Nvidia lanserar Geforce GT 430

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Geforce GT 430

Nvidia kompletterar utbudet med ett nytt grafikkort i den lägre prisklassen. Geforce GT 430 förs fram som en uppgradering från integrerad grafik och en hjälpande hand i mediadatorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ett helt okej lågbudgetkort, men GDDR3? där blev jag förvånad

och Leadtek kommer som vanligt med en "referensdesign"

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Skrivet av ÖverKlockaN:

ett helt okej lågbudgetkort, men GDDR3? där blev jag förvånad

Samma här, kunde ju iaf slängt in GDDR5 trodde det nästan var standard nuförtiden

MEN jag förutspår ett nytt Physx kort kanske, singleslot Fermi.... äntligen

Permalänk
Medlem

Presterar som? HD4670? 5670?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Vad ska GT430 motsvara till ATI 5xxx serie? Vi går neråt men, fortfarande ingen passiv kylning...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Haha, dx 11 done right

Permalänk

Vilken vacker presentation =P

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Den bilden med "Issues" förstod jag som att en del spel hade lite issues nämligen de som stod i bakgrunden på bilden, dock återfinns samma spel på "runs without issues" bilden direkt efter... Bara jag som inte fattar? :S

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Kortet är nog konkurrenten till HD5570.
DDR3 1GB minne är dessutom helt onödigt. Duger enbart för HTPC.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av erdraug:

Den bilden med "Issues" förstod jag som att en del spel hade lite issues nämligen de som stod i bakgrunden på bilden, dock återfinns samma spel på "runs without issues" bilden direkt efter... Bara jag som inte fattar? :S

Rubriken på bilden med [ISSUES] är [..] Integrated Graphics, dvs med inbyggd grafik, ej med grafikkortet.

Sidorna jämför alltså:
Poor Gaming on Integrated Graphics <--> Great Gaming on GeForce

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Den bilden med "Issues" förstod jag som att en del spel hade lite issues nämligen de som stod i bakgrunden på bilden, dock återfinns samma spel på "runs without issues" bilden direkt efter... Bara jag som inte fattar? :S

Antagligen bara du. Första bilden visade spel som inte kunde köras ordentligt på dagens integrerade grafiklösningar, andra bilden visade att gt 430 kunde köra dem.

Permalänk
Medlem

ser bra ut till htpc. men hade varit jättebra om det var passivt kylt...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

NVIDIA's GeForce GT 430: The Next HTPC King? - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Citat:

Final Words

We opened up this article talking about how NVIDIA is forging performance in the name of digital media and HTPCs with the GT 430. Whether it’s by NVIDIA’s design or matters out of their hands, GT 430 simply isn’t competitive with AMD’s 5570 and 5670 in gaming performance, with the latter cleaning the GT 430’s clock every single time. NVIDIA isn’t pushing the GT 430 as a gaming performance card so we aren’t going to recommend it as one. If you need budget gaming, then the only choice to make is to go AMD.

With that out of the way we can get in to the meat of the issue: HTPCs. Asus is rightly pitching the ENGT430 at HTPC users, as this is the scenario most enthusiasts are even going to look at this card. So whether we can recommend the GT 430 at all is going to hinge on the GT 430’s capabilities in an HTPC environment.

Rarely are we afforded the opportunity to give a straightforward answer, and this is not one of those opportunities. NVIDIA does some things well here while stumbling in other areas. So let’s start where they stumble: image quality. In the quest for the more perfect HTPC card we found the Radeon HD 5570 earlier this year, and it was good. In more recent times AMD has put a lot of effort in to stepping up their game on image quality with the release of the HQV 2 benchmark and it shows in our results.

We always hate to rely so much on a single benchmark, but at this point HQV 2 provides the best tests we can get our hands on, so we can’t ignore the results. Certainly the GT 430 is a step up from the likes of Intel’s GMA, however the Radeon 5570 has an even bigger advantage over the GT 430. If image quality absolutely matters to you, then the Radeon 5570 is definitely the card to get for the time being until NVIDIA can spend more time on improving the video capabilities of their drivers.

So if NVIDIA stumbles on image quality, where do they excel? 3D stereoscopy. The only rational conclusion that we can draw from these results is that NVIDIA is banking hard on 3D this Christmas, like so much of the consumer electronics industry. They have HDMI 1.4a and they have 3D Vision, and as a result they’re in a position where they can offer a 3D experience that AMD cannot match. If you believe that 3D is king like NVIDIA does and you’ll be using an HTPC to experience it, then clearly there’s no other option than an NVIDIA GT 430.

NVIDIA and Asus also deserve a nod here for noise, and a weak smile for power consumption. The acoustics of the ENGT430 are fantastic, and while load power consumption runs high, idle power consumption looks good. If you’re indifferent about 3D and about picture quality, then perhaps acoustics and power consumption are worth considering? Just bear in mind that with so many vendor designs for both the AMD and NVIDIA cards, what we’re looking at today is only a small sample of what else is out there.

Finally, taking all of this in to account, we’re left with little choice but to offer a tepid reception to the GT 430. As enthusiasts, we can accept the ultimate HTPC card even if it doesn’t deliver on gaming performance, but what NVIDIA has given us is not the ultimate HTPC card. 3D and HDMI 1.4a are good, but 2nd place image quality is not. Since image quality is directly a product of driver development, there’s a great deal of hope for the future and at some point we hope we’ll be able to revisit things and to find a different conclusion.

But for the time being, NVIDIA has delivered an $80 card that is slower and offers inferior image quality compared to its competition – an unenviable position indeed. Only by 3D stereoscopy is it saved from being a flop, making the GT 430 a very significant gamble for NVIDIA. If it turns out that this isn’t a 3D Christmas then it’s not just going to be the CE companies that would be hurting.

Så nästan helt ett misslyckande från nvidia. Tråkigt, jag hade hoppats på konkurrens på marknaden! Eftersom det ger oss konsumenter bättre priser.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Antagligen bara du. Första bilden visade spel som inte kunde köras ordentligt på dagens integrerade grafiklösningar, andra bilden visade att gt 430 kunde köra dem.

Skrivet av TheDaemon:

Rubriken på bilden med [ISSUES] är [..] Integrated Graphics, dvs med inbyggd grafik, ej med grafikkortet.

Sidorna jämför alltså:
Poor Gaming on Integrated Graphics <--> Great Gaming on GeForce

sry

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Inaktiv

Gief passivt

Permalänk

Kommer ihåg förra hösten när jag köpte mitt HD4770 för 895 kronor. Och detta kostar ca 750 kronor? Visserligen köpte jag mitt i skiftet till HD5000 serien men ändå. Det har blivit dyrare den senaste tiden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Vill gärna se en test hur det står sig mot ATIs 5500 och 5400 serier

Permalänk
Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem

Och här ser vi på bild 6 av 9 att det är grafiskt sett ett dåligt kort. Titta noggrant på den gröna cirkeln så ser ni vad jag syftar på.

Fin liten "störning", eller vad säger ni?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Bättre än dess "föregångare" men mer än så nej tråkigt och lite deprimerande.....

Tack för länken

Permalänk
Medlem

Gigabytes kylare känns lite smått överdimensionerad

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja-a, det var inte mycket till kort! Hur månne detta kort står sig mot Sandy Bridges integrerade grafik?

Permalänk
Medlem

Hmm skulle betala 350 kr för det där ^^ Inte en krona mer, Packard Bell lär väl marknadsföra sin nya speldator med AMD Phenom (1) och det superkraftiga spelkortet GT-430, ALLT PÅ HÖGSTA SUPERSPELDATOR ENDAST 9999 :----

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Hmm skulle betala 350 kr för det där ^^ Inte en krona mer, Packard Bell lär väl marknadsföra sin nya speldator med AMD Phenom (1) och det superkraftiga spelkortet GT-430, ALLT PÅ HÖGSTA SUPERSPELDATOR ENDAST 9999 :----

Håller med, borde inte nån kunna stämma sidor som gör detta? (siba, elgiganten tex) kollar här på en dator för 8000 som innehåller en athlon x2 250 för 500 spänn ett radeon 5570 för 600 och sen bara för att svensson inte fattar vad det där är så slänger dom in 8gb ram vilket i sammanhanget är helt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyserN:

Håller med, borde inte nån kunna stämma sidor som gör detta? (siba, elgiganten tex) kollar här på en dator för 8000 som innehåller en athlon x2 250 för 500 spänn ett radeon 5570 för 600 och sen bara för att svensson inte fattar vad det där är så slänger dom in 8gb ram vilket i sammanhanget är helt onödigt.

Jag tycker inte om sättet dom presenterar sina produkter på. "Rå alienteknologi" för 35k.

Alienware Area 51 - Elgiganten

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Känns som att det där kommer få problem mot intels och amds apu'er... Sandy bridge och fusion verkar kunna gå långt!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Känns som att det där kommer få problem mot intels och amds apu'er... Sandy bridge och fusion verkar kunna gå långt!

Det kommer det, men du läste inte tidigare inlägg va?
Det där kortet har ingen plats på marknaden i dagens läge, så vida man inte kastar bort bildkvalitet som är betydligt bättre på konkurrerande kort. Det enda det var bra på gent emot konkurrensen är 3d.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

GTX 430 är väl inget vidare kort för extreme gamers, mer för vanliga datorer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Endast intressant för dom som är inriktade mot film och liknande. De här kortet är inte ens intressant till dedikerad PhysX. Ett GT 240 är fortfarande ett bättre val om man vill ha tag i ett billigt PhysX kort.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.