Permalänk
Medlem

Inköp av ny digitalkamera!

Hej!

Nu är det dags för ett inköp för en ny digitalkamera och då minan egna kunskaper inom området foto är högst begränsade så tänkte jag att jag frågar er om råd här!

Vad ska man tänka på vid köp av en kamera? Vad är det som är viktigt? Megapixels är inte allt antar jag? Ljuskänsligheten är väl viktig?
Kameran kommer att användas till det mesta, ta lite kort både inomhus och utomhus. Allmän fotografering helt enkelt men jag vill gärna ha en kamera med hyfsad/bra optisk zoom.

I dagsläget så är det tre modeller som jag väljer mellan men jag är som sagt öppen för förslag och kan tänka mig att gå upp lite i pris om det finns något som är bättre.

Följande modeller är det i alla fall:
Canon PowerShot SX120 IS 990:- på SIBA
Samsung WB600 1300:- på SIBA
Fujifilm FinePix F80EXR 990:- på Elgiganten

Om det är någon som vill ta sig tid och ork att se över min produktjämförelse så vore jag tacksam, jag har själv svårt att tyda vad som egentligen är bra:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=473642,565541,562620

1000-1500 kronor är vad jag har tänkt att lägga men högst 1500:-

Tack på förhand!

La till info.
Permalänk
Medlem

Du kan även kolla på Canon SX130IS. Den tycker jag personligen har något bättre bildkvalitet. Testa båda två i butik om du har möjlighet så får du lite känsla för vilken du gillar bäst. Båda ger helt okej bildresultat. Panasonic TZ8 är åxå trevlig, men då börjar priset dra iväg litegrann.

Och nej, antalet megapixel är inte särskilt viktigt. 5-6Mpix är mer än nog för de allra flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Du kan även kolla på Canon SX130IS. Den tycker jag personligen har något bättre bildkvalitet. Testa båda två i butik om du har möjlighet så får du lite känsla för vilken du gillar bäst. Båda ger helt okej bildresultat. Panasonic TZ8 är åxå trevlig, men då börjar priset dra iväg litegrann.

Och nej, antalet megapixel är inte särskilt viktigt. 5-6Mpix är mer än nog för de allra flesta.

Okej, jag ska ta och kika på Canon SX130IS i alla fall. TZ8 kikade jag lite på igår och det är säkert en bra kamera men den ligger lite över min prisklass tyvärr.

Vilka egenskaper värdesätter du mest när du ska köpa en kamera?

Permalänk
Medlem

Funktionalitet och bildkvalité borde vara det viktigaste när man skall välja en kamera. Med detta menas att det bör gå snabbt och enkelt att ställa in den för att ta bilderna. Även bra om fokussystemen fungerar snabbt och exakt. Objektivet bör inte heller vara alltför dålig heller, dvs inte så stort problem med kantskärpa, cr och vinjettering. Här är det också väldigt trevligt med optisk bildstabilisering eftersom kompaktkameror inte är speciellt bra vid sämre ljusförhållanden (mycket bildbrus vid högre iso). Givetvis är det också bra om optiken är ljusstark (lättare att undvika högre iso). Mindre viktiga saker är extrafunktoner som inte direkt påverkar exponeringen eller fokussystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Vilka egenskaper värdesätter du mest när du ska köpa en kamera?

Bildkvalitet (som inte har särskilt mycket med antalet megpixel att göra) och handhavande. Det är även bra om autofokusen inte är jättelångsam. Mindre viktigt är exempelvis att zoomomfånget är enormt, att man kan lägga till massa onödiga effekter i bilden och massa annat lull som man hittar i många kameror. En del av dedär sakerna kan såklart vara användbara för vissa, men mycket är bara lull som de flesta testar en gång eller två och sedan glömmer.
Nu är det ju svårt att få precis allt man vill ha och särskilt så om budgeten är lite begränsad. Jag tycker dock att SX130IS är en mycket bra kamera om man ser till vad den kostar. WB600:an har jag ganska liten erfarenhet av så jag kan inte säga så mycket mer än vad jag tycker om bildkvaliteten och där upplever jag att den är aningen sämre än SX130IS. Det är dock inget som man behöver hänga upp sig på om man mestadels tänkt använda bilderna för webben eller göra små 10x15cm papperskopior eller liknande, utan skillnaderna blir mer tydliga först när man granskar lite närmare och/eller gör lite större papperskopior.
Jag har alltid upplevt de samsungkameror jag testat som lite bökiga att ändra inställningar och så på, men det kan mycket väl bero på att jag inte har använt dem så mycket.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Vad tror du om Canon 120is? Modellen under 130 dvs:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473642

Har du någon uppfattning om det är några större skillnader i jämförelse med 130is?

WB600 har ju till skillnad från både 120is och 130is fler gånger optisk zoom men det behöver kanske inte betyda att den är bättre? Dessutom så kanske det är "onödigt" med så mycket optisk zoom? 10ggr kanske är fullt tillräckligt för en nybörjare som mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Funktionalitet och bildkvalité borde vara det viktigaste när man skall välja en kamera. Med detta menas att det bör gå snabbt och enkelt att ställa in den för att ta bilderna. Även bra om fokussystemen fungerar snabbt och exakt. Objektivet bör inte heller vara alltför dålig heller, dvs inte så stort problem med kantskärpa, cr och vinjettering. Här är det också väldigt trevligt med optisk bildstabilisering eftersom kompaktkameror inte är speciellt bra vid sämre ljusförhållanden (mycket bildbrus vid högre iso). Givetvis är det också bra om optiken är ljusstark (lättare att undvika högre iso). Mindre viktiga saker är extrafunktoner som inte direkt påverkar exponeringen eller fokussystemet.

Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara!

Om jag tolkar det hela rätt så ska kameran ha ett så lågt ISO som möjligt för att fungera bra i sämre ljusförhållanden?

Permalänk
Medlem

SX120IS och SX130IS är, i mångt och mycket ganska likvärdiga. SX120IS har lite ljusstarkare objektiv, medan SX130IS har lite mer vidvinkel och bättre filmningsmöjligheter. Skillnaderna i bildkvalitet är inte enorma, men SX130IS visar lite mindre kromatisk aberration och lite mindre brus. Att SX120IS har ljusstarkare objektiv "äts upp" av att den presterar sämre på höga ISO-tal, så där är det mer eller mindre en jämn match.
Ang. hur mycket zoom man "behöver" så beror det ju på vad man tänkt fota för något. För vanligt "vardagsfotande" behöver man normalt inte så mycket zoom, men ska man fota djur och likande behöver man lite mer. Eg är det "fel" att prata enbart som zoomfaktorn sådär, för det säger eg inte så mycket. Ett objektiv som spänner mellan brännvidderna 5-50mm är 10x zoom och ett objektiv som spänner mellan 50 och 500 är åxå 10x zoom. Det förstnämnda ger mycket vidvinkel och funkar bäst för landskap och lite porträtt osv men mycket dåligt till vilda djur. Det andra funkar fint för vilda djur, medan det inte är särskilt praktiskt för att fota "vardagsbilder". Helt olika egenskaper trots att båda är 10x zoom alltså.

Personligen tycker jag bättre om när man har vettig vidvinkel och skippar gärna lite i teleänden istället. Funkar bättre inomhus (och även för landskap som jag fotar mycket när jag fotar ute).

För att funka bra i dåligt ljus bör kameran ha så lite brus som möjligt på höga ISO-tal. Man bör alltid använda så lågt ISO-tal som möjligt, men ibland måste man använda högre för att motivet rör på sig eller liknande. Det är inte alla kameror som ger en så mycket kontroll över exponeringsvariablerna, utan mycket sker automatiskt, men just ISO-talet brukar oftast gå att ställa manuellt åxå (förutom autofunktionen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara!

Om jag tolkar det hela rätt så ska kameran ha ett så lågt ISO som möjligt för att fungera bra i sämre ljusförhållanden?

Mer korrekt uttryckt är att kompaktkameran bör undvika högre iso eftersom bildkvalitén försämras kraftigt pga all brus som uppstår då. Men ibland måste man höja iso eftersom slutartiderna annars blir för långa. För att undvika skakoskärpa; orsakade av slutartider som är alldeles för långa vid att handhållet fotograferande; kan optiskbildstabilisering vara till mycket god hjälp. Men optiskbildstabilisering hjälper inte till för att stoppa rörelse, då krävs kortare slutartider. Det enda som hjälper här är att höja iso och/eller öppna upp bländaren. Här medger ljusstarkoptik större bländarstorlekar, vilket ju innebär att mer ljus släpps in, dvs. kortare slutartider är möjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Mer korrekt uttryckt är att kompaktkameran bör undvika högre iso eftersom bildkvalitén försämras kraftigt pga all brus som uppstår då. Men ibland måste man höja iso eftersom slutartiderna annars blir för långa. För att undvika skakoskärpa; orsakade av slutartider som är alldeles för långa vid att handhållet fotograferande; kan optiskbildstabilisering vara till mycket god hjälp. Men optiskbildstabilisering hjälper inte till för att stoppa rörelse, då krävs kortare slutartider. Det enda som hjälper här är att höja iso och/eller öppna upp bländaren. Här medger ljusstarkoptik större bländarstorlekar, vilket ju innebär att mer ljus släpps in, dvs. kortare slutartider är möjliga.

Okok, du har gjort det något lite klarare för mig i alla fall men jag måste tyvärr säga det att det här är fortfarande en djungel för mig. Jag är inte alls hemma inom fotovärlden annars och det är mycket nya begrepp och framförallt funktioner på kamerorna.
Det är framförallt tre begrepp som jag känner att jag inte riktigt är med på och dessa är:

Brännvid (Canon modellen har en brännvid på 36 - 360 mm, Samsung - 24 - 360 mm, Fujufilm - 27 - 270 mm) Vad är att föredra?

Slutartider (Canon- uppgift saknas men tror att det ska vara 15 s, Samsung 16 s, Fujifilm 0 - 8 s)

Maximal bländaröppning (Canon 2,8 - 4,3, Samsung 3,2 - 5,8, Fujufilm 3,3 - 5,6)

Det är alltså dessa tre kameror som det i parantes kommer ifrån Canon PowerShot SX120 IS, Samsung WB600 samt Fujifilm FinePix F80EXR
Dessa uppgifter säger mig inte speciellt mycket dessvärre, vad är det som menas och vad är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

SX120IS och SX130IS är, i mångt och mycket ganska likvärdiga. SX120IS har lite ljusstarkare objektiv, medan SX130IS har lite mer vidvinkel och bättre filmningsmöjligheter. Skillnaderna i bildkvalitet är inte enorma, men SX130IS visar lite mindre kromatisk aberration och lite mindre brus. Att SX120IS har ljusstarkare objektiv "äts upp" av att den presterar sämre på höga ISO-tal, så där är det mer eller mindre en jämn match.
Ang. hur mycket zoom man "behöver" så beror det ju på vad man tänkt fota för något. För vanligt "vardagsfotande" behöver man normalt inte så mycket zoom, men ska man fota djur och likande behöver man lite mer. Eg är det "fel" att prata enbart som zoomfaktorn sådär, för det säger eg inte så mycket. Ett objektiv som spänner mellan brännvidderna 5-50mm är 10x zoom och ett objektiv som spänner mellan 50 och 500 är åxå 10x zoom. Det förstnämnda ger mycket vidvinkel och funkar bäst för landskap och lite porträtt osv men mycket dåligt till vilda djur. Det andra funkar fint för vilda djur, medan det inte är särskilt praktiskt för att fota "vardagsbilder". Helt olika egenskaper trots att båda är 10x zoom alltså.

Personligen tycker jag bättre om när man har vettig vidvinkel och skippar gärna lite i teleänden istället. Funkar bättre inomhus (och även för landskap som jag fotar mycket när jag fotar ute).

För att funka bra i dåligt ljus bör kameran ha så lite brus som möjligt på höga ISO-tal. Man bör alltid använda så lågt ISO-tal som möjligt, men ibland måste man använda högre för att motivet rör på sig eller liknande. Det är inte alla kameror som ger en så mycket kontroll över exponeringsvariablerna, utan mycket sker automatiskt, men just ISO-talet brukar oftast gå att ställa manuellt åxå (förutom autofunktionen).

Okok, tack för ett utförligt svar!:D

Det som jag har tänkt att använda kameran till är framförallt "vardags-fotande" eller allmän fotografering helt enkelt. Men visst vore det kul att kunna experimentera lite och fota lite landskap eller djur ibland när man är ute i naturen osv. eller kanske framförallt när man är ute och reser.

Jag la till en produktjämförelse i mitt första inlägg men du får gärna ta dig en titt du med om du har tid!:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=473642,565541,562620

Permalänk
Permalänk
Medlem

För att hjälpa lite med vokabulären så länkar jag till denna sida:
http://www.fotoord.se/mediawiki/index.php?title=Huvudsida

Eftersom både jag och Tokoza har foto som intresse så blir det lätt en del termer och vi är ju lite "hemmablinda" åxå kanske och tycker att vissa saker är självklart. Det är åxå lätt att man kanske grottar ner sig lite FÖR långt i det hela. Vissa saker är ju dock bra att tänka på när man ska köpa kamera.

De undringar du har ang. brännvidder, slutartider och bländaröppning...
Brännvidderna är väl lite en smaksak. Jag föredrar att jag bra vidvinkel. JAG tycker att man bör ha 28mm eller mindre som kortaste brännvidd. Skillnaden mellan de tre kamerorna vad gäller längsta brännvidden är ganska liten i praktiken.
De slutartider du anger är längsta slutartiderna som går att använda (verkar det som, tiderna är lite konstigt angivna på prisjakt, IMO). Det är inte så ofta man använder så långa, men tex om man fotar på natten, med stativ, kanske man har nytta av längre än 1s, annars är det inte så ofta.
Största bländaröppning (ju lägre tal/nummer desto större öppning) skiljer i praktiken inte så jättemycket mellan dessa modeller, så jag tycker inte att det ensamt ska avgöra något iaf.
När du nämnde F80EXR så kom jag att tänka på F200EXR, som ju eg är utgången, precis som F80EXR, men den finns kvar hos några handlare (japanfoto är bra) och det är en riktigt bra kamera. Kostar visserligen några hundralappar mer än de i din jämförelse, men för 1500kr är den ett kap och sett till bildkvalitet betydligt bättre än de tre andra (kostade väl 3000kr eller något sånt innan den slutade produceras). Tänkte bara att jag kan nämna den iaf... Den har dock kortare längsta brännvidd,vilket gör att man kommer ungefär hälften så nära som med de andra tre.
Av de i din produktjämförelse skulle jag välja samsungen. Den har bra vidvinkel och hyfsad bildkvalitet. F80EXR har inte lika bra bildkvalitet och SX120IS har, i mitt tycke, för lite vidvinkel. Alla funkar bra för vardagsfotande och landskap,men SX120IS ger lite mindre möjligheter vid landskapsfoto och framför allt vid foto inomhus, tack vare en sämre vidvinkeln. Alla är väl lite begränsade vad gäller vilda djur, men gör sig bra i en djurpark (med reservation för att F200EXR inte kommer lika "nära" som de andra) eller för relativt tama djur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

För att hjälpa lite med vokabulären så länkar jag till denna sida:
http://www.fotoord.se/mediawiki/index.php?title=Huvudsida

Eftersom både jag och Tokoza har foto som intresse så blir det lätt en del termer och vi är ju lite "hemmablinda" åxå kanske och tycker att vissa saker är självklart. Det är åxå lätt att man kanske grottar ner sig lite FÖR långt i det hela. Vissa saker är ju dock bra att tänka på när man ska köpa kamera.

De undringar du har ang. brännvidder, slutartider och bländaröppning...
Brännvidderna är väl lite en smaksak. Jag föredrar att jag bra vidvinkel. JAG tycker att man bör ha 28mm eller mindre som kortaste brännvidd. Skillnaden mellan de tre kamerorna vad gäller längsta brännvidden är ganska liten i praktiken.
De slutartider du anger är längsta slutartiderna som går att använda (verkar det som, tiderna är lite konstigt angivna på prisjakt, IMO). Det är inte så ofta man använder så långa, men tex om man fotar på natten, med stativ, kanske man har nytta av längre än 1s, annars är det inte så ofta.
Största bländaröppning (ju lägre tal/nummer desto större öppning) skiljer i praktiken inte så jättemycket mellan dessa modeller, så jag tycker inte att det ensamt ska avgöra något iaf.
När du nämnde F80EXR så kom jag att tänka på F200EXR, som ju eg är utgången, precis som F80EXR, men den finns kvar hos några handlare (japanfoto är bra) och det är en riktigt bra kamera. Kostar visserligen några hundralappar mer än de i din jämförelse, men för 1500kr är den ett kap och sett till bildkvalitet betydligt bättre än de tre andra (kostade väl 3000kr eller något sånt innan den slutade produceras). Tänkte bara att jag kan nämna den iaf... Den har dock kortare längsta brännvidd,vilket gör att man kommer ungefär hälften så nära som med de andra tre.
Av de i din produktjämförelse skulle jag välja samsungen. Den har bra vidvinkel och hyfsad bildkvalitet. F80EXR har inte lika bra bildkvalitet och SX120IS har, i mitt tycke, för lite vidvinkel. Alla funkar bra för vardagsfotande och landskap,men SX120IS ger lite mindre möjligheter vid landskapsfoto och framför allt vid foto inomhus, tack vare en sämre vidvinkeln. Alla är väl lite begränsade vad gäller vilda djur, men gör sig bra i en djurpark (med reservation för att F200EXR inte kommer lika "nära" som de andra) eller för relativt tama djur.

Tack för din redogörelse, bra sida det där förresten.
Kul att du nämnde F200EXR, jag har kikat på den och jag tror faktiskt att jag ska slå till. Det verkar vara en riktigt bra digitalkamera sett till vad den kostar? Att lägga några hundralappar extra för den känns för mig ganska så givet i sådana fall. Jag väljer att lita på ditt omdöme helt enkelt:)

Men en sista koll i alla fall, gör jag ett bra val om jag bestämmer mig för FUJUFILM F200EXR?

Permalänk
Medlem

Ja, JAG tycker det. Det är, IMO, en mycket bra kamera och för det priset väldigt prisvärd. Sedan är det ju alltid bra att, om man har möjligheten, testa kameran själv åxå. Det kan ju vara saker som man inte gillar med den som hur en är att hålla i eller att man tycker menysystemet är omständigt osv. Har man inte fotat så mycket innan så kanske man inte har känsla för hur mycket "zoom" motsv. 140mm är eller hur mycket man "får med" på motsv. 28mm osv.
Ser man rent tekniskt på det så tycker jag att det är en bra kamera. Det är såklart inte det bästa som kan köpas för pengar, men bland de bästa för 1500kr iaf.
Du kan ju, om du inte redan gjort det, läsa testen på dpreview:
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf200exr/
Där får man ju lite känsla för menyer och lite så och kan jämföra med andra "samtida" kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ja, JAG tycker det. Det är, IMO, en mycket bra kamera och för det priset väldigt prisvärd. Sedan är det ju alltid bra att, om man har möjligheten, testa kameran själv åxå. Det kan ju vara saker som man inte gillar med den som hur en är att hålla i eller att man tycker menysystemet är omständigt osv. Har man inte fotat så mycket innan så kanske man inte har känsla för hur mycket "zoom" motsv. 140mm är eller hur mycket man "får med" på motsv. 28mm osv.
Ser man rent tekniskt på det så tycker jag att det är en bra kamera. Det är såklart inte det bästa som kan köpas för pengar, men bland de bästa för 1500kr iaf.
Du kan ju, om du inte redan gjort det, läsa testen på dpreview:
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf200exr/
Där får man ju lite känsla för menyer och lite så och kan jämföra med andra "samtida" kameror.

Efter dina rekommendationer så bestämde jag mig för en FUJUFILM F200EXR!
Den nuvarande digitalkameran som vi har nu är även den en FUJIFILM så jag antar att dom i alla fall påminner om varandra i alla fall något, även om den har några år på nacken.

Såg att dustin home säljer Panasonic Lumix TZ9 för 1790:- inklusive kameraväska och minneskort. Hade den kameran varit ett bättre val? Jag har ju fortfarande möjlighet att byta om det skulle vara så
http://www.dustinhome.se/pd_5010550328.aspx

Hur står sig FX200 EXR mot TZ9? Zoomen var ju betydligt bättre på TZ9 men det är ju som sagt inte allt. Bildkvalité och att kunna ta kort i lite sämre ljus är väl det som jag värdesätter mest. Är det dock ingen större skillnad mellan dem så skulle man ju kunna tänka sig att överväga ett köp av TZ9 istället?

Mvh Gabriel

Permalänk
Medlem

TZ9 är nog bra. Vad jag förstått är det en "specialvariant" och inte en ordinarie modell i panasonics lineup. Det är en TZ10 fast utan GPS och AVCHD. Jag har inte jämfört dessa två sida vid sida, men ska jag gå lite på "känsla" (och nu utgår jag från att TZ9 har samma prestanda som TZ10) så har F200EXR större dynamiskt omfång (bra om man fotar saker med stora kontraster), medan TZ9 har lite bättre balans mellan detaljer och brusreducering. TZ9 behåller lite fler detaljer, men på bekostnad av att bilderna blir lite brusigare. Att den inte har AVCHD gör att filmfilerna blir större (åas är AVCHD lite tungrott att redigera).
Jag har själv en TZ7 föregångaren till TZ10) som jag är nöjd med. TZ10 blev något sämre än TZ7 vad gäller brus/detaljer, men är definitivt en bra kamera och kan man leva med att den saknar GPS och AVCHD så är ju isf TZ9 lika bra. Panasonics kameror exponerar bra och brukar oftast ha bra balans mellan blixtljuset och det befintliga ljuset när blixt används, så du behöver nog inte vara rädd att göra ett dåligt köp om du väljer TZ9 istället.
Nu baserar jag detta på att den presterar som TZ10 i övrigt, vilket jag TROR, men inte är helt säker på.