Permalänk
Medlem

Varför är den så långsam

Tjena, har haft samma problem sen den var ny. Mitt första dator bygge

Modekort: gigabyte MA78GPM-DS2H
Cpu: AMD Phenom X4 9650 2,3GHz, Socket AM2+
2 x 2gb Corsair ddr2 800mhz
nät agg Deltaco 500W
Hd WD Caviar black 640gb 7200rpm

Det tog runt 8h att installera Win Xp.
Inne i Windows så tar allt en evighet. Att högerklicka på skrivbordet så får man vänta ett x antal minuter.
Lång vänte tid med andra ord.

Det är något som inte lirar har jag förstått, vad bör jag titta på?

Tacksam för svar.
/Andreas

Permalänk

Börja med att kolla i aktivitetshanteraren hur mycket CPUn används.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

inte många %

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem förut med min, Det kunde ta ca 30min att starta/stänga av datorn, och väll när man kom in till windows tog det evigheter att öppna något program osv. grafikkort och hårddisk fick bytas i min

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk

Går allt lika trögt inne i BIOS och ungefär hur lång tid tar det att ladda Windows?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Har du alla drivrutiner? Moderkort/grafikkort?

Permalänk
Medlem

Hårddisken är förmodligen defekt. Du kan testa den med program som hd tune eller crystaldiskinfo.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Har kört Hd Tune men vet inte riktigt om det som visas är något fel. : /

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumami:

Har kört Hd Tune men vet inte riktigt om det som visas är något fel. : /

http://img9.imageshack.us/img9/6342/38281856.png

Shit, det är verkligen något fel på din HDD eller SATAkontrollern din. Har du fler hårddiskar att testa?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Det var samma sak med förra Hårddisken oxå, därför köpte jag en till men det verkar ju inte hjälpt.
Vad menar du med "SATAkontrollern"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumami:

Det var samma sak med förra Hårddisken oxå, därför köpte jag en till men det verkar ju inte hjälpt.
Vad menar du med "SATAkontrollern"?

Något är som sagt fel, HDD'n ska prestera 35x bättre än den gör nu, minst. Jag misstänker moderkort eller minnen just nu. Jag tycker du provar minnesstickorna separat(alltså en i taget i ditt moderkort).

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Kör en error scan också med hd tune. Så kanske vi kan utesluta hårddisken. Nu ser det dock ut att vara det.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Ni som tror det är fel på minnet eller hårddisken har FEL. Hade det varit fel på minnet hade hans dator bluescreenat vid random tillfällen. Hade det varit hårddisken hade han inte haft samma fel med den andra hårddisken.
Läser ni ens tråden innan ni svarar??

Till trådskaparen:
Det är Moderkortet eller Processorn det är fel på.
SATA-kontrollern är inbyggt i moderkortet och styrs med hjälp av processorn, den är högst troligast defekt.

För att utesluta sata kontrollern: Koppla in en IDE-Hårddisk på IDE-kontakten på moderkortet och testa.
Är det samma problem där så är troligtvis din CPU defekt.

Permalänk
Avstängd

Snabb hårddisk. =0)

Sådant suger, prova byta SATA-kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Ni som tror det är fel på minnet eller hårddisken har FEL. Hade det varit fel på minnet hade hans dator bluescreenat vid random tillfällen. Hade det varit hårddisken hade han inte haft samma fel med den andra hårddisken.
Läser ni ens tråden innan ni svarar??

Till trådskaparen:
Det är Moderkortet eller Processorn det är fel på.
SATA-kontrollern är inbyggt i moderkortet och styrs med hjälp av processorn, den är högst troligast defekt.

För att utesluta sata kontrollern: Koppla in en IDE-Hårddisk på IDE-kontakten på moderkortet och testa.
Är det samma problem där så är troligtvis din CPU defekt.

Måste du idiotförklara alla här här dirket eller?
Du kan OMÖJLIGTVIS veta till 100% att det är moderkortet eller cpu. Även om det troligtvis är någon kontroller/bus på moderkortet.

Och du kan inte heller påstå att processorn är defekt, eftersom du inte har en blakaste aning om det.
Eftersom en del av IDE & sata kontrollerns sitter i NB elelr SB (?) så kan det lika gärna vara det, eller att han har en märklig inställning i BIOS?

Från min sida är det Du som har fel, säger fel, ger fel information och allmänt hackar på andra männiksor som försöker hjälpa till.

ON: Som sagt, testa med en gammal IDE hårddisk om du har möjlighet till det, testa att reseta BIOS, ta en annan sata kontakt och sladd. Testa CPU & Minne .. efter att ha läst igenom tråden vet jag inte vad det kan va, du får helt enkelt testa dig fram. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Ni som tror det är fel på minnet eller hårddisken har FEL. Hade det varit fel på minnet hade hans dator bluescreenat vid random tillfällen. Hade det varit hårddisken hade han inte haft samma fel med den andra hårddisken.
Läser ni ens tråden innan ni svarar??

Till trådskaparen:
Det är Moderkortet eller Processorn det är fel på.
SATA-kontrollern är inbyggt i moderkortet och styrs med hjälp av processorn, den är högst troligast defekt.

För att utesluta sata kontrollern: Koppla in en IDE-Hårddisk på IDE-kontakten på moderkortet och testa.
Är det samma problem där så är troligtvis din CPU defekt.

Det var då värst vad trevlig du var då, har du många vänner?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Det var då värst vad trevlig du var då, har du många vänner?

haha, säger det jag med i tidigare inlägg haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Ni som tror det är fel på minnet eller hårddisken har FEL. Hade det varit fel på minnet hade hans dator bluescreenat vid random tillfällen. Hade det varit hårddisken hade han inte haft samma fel med den andra hårddisken.
Läser ni ens tråden innan ni svarar??

Till trådskaparen:
Det är Moderkortet eller Processorn det är fel på.
SATA-kontrollern är inbyggt i moderkortet och styrs med hjälp av processorn, den är högst troligast defekt.

För att utesluta sata kontrollern: Koppla in en IDE-Hårddisk på IDE-kontakten på moderkortet och testa.
Är det samma problem där så är troligtvis din CPU defekt.

Ta o tagga ner lite va? Du glömmer att om processorn skulle vara defekt så skulle systemet vara extremt o stabilt. Vidare så är sydbryggan ett eget chip som arbetar oberoende av processorns hjälp. Ja sydbryggan kan vara defekt. Men varför inte utesluta saker innan man börjar dra slutsatser?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Det är inte segt i bios.

Nu har jag problem att köra HD tune.
Den slutar efter hälften ungefär.
men det man ser så långt är: Min 2Mb Max 121Mb. den bottnar och peakar hela tiden upp och ner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ovard:

Det var då värst vad trevlig du var då, har du många vänner?

Så fruktansvärt trött bara på folk som skriver om saker dom inte har en aning om, eller rekommenderar saker som är uppenbart FEL.

Tror jag såg ett antal inlägg i den här tråden vad gällandes att det är hans hårddisk det är fel på, när killen själv sagt att han testat med en annan hårddisk med samma resultat.

Fullständig idioti uppnår man då igenom att rekommendera att köra ännu mer hårddisk test program när vi redan vet att det inte kommer hjälpa honom ta reda på om hårddisken är trasig eftersom han fick samma slöa resultat med en annan hårddisk.

Och till dig som påstår att en smått defekt cpu skulle göra systemet ostabilt, du tycker inte att hans system är tillräckligt ostabilt som det är när den knappt får kontakt med hårddisken??? Utan en 100% fungerande CPU så kan såna här konstiga saker uppstå, JA.

Bevisa motsatsen , dvs att du har rätt, och att en CPU faktiskt inte kan orsaka såna här problem. Om du inte kan det så tycker jag du håller käften i framtiden.

Och sen till den andra nissen här som idiot förklarade mitt inlägg för att sen påpeka samma sak som jag rekommenderade. Tillåt mig att skratta åt dig.

Till trådskaparen: Lycka till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cratzky:

Ni som tror det är fel på minnet eller hårddisken har FEL. Hade det varit fel på minnet hade hans dator bluescreenat vid random tillfällen. Hade det varit hårddisken hade han inte haft samma fel med den andra hårddisken.
Läser ni ens tråden innan ni svarar??

Till trådskaparen:
Det är Moderkortet eller Processorn det är fel på.
SATA-kontrollern är inbyggt i moderkortet och styrs med hjälp av processorn, den är högst troligast defekt.

För att utesluta sata kontrollern: Koppla in en IDE-Hårddisk på IDE-kontakten på moderkortet och testa.
Är det samma problem där så är troligtvis din CPU defekt.

Hur fan kan du påstå direkt att det är processorn det är fel på? Du har en bra underlig motivering till varför också. Vet du ens vad bryggorna på moderkortet används till?

Om flera diskar håller på att bråka sådär är det troligtvis inte hårddisken i sig det är fel på. Testa som tidigare sagt att byta plats på disken och se vad du får för resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Hur fan kan du påstå direkt att det är processorn det är fel på? Du har en bra underlig motivering till varför också. Vet du ens vad bryggorna på moderkortet används till?

Om flera diskar håller på att bråka sådär är det troligtvis inte hårddisken i sig det är fel på. Testa som tidigare sagt att byta plats på disken och se vad du får för resultat.

En brygga på ett moderkort fungerar ju JÄTTE BRA utan en processor, eller hur? läs: kommuniceringsprocessen vad gällande 1or och 0or, som går igenom processorn. Mer förklarat: CENTRAL PROCESSING UNIT.

Jag skrev att det är ANTINGEN moderkortet ELLER processorn, eftersom det skulle va det mest troliga i det här väldigt konstiga fenomenet trådskaparen upplever.

Men för att förenkla det för en trög människa som dig i rangordning:
På första plats av misstankar har vi då: Moderkortet (the soul)
På andra plats av misstankar har vi då: Processorn ("The heart" - för utan en fullt fungerande processor så har vi ett inte allt så fullt fungerande system, läs: komponenter)
Diskvalificerade: Hårddisken (provade med annan hårddisk)

Permalänk
Avstängd

Är du säker på att du installerat alla driver som moderkortdriver? Har du några gula utropstecken i enhetshanteraren?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Så fruktansvärt trött bara på folk som skriver om saker dom inte har en aning om, eller rekommenderar saker som är uppenbart FEL.

Tror jag såg ett antal inlägg i den här tråden vad gällandes att det är hans hårddisk det är fel på, när killen själv sagt att han testat med en annan hårddisk med samma resultat.

Så då vänder du dig till hela tråden och talar om för samtliga deltagare att de har fel och att TS ska börja i en helt annan ände? Bättre hade varit att skriva exempelvis "Jag tror INTE det är fel på hårddisken för att.... Jag tror SNARARE...." förstår du? Tonen du satte i ditt inlägg avgjorde hur alla i tråden läste resten av ditt inlägg och nu har du enhändigt rört till en fullgod steg-för steg-felsökning.

Tänk lite längre nästa gång, snälla.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Först, snälla kan en moderator komma och sätta munkavel på cratzky?

Som jag skrev, och även andra efter mig, kan lika gärna vara sydbryggan, inte processorn.

Permalänk

Mata inte trollet mer nu.

Kan vara väldigt många fel, men jag skulle nog säga (som måånga andra innan mig sagt) att det är något galet med ditt moderkort eller så kanske det räcker med en ominstallation av drivrutinerna till SATA-kontrollern.

Permalänk
Medlem

Din sydbrygga kan vara trasig!;) Nytt mobo ifall det är så xD

eftersom bios tar väl en tripp via sydbryggan?:P

Permalänk
Medlem

Windows startar som det ska, rätt snabbt. men så fort du börjar göra något så segar allt ihop och "timglaset" kommer fram.

Permalänk
Medlem

Det blir många "Not responding" på fönster el liknande. har det något med "sydbryggan"
Kan man på något sett kolla den bryggan?
Något program kanske?

Permalänk
Medlem

Ok, om vi nu säger att modekortet har gett upp.
Några tips på ett mer HÅLLBART kort?