Permalänk

Prestandan från Linksys wrt54gl

Hej!

Har nyligen flyttat och fått tillgång en 100/100 lina och behöver fördela internetet till ett par olika datorer.
Har haft Linksys wrt54gl i nästan två år, har aldrig krånglat och alltid klarat av jobbet utan ett endaste error. När jag kopplade in routern så blev jag väldigt besviken, routern är inte ens i närheten av att leverera det den ska.

Får följande resultat:

Trådlös via routern:
14,5/17,5mbit/s

Kabel via routern:
30/30mbit/s

Kabel direkt från uttaget:
85/80mbit/s

Att det inte funkar så bra trådlöst räknade jag med, men inte att det skulle vara såhär dåligt. Med kabel så lyckas jag bara uppnå 30/30 vilket jag tycker är ett skämt, borde det inte funka bättre?

Vad tycker ni, borde jag verkligen nöja mig med routerns prestation? Vad finns det för alternativ, bättre att slänga ihop en gammal burk och köra router via den istället om man vill ha bra koll och bra prestanda?

Permalänk
Vila i frid

Din hastighet mot routern är helt normal, den är inte bättre än så. Kör du med Tomato eller dd-wrt firmware kan du komma upp i lite till genom överklockning. Bitsum Technologies Wiki - WRT54G

T.ex. ett DIR-655 klarar av 100/100 mellan WAN-LAN, men det står ju i den klistrade tråden "vilken router är det som gäller".

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Din hastighet mot routern är helt normal, den är inte bättre än så. Kör du med Tomato eller dd-wrt firmware kan du komma upp i lite till genom överklockning. Bitsum Technologies Wiki - WRT54G

T.ex. ett DIR-655 klarar av 100/100 mellan WAN-LAN, men det står ju i den klistrade tråden "vilken router är det som gäller".

Kör med dd-wrt, trodde aldrig det skulle falla bort så mycket med kabel alltså.

Permalänk

Risk för att du har en gammal modell

med bara 30 Mbit throughput. det vill säga du får helt enkelt inte bättre fart i den. Sitter du med 100/100 lina hemma skulle jag föreslå du satsar på en nyare router. Vet de flesta nya D-Link, Belkin och netgears klarar 100 Mb genom routern.

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren