Uppkoppling ställer ned sig till 40Mbit/s från 100Mbit/s

Permalänk

Uppkoppling ställer ned sig till 40Mbit/s från 100Mbit/s

Tjena!

Jag har ett ytterst ovanligt problem. Jag måste nämligen starta om min nätverksanslutning i Windows 7 hela tiden för att upprätthålla en fart på 100/10. Jag brukar kunna lösa det mesta själv genom Google, men detta är något utöver det vanliga, så jag vänder mig till er!

Just nu har jag enligt bredbandskollen en fin hastighet på 100/10 men om ungefär 20 minuter kommer jag ha 40/1 och måste då starta om min anslutning på datorn.

Det är likadant om jag kör utan router och är direkt inkopplad till kabelmodemet. Så det känn som det är nå mjukvarufel på datorns sida.

Någon som har en aning?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Entusiast

Kan vara nå knas med Drivrutiner till moderkortet / Externa nätverks kortet

Testa installera nya drivrutiner

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Jag har enbat inbyggdt nätverkskort i moderkortet. Jag installerade precis nyaste drivrutinerna från Realteks hemsida. Då fick jag 100Mbit/s igen för en stund (För att det startas om under installationen, doh...)

Nu är han tillbaka på 40Mbit/s. Detta är otroligt.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Entusiast

Har du samma problem på andra datorer?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

pröva ställa in på 100mbits full duplex på nätverkskortet istället för ligga på automatisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusjö:

pröva ställa in på 100mbits full duplex på nätverkskortet istället för ligga på automatisk

Fel.
Nej.
Gör inte detta.

Om nätverket någonsin fungerar som det ska, så är det knappast detta som är problemet. I bästa fall gör det bara ingen skillnad, men förmodligen kommer detta sabba saker.

Låter som ett skräpigt nätverkskort, skaffa ett nytt och testa.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Skrivet av fusjö:

pröva ställa in på 100mbits full duplex på nätverkskortet istället för ligga på automatisk

Det beordrade dom mig på Tele2-supporten också. Exakt samma problem endå.
Nej, jag har ingen aning vad det kan vara faktiskt!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Kanske är tele2 som spökar?
Har du möjlighet att testa med annan dator så gör det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Nu har jag testat på en till datorn. Där har jag 100Mbit, så det är min dator som har något fel.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Entusiast

Testa byt nätverks kabel, Tvekar starkt på att det är där skon klämmer.. Men skadar ju inte att testa.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

testa med annat nätverkskort om du har möjlighet till det..

Hade samma problem med en annan dator och att skippa det inbyggda nätverkskortet hjälpte mig..Hade 100/10 på den tiden med fast alltele

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Har de nån grej som stryper hastigheten till 40/1 om man tankat för mycket? Sen om man tar ner och upp interfacet kanske det tar ett par minuter innan spärren "kickar in" igen? Om det sker vid en hyfsat förutsägbar tid och alltid ner till samma kapacitet kanske det är "yttre åverkan" från någonstans?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

nej du svarade ju själv på problemet. din dator som felar om du har installera om nic så köpt ett nytt isåfall

Permalänk
Medlem

btw att ändra duplex sabbar inte saker det finns där av en anledning. om det funkar bra betyder inte det att duplex inte kan fela. saker som förhandlar automatisk kan alltid fela ibland därav funktion att manuellt kunna ställa in 100 full duplex så du vet

Permalänk
Medlem

Innan du köper något skulle jag testa både datortillverkarens egen drivis och 1-2 olika realtekdrivrutiner.

Sedan om detta gäller en bärbar dator skulle jag experimentera med och utan nätadaptern inkopplad då det kan vara någon strömsparfunktion som strular.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970