Permalänk
Hedersmedlem

Hårdvara för pfsense-router!

Hej!

Har bråkat med min nuvarande router som bygger på en P4 2.66 GHz och ett Gigabyte GA-8INXP (med Intel E7205-krets) och har bestämt att det är dags att uppgradera. Jag har de flesta delar hemma som chassi (Compucase S411 4U), nätagg (Codegen 400W), grafikkort (Sapphire Radeon 4350), hårddisk (160 GB 2.5" SATA) och nätverkskort, så det är egentligen bara processor och moderkort som är det viktiga, och kanske minne.

Men - vad ska man köpa? Alla nya komponenter man köper idag klarar lätt av 100 Mbit vilket är det mesta som routern kommer att hantera. Om det finns smidiga moderkort som är tysta samtidigt som de har integrerade Gbit-nätverkskort från Intel (eller 100 Mbit) tar jag gärna tips på smidiga sådana. Finns det funktioner för nedklockning / strömspar / tyst dator är det också smidigt. Då jag har nätverkskort för kabel och trådlösa via PCI bör moderkortet ha minst 2-3 PCI-platser. Budgeten för moderkort och processor ligger någonstans kring 2000 kr.

Tacksam för svar,
/Kr^PacMan

Edit: Hittade ett vettigt moderkort och en processor, kanske lite overkill men lika bra att köra ordentligt när man ändå köper. Tankar kring dessa två?

Intel DH55HC
Intel Core i3 530 2.93 GHz

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det där kommer fungera utan problem. Du kanske t.o.m. kommer kunna routa gigabit-hastigheter med den där setupen.

Nätverkskort(en) är dock det viktigaste så snåla inte där.

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Hedersmedlem

Jo det var snäppet över budget men runt 2000 kronor är inte speciellt mycket för en router som kommer stå på i 24/7 och routa gärnet med ett gäng funktioner aktiverade, så att säga. Såg att moderkortet hade ett PRO/1000 integrerat vilket jag kan köra mot det lokala nätverket och mot modemet har jag ett Adaptec-nätverkskort med fyra portar där jag använder en av dem. För det trådlösa blir det ett D-Link DWA-547 med tre 7 dBi-antenner.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att använda enbart INTEL nätverkskort då de tenderar att prestera betydligt mycket bättre än sina konkurrenter. (Trådlösa kör du såklart d-link eller w/e).

Lycka till

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Skulle rekommendera dig att använda enbart INTEL nätverkskort då de tenderar att prestera betydligt mycket bättre än sina konkurrenter. (Trådlösa kör du såklart d-link eller w/e).

Lycka till

Håller med dig i sak fast sen och andra sidan så ställer en 100/100mbit lina inte särskilt stora krav på nätverkskortet. Nästan alla Gbit-kort klarar av dessa hastigheter utan problem och jag skulle personligen inte lägga så stor vikt vid att köpa mig "dyra" Intel-kort om jag redan hade några Gbit-kort liggandes hemma.