Permalänk
Medlem

Problem med boot med X58 Sabertooth

Hej!

jag har problem med bootsekvensen på mitt sabertooth x58, CPU och RAM ed lyser rött när jag försöker starta, har provat att köra memOK utan framgång, RAM ed lyser rött ändå, o likaså cpu led..

Jag har försökt varva stickorna, samt kört med 2 i istället för 3 (Har OCZ fatal1ty 1600 mhz ddr3), så jag tror inte det är stickorna det är fe på heller .. vad blir nästa steg, dra av CPU och sätta in den igen? Hade nämligen aningen problem med o sätta dit det första gången, i samband med mitt h70 då jag dro ojämt etc .. Så förutom o dra ur cpu o sätta in igen, what's next?

Ah borde även tillägga att bios inte piper alls i samband med uppstart o inget dyker upp på skärmen.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Dessa led's skall lysa till någon sekund efter varandra, men lyser dom hela tiden?
Har du satt i grafikkortet rätt?
Samt är alla strömkablar i?
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

Dessa led's skall lysa till någon sekund efter varandra, men lyser dom hela tiden?
Har du satt i grafikkortet rätt?
Samt är alla strömkablar i?
Lycka till!

Dom lyser hela tiden, ja!
Ja, men jag ser inte hur, om jag hade satt det fel, skulle få annat än VGA led o lysa? oO Det enda är att min ax850 har 1 kabel som går från psu, o splittar upp i 2x 6 pins PCI-e kontakter, men det bör väl vara okej?
Allt kablage i (24 pin + 8 pins) + till alla komponenter i datorn.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Hittat någon lösning?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Hittat någon lösning?

Nej.

Jag ha nu lyft u 950n, upptäkte då att på mobot plats fö pu fanns 2 vassa tagga, men jag se ingen skada på i7an .. ma:a vad, mobo?

Fle idee?

(som ni se saknas någa bokstäve på detta skittgtbod.)

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Kolla att alla kablar är inkopplade riktigt. Jag hade ett problem med datorn en gång i tiden som jag inte kunde förklara, jag fick ringa runt hit och dit och ingen kunde svara på vad det var för fel. Till slut fick jag reda på det då jag märkte att jag glömt koppla in 4-pinskontakten.

Så kolla att allting sitter rätt, det är säkert något jättelätt problem.

Hoppas jag.

Permalänk
Medlem

vassa taggar där cpun ska sitta? låter ju inte bra om du råkat böja några cpu pins på moderkortet, ta ett kort om du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbreaker:

Kolla att alla kablar är inkopplade riktigt. Jag hade ett problem med datorn en gång i tiden som jag inte kunde förklara, jag fick ringa runt hit och dit och ingen kunde svara på vad det var för fel. Till slut fick jag reda på det då jag märkte att jag glömt koppla in 4-pinskontakten.

Så kolla att allting sitter rätt, det är säkert något jättelätt problem.

Hoppas jag.

I wish, jag ha byggt ett antal föut, aldig stött på detta poblem föens nu.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

I manualen står det vad dom olika färgerna betyder, låter dock som problemet är dom böjda cpu kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbn:

vassa taggar där cpun ska sitta? låter ju inte bra om du råkat böja några cpu pins på moderkortet, ta ett kort om du kan.

Done, trodde inte jag skulle se något .. o nu funkar tangentbordet igen helt spontant... oO

Iaf, bilder på cpu sockeln på mobot:

http://img18.imageshack.us/i/x58007.jpg/
det som blänker (lite oklar bild) är pins .. tror jag

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Du lyckas inte att få nallen å fokusera bättre?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Du lyckas inte att få nallen å fokusera bättre?

Inte en nalle.. skall försöka senare.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite oklart, men lite bättre kanske

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Nån med mer idèer? Ska jag rma:a mobot?
Jag ser inga skador på CPU, men ska jag även ta en ny sådan för att vara på den säkra sidan?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Om sockeln är skadad dvs pinnar i själva sockeln är skadade sitter du risigt till, jag vet ingen ÅF som godtar RMA i ett sånt läge, och störst risk att man just skadar dessa är när man lyfter ur just CPU, så detta ska man undvika att göra i det längsta, ytterst sällsynt nått händer när man monterar CPU nämligen, om man inte tappar cpu olyckligt eller liknade, nåja hoppas det går bra.

Hur placera du dina minnesstickor? dom ska sitta i dom vita slottarna om du har 2 eller 3 stickor, inte i dom bruna, sätter du dom i bruna så får du precis dom symtom som du beskriver

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om sockeln är skadad dvs pinnar i själva sockeln är skadade sitter du risigt till, jag vet ingen ÅF som godtar RMA i ett sånt läge, och störst risk att man just skadar dessa är när man lyfter ur just CPU, så detta ska man undvika att göra i det längsta, ytterst sällsynt nått händer när man monterar CPU nämligen, om man inte tappar cpu olyckligt eller liknade, nåja hoppas det går bra.

Hur placera du dina minnesstickor? dom ska sitta i dom vita slottarna om du har 2 eller 3 stickor, inte i dom bruna, sätter du dom i bruna så får du precis dom symtom som du beskriver

2,4,6 sitter dom i, vita socets alltså..

Ah wtf, d säger alltså att jag måstte lägga ut ytterligare 1800? Men vad med cpu'n? Ingen synlig skada..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Numera har jag ett Gigabyte ud6, igår hade jag ett sabertooth i55 med böjda cpu pins... go figure

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Numera har jag ett Gigabyte ud6, igår hade jag ett sabertooth i55 med böjda cpu pins... go figure

Samma CPU händelsevis?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN