Kass prestanda med ny ssd

Permalänk
Medlem

Kass prestanda med ny ssd

Jag har nyss köpt en ocz vertex 2. Den ska väl prestera mycket bättre än detta??

Jag använder windows 7.

Permalänk

Absolut ska den det. Kolla så ditt bios är rätt inställt o lägg in nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det är samma för alls ssd men 1. Har du Achi läge på i bios och windows? 2 . Stängt av superfetch defrag? 3. Aktiverat skrivcache. 4 har du senaste firmware på den . 5 har du program som man ska ha för optimering för intels är det Rapid storage technologie och så ska man ha trim aktiverat om man kör intel CPU . Kolla dom sakerna kanske skiljer lite mellan ocz och intel .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Har du ahci på slaget?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Hur ser jag ifall jag har ahci på? (Har en notebook med väldigt begränsad bios)

Hur ser jag vilken firmware jag har?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning hur din bios ser ut men i min ligger den under avancerad och heter sata operation och där ska det stå achi

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör ATTO istället. Sen kan det vara så att laptops inte kan få lika bra som stationära datorer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag har ingen aning hur din bios ser ut men i min ligger den under avancerad och heter sata operation och där ska det stå achi

Jag ser endast klockan, mängd ramminne. sedan en flik med TPM och sist en flik med save/discard/exit alternativen

Permalänk
Medlem

har samma disk o fick kolla med crystaldisk ist för fick inte heller full fart på den annars. man får ställa om den på ett läge för assd testar båda samtidigt o de palla den ej med tydligen eller om de var min achi controller (jm micron) på moderkortet som ej palla
med

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Den går i ide läge, det står i as-ssd: "pciide". Du kommer att få betydligt bättre värden i 4k-64Thrd med ahci. Sedan så komprimerar diskar med sandforce den data som ska skriver, ju bättre kompression desto högre hastigheter. As-ssd använder data som inte går att komprimera så man får rätt låga värden, testa med atto som anväder sig av komprimerbar data, alternativt crystal disk mark om du ställer om File->test data till 0x00 (0 Fill). Då får du en fingervisning om den teoretiska maxhastigheten istället för den lägsta möjliga som du får med as-ssd. Så börja med att ställa om till ahci och prova med ett annat testprogram så har vi ett bättre utgångsläge för eventuell felsökning

Kan ju också passa på att fråga vad datorn består av i övrigt?

Permalänk
Medlem

Gör som Frispel säger ovan.

Vilken cpu/moderkort har du? Intels corei5/i7 har problem med att utnyttja hastigheten fullt ut pga strömsparningsfunktioner. Se följande länk: 'Laptops w. Intel Series 5 chipset can not take full advantage of fast SSDs'

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jättekull att ni tar er tid och hjälper mig!

Här kommer ett screenshot ifrån atto. Det där med att ställa om till ahci är svårt med mitt bios. Jag kan i princip inte ändra något alls. Någon form av securecore ifrån phoenix.

Min dator ser ut som följande: c2duo 2.4ghz, 4gb ddr3 ram, radeon 4650.

Permalänk
Medlem

Ja, ditt resultat saknar endel av det som dom flesta får.

Men det kan ha att göra med att du har en bärbar eller att ditt moderkort är dålig på SSDs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du? Kan vara så att det chipset'et inte funkar bra ihop med SSD's. Det är ju iaf inte energisparningsfunktionen som jag tipsade om var problem för många I5 och I7.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Om man inte kan se det i bios, var ser man vilket moderkort man har?

Permalänk

Vem vet? Aktivera AHCI mode i BIOS. Om du har Intel moderkort kan man titta http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/961216-intel-rst-d...

Om man inte får Intel moderkort, titta här #10463517

Permalänk
Medlem

CPU-Z går att använda för att se vilket moderkort man har CPUID - System & hardware benchmark, monitoring, reporting

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Här är informationen om moderkortet.

Permalänk
Medlem

Tja, det handlar alltså om en bärbar dator med ICH9M sydbrygga som har stör för ahci. Någonstans i bios så borde det gå att byta till ahci. Du har inte möjlighet att ta någon bild på hur det ser ut i bios? Antar f.ö. att det är windows 7 eller vista installerat?

Permalänk
Medlem

Jag kan förstås ta med en digitalkamera men verkar bökigt. Jag har win 7 x64. Men jag antar att det inte finns något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Fungerar ju om du lyckas hitta en länk till manual eller dylikt där det står vilka inställningar som finns i bios, annars så är det svårt för oss som inte sitter med en likadan dator att komma med förslag på var man kan leta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av error850:

Hur ser jag ifall jag har ahci på? (Har en notebook med väldigt begränsad bios)

Jag har sett att man kan ställa in "s-ata native mode" i en något laptop-bios.

Permalänk
Medlem

Här har vi 3 bilder med alla menyer.

Som ni ser är det väldigt begränsat. Så jag antar att jag behöver en biosuppgradering eller något?

Permalänk
Medlem

Den kanske är i något "säkert läge" för att TPM-chippet är aktiverat?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det kanske är bra att kolla efter nyare BIOS ifrån tillverkaren (laptop) men kolla vad dom tillför innan du flashar BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

flashade nu om bios till senaste (khlb2 1.07). tillförde inga nya funktioner förutom möjligheten att sätta ett password vid boot..

Skitbios detta. Funderar på om inte strömsparfunktioner är avstängda också för jag har ganska dålig batteritid.