HTPC nedklockning av Core 2 DUO

Permalänk

HTPC nedklockning av Core 2 DUO

Vill bygga en energisnål HTPC som också ska fungera lite som en NAS, dvs den ska stå på nästan hela tiden och för inte dra för mycket energi.

Skulle en Core 2 Due @ 2,8GHz nedklockad till runt 1200Mhz fungera att spela upp HD 1080p med ett HD5450 grafikkort?

Problemet som jag ser det är att jag måste dra ned bussen så mycket, från 800Mhz till 400Mhz eftersom jag bara kan gå från 7->6 på multipliern. PCI-ex bussen kan jag behålla på 100Mhz i bios.

Men kommer den låga busshastigheten eller cpu hastigheten resultera i dålig HD uppspelning?

Permalänk

Prova dig fram helt enkelt? Behöver ju inte krångla till det i onödan

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Sant

Men måste köpa lite hårdvara så det vore bra att veta lite innan, men kanske svårt att bedömma detta.

Permalänk

Kör den på 800Mhz nu vilket är politiskt och ekonomiskt föredömliigt för en så enkel människa som jag. Har räknat ut att jag fått ned max TDP från 65W till runt 11W(med volt sänkning) vilket är betryggande i hänseende till cpu:n. Dock tvivvlar jag på att moderkortet ga-p35 ds4 kommer sänka sig till den energinivån som jag tycker är lämplig för att kunna upprätthålla de tjäntster som jag i min planering har beräknat utan att vara en negativ faktor i energihänseende. Sen kommer detta otympliga ATX bygge vara en nål i ögat på en sån perfektionist som jag.

Kanske blir ett atom ION system istället... Vad är det almännaintrycket av ett sådant?

Permalänk
Medlem

Om du har SSD så kan du använda strömsparar-läge så startar datorn på 1-2 sekund så slipper du ha på datorn hela tiden.

Visa signatur