Ställa in grafikort/datorn för "finare" bild

Permalänk
Medlem

Ställa in grafikort/datorn för "finare" bild

Hej.
Har en Asrock med Nvidia Ion-kort.
Den är kopplad till en Full-Hd Tv.
Jag har även en extern Blu-rayspelare (samsung) Som är kopplad till tv:n

Jag skulle vilja ställa in datorn så att bilden blir "bättre" när jag kollar på film. Filmerna är givetvis 1080p
Jag upplever att filmer som spelas i datorn är suddigare, brusigare och framför allt inte lika "glansiga" som filmerna är som jag sätter i den externa bluray-spelaren.
Mediaspelaren jag använder mig av i datorn är Boxee, och det tänker jag fortsätta att använda. Finns det några inställningar jag kan göra någonstans för att "optimera" bilden?

Hoppas ni förstår mig...

/ Anibe

Visa signatur

CloNe Me

Permalänk
Medlem

Du nämner inte om du spelar upp filmen på datorn, från en Blu-ray-läsare i datorn, eller via en fil.
"Paketerad" film brukar ofta vara något komprimerad, och då kan du inte göra så mycket mer än acceptera det hela.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Spelar upp från fil på datorn.
Även om en film är komprimerad eller ej så bör man kunna göra vissa inställningar för bilden... right?

Visa signatur

CloNe Me

Permalänk
Medlem

Finns en hel bibel om detta!

Du kan väl börja med att berätta vad du har för TV?

När det kommer till Nvidia settings så

Kör jag följande

Display: adujust desktop color settings

Leta upp Digital Colorformat

Den bör stå på YCBcR444 istället för RGB

Resten ligger i hur du har ställt in din TV.

Grundregeln är att du vill få din bild så NEUTRAL som möjligt dvs. det ska efterlikna verkligheten.

Därför bör du stänga av ALLT som heter motion enhancers, 100hz, Dynamic contrast, i princip alla "SK" bildförbättrare.

Dra ner kontrasten tills du anser att bilden blir behaglig. Mycket handlar om att googla fram just din tv, och se vad folk brukar rekommendera.

Ett tips är även att sänka skärpan den brukar oftast vara alldeles för högt inställd. Själv kör jag min på 20, 50 va standard...

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

tack tack, då ska jag pilla lite på TV:ns inställningar,
se om det blir någe bättre

tack sålänge

Visa signatur

CloNe Me

Permalänk
Medlem
Skrivet av anibe:

tack tack, då ska jag pilla lite på TV:ns inställningar,
se om det blir någe bättre

tack sålänge

Det blir bättre!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Hedersmedlem

Ironiskt nog så brukar bilden bli bäst om du stänger av alla funktioner som påstås förbättra bilden. Detta gäller om du har bra källmaterial. Du kan inte jämföra komprimerade 1080p-rips med Blu-Ray kvalitetsmässigt.

Permalänk
Avstängd

Precis som Eckim säger är det TV TS ska se över istället. Dom flesta TV apparater brukar vara överdrivet inställda från fabriken, detta görs med flit då tillverkare vet att TV apparater brukar radas upp i butiken bredvid varandra och i väl upplysta butiker. Så dom gör allt för att just deras TV ska sticka ut ur mängden. Kontentan är att man måste ställa in sin TV rätt, för det finns det många sajter på nätet som tex LCD TV Calibration: Learn to Calibrate the Picture Settings your LCD Television

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Finns även möjlighet i den mediaspelare man använder (typ MPC-HC) att lägga till sk shaders för att förbättra/förfina bilden, framförallt brukar svärta vara i fokus. Jag själv undviker sådant men vissa nöjer sig inte med ursprungsskicket.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra