Vilken av konsolerna har bäst grafik? Xbox 360 eller PS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TreD:

Som spelgrafiker som jobbar med alla tre konsoller så hoppas jag att mitt ord väger lite tyngre i frågan men svaret är att Xbox är bättre eftersom det är väldigt lätt att få samma resultat där som på pc medans ps3 kräver jävla mycket tweakande... dessutom brukar många saker inte fungera på PS3 vilket såklart gör en förbannad.

Detta är nog bara början också för varje gång det kommer en ny generation spelkonsol blir det bara mer avancerat att utveckla spel, möjligheterna blir större men svårighetsgraden större. Ni får ursäkta mig att jag nu glider lite offtopic men vad säger du om Nintendo Wii? Hur stor roll hade det till exempel att både 360 och Wii valde Ati/AMD istället för Nvidia? Eller beror allt på Cell processorn i PS3?

Jag vet inte hur lång tid du jobbat som spelgrafiker men hoppas du eller någon annan kan svara på denna fråga. Många har påstått att det var även svårt att göra spel till Saturn, N64 och PS2. Har du några erfarenheter där också vad det beror på?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av xilli:

Har du någonsin sett ett snyggare skräckspel än alan wake?

Nej det har jag inte genre skräckspel är ju inte så stor och alan wake är bra snyggt det jämförs med heavy rain och där tycker jag heavy rain tar det grafiska priset men i spelkänsla och underhållning så är alan wake bättre och i grunden är det ju de som räknas ja mena spel kan ju vara hur snygga som helst men ändå vara riktigt tråkiga.

Skrivet av brittaspjut:

Alltså gud vad jag tycker det är töntigt med alla dessa fanboys som bara skriker "MIN KONSOLL ÄR BÄST"....

Det är som att säga att din religon är den enda och bästa. Den är kanske bäst för dig, det betyder inte att den är bäst för alla.

Jag äger själv ett ps3 och ett xbox 360. Jag köpte 360n först, sedan gick jag över till ps3an i något år och nu har jag gått tillbaka till xboxet.

Jag tycker båda maskinerna är väldigt bra. Jag föredrar ps3an som mediacenter och för rpg/strategi spel medans jag använder xboxet till fps/action spel. Jag finner 360 kontrollerna lite bättre för just fps/action spel, medans på ps3an avnjuter jag de lite "lugnare" spelen på.

Jag tycker att om man har råd borde man skaffa båda konsollerna. För att oavsett vilken man väljer så går man miste om fina spel.
Köper du ps3an går du miste om Halo serien, Gears of War mm (jag kan inte alla i huvudet så ber om ursäkt, det finns mer dock)
Köper du däremot xboxet går du miste om spel såsom Demon souls (underbart spel jag kan rekommendera till alla som äger ett ps3 och inte testat) Killzone spelen, god of war, metal gear solid mm.

Detta inlägg kommer nog antagligen försvinna i denna tråd bland alla fanboys som skriker om "THE ONE CONSOLE". Men detta är min lilla åsikt och jag tror nog många ändå innerst inne kan hålla med. Båda konsollerna har fördelar, men även nackdelar.

Håller helt med det är ungefär vad jag skrivit i tidigare inlägg, båda konsollerna har sina fördelar och nackdelar och om man har råd så är det absolut bästa att ha båda då det är dom exklusiva titlarna som är absolut roligast och mest välgjorda det är iaf därför jag äger båda konsollerna

Nu till topic tråden handlar ju faktist om vilken konsoll som har bäst grafik (då skulle jag säga ps3an dom exklusiva spelen är riktigt snygga men i det stora hela så är mängden delade titlar i majoritet bättre på xbox360 men som sagt rent grafiskt så har ps3 fortfarande spel som är snyggare än allt som existerar på xbox det är ett faktum.
Svaret på tråden är att ps3 har bättre grafik......Det svider säkert jätte mycket i ögonen på alla xbox fanboys som verkligen dyrkar sina konsoller och det finns inget annat i världen som är bättre deras konsoll detta gäller även ps3 fanboys, jag säger inte att ps3 är bäst utan helt enkelt att det snyggaste spelet har gjorts till ps3.

Permalänk

[QUOTE="igelkotte;10570789"]Detta är nog bara början också för varje gång det kommer en ny generation spelkonsol blir det bara mer avancerat att utveckla spel, möjligheterna blir större men svårighetsgraden större. Ni får ursäkta mig att jag nu glider lite offtopic men vad säger du om Nintendo Wii? Hur stor roll hade det till exempel att både 360 och Wii valde Ati/AMD istället för Nvidia? Eller beror allt på Cell processorn i PS3?

Angående att både xbox och wii använde sig av ati är ganska simpelt, wii hade samma gpu i gamecube så dom fortsatte med den. Och xbox valde ati x800 pga av att det var det bästa vid den tidpunkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Men om xbox nu har så bra grafik varför finns det då bara dvd läsare och inte blueray?

Kanske för att Xbox 360 släpptes 2005 och de första Blu Ray spelarna kom ut på marknaden först mer än ett år senare.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Kanske för att Xbox 360 släpptes 2005 och de första Blu Ray spelarna kom ut på marknaden först mer än ett år senare.

Eller kanske för att dom valde dvd då det var ett billigare och dåtidens standard för möjligheten till blueray fanns, det hade dom defenitivt kunna sätta in om dom hade velat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henka_871:

Eller kanske för att dom valde dvd då det var ett billigare och dåtidens standard för möjligheten till blueray fanns, det hade dom defenitivt kunna sätta in om dom hade velat det.

Jo men visst, de skulle säkert väntat flera månader på att släppa konsolen med Blu Ray istället när de redan utvecklat den med DVD.

Lack of BluRay är ju knappast något störande på Xbox 360 idag, för mig är det verkligen skit samma.
Flera skivor? Who gives a shit, installera på HDD och lira på.
BluRay film? Ja, alltid kul med ett dött format när man kollar/lyssnar på digital media. (Nu snackar jag om skivor överlag, tycker allmänt att DVD och BluRay är det sämsta sättet att kolla film på, sitter hellre och väntar på att skiten visas på TV1000HD än att sitta och kolla igenom all jävla pissreklam som visas i början av en jävla film jag KÖPT. -.- )

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Jo men visst, de skulle säkert väntat flera månader på att släppa konsolen med Blu Ray istället när de redan utvecklat den med DVD.

Lack of BluRay är ju knappast något störande på Xbox 360 idag, för mig är det verkligen skit samma.
Flera skivor? Who gives a shit, installera på HDD och lira på.
BluRay film? Ja, alltid kul med ett dött format när man kollar/lyssnar på digital media. (Nu snackar jag om skivor överlag, tycker allmänt att DVD och BluRay är det sämsta sättet att kolla film på, sitter hellre och väntar på att skiten visas på TV1000HD än att sitta och kolla igenom all jävla pissreklam som visas i början av en jävla film jag KÖPT. -.- )

Jah xbox valde förmodligen bort blueray och vissa andra saker för att få ut konsollen snabbt och till ett relativt bra pris.
Men dvd i spel det stoppar faktist väldigt mkt hade det funnits blueray i xbox så hade man kunnat gjort så mkt mer i spelen och det skulle inte bromsa upp resten av spel marknaden så jag tkr defenitivt att det är ett bristande koncept i dagsläget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henka_871:

Angående att både xbox och wii använde sig av ati är ganska simpelt, wii hade samma gpu i gamecube så dom fortsatte med den. Och xbox valde ati x800 pga av att det var det bästa vid den tidpunkten.

Det blir inte mer sant bara för att du upprepar det. Xbox 360 har inte en x800 och MS tog inte bara en färdig GPU och slängde i. De gick till ATI ganska tidigt och bad dem designa en GPU åt dem, Xenos var den första GPUn med unified shaders och la grunden för både DX10 och Radeon HD 2000 och 3000-serierna.

Det var faktiskt Sony som var sena att välja GPU till PS3 och de hann bara fixa en modifierad NV47. Jag tror att de hade tänkt göra alla effekter (ung som shaders) med Cell och ha en relativt dum grafikprocessor som bara ritar pixlarna (som på PS2) men det tar tid att utveckla en konsoll och på den tiden blev GPUer rejält mycket snabbare och de blev tvungna att ändra sina planer ganska sent i utvecklingen. Det skulle förklara både varför Cell är som den är och att de har en nästan standard GPU i PS3.

Skrivet av Henka_871:

Eller kanske för att dom valde dvd då det var ett billigare och dåtidens standard för möjligheten till blueray fanns, det hade dom defenitivt kunna sätta in om dom hade velat det.

PS3 som släpptes ett år senare fick problem för att det var svårt att få tag på bluray-läsare och de fick vänta några månader med europa-lanseringen. MS valde att inte chansa och körde på DVD, inget fel med det egentligen. Du får det att låta så negativt...
Både Sony och MS hade kunnat stoppa i 2GB ram i konsollerna om de hade velat, men de gjorde inte det. För dyrt och de ansåg väl att 512MB var tillräckligt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henka_871:

Angående att både xbox och wii använde sig av ati är ganska simpelt, wii hade samma gpu i gamecube så dom fortsatte med den. Och xbox valde ati x800 pga av att det var det bästa vid den tidpunkten.

Vet inte var du har fått idén att 360:n använder en x800 krets ifrån. Kretsen som 360 har var ATIs första krets med unified shader architecture (alltså inte längre separata vertex och pixel shaders units), som senare dök upp i och med HD 2000 serien (R600 kretsen). Den är utan tvekan en mer modern GPU än den som sitter i PS3.

Vill inte lägga mig i diskusionen om vilken konsol som är bäst (äger själv en PS3:a) men har ett intesse av GPU:er och rätt skall vara rätt.

Xenos (graphics chip) - Wikipedia, the free encyclopedia

Edit: Ops Donan Fear hann före mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henka_871:

Jah xbox valde förmodligen bort blueray och vissa andra saker för att få ut konsollen snabbt och till ett relativt bra pris.
Men dvd i spel det stoppar faktist väldigt mkt hade det funnits blueray i xbox så hade man kunnat gjort så mkt mer i spelen och det skulle inte bromsa upp resten av spel marknaden så jag tkr defenitivt att det är ett bristande koncept i dagsläget.

MS chansade på att utveckla ett annat format istället, HD-DVD.
Dock vann blueray just för att den var inbyggd i PS3.

Så MS hade förmodligen inga helst tankar på att sätta i en blueray i xboxet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henka_871:

Jah xbox valde förmodligen bort blueray och vissa andra saker för att få ut konsollen snabbt och till ett relativt bra pris.
Men dvd i spel det stoppar faktist väldigt mkt hade det funnits blueray i xbox så hade man kunnat gjort så mkt mer i spelen och det skulle inte bromsa upp resten av spel marknaden så jag tkr defenitivt att det är ett bristande koncept i dagsläget.

Alla konsoller måste kompromissa annars skulle de kosta över 10k och aldrig komma ut.
Om du frågar nästan vilken utvecklare som helst vad som är "flaskhalsen" när de utvecklar spel tror jag att nästan alla skulle svara "för lite minne". Det är inte speciellt många spel som måste "bantas" för att få plats på 8.5GB eller som helt enkelt inte får plats och måste använda flera skivor, men det är nästan alla spel som skulle fungera mycket bättre om de hade mer RAM och det skulle bli lättare att utveckla när man inte måste klämma in en 3d-ljudmotor i 3.23MB ram. Oj, animatörerna behöver 200kB mer minne, nu måste vi optimera eller banta ner AI-motorn så den får plats! Ja, du fattar...

Om man ska klaga på något MS gjorde "fel" med 360 så vore det nog att de släppte vissa modeller utan hårddisk. Tror vi skulle ha fått lite bättre spel om utvecklare hade kunnat räkna med att alltid ha en hårddisk i konsollen.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

[QUOTE="Donan Fear;10571017"]Det blir inte mer sant bara för att du upprepar det. Xbox 360 har inte en x800 och MS tog inte bara en färdig GPU och slängde i. De gick till ATI ganska tidigt och bad dem designa en GPU åt dem, Xenos var den första GPUn med unified shaders och la grunden för både DX10 och Radeon HD 2000 och 3000-serierna.
Yes där var jag missvisande xbox gpu existerar ju bara till xbox och den är baserad på r500 och prestations mässigt jämförbart med ett mellanting av x800xt och x1800(Jasper Is Here: A Look at the New Xbox 360 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News) rätta mig om jag har fel.

Hela grejen med konsoll kriget handlar alltid om vem som kommer ut först, det är alltid den som släpper next gen konsollen först som säljer bäst och det är en av anledningarna till att man inte la ner så mkt pengar och tid på wii samt xbox hårdvara. Och jag vill tillägga att jag inte favoriserar någon av konsollerna utan jag tycker om båda 2 jag ger dom många timmar i veckan =p
Det enda negativa är de faktum att xbox använder sig av dvd för det bromsar spel utvecklingen.

Och gällande sony\nvidias val av gpu är för mig ett mysterium i sig det är ju inte dåligt men dom hade kunnat gjort det så mycket bättre tillex 512mb internt och 256 externt.

Permalänk
Skrivet av Donan Fear:

Alla konsoller måste kompromissa annars skulle de kosta över 10k och aldrig komma ut.
Om du frågar nästan vilken utvecklare som helst vad som är "flaskhalsen" när de utvecklar spel tror jag att nästan alla skulle svara "för lite minne". Det är inte speciellt många spel som måste "bantas" för att få plats på 8.5GB eller som helt enkelt inte får plats och måste använda flera skivor, men det är nästan alla spel som skulle fungera mycket bättre om de hade mer RAM och det skulle bli lättare att utveckla när man inte måste klämma in en 3d-ljudmotor i 3.23MB ram. Oj, animatörerna behöver 200kB mer minne, nu måste vi optimera eller banta ner AI-motorn så den får plats! Ja, du fattar...

Om man ska klaga på något MS gjorde "fel" med 360 så vore det nog att de släppte vissa modeller utan hårddisk. Tror vi skulle ha fått lite bättre spel om utvecklare hade kunnat räkna med att alltid ha en hårddisk i konsollen.

Ja absolut mängden ram är avgörande, och mer betydande än storleken men eftersom ramen är låg så krävs mycket mer optimering och omvägar för att få det snyggt flytande och bra, när man kollar på vad dom flesta ps3 exklusiva spel ligger på så är det runt 20gig och uppåt och det pga av just det du säger bristen på ram vilket kräver häftigt hårda modifieringar.
Jag är övertygad om att xbox skulle kunna göra mycket snyggare spel om dom hade haft en standard på runt 30 gig att få jobba med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henka_871:

Ja absolut mängden ram är avgörande, och mer betydande än storleken men eftersom ramen är låg så krävs mycket mer optimering och omvägar för att få det snyggt flytande och bra, när man kollar på vad dom flesta ps3 exklusiva spel ligger på så är det runt 20gig och uppåt och det pga av just det du säger bristen på ram vilket kräver häftigt hårda modifieringar.
Jag är övertygad om att xbox skulle kunna göra mycket snyggare spel om dom hade haft en standard på runt 30 gig att få jobba med.

Har svårt att se hur mer lagring skulle hjälpa när man har för lite minne... om inte man struntar i att göra ett spel och gör det till en film istället. Kanske nått för Square-enix och FFXV
Undrar vad TreD har att säga om det, han jobbar ju trots allt med det (konsollgrafik, inte FFXV).

Hur som helst, det är inte så viktigt vad som sitter i konsollerna när man ska köpa en. Det viktiga är hur de presterar och PS3 och 360 är så pass lika att det inte spelar någon större roll vilken man köper, bara de har spelen man vill ha.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Skrivet av Donan Fear:

Har svårt att se hur mer lagring skulle hjälpa när man har för lite minne... om inte man struntar i att göra ett spel och gör det till en film istället. Kanske nått för Square-enix och FFXV

Jag är tämligen övertygad att man skulle kunna göra bättre spel med mer utrymme.

Hur som helst, det är inte så viktigt vad som sitter i konsollerna när man ska köpa en. Det viktiga är hur de presterar och PS3 och 360 är så pass lika att det inte spelar någon större roll vilken man köper, bara de har spelen man vill ha.

Precis vilken konsoll man väljer har ju med vad man gillar och vad ens vänner har för något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Vet inte var du har fått idén att 360:n använder en x800 krets ifrån. Kretsen som 360 har var ATIs första krets med unified shader architecture (alltså inte längre separata vertex och pixel shaders units), som senare dök upp i och med HD 2000 serien (R600 kretsen). Den är utan tvekan en mer modern GPU än den som sitter i PS3.

Vill inte lägga mig i diskusionen om vilken konsol som är bäst (äger själv en PS3:a) men har ett intesse av GPU:er och rätt skall vara rätt.

Xenos (graphics chip) - Wikipedia, the free encyclopedia

Edit: Ops Donan Fear hann före mig

Har alla glömt bort X19xx serien ?? Där fanns 48 unified shaders.
X1950xtx var dessutom det snabbaste kortet den generationen (7800gtx 512 var nvidias värsta)

dessa 2 kort är vad dom baserade konsollversionerna gpu:er på.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aster:

Har alla glömt bort X19xx serien ?? Där fanns 48 unified shaders.
X1950xtx var dessutom det snabbaste kortet den generationen (7800gtx 512 var nvidias värsta)

dessa 2 kort är vad dom baserade konsollversionerna gpu:er på.

x1xxx hade fortfarande separata vertex- och pixel shaders. x1950 hade bara många fler pixel shaders än tidigare, 48 st plus 8 vertex shaders.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Yes där var jag missvisande xbox gpu existerar ju bara till xbox och den är baserad på r500 och prestations mässigt jämförbart med ett mellanting av x800xt och x1800(Jasper Is Here: A Look at the New Xbox 360 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News)

[QUOTE="Aster;10571303"]Har alla glömt bort X19xx serien ?? Där fanns 48 unified shaders.
X1950xtx var dessutom det snabbaste kortet den generationen (7800gtx 512 var nvidias värsta)

Skrivet av Aster:

Har alla glömt bort X19xx serien ?? Där fanns 48 unified shaders.
X1950xtx var dessutom det snabbaste kortet den generationen (7800gtx 512 var nvidias värsta)

dessa 2 kort är vad dom baserade konsollversionerna gpu:er på.

Och angående x1900xt vs 7800gtx (ATI Radeon X1900XT vs. NVIDIA GeForce 7800GTX on Two Leading CPU Platforms: Games Aren't Everything!)

7800gtx presterade bättre med 12-16%.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henka_871:

Yes där var jag missvisande xbox gpu existerar ju bara till xbox och den är baserad på r500 och prestations mässigt jämförbart med ett mellanting av x800xt och x1800(Jasper Is Here: A Look at the New Xbox 360 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News)

Och angående x1900xt vs 7800gtx (ATI Radeon X1900XT vs. NVIDIA GeForce 7800GTX on Two Leading CPU Platforms: Games Aren't Everything!)

7800gtx presterade bättre med 12-16%.

Det står att den har ungefär lika mycket kraft som en x800xt eller x1800, inte att den presterar som en. Unified shaders och eDRAM borde göra den är effektivare än en x1800 men vi kommer aldrig att få veta hur mycket för det finns inget liknande till PC.

I det där x1900xt vs 7800gtx-testet kan du se tydligt att x1900xt presterar bättre i nästan alla speltester och 7800gtx är snabbare i cad-programmen. Det är inte direkt en nyhet att Nvidia hade bättre OpenGL-drivrutiner.
Hur som helst är det ointressant för diskussionen, 360 har inte en x1900xt och det är nästan omöjligt att veta hur Xenos presterar jämfört med det och PS3 har inte en vanlig 7800gtx. RSX har högre klockfrekvens än en vanlig 7800gtx men den har också halverad minnesbuss så i slutändan är den inte riktigt jämförbar med en vanlig GPU heller.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur allt detta fungerar men borde typ inte vara så här att man kan inte trycka i hur bra grafik som helst?
Då börjar de väll bara lagga osv? och sen det där med blueray läsare gör det att grafik blir bättre på något sätt?
vet dock att det får plats väldigt mycket mer på en sådan skiva så spelet i sig borde kunna vara mycket större.
i ett bil spel tex kanske de skulle kunna finnas dubbelt så många bilar.

Visa signatur

Nej.

Permalänk
Skrivet av Donan Fear:

Det står att den har ungefär lika mycket kraft som en x800xt eller x1800, inte att den presterar som en. Unified shaders och eDRAM borde göra den är effektivare än en x1800 men vi kommer aldrig att få veta hur mycket för det finns inget liknande till PC.

I det där x1900xt vs 7800gtx-testet kan du se tydligt att x1900xt presterar bättre i nästan alla speltester och 7800gtx är snabbare i cad-programmen. Det är inte direkt en nyhet att Nvidia hade bättre OpenGL-drivrutiner.
Hur som helst är det ointressant för diskussionen, 360 har inte en x1900xt och det är nästan omöjligt att veta hur Xenos presterar jämfört med det och PS3 har inte en vanlig 7800gtx. RSX har högre klockfrekvens än en vanlig 7800gtx men den har också halverad minnesbuss så i slutändan är den inte riktigt jämförbar med en vanlig GPU heller.

Sant, oavsett vad dom innehåller så är det resultaten som räknas och man borde utgå ifrån dem istället för att prata hårdvara.

Permalänk
Skrivet av jalle94:

Jag vet inte riktigt hur allt detta fungerar men borde typ inte vara så här att man kan inte trycka i hur bra grafik som helst?
Då börjar de väll bara lagga osv? och sen det där med blueray läsare gör det att grafik blir bättre på något sätt?
vet dock att det får plats väldigt mycket mer på en sådan skiva så spelet i sig borde kunna vara mycket större.
i ett bil spel tex kanske de skulle kunna finnas dubbelt så många bilar.

Jo man kan inte göra hur bra grafik som helst pga av konsollernas utdaterade hårdvara.
Att ha en blueray läsare gör inte grafiken automatiskt bättre det tycker jag ps3 är ett prakt exempel på i dom delade titlarna, men man får plats med mycket mer vilket kan vara betydande i många fall.

Permalänk
Skrivet av Zomp:

Inte alls. PS3 har bättre CPU medan 360 har markant mycket bättre GPU vilket är det som räknas i spel. PS3:and bandbredd (GPU) är bara 22.4 GBps medan 360 har hela 256 GBps med eDRAM, alltså 233.6 GBps MER än PS3.

vad är skillnaden mellan GB/sec och Gigaflops??

eftersom att PS3 har 1800 Gigaflops/s och xbox har 240 Gigaflops/s

skriver in lite mer info om konsollerna.
Det som är innom parantes är xbox

GPU är 550Mhz på PS3 (500Mhz)

136 shader ops per cycle (96)

24 texture lookups percycle (16)

max kontroller: 7 (4)

wifi: ja (xbox nej)(finns att köpa till för 600Kr)

minne: 256 MB XDR @ 3,2Ghz + 256 MB GDDR3 @ 650Mhz + CPU Memory Acces
(512 MB GDDR3 @ 700 Mhz + 10 frame buffer menory

audio/video support: ATRAC3, AAC, MP3, Wav, WMA, MPEG1, MPEG2, MPEG4, WMV, DivX, XviD
(AAC, MP3, WMA, MPEG4, WMV, DivX, XviD)

Ethernet: 1 Gbit (100 Mbit)

HDD: SATA 2,5" (special xbox HDD)

PS3 är bäst som mediamaskin m.m .
xbox är bäst för online spelande
båda är bra för spel (beroende på vilket spel man vill spela)

PS3 har mer "exclusives" än xbox

(tar bara med dom som kommer inom en framtid llr redan finns har inte så mkt koll på de)
PS3:
agent
ArTonelico 3
Atelier Rorona
battle suit Gundam:battlefield record
Brocklyn Stories
EyePet
Final Fantasy Versus XIII
God of War III
Gran Turismo 5
Heavy Rain
The Last Guardian
Last Rebellion
MAG
ModNation Racers
Sengoku BASARA Samurai Heroes
Steambot Chronicles 2
Trinity Universe
TRINITY:souls of Zill O´ll
Twisted Metal
The Agency
Warriors Orochi Z
White Knight Chronicles
White Knight Chronicles 2
Yakuza 3
Yakuza 4

X-box:
Dawn of Fantasy
Crackdown 2
Deadly Premonition
Fable III
Halo:Reach
Mobile Ops:The One YearWar
Ninety-Nine Nights II

ni får tillläga om jag missat ngt

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kinnunen4321:

vad är skillnaden mellan GB/sec och Gigaflops??

eftersom att PS3 har 1800 Gigaflops/s och xbox har 240 Gigaflops/s
...
PS3 har mer "exclusives" än xbox

(tar bara med dom som kommer inom en framtid llr redan finns har inte så mkt koll på de)
...
ni får tillläga om jag missat ngt

GB/s går ganska enkelt att räkna fram när man vet bussbredd och frekvens, Gflops är oftast fantasisiffror från PR-avdelningen. Teoretisk maximal shaderprestanda på en 7800GTX @ 550MHz är 255 Gflops, ingen aning vart Sony fick 1800 ifrån.

Och du glömde "ett par" spel.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Faktumet att spel är svårare att utveckla till PS3 än X360 borde väl göra att utvecklarna inte alltid orkar utnyttja PS3ans fulla potential?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Faktumet att spel är svårare att utveckla till PS3 än X360 borde väl göra att utvecklarna inte alltid orkar utnyttja PS3ans fulla potential?

Ja. Därför blir spel som Modern Warefare 2 fulare till PS3 än krysslåda.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Ja. Därför blir spel som Modern Warefare 2 fulare till PS3 än krysslåda.

Men anstränger de sig blir resultatet Castlevania

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

wifi: ja (xbox nej)(finns att köpa till för 600Kr)

Fel, fel. Xbox har Wifi inbyggt. Ett som till och med är bättre än PS3ans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xilli:

Fel, fel. Xbox har Wifi inbyggt. Ett som till och med är bättre än PS3ans.

Jepp. För krysslådans wifi gör annat än bara fungerar som wifi. Den lagar mat, rastar hunden och myser med flickvännen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Nej men det har 802.11n medan ps3 bara har 802.11g.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.