Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X4 965 Hjälp!

Hej jag har precis köpt en ny processor alltså den som står i övertexten, och jag har ett litet problem det är så här att min processor låter ganska högljutt och jag undrar om det är normalt den ligger på 44 grader i kärnan när fläkten går på 100 % om jag sänker fläkten så låter det mindre men då varnar det för att processorn blir för varm så jag vet inte vad jag ska göra.

tack på förhand!

/Oscar

Permalänk
Avstängd

AMD's standardfläkt är ökänd på grund av sin högljuddhet

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Köp annan kylare till processorn. Orginal kylaren är både högljud och rätt dålig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det är dålig övergång mellan kylaren och processorn. Lyft kylaren och ta bort all kylpasta från processorn och kylaren.
Lägg på ny kylpasta och montera på kylaren igen.

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Kan du förtydliga, ligger den på 44 grader i load eller idle?

För om fläkten måste köra på 100% för att hålla den på 44 grader i idle så är det nog någonting som är fel. Prova att montera om kylaren? Inte för mycket kylpasta etc.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Skrivet av z3rx:

Hej jag har precis köpt en ny processor alltså den som står i övertexten, och jag har ett litet problem det är så här att min processor låter ganska högljutt och jag undrar om det är normalt den ligger på 44 grader i kärnan när fläkten går på 100 % om jag sänker fläkten så låter det mindre men då varnar det för att processorn blir för varm så jag vet inte vad jag ska göra.

tack på förhand!

/Oscar

44c när ref kylaren går i 100%? då måste något vara fel, vad har du för rumstemp? har du kollat så kylaren sitter som den ska, kör du original kylpasta, om inte har du rätt mängd, har du överklockat, har du tittat efter så ditt moder kort stödjer den processorn?

eftersom du inte skrivit vad du har för hårdvara blev det de vanliga standard frågorna!

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Man kan ställa in i bios riktvärden så om processorn har 40grader som riktvärde kommer den kyla allt den kan tills den blir under 40

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Felet är att du inte fått fast originalkylaren ordentligt eller att det bildats luftfickor i kylpastan mellan kylare och processor. Ovanstående har naturligtvis rätt i att original är högljud, men det kommer fungera med din stockkylare om du rengör den och processor från gammal kylpasta med isopropanol, t-sprit eller liknande utan oljor. Lägg på en liten klick kylpasta på mitten av CPU motsvarande ett okokt riskorn i storlek. Spänn sedan fast kylaren ordentligt så ska du se att temp blir låg även på betydligt lägre hastigheter än 100%. Detta drar naturligtvis ner ljudvolymen som nu måste vara enorm om fläkten går på fullt.

Edit: som vanligt öser det in liknande svar medan man skriver

Permalänk
Medlem

Men grabbar vänta lite nu, uppenbarligen är ts inte direkt "hardcore" när det kommer till hårdvara så att börja snacka om överklockning osv känns ju relativt orelevant. Processorkylaren är inte speciellt komplicerad att montera så att det skulle kunna bli helt galet är inte så troligt. Vad jag snarare tror är orsaken till den något höga idel temperaturen är snarare luftgenomströmningen i chassit. Hur ser det du där? Vad har du för chassi och har du några fläktar monterade fram och bak?

Sen bra o veta info är att vad som är högsta rekommenderade temperaturen för processorn är 62 c. Alltså är allt under det lungt. Sedan finns det också en funktion i bios som heter cool n' quiet. Vad den gör är att den sänker klockfrekvensen samt strömmatningen till processorn när den inte behöver beräkningskraften vilket resulterar i lägre temperatur och såldels lägre ljudnivå eftersom fläkten inte behöver jobba lika mycket.

Edit: Sen ska man inte glömma att detta inte är den mest strömsnåla processorn direkt, den blir varm.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

har själv en phenom x4 965 BE som jag alldrig trixat med mer än att byta kylare (har ej överklockat den)
den kör på en collermaster hyper 212 + och ligger vid survning på ca 37 grader.
något tips på hur jag kan sänka denna temperatur? är det möjligt förutom det ni skrivit att sänka tempen?
har funderat på att försöka sänka vCoren med någon procent. Advice plz.

Permalänk
Medlem

tack allihopa jag fixade det genom att gå in i BIOS och dra ner den lite + så köpte jag en extra fläkt till chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PC-Hybris:

har själv en phenom x4 965 BE som jag alldrig trixat med mer än att byta kylare (har ej överklockat den)
den kör på en collermaster hyper 212 + och ligger vid survning på ca 37 grader.
något tips på hur jag kan sänka denna temperatur? är det möjligt förutom det ni skrivit att sänka tempen?
har funderat på att försöka sänka vCoren med någon procent. Advice plz.

Vad menar du med survning?

Skrivet av z3rx:

tack allihopa jag fixade det genom att gå in i BIOS och dra ner den lite + så köpte jag en extra fläkt till chassit

Vad drog du ner?

OffTopic: 1000 inlägg

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

rätta stavfel (survning)

surfning.... det var ett tyskt f