Google Android kliver om Iphone i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Tyvärr är det ju precis som jag säger, tar man ett dyrare abb med tilläggstjänster och dylikt blir telefonen lite "billigare" - men eftersom att man som kund sällan nyttjar abbet fullt ut blir det oftast en högre merkostnad i slutändan.

Tänk själv efter hur Telia, Tre och de andra bolagen tjänar pengar - jo folk använder inte upp sina potter, når inte upp till surfgränsen varje månad, etc.

Det var det jag menade med att man lurar sig själv litegrann, ett säljknep helt enkelt.

Fast det där går ju att tolka på olika vis. Vi säger att man skickar 200 sms i månaden med kontantkort, det landar på ca 150 kr. Hos Telia kan du köpa 5000 sms som gäller i en månad för 99 kr. Kan du då få ett abonnemang för ca 100 med 3000 sms och fri surf så betalar du ju mindre än innan samt att du får mobilen billigare. Hur som så tror jag en del blir lite lurade av sig själva men det behöver inte vara alla

Köpte precis en HTC Wildfire från halebop
I början: 1589 kr
Månaden:109 kr x 24=2616
Telefon kontantpris: 2700 kr.
Alltså så får jag i princip surf och sms på köpet första 9-10 månaderna och ringer gör jag knappt alls så det blir inga större kostnader.

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Apple har en trogen Fanbase som köper allt de släpper, samt gör massvis med reklam för sina produkter, och produktplacerar samtliga skapelser i både TV-show och i Film.
Trots det kan Andriod, som är helt nytt, utan fanbase och utan nämnvärd marknadsföring på mycket kort tid komma ikapp Apple.
Betänk också hur länge de båda alternativen funnits på marknaden så kanske det går upp ett Liljeholmens

Resten kan du räkna ut själv ;P

Säger snubben som har ett större ”reality distorsion field” än vad Steve Jobs någonsin kommer att få.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Vad är det iphone kan när den är dyrare?, -jo...

Jag har kört android, både Hero, Nexus och Desire och prestanda mässigt är de inget mot Iphone 4:an som jag har nu. Hårdvarumässigt är de dock likvärdiga.
På androiden får man helt enkelt installera sådant som Hancent SMS, tangentbord med mera för att det överhuvudtaget ska vara fröjd att använda telefonen. Handcent tex. har haft buggar så att ibland man gör något för fort så tvingas den till att stänga. Eller att den laggar till 1-2 sek. Det är inget ovanligt med "kernel" fel när man har några appar inlagda som ska fungera tillsammans, och det segar ner!.

Jag tycker iphonen sköter detta mycket bättre, vilket kan givetvis vara pga apples låsning och kontroll alternativt multitasking som inte fungerar med alla program. Men det iphone gör, gör den riktigt bra.

Det finns säkert skäl till att iOS till viss del känns som en mer färdig produkt, än om smaken sen kanske inte gör det som ett givet köp. iOS har trots allt funnits på marknaden i 2 år mer än Android, vilket på en så här pass ny marknad känns som en evighet.

Vad gäller prestandan är Android 2.2 ett jättekliv i förbättring. Det handlar inte om några tiotals utan hundratals procent bättre prestanda. Ännu så länge tror jag ingen telefon på den svenska marknaden säljs med 2.2, men det börjar väl dyka upp uppdateringar nu lagom till att iPhone 4 börjar säljas. iPhone har inte haft multi-tasking förrän nu, så en jämförelse börjar bli mer intressant.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en x10 mini nyss med android 1.4 (!?) Är väldigt nöjd måste jag säga, dock är det väldigt lite inställningar trots att det är så många! Vet inte hur jag ska förklara riktigt men jag kan t.ex inte ställa in upplösning på kameran m.m..

Open source is the shizzle!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Jag kommer never never ever never att jämför priser mellan Android och iphone med abonnemang. Det är löst som räknas. Allt annat blir bara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Köpte mig en x10 mini nyss med android 1.4 (!?) Är väldigt nöjd måste jag säga, dock är det väldigt lite inställningar trots att det är så många! Vet inte hur jag ska förklara riktigt men jag kan t.ex inte ställa in upplösning på kameran m.m..

Open source is the shizzle!

Var bered på att vänta... på 2.2 dvs, väntar fortfarande på att HTC ska fixa till Legend, men det verkar mörkt. Men det är väl bara att köpa nytt om man ska lyssna på Android-förespråkarna, som i nästa handvändning klagar på Apple att deras produkter inte går att uppgradera

Permalänk
Skrivet av Neco:

Var bered på att vänta... på 2.2 dvs, väntar fortfarande på att HTC ska fixa till Legend, men det verkar mörkt. Men det är väl bara att köpa nytt om man ska lyssna på Android-förespråkarna, som i nästa handvändning klagar på Apple att deras produkter inte går att uppgradera

Finns ju 2.2 custom ROM till legend annars

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att Android är en mycket mer spännande plattform än iOS.

Googles mer öppna inställning tycker jag känns betydligt mer attraktivt för mig som konsument än det låsta och kontrollerade appstore och iOS. Hela uppbyggnaden och den kontroll Apple envisas om att vilja ha över sin produkt även när konsumenten köpt den börjar kännas ganska omodern särskilt när vi hela tiden går mot mer öppna lösningar.

Visst finns det fördelar med den kontrollerade miljön men de fördelarna vägs inte upp i längden anser jag utan känns mest stelt och torftigt. Att jag även kan skaffa en liten, mellan, eller stor mobil och ändå få chansen att köra android är en stor fördel , istället för att bli påtvingad en tegelsten @ iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Du menar att Android ska bli vad Apple redan är idag? Tufft läge isåfall, för då kommer alla haters att klanka ner på forum så fort någon nyhet släpps.
Ifhone <- stavfel eller är du bara fanboy jobbig?

Faktiskt så var det ett stavfel
Mja du om du menar Ipad så sköljer väl dom inte över marknaden direkt, men kommer ju bli ganska populär manik, dock fördelar med anroid på ett liknade konsept är att det finns flera fabrikat, som kommer bygga in ganska kompetent hårdvara, skärm med högre upplösning, 3G, och till skillnad mot det mesta i bärbara konsoler öppen och enkelt handhavande ingen låst och specifik hårdvara/mjukvara, android blir 3.0 eller högre skulle nog också vilja se dessa i lite olika storlekar därför 6 till 9"

Att sen Android kommer finas native för intel x86 CPU gör inte saken sämre, och antagligen kommer dessa i viss mån även ta över neetbookmarknaden som finns idag till stor del, med lite tid.

Är inte fanboy direkt, men tycker Iphone och apple som helhet är totalt ointressant, och är inget jag kan tänka mig att skaffa, apple skaffar man mest om man är frälst i dom och inget fel i det, men själv vill jag bestämma själv hur mina telefoner datorer mediaspelare ska se ut och hur dom ska uppföra sig samt enkelt kunna anpassa dom, samt utan några som helst restriktioner på nått i hur produkten ska kunna användas, inom dess tekniska begränsningar förstås.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Min första reflektion är att detta gäller USA och där Apple alltid haft en stark marknad. Så siffrorna för hela världen borde se ännu bättre ut för andriod.

Min andra reflektion är att folk påstår att andriod tar marknads andelar från Windows och RIM. Men dessa kurvor pekar neråt långt innan andriod kurva börjar peka uppåt. Iphone kurva därimot går från uppåt till neråt samtidigt som android kurva går uppåt.

Angående pris på android vs iphone så har jag försökt göra en rättvis jämförelse.
Det är ju svårt med abb och operatör hit och dit, så jag jämför en ren telefon på samma villor.

Krav 1. Ska vara operatörs oberoende, Desire finns bara som sådan. (Ingen jailbraik eller uplåsning ska krävas)
Krav 2. Båda telefoner ska säljas av samma butik för rättvis jämförelse.

eShop247
Apple Iphone 4 16Gb - 11 990:-
HTC Desire - 4 690:-

Skillnad, Iphone 4 är 7300 kr dyrare. Kan någon finna någon annan butik som säljer båda telefoner olåsta utan någon abb där skillnaden är mindre så länka gärna.

Visst Iphone 4 är billigare hos några operatörer men där är den låst och apple har spelat ut operatörerna mot varandra så frågan är om det är en rättvis jämförelse. Misstänker att operatörerna går minus på en iphone4 försäljning, så visst är apple bra och förhandla.

Permalänk
Skrivet av Flogger:

Min första reflektion är att detta gäller USA och där Apple alltid haft en stark marknad. Så siffrorna för hela världen borde se ännu bättre ut för andriod.

Min andra reflektion är att folk påstår att andriod tar marknads andelar från Windows och RIM. Men dessa kurvor pekar neråt långt innan andriod kurva börjar peka uppåt. Iphone kurva därimot går från uppåt till neråt samtidigt som android kurva går uppåt.

Angående pris på android vs iphone så har jag försökt göra en rättvis jämförelse.
Det är ju svårt med abb och operatör hit och dit, så jag jämför en ren telefon på samma villor.

Krav 1. Ska vara operatörs oberoende, Desire finns bara som sådan. (Ingen jailbraik eller uplåsning ska krävas)
Krav 2. Båda telefoner ska säljas av samma butik för rättvis jämförelse.

eShop247
Apple Iphone 4 16Gb - 11 990:-
HTC Desire - 4 690:-

Skillnad, Iphone 4 är 7300 kr dyrare. Kan någon finna någon annan butik som säljer båda telefoner olåsta utan någon abb där skillnaden är mindre så länka gärna.

Visst Iphone 4 är billigare hos några operatörer men där är den låst och apple har spelat ut operatörerna mot varandra så frågan är om det är en rättvis jämförelse. Misstänker att operatörerna går minus på en iphone4 försäljning, så visst är apple bra och förhandla.

Du får en Iphone 4 för 6500 hos 3 upplåst och klart

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 8bergsson:

Du får en Iphone 4 för 6500 hos 3 upplåst och klart

Länk?

Permalänk
Medlem

Tre tar 6200 för Iphone 4 16Gb lägg till lite för att låsa upp blir det kanske 6500

Fast för 5000 alltså 1500 mindre får man ju en Galaxy S istället som jag själv har, den är upplåst från början, och är en telefon jag tar alla dar i veckan framför Iphone 4.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Att sen Android kommer finas native för intel x86 CPU gör inte saken sämre, och antagligen kommer dessa i viss mån även ta över neetbookmarknaden som finns idag till stor del, med lite tid.

Även Intel och Nokia jobbar med meego (moblin+maemo) open source OS för x86 och ARM men då är det äkta Linux kernel och ingen Dalvik VM.

Possible Nokia UX for Meego devices My Nokia Blog Filmen på dailymotion då den tagits bort från Youtube

Meego tablet UI: YouTube - Pre-Alpha MeeGo Tablet Demo (take 2)

Får se om dom lyckas göra nått bra av Meego.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Tycker personligen att Android är en mycket mer spännande plattform än iOS.

Googles mer öppna inställning tycker jag känns betydligt mer attraktivt för mig som konsument än det låsta och kontrollerade appstore och iOS. Hela uppbyggnaden och den kontroll Apple envisas om att vilja ha över sin produkt även när konsumenten köpt den börjar kännas ganska omodern särskilt när vi hela tiden går mot mer öppna lösningar.

Vilka öppna lösningar tänkte du på då, förutom Android? Och Du måste oftast vänta på att mobiltillverkaren fixar sin "egen" version av senaste Android OS't, anpassat till just din mobil, och ibland tar det grymt lång tid eller så skiter dom helt enkelt i det.

Xbox360 är inte heller en öppen platform, inte PS3or heller (verkligen inte sen linux-stödet försvann) men ingen säger ett pip om att du måste pynta och skriva avtal för att uveckla för dom... men men, det är inne att gråta ut på Apple för att dom gör vad fan dom vill med sina produkter ^

Permalänk
Skrivet av Flogger:

tre.se

Telefonen kostar 6195 + 350 i upplåsningsavgift. Du kan låsa upp den samma dag som du köper den.

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 8bergsson:

tre.se

Telefonen kostar 6195 + 350 i upplåsningsavgift. Du kan låsa upp den samma dag som du köper den.

Det är inte en korrekt jämförelse, det ska vara "out of box" operatörs oberoende.

Eftersom det är så på alla desire är. Du ska inte behöva krångla med och behöva låsa upp en telefon. Jag som bor på landet, skulle exempel få skicka den med posten och va utan telefon i en vecka. Alldeles för krångligt.

Iphone är fortfarande 7300 kr dyrare än HTC desire.

Sen är jag nyfiken var du finner uppgifterna om att det går att låsa upp den samma dag och pris på tre's hemsida, jag har sökt och klickat sen igår utan och finna något, ändå om det inte är relevant.

Permalänk
Skrivet av Flogger:

Det är inte en korrekt jämförelse, det ska vara "out of box" operatörs oberoende.

Eftersom det är så på alla desire är. Du ska inte behöva krångla med och behöva låsa upp en telefon. Jag som bor på landet, skulle exempel få skicka den med posten och va utan telefon i en vecka. Alldeles för krångligt.

Sen är jag nyfiken var du finner uppgifterna om att det går att låsa upp den samma dag och pris på tre's hemsida, jag har sökt och klickat sen igår utan och finna något, ändå om det inte är relevant.

Det är visst korrekt. Det är ju knappast apples fel att de säljs låsta Sverige, utan det är ju operatörerna som vill ha det. HTC Desire är tex. inte tillräckligt attraktiv telefon för operatörerna för att tjäna på ha den låst.
Och var köper du en iphone 4 för 7300 kr dyrare?, totalt 12000 kr?. är du säker på att det inte är import?. Apple själva har völdigt strikta regler kring prissättning just för att undvika att ingen "på stan" ska kunna säga att Apples iphone ja!, den kostar 12000:-!!.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThePreToriaN:

Det är visst korrekt. Det är ju knappast apples fel att de säljs låsta Sverige, utan det är ju operatörerna som vill ha det. HTC Desire är tex. inte tillräckligt attraktiv telefon för operatörerna för att tjäna på ha den låst.
Och var köper du en iphone 4 för 7300 kr dyrare?, totalt 12000 kr?. är du säker på att det inte är import?. Apple själva har völdigt strikta regler kring prissättning just för att undvika att ingen "på stan" ska kunna säga att Apples iphone ja!, den kostar 12000:-!!.

Apple metod är att tvinga operatörerna att sälja den med förlust, för att apple ska tjäna så mycket pengar. Att apple har ett rekommenderat pris i sverige kan jag inte tolka på något annat sätt.

Apple går ut och säger att rekommenderat pris i sverige är säg 7000 kr. Som i sin tur säljer till operatörer för 6500kr. Skulle operatörerna sälja Desire utan vinst så skulle den kosta 3000 kr. Så det är en väldigt skev jämförelse.

Varför går operatörerna med på detta då?
1. Apple påstår att de kommer tjäna igen det på trafik avgifterna att de säljer den med förlust.
2. Apple har troligen ett komplicerat bonus system, så om operatörerna säljer över x antal telefon så kommer de få bättre pris, så att de går med vinst på iphone. Nu har apple spelat ut operatörerna mot varandra i sverige så troligtvis kommer ingen sälja till bonus nivån, men det vet inte operatörna och vinnare är apple.

Så för att kompensera att de säljer telefonen med förlust, så låser operatörerna i sverige i telefonerna. Så visst är det apple fel.

Permalänk
Medlem

ah och en liten knatte på sweclockers forum har räknat ut detta helt själv vilket de inkompetenta operatörerna här i Sverige inte har!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Det är inte en korrekt jämförelse att ta priset på en butiksimporterad iPhone heller. Du kan inte göra en helt "korrekt" jämförelse i din mening om du inte jämför vad det kostar att köpa båda telefonerna från något land där de inte har operatörslås. Vilket förövrigt är klart billigare än ditt exempel.

Hur många tror du köper en 16GB iPhone 4 för 12000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av polygon5:

Apple fortsätter att öka och windows mobile sjunker, och du tolkar det som att folk överger Apple?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy_h:

ah och en liten knatte på sweclockers forum har räknat ut detta helt själv vilket de inkompetenta operatörerna här i Sverige inte har!

Om du kollar på TV så ser du telia gör reklam för iphone4. Apple har till och med spelat ut operatörerna mot varandra att de inte ens behöver betala reklam i sverige, utan det står operatörerna för.

Jag har ingen egen tv, utan såg det av en tillfällighet hos föräldrarna. Så jag kan inte säga om de andra operatörna har iphone4 reklam.

Nu säger säkert många att operatörna gör reklam för andra telefoner. Om du ser på telia reklam nämner de inte ens priset på iphone4. Så telia gör mer reklam för varumärket iphone4 och än för sig själva telia, jag har aldrig sett någon liknade.

Ett exempel hur apple utnyttjar operatörerna i Sverige..

Sen kan man fundera varför telia gör reklam för iphone4 om det är sådan framgång, att de sålt slut på alla telefoner. Då borde de inte behöva någon reklam än. Eller så säljer det inte så bra som de vill ge sken av.

Sen har jag fortfarande inte sett någon exempel där Iphone4 är mindre 7300 dyrare än Desire när det gäller en "out of box" operatörs oberoende utan abb för att använda ett apple uttryck

Enligt denna artikel är skillnaden större och Android är även före Blackberry som bara är 2a.
Android större än Iphone och Blackberry
1. Andriod = 34%
2. Blackberry 32%
3. Iphone = 22%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Sen har jag fortfarande inte sett någon exempel där Iphone4 är mindre 7300 dyrare än Desire när det gäller en "out of box" operatörs oberoende utan abb för att använda ett apple uttryck

Och återigen... det är inte en rättvis jämförelse du gör heller. Telefonen går inte att köpa utan operatörslås i Sverige. De butiker som säljer den utan importerar telefonen själva och tar hutlösa priser för den. Det gör de inte med Desiren du jämföre med. Tycker det är en helt irrelevant jämföresle eftersom extremt få personer skulle köpa en sådan. Det är mycket billigare att importera den själv.

Den närmaste jämförelsen är som andra redan nämnt, priset för telefonen kontant och lägg på ett par hundra för upplåsning.

Skrivet av Flogger:

Sen kan man fundera varför telia gör reklam för iphone4 om det är sådan framgång, att de sålt slut på alla telefoner. Då borde de inte behöva någon reklam än. Eller så säljer det inte så bra som de vill ge sken av.

Det kan du väl inte ens själv tro på Flogger Jag vet flera som ivrigt väntar på att få sin iPhone från telia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Och återigen... det är inte en rättvis jämförelse du gör heller. Telefonen går inte att köpa utan operatörslås i Sverige. De butiker som säljer den utan importerar telefonen själva och tar hutlösa priser för den. Det gör de inte med Desiren du jämföre med. Tycker det är en helt irrelevant jämföresle eftersom extremt få personer skulle köpa en sådan. Det är mycket billigare att importera den själv.

Den närmaste jämförelsen är som andra redan nämnt, priset för telefonen kontant och lägg på ett par hundra för upplåsning.

Så hur vill du vi ska göra jämförelsen ? Ska vi gissa att desire med opertörslås skull kosta 3000 kr och jämföra med en opertörslåst iphone4 som kostar 6000, då blir iphone4 dubbelt så dyr eller 3000 kr dyrare.

Personligen tycker jag det är bättre och göra jämförelsen som jag gjorde från början där priser finns svart på vit, istället för att sitta och gissa som du verkar föredra.

Sen ska ju apple produkter enligt reklamen och dess användare vara "enkla", så nu är man tvungen att importera från utlandet eller jailbreaka eller skicka iväg telefon för upplåning, för att få en sån enkel sak som att få en telefon utan operatörslås. För mig verkar apple produkter komplicerade och omständliga.

Skrivet av S_Z:

Det kan du väl inte ens själv tro på Flogger Jag vet flera som ivrigt väntar på att få sin iPhone från telia.

Det är medveten strategi av apple och se till att det finns för få telefoner i början, så att de ska få gratis reklam i artiklar som säger: "Iphone slutslålt, kunder får vänta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Så hur vill du vi ska göra jämförelsen ? Ska vi gissa att desire med opertörslås skull kosta 3000 kr och jämföra med en opertörslåst iphone4 som kostar 6000, då blir iphone4 dubbelt så dyr eller 3000 kr dyrare.

Personligen tycker jag det är bättre och göra jämförelsen som jag gjorde från början där priser finns svart på vit, istället för att sitta och gissa som du verkar föredra.

Som jag sa, du kan inte göra en rättvis jämförelse på det vis du vill. Antingen får man jämföra priset på telefonerna hos samma operatör med exakt samma abonnemang, vilket redan har gjorts av någon i denna tråd vill jag minnas, eller ta kontantpriset för telefonerna hos operatörerna. Att låsa upp telefonen kostar ett par hundra, inte de flera tusen extra som vissa butiker tar för sina egen importerade telefoner.

Skrivet av Flogger:

Sen ska ju apple produkter enligt reklamen och dess användare vara "enkla", så nu är man tvungen att importera från utlandet eller jailbreaka eller skicka iväg telefon för upplåning, för att få en sån enkel sak som att få en telefon utan operatörslås. För mig verkar apple produkter komplicerade och omständliga.

Det är ingen som tvingar någon att importera. Du verkar anta att alla vill ha en operatörsupplåst telefon. För mig är det fullkomligt skitsamma. Jag har mina telefoner i ett år så har inget problem med att binda mig 12månader. Och eftersom alla stora operatörer säljer iPhones nu kan man ju välja helt fritt vilken operatör man föredrar.

Inte heller behöver du skicka iväg telefonen för upplåsning.

Skrivet av Flogger:

Det är medveten strategi av apple och se till att det finns för få telefoner i början, så att de ska få gratis reklam i artiklar som säger: "Iphone slutslålt, kunder får vänta".

Va skönt att du är så insatt i apples strategier...Även HTC kör på denna strategi har jag läst då det är väldigt svårt att få tag på en Desire.

Allvarligt talat, du tror inte det vore bättre att faktiskt sälja så många telefoner man kan så tidigt som möjligt? Det du säger kanske fungerar så länge man är rätt överlägsen på marknaden och valen är få.

Nu springer utvecklingen fram och snart kommer det ändå vassare mobiler, i mina ögon är det självklart att man vill sälja så många man kan medan produkten fortfarande är "färsk". Nåt annat vore helt idiotiskt i denna branch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Ja, vem bryr sig om operatörsoberoende? Hade du tänkt dig köra den utan abonnemang? Varför inte bara köpa den med den operatör du använder? Gillar du att betala mer för samma sak som kostar mindre? Själv gillar jag att betala så lite som möjligt för de prylar jag köper, går inte till den dyraste butiken om jag skall köpa något.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Som jag sa, du kan inte göra en rättvis jämförelse på det vis du vill. Antingen får man jämföra priset på telefonerna hos samma operatör med exakt samma abonnemang, vilket redan har gjorts av någon i denna tråd vill jag minnas, eller ta kontantpriset för telefonerna hos operatörerna. Att låsa upp telefonen kostar ett par hundra, inte de flera tusen extra som vissa butiker tar för sina egen importerade telefoner.

Varför säljer de inte iphone4 utan opertörslås för 6500 kr då?

De kan helt enkelt inte sälja en iphone4 så billigt utan och gå med förlust. De är tvungna att täcka upp förlusten genom att dra in pengar genom abb.

Skulle de sälja en iphone4 med vinst utan opertörslås så skulle den kosta mycket mer, min gissning är 8000 kr.

Skrivet av S_Z:

Va skönt att du är så insatt i apples strategier...Även HTC kör på denna strategi har jag läst då det är väldigt svårt att få tag på en Desire.

Allvarligt talat, du tror inte det vore bättre att faktiskt sälja så många telefoner man kan så tidigt som möjligt? Det du säger kanske fungerar så länge man är rätt överlägsen på marknaden och valen är få.

Nu springer utvecklingen fram och snart kommer det ändå vassare mobiler, i mina ögon är det självklart att man vill sälja så många man kan medan produkten fortfarande är "färsk". Nåt annat vore helt idiotiskt i denna branch.

Apple strategi är att ha för få telefoner under de första sälj veckorna för att skapa rubriker. Sen efter 2-3 veckor kommer det inte vara några problem att få tag i en iphone4.

HTC Desire har problem med tillgången av displayer som sitter i Desire. Enligt rykten så jobbar HTC på lösning som att göra om Desire med en annan display som det finns bättre tillgång av. Så det är en väldigt dålig jämförelse med Iphone.

Om detta vore HTC strategi så skulle bristen av bara varit under 2-3 veckor som den är för apple för att skapa rubriker. Nu har bristen varit i minst 2 månader och väntetiden idag är oftast en månad. Så denna brist är inte konstruerad som apple's är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Varför säljer de inte iphone4 utan opertörslås för 6500 kr då?

De kan helt enkelt inte sälja en iphone4 så billigt utan och gå med förlust. De är tvungna att täcka upp förlusten genom att dra in pengar genom abb.

Skulle de sälja en iphone4 med vinst utan opertörslås så skulle den kosta mycket mer, min gissning är 8000 kr.

Nu spekulerar du. Du har ingen aning om vad telia och de andra operatörerna köper sina telefoner för. Vad vi vet att Apples rekommendationspris i butik för 16GB:aren är 5995kr så rätt logiskt att det handlar om mindre än så operatörerna betalar. Sedan är det många andra länder som säljer den utan operatörslås och det är inte några 8000 tusen (möjligtvis i Norge där allt är så dyrt ).

Skrivet av Flogger:

Apple strategi är att ha för få telefoner under de första sälj veckorna för att skapa rubriker. Sen efter 2-3 veckor kommer det inte vara några problem att få tag i en iphone4.

HTC Desire har problem med tillgången av displayer som sitter i Desire. Enligt rykten så jobbar HTC på lösning som att göra om Desire med en annan display som det finns bättre tillgång av. Så det är en väldigt dålig jämförelse med Iphone.

Om detta vore HTC strategi så skulle bristen av bara varit under 2-3 veckor som den är för apple för att skapa rubriker. Nu har bristen varit i minst 2 månader och väntetiden idag är oftast en månad. Så denna brist är inte konstruerad som apple's är.

Stämmer inte. Om vi tar 3GS:en t ex så tog flera månader innan du kunde få tag på den utan att behöva stå i kö. Det är inte några få veckor som du säger, det vet jag av egen erfarenhet.

Apple sålde nästan 2 miljoner iPhone 4 bara på de först dagar. Varför är det ok att inte HTC kan tillverka tillräckligt många telefoner för att mätta efterfrågan men när det gäller Apple så är det enbart en strategi? Hur många Desire såldes det de första dagarna efter dess release?

Varför måste allt Apple gör vara av ren ondo i dina ögon?

Permalänk
Skrivet av S_Z:

...
Apple sålde nästan 2 miljoner iPhone 4 bara på de först dagar. Varför är det ok att inte HTC kan tillverka tillräckligt många telefoner för att mätta efterfrågan men när det gäller Apple så är det enbart en strategi? Hur många Desire såldes det de första dagarna efter dess release?

Varför måste allt Apple gör vara av ren ondo i dina ögon?

Grejen med HTC är att det är brist på AMOLED-skärmar för bl.a. Desire vilket gör det omöjligt för dom att kunna producera telefoner, därför kommer(eller redan har) dom gå över till Super LCD.

Visa signatur

I've... seen things