillbaka och det var ok.

Dvs. fick tillbaka allt fast på tillgodokvitto istället!

Tips, om ni köper från Webhallen och betalar när ni lägger beställning på nätet så gäller "distansförsäljningslagen" - det spelar ingen roll var ni hämtar det bara ni INTE betalar i butik!

Mvh
//4bsylon

Permalänk
Medlem

Jag kör en Netgear WNR3500 med min crappiga Packard Hell laptop och får ut runt 100mbit utan problem, och då är det inte optimala förhållanden, minst 10 andra nätverk runt omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4bsylon:

Tips, om ni köper från Webhallen och betalar när ni lägger beställning på nätet så gäller "distansförsäljningslagen" - det spelar ingen roll var ni hämtar det bara ni INTE betalar i butik!

Mvh
//4bsylon

Man måste väl betala i butik ifall man väljer att hämta upp det i butik?