Lite hjälp sökes till ny spelrigg, 8000kr~

Permalänk
Medlem

Lite hjälp sökes till ny spelrigg, 8000kr~

Hejsan!

Har kollat runt lite i forumet här och var och det finns en bra mängd trådar ang. nästan samma sak men hittar otroligt lite diskussionsvärde i de flesta trådar under denna sektion.

Det jag är ute efter är att få ut så mycket kraft som möjligt för dessa max 8500kr, såklart.

Till att börja med så är den största frågan om man skall ha Intel eller AMD. Datorn kommer mest användas till spelande och det som gör utöver spelandet är inte speciellt krävande så det är skitsamma

Sedan grafikkortet, där är jag också lite kluven vad man ska välja. Har kollat på typ GTX460 och HD5850, verkar vara de som ligger bra till för vår budget.

Generellt sett så ser det ut som att man kan få ner priset rätt hårt med AMD, och tog en 955 istället för 965 då det känns rätt B att pröjsa 300 spänn för 200mhz mer som jag lätt kan klocka istället

Paketet uppdaterat*

Ett litet utkast, lyckades även få med en SSD disk för detta pris.. Åsikter? är det mer värt att köra på en vanlig 7200rpm disk som jag redan har hemma och lägga de 1100kr~ på andra komponenter istället?

Något annat grafikkort? Intel?

Posta gärna andra paket, dock vill jag gärna att det ska bli något diskussionsvärde i denna tråd så lägg till en kommentar/anledning till varför man bör ändra si och så!

MVH

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Jag hade kört på GTX460 istället, presterar mycket nära ett 5850 och med den prisskillnaden som finns så känns det som ett bättre val. Om du sen klockar 460 så kommer det prestera bättre än 5850.

Den budgeten känns nästan lite tight för en SSD, jag hade nog lagt ett par hundralappar därifrån på ett bättre chassi och sen sparat resten och köpt en SSD om ett tag.

Permalänk

Vad sägs om det här paketet?

#Bättre processor med 6-kärnor.
#Grafikkortet presterar bättre än 5850
#Tystare chassi med 3st fläktar medföljande
#Moderkort med möjlighet att köra SLI(2st nvidia grafikkort)
#En hdd som fått väldigt bra betyg
#Ett tyst och modulärt nätagg.

Att satsa på en 30GB SSD idag är inte värt pengarna. Du kommer i princip bara få plats med ditt OS på den ändå. Om du ändå vill satsa på en SSD som kostar lika mycket som den du valt, så skall du satsa på Intel X-25 40GB istället.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Skrivet av Detektivbyrån:

Vad sägs om det här paketet?
http://img833.imageshack.us/img833/5622/inetkundvagn8k.png

#Bättre processor med 6-kärnor.
#Grafikkortet presterar bättre än 5850
#Tystare chassi med 3st fläktar medföljande
#Moderkort med möjlighet att köra SLI(2st nvidia grafikkort)
#En hdd som fått väldigt bra betyg
#Ett tyst och modulärt nätagg.

Att satsa på en 30GB SSD idag är inte värt pengarna. Du kommer i princip bara få plats med ditt OS på den ändå. Om du ändå vill satsa på en SSD som kostar lika mycket som den du valt, så skall du satsa på Intel X-25 40GB istället.

Mycket bra paket! Kör på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Jag hade kört på GTX460 istället, presterar mycket nära ett 5850 och med den prisskillnaden som finns så känns det som ett bättre val. Om du sen klockar 460 så kommer det prestera bättre än 5850.

Den budgeten känns nästan lite tight för en SSD, jag hade nog lagt ett par hundralappar därifrån på ett bättre chassi och sen sparat resten och köpt en SSD om ett tag.

Skrivet av Detektivbyrån:

Vad sägs om det här paketet?
http://img833.imageshack.us/img833/5622/inetkundvagn8k.png

#Bättre processor med 6-kärnor.
#Grafikkortet presterar bättre än 5850
#Tystare chassi med 3st fläktar medföljande
#Moderkort med möjlighet att köra SLI(2st nvidia grafikkort)
#En hdd som fått väldigt bra betyg
#Ett tyst och modulärt nätagg.

Att satsa på en 30GB SSD idag är inte värt pengarna. Du kommer i princip bara få plats med ditt OS på den ändå. Om du ändå vill satsa på en SSD som kostar lika mycket som den du valt, så skall du satsa på Intel X-25 40GB istället.

Tack för svar!

Låter klokt. Dock så bryr jag mig inte särskilt mycket om chassit i sig, men skall tänka på saken. Har tittat på 6X1055T och har alltid tänkt köra på den vid tidigare byggen men vad jag har läst så har många menat på att det är onödigt att köra på 6kärnor idag då det inte är mycket som är optimerat, men vad vet jag? kanske är värt ändå. Skiljer ca 600kr från min valda cpu. Gigabyte GTX460 OC kortet har jag redan tänkt byta till faktiskt, ser ut som en rätt bra deal i mina ögon ny hårddisk behövs verkligen inte då jag har ett par TB ledigt redan så, 600kr till att lägga på annat i så fall!

Tar gärna en till input ang. AMD's 4kärniga vs 6kärniga. Fortfarande ingen Intel rigg? Verkar som att ett amdpaket kontra intelpaket vinner alla dagar med en budget på 8500?~

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Mycket bra paket! Kör på detta!

Tänkte passa på att fråga vad du får för resultat i 3dmark06 med din setup i signatur? Syftade mest på att du har samma gpu som troligtvis jag snart

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Tänkte passa på att fråga vad du får för resultat i 3dmark06 med din setup i signatur? Syftade mest på att du har samma gpu som troligtvis jag snart

Har faktiskt inte kört 3dMark på den, men kan återkomma senare ikväll med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Har faktiskt inte kört 3dMark på den, men kan återkomma senare ikväll med resultat.

Kanon!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

#Grafikkortet presterar bättre än 5850

källa på det tack.

Visa signatur

CPU: i5 4670K
GPU: ASUS GTX 770 DirectCU II
RAM: 8 GB 1600Mhz
MOBO: MSI Z87-G45

Permalänk
Skrivet av joFa^:

källa på det tack.

Länkar dig till första speltestet här.
NVIDIA?s GeForce GTX 460: The $200 King - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
5850 presterar generellt sett lite bättre. Men som du ser så presterar det överklockade 768MB kortet från EVGA ofta bättre än original 1GB. Så ett klockat 1GB kort kan mycket väl ligga före 5850.

Permalänk
Medlem

Tror vi har kommit fram till att GTX460 > HD5850 i alla fall om man jämför pris/prestanda. Klockat 460 lägger sig i närheten vid 5850 så det är väl inte så svårt val.. :>

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Många bra inlägg och har väl tagit åt mig det flesta!

Resonerar så att jag tar en 955 istället för en 965 och klockar de 200mhz(+lite till) för att tjäna in de kronorna där. +en ny cpukylare, många som klagar på stockkylaren.

Chassit spelar mig inte världens största roll direkt, verkar vara ett rätt okej bygge i alla fall om man kollar lite kommentarer och ljudnivån är inget stort problem. Ang. medföljande fläktar, så har jag en hel hög 120mm/92mm liggande hemma

Drar in lite på både chassi och nätagg för att få dit en lite större SSD disk till os, vore kul med lite fart på grejerna.

Moderkortet har SLI stöd så i framtiden finns det plats för ett till 460 om inte annat

Om ingen har några invändningar på detta paket så slår jag till tror jag. Om det inte är helkorkat att köra på en 955 istället för 1055 så hojta till XD

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Har du 200kr att lägga till för att byta SSD till denna? Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" - Inet.se Bra mycket snabbare disk och ett bättre val i den prisklassen. Annars tycker jag det ser bra ut, kanske byta kylaren till CoolerMaster Hyper212?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Har du 200kr att lägga till för att byta SSD till denna? Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" - Inet.se Bra mycket snabbare disk och ett bättre val i den prisklassen. Annars tycker jag det ser bra ut, kanske byta kylaren till CoolerMaster Hyper212?

Hm tyckte att jag gick igenom alla men missade den Blir att köra på den istället då det var rätt stor skillnad .

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10