Dags att byta ut min 4 år gamla mobil (SE K800i)

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut min 4 år gamla mobil (SE K800i)

Ja, som rubriken lyder: det är dags för mig att byta telefon. Jag köpte en Sony Ericsson K800i sommaren 2006 och jag har nog aldrig varit så nöjd med en telefon. Den har i princip fungerat felfritt nu i snart 4 år och den fungerar fortfarande. Börjar dock tröttna lite på den...

Anledningen till att jag köpte den var för att den just då hade en väldigt bra kamera. Denna kamera har jag använt flitigt (mycket mer än min digitalkamera) varför jag också vill ha en bra kamera på nya mobilen.

Jag är ute efter en mobil i stil med Iphone (dvs touchscreen, internet samt olika apps och annat skoj). Dock vill jag ju också ha en kamera som minst motsvarar den kamera jag har i K800i. Frågan är nu: finns det en mobil som passar mig för en vettig summa? Bara för att en mobil har en 5mpixel kamera så behöver ju inte kameran vara bra.

Permalänk
Medlem

Dem alternativ jag kommer fram till på direkten är:

iPhone 4G
HTC Desire
Sony Ericsson X10 (alternativt mini)
Nokia X6

Edit:

Samsung Wave

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Haha, jag har precis samma "problem"
Ska byta ut min K800i, funderar på en HTC Wildfire eftersom den är så billig, jag kom över min k800i beggat för 250kr så...

Lite kul bakgrundsfakta, min k800i överlevde här om dan ett fall på ca 3 m efter att ha "skuttat" ner för en 1,5m trapp... utan en skråma.. helt otrolig mobil asså..

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

e i samma problem som er gubbar har k800i sen 4 år köpte den sommar 06 också haha bästa telefon ja haft , ska köpa en ny telefon snart funderade mycke wave bra pris 3800 bra cam 5mpix , relativ snabb , super amoled lite för stor för min smak kanske om man ska ha den i fickan o så .. funderar nu på en ipone 4g men vettefan om ja orkar vänta tills 15 juli lr när den kommer ut .. o vara bunden i 18 månader mä abonemang

Visa signatur

5820k 4.6ghz (1.26v) // 980TI // 16GB DDR4 // 500 SSD SAMSUNG // CHASSI FD R5 // 850 W CORSAIR RMX

Permalänk
Medlem

Just nu lutar det mest åt X10 mini men jag har måste dra till någon butik först och klämma och känna på den. Jag vill inte gärna ha en stor mobil, tycker Iphone är i grövsta laget :S.

Permalänk
Medlem

Wave har ju bada.. vilket betyder att den inte har så mkt apps mm. Galaxy S är ju fin om ni kan stå ut med era k800i ett tag till (inte alls länge). Den är stor dock

X10 mini tycker jag personligen har för liten skärm, går inte att skriva på den..
Galaxy Spica finns ju alltid också, 2000:- på phonehouse med comviq är rätt billigt Kameran är helt ok, ingen blixt tyvärr

Jag tycker att wildfire är det bästa alternativet med dina krav tbh. Lite större skärm än x10 mini, android 2.1, HTC sense (snyggt ), Multitouch (?) etc. Samma låga upplösning dock, alla apps kommer inte att funka, var beredd på det!

Permalänk
Medlem

HTC har inget gott rykte vad gäller kameror, men den i Desire och Legend ska vara ok. Xperia X10 ska däremot ha en bra kamera. En X10 mini skulle kunna vara en bra idé. Kameran i den har fått bra kritik, och telefonen ska vara lättanvänd. Verkar vara en mobil i samma tradition som K800-serien, dvs mycket mobil för ett trevligt pris. Den går inte riktigt att jämföra med stora X10, Desire och Iphone. Det vore bara orättvist, i och med att det är en budgetmobil. Den kör en gammal android-version, men det innebär å andra sidan att många irriterande buggar är fixade, då 1.6 har funnits ute ett tag. En del apps kanske funkar sådär på den lilla skärmen.

HTC Desire och Legend verkar bra, men intrycket jag får är att Desire/Legend-ägarna har ganska mycket problem med barnsjukdomar just nu. HTC:s uppdateringar verkar ha gjort saker värre i vissa fall. Bara att titta på det här forumet:
Desire | Swedroid
Buggar och förbättringar vi vill att HTC fixar (uppge programvarunummer /HTC) | Swedroid
Spontant tycker jag Iphone verkar roligare och mindre krånglig, men den är ju rätt mycket dyrare också.

HTC Wildfire ska ha ungefär samma specs som HTC Hero, en mobil som har rykte om sig att vara seg.
Kan dock bli bättre, i och med att Wildfire har nyare OS-version.
Wildfire vs Hero | Swedroid
"Snabba" upp sin Hero | Swedroid
Vänta och se.

Iphone 4 kommer att ha en hygglig kamera på 5 MP, med ok optik, som det ser ut. Finns ju en del fysiska begränsningar på hur bra en mobilkamera kan bli, men de verkar ha lagt tid på att ge den en bättre sensor. Iphonen har bäst tredjepartsstöd och det finns mycket bra mjukvara till den. Du har också tillgång till betalapps, som du inte har i Android Market. Programutvecklingen till Android hämmas också av att plattformen är fragmenterad i så många versioner, vilket är en klar nackdel. Enda nackdelen jag ser med Iphone är att det är en dyr märkesvara i premiumsegmentet, och du kan få en bra smartphone från andra tillverkare billigare. Om tele2 får in Iphone 4, som det här ryktet säger (Ingen exklusivitet på Iphone 4 - IT24 ) så blir det en sådan jag ersätter min Xperia X1 med. Annars blir det nog Desire/Nexus one.

Mer om kameramobiler:
Test: Här är bästa kameramobilen - Prylportalen

Permalänk
Medlem

Tycker du bör ha i åtanke att k800 har en "riktig" fotoblixt, medan de allra allra flesta mobiler idag har LED-blixt.

Fotar du många blixtfoton?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

SE Satio bør du också øvervæga. Med den senaste firmwaren så ær det en riktigt behaglig telefon. Den vann något test som fanns som lænk hær på Swec før någon dag sedan øver bæsta mobilkamera och kan intyga att kameran ær fullt duglig som just det.

Ursäkta de norska bokstäverna, någon behagar skoja med mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Haha, jag har precis samma "problem"
Ska byta ut min K800i, funderar på en HTC Wildfire eftersom den är så billig, jag kom över min k800i beggat för 250kr så...

Lite kul bakgrundsfakta, min k800i överlevde här om dan ett fall på ca 3 m efter att ha "skuttat" ner för en 1,5m trapp... utan en skråma.. helt otrolig mobil asså..

K800 är utan tvekan den bästa mobilen SE nånsin gjort.. Min har också åkt ner i betong o asfalt har råkat kasta iväg den nån gång.. funkar perfa

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jo. K800i är bra. Men bättre är K810i (pga av knapparna) En av de bästa mobilerna någonsin. Håller för allt. Tappad i betong, asfalt och grus från höjder upp till 2,5 meter. Bara fortsätter att fungera.
Min K800i dog efter den legat ute i regnet några timmar, men vaknade till liv igen efter att ha torkat 1 vecka.

Även jag är intresserad av en ersättare, mest för att få bättre hantering av kontakter samt lite större skärm. Men är rädd för att dagens touchmobiler inte klarar ett fall ner i betong utan att ta skada.
Någon som tappat typ iphone/htc desire/x10? Hade varit intressant att veta om skärmen klarade av det.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

iPhone är riktigt ömtålig. Tjejen tappade sin på ett golv med plastmatta, skärmen pajade direkt och vara bara skrota hela telefonen. En kille på jobbet är inne på sin 3:e iPhone av samma skäl.

Jag kände på SE X10 och X10 mini igår och tyckte dom var riktigt sköna och kommer själv köpa någon av dem. Kan inte bestämma mig vilka för och nackdelar som väger tyngst då det gäller storleken på dem.

Permalänk
Avstängd

K800i, det är en fantastisk lur. Har en själv och kan intyga att kameran är grym. Telefonen har gått i backen ett antal gånger samt blivit tappad i en vattenpöl (10cm vatten). Ta upp, bort med batteriet, torka i ugnen och bara köra på. Otrolig telefon.

Test av "bästa mobilkamera"
Test: Här är bästa kameramobilen - Prylportalen

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Iphone = superior allt annat.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Iphone = superior allt annat.

Nej

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RekiN:

Iphone = superior allt annat.

Prova köra flash innehåll på den. Och jag gillar inte att stödja ett företag som låser in sina kunder. Dessutom räcker det att titta på den lite snett för att den ska gå i tusen bitar. En lur för 6000+ SKA klara att åka i backen utan att den förintas.
För du vet mobiltelefoner används på språng och då händer det att luren hamnar i backen.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör nog ta en satio om du vill ha en model med bra kamera, den är överlägsen alla andra kameramobiler idag, visst det är inte android men prioriterar man kamera och inte en massa bling så är den bra, funkar fint att surfa med opera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Storleken spelar roll

Skrivet av S1im:

iPhone är riktigt ömtålig. Tjejen tappade sin på ett golv med plastmatta, skärmen pajade direkt och vara bara skrota hela telefonen. En kille på jobbet är inne på sin 3:e iPhone av samma skäl.

Jag kände på SE X10 och X10 mini igår och tyckte dom var riktigt sköna och kommer själv köpa någon av dem. Kan inte bestämma mig vilka för och nackdelar som väger tyngst då det gäller storleken på dem.

Skall du välja mellan X10 och X10mini skall du ta mini då den kan köras med en hand. Väljer du dessutom X10 Mini pro får du ett tangentbord du slidar ut om du skall skriva mycket.

Har haft en X10 Mini utan tangentbordet i 1vecka nu och är helt imponerad över storleken och vad den kan göra. Det finns alltid dom som säger att vissa telefoner är bättre och snabbare, men vad skall man ha den till ?? snabbheten och smidigheten på X10 Mini är helt obetalbar (testa att köra en Iphone med en hand så märker du) ett litet minus är batteritiden som kunde varit bättre, men det är inget unikt för X10 utan det har alla smartphones.

Hoppas du hittar en telefon som känns bra efter dina behov.

Visa signatur

Almvide

Permalänk
Avstängd

hehe mina herrar jag sitter i samma sits med en SE k800i och vill byta men vettefan om man hittar bättre mobil än den har tittat på Desire/Legend men har ännu inte kunnat bestämma mig...dessutom är de dyra runt 4k:/

tror nog jag väntar och ser om Desire fått FroYo android 2.2 och om den blir bättre eller sämre

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

HTC Legend!

Visa signatur

BERRA was here!!

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid slå till med en Spica på Phonehouse
Samsung I5700 Galaxy Spica mobiltelefon hos The Phone House
Eftersom det trillade in en del saftiga räkningar nyligen blir det en sån för mig med.Ska vara olåst.
Köpa Spica med Comviq på PhoneHouse? | Swedroid