Problem med Intel SAS-kontrollerkort

Permalänk
Hedersmedlem

Problem med Intel SAS-kontrollerkort

Tjo!

Har stora problem med ett relativt nyinköpt Intel SASUC8I-kontrollerkort som har fyra stycken WD15EARS-hårddiskar kopplade till sig via en Mini-SAS > 4 SATA-kabel.

Det är två arrayer på 3 TB konfigurerade som RAID0. På senaste tiden har ena arrayen försvunnit helt och ibland när man startat om så har den kommit tillbaka. Kablarna har jag kollat och de är inte problemet. Jag hade inget viktigt på arrayen så det gjorde inte så mycket. Hur som helst har jag tagit bort ena Virtual Drive-enheten via RAID Web Console 2-programmet i Windows, problemet är nu att skapa en ny array. Jag kan inte komma in i BIOS!

När man startar upp servern så trycker man CTRL + C så säger kontrollerkortet att man skall komma in i BIOS. Men så står det "Please wait, invoking SAS Configuration Utility..." varpå det står "LSI Corp Configuration Utility will load following initialization!" och man kommer vidare till operativsystemsladdningsskärmen. Någon som har erfarenhet med Intel kontrollerkort som kan ge mig ett tips? Jag har tidigare varit inne i RAID:en och skapat de båda array:erna, så förstår inte varför den vill bråka just nu.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kör du senaste firmware?
Intel® RAID Controller SASUC8I SAS Software RAID, IR RAID and Hardware RAID controller Firmware and OpROM Update Package for EFI

Jag här även sett att visa moderkortsbios som problem SAS/SCSI kort. Har du senaste bios för moderkortet?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Hedersmedlem

Försökte uppdatera igår men var lite för stressad och glömde läsa dokumentet som säger vilken BIOS jag ska ha. Skall testa det när jag kommer hem idag - tackar! Jag har ett Asus Rampage Formula II-moderkort i servern med senaste BIOS så där ska det inte vara några problem. Det verkar också underligt om BIOS skulle vara orsaken till att jag inte kommer in i BIOS då det har fungerat tidigare.

Edit: Byråkrati på hög nivå. En ZIP-fil med otaliga .rom-filer laddas ner och en readmefil talar inte om vilken fil som är BIOS/firmware:n. Suck.

Edit 2: Klurade ut det. Det visade sig dels vara kontrollerkortsbioset men även moderkortsbioset som satte käppar i hjulen för mig. Uppdaterade båda och nu funkar det precis som det ska. Tack för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+