Aldrig mer ACER datorer!---Hur mycket kostar egentligen missnöjda kunder?
Köpte en ny laptop av märket ACER den 31 Maj- 2010, modellen var ACER Timeline 4810 TZG, och den kostar runt 8000kr, köpte den på Svalbard då jag jobbade där för tillfället, men då dom erbjuder 1års International Garanti så skulle det inte va några problem om något gick sönder......trodde jag, men ack så lurad jag blev!
Den 24 Augusti skickar jag den på reparation för första gången, grafikkortet och det trådlösa kortet funkade inte som det skulle och tillslut så "bootade" hårddisken inte ens.
Felkod: System Hang Up och System Can´t Boot. Diagnos och åtgärd: Hårddisken blev utbytt, Bios Flashed och System Recovered.
Sakta men säkert så skedde samma sak igen, med grafikkortet och det trådlösa kortet funkade inte som det skulle,samtidigt började den gå långsamt också, och jag hade inte ens laddat ner något nämnvärt, jag gick in i Bios och upptäckte att hårddisken hade blivit utbytt då den var på reperationtill en på 250 GB istället för 500 GB som jag hade betalt för och som satt i från början (hoppas jag), ringde ACER igen för reperation och förklarade att det var fortfarande samma problem som förut OCH att dom hade satt in en mindre hårddisk förra gången.
Skickade iväg datan den 12 November, skulle skett tidigare men var på semester,
Felkod: Storage - HDD ville inte "boota". Diagnos och åtgärd: fick en ny hårddisk igen och uppdaterade BIOS igen.
Fortfarande inte åtgärdat problemet som jag påpekade tilbaka i Augusti,
Nu var jag riktigt trött på allt som har med ACER att göra men samtidigt så förbannad för dom ignorerade vad som var fel med datan , jag ringde support IGEN och påpekade problemet och sa att det var urlöjligt att felet inte fixades , då jag påpekade att det var riktigt dåligt den gången då jag fick en mindre hårddisk så blev svaret tillbaka: "Men dom tog väl fel på hyllan bara", jag var ursinnig och bad att få prata med hans chef istället men han la på luren i örat på mig.
Jag väntade ett par dagar innan jag ringde upp igen, var tvungen att "coola off" mig.
Tog samma historia från början igen fast denna gången så var han jag pratade med riktigt trevlig och förstående och vi kom överens att dom skulle byta ut hela datorn och ge mig en likvärdig eller samma om den fanns , jag var nöjd och skickade iväg datorn igen och hade då blivit lovad en ny.
Fick leverans 1 vecka senare och då jag packade upp den så var den inplastad så att den såg ny ut vilket jag trodde att jag hade fått fast det stod i rapporten Felkod: Mechanical failure och Diagnos och åtgärd:
Mainboard utbytt, CRT- board bytt, keyboard bytt, cover upper och touchpad utbytt och naturligtvis en ny HÅRDDISK igen( 3dje gången) BIOS uppdaterat och Nytt Windows image installlerat.
Jag gav det en chans igen men samma problem var kvarstod fortfarande att den "flickade till" och det trådlösa funkade bara ibland......vilket har varit problem med sedan i July månad och inget är förändrat, förutom att så fort jag satte på datorn så fick jag ett meddelande om att det Windows som var installerat var inte validerat....det var förfalskat och bla bla bla jag fick inte heller några uppdateringar pga det.
Ringde support IGEN och var nu riktigt arg, berättade samma skit igen och fick då veta att det som var fel var att eftersom datan hade ett "norskt" moderkort som inte accepterade en svensk uppdatering i Windows 7, ja eller hur??!!! Dom tror att man e en riktig idiot, jag krävde att få häva köpet och få pengarna tillbaka då jag ett par veckor tidigare hade blivit lovad en ny dator men fick samma skit tillbaka vilket vi hade ett muntligt avtal på att så skulle ske men ACER bröt även det , fick reda på att det var omöjligt då datan var köpt i Norge och om jag skulle häva köpet så var jag tvungen att göra det direkt till butiken som sålde datan till mig.
Jag ringde dit till Svalbard, och förklarade vad som hade hänt och sa att jag hade pratat med ACER om att häva köpet och få mina pengar tillbaka och sen får dom returnera den tillbaka till ACER, men det gick inte alls då dom har slutat att sälja ACER datorer och är egentligen bara ett reparationscenter för ö:ns befolkning och företag.......och skulle jag lämna datorn så hade dom bara accepterat personlig avlämning och inte några skickade paket!!!!!!
Ringde ACER support igen!
Var lugn o sansad när jag förklarade hela saken igen och att jag inte hade kunnat flyga från Skåne till Svalbard för att överlämna en defekt dator och betala 9000kr för flygbiljetten om dom hade tagit emot den, NU KRÄVDE JAG ATT DOM SKULLE HJÄLPA MIG och att enough is enough, och undrade hur i h**v**e dom vill skita ut sig och sitt märke för 8000kr, som datorn kostade!.......Tjejen gick och pratade med chefen sin och kom tillbaka och sa att jag skulle skicka iväg datorn till reparationscentret igen och efter det att den hade anlänt så skulle ACER kontakta mig för detaljer så jag kunde få mina pengar tillbaks snarast möjligt!
Jag var lättad men fortfarande förbannad över hur mycket tid jag har förlorat helt i onödan och förvånad hur man som kund blir/har blivit behandlad!!!!...........inte slut än, 3 dagar senare så anländer ett email ifrån Angelica från ACER Customer Support som ingick ett muntligt avtal med och där står följande:
"Date: Wed, 19 Jan 2011 16:39:27 +0100
Subject: Information ang ärendenummer: 5***67G hos Acer
Bäste kund
Tack för att du nyligen kontaktat Acer gällande service på din Acer-product.
Ditt ärende har blivit tilldelat RMA-nummer: 5***67G
Vi har tittat på ditt ärende och jag har fått nya instruktioner. Jag kan meddela att det finns två alternativa lösningar på problemet, då datorn är köpt i Norge.
Om du vill få datorn reparerad kan vi lägga upp ett nytt ärende för en service / reparation av datorn. Detta görs genom att du kontaktar vår support.
Om du önskar få datorn utbytt eller krediterad så måste du vända dig till återförsäljaren. De kommer då att hjälpa dig med de nödvändiga åtgärder som behövs för ett utbyte eller kreditering.
Med Vänliga Hälsningar
Angelica
Acer Scandinavia
Technical Helpdesk
Support Phone Line: 33 70 20 70 for Denmark
Support Phone Line: 020 - 25 25 00 for Sweden
Support Phone Line: 800 84 880 for Norway
Open Monday - Friday 09.00 - 17..00 "
JAG MENAR, HAR DOM INGEN SKAM I KROPPEN ALLS ELLER???????
Sä här får man väl bara inte behandla sina kunder????
Och gäller inte muntliga avtal längre?
Det är nu slutet på February 2011 och jag har fortfarande inte en dator som fungerar och har inte haft det mer
än högst 2 månader utav 9 månader, garantin går snart ut ,......jag har skrivit brev till dom som kommer tillbaks med igen olevererade och ringer man och frågar efter email adressen till Customer service eller nån högre upp så vägrar dom ge ut det
Man blir riktigt ledsen faktiskt!
Men vad kan man mer göra/ kräva ifrån dom????.....dom har ju förlorat 1 kund ialla fall men dom sk**er väl i vilket!
xxx
Michael Karlsson