Program måsten HTPC,filserver ,spelserver

Permalänk
Medlem

Program måsten HTPC,filserver ,spelserver

Hej alla Swec! sitter här och funderar på vilka pogram jag ska installera på min HTPC,filserver ,spelserver.
så Vilka program tycker ni att en att en HTPC,filserver ,spelserver ska ha ?

för en HTPC är ju XBMC eller ett annat så som window media center ett måste ! nå mer vet jag inte xd

men om man vill dela sina filer lätt över nätverket vet jag inte riktigt vad man ska ha för program vad tycker ni ?

Ja, som spelserver så måste man ju ha spelet så man kan göra en Server, men behöver man något mer en de ?

Snälla fyll i lite vilka program man kan behöva eller måste ha.

// MvHAb

Permalänk
Medlem

xbmc, samba är det enda jag kör på min htpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

xbmc, samba är det enda jag kör på min htpc.

Okej. Jo Xbmc de är ett måste, men jag vet inte va samba är, vad e de för program ?

Är de någon som vet något annat program som man kan behöva tilll HTPC.Filserver, spelsrver???

Permalänk
Medlem

är de ingen som kan tipsa en om bra program?? comon

Permalänk

Skriv ner vad du vill kunna göra med respektive server och vad du kör för OS så ska du nog få lite förslag ska du se.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk

Det jag kör på min Ubuntu baserade HTPC är:
MythTV (Frontend och Backend på samma så jag även kan skicka iväg TV signalen till andra burkar via LAN)
Samba
Apache2 (som hjälp till MythTV i första hand)
MySQL (som hjälp till MythTV i första hand)

Ska dock bygga om den vid tillfälle så det blir en Xen burk istället men har inte kollat tillräckligt noga ännu hur virtuella maskiner klarar 1080p under Linux (förmodligen skit ännu)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av minimaiser:

Skriv ner vad du vill kunna göra med respektive server och vad du kör för OS så ska du nog få lite förslag ska du se.

okej jag kör med windows 7, vill kunna del filer mellan datorerna i hemmet och kunna komma åt dom överalt. tex om jag är oss mina kusiner att jag ska kunna ta några musik filer eller nå. typ nå VPN aktgikt.
Men jag vill att andra ska kunna adda filer till server å så.

sen vill jag ju kunna ha upp en spelserver också, men behöver man väll bara spelet för de?, eller behöver man någon annat.

men jag saknar något mer på servern men vet inte vad, jag har funderat på att installera ubuntu, kan de vara något alltenativ

sry stavelsen och särskrivningen har Dyslexi

Permalänk

förslagsvis så drar du igång en FTP med SSL på för fildelningen utanför hemmet. Raiden FTPD är ett exempel på detta. du kan skapa konton, rättigheter och välja vilka mappar vilka grupper skall se samt vad de ska få göra (läsa, skriva, ta bort, ändra osv).

lokalt kan du antingen använda samma ftp, fast då köra okrypterat (mindre tungt = går fortare) eller nätverksutdelningen i windows.

Det finns mjukvara för att streama musik live via ftp protokollet om man vill det.

för spelserver så behöver du en servermjukvara för spelet. Vad du behöver beror på spel.. men ofta finns det en renodlad servermjukvara.

Ubuntu är inte alls ett dumt alternativ, fast jag kan tycka det är lite omotiverat att grotta ner sig i det om man inte kan eller har intresset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boppleplutten:

förslagsvis så drar du igång en FTP med SSL på för fildelningen utanför hemmet. Raiden FTPD är ett exempel på detta. du kan skapa konton, rättigheter och välja vilka mappar vilka grupper skall se samt vad de ska få göra (läsa, skriva, ta bort, ändra osv).

lokalt kan du antingen använda samma ftp, fast då köra okrypterat (mindre tungt = går fortare) eller nätverksutdelningen i windows.

Det finns mjukvara för att streama musik live via ftp protokollet om man vill det.

för spelserver så behöver du en servermjukvara för spelet. Vad du behöver beror på spel.. men ofta finns det en renodlad servermjukvara.

Ubuntu är inte alls ett dumt alternativ, fast jag kan tycka det är lite omotiverat att grotta ner sig i det om man inte kan eller har intresset.

Okej tack för förslagen.

De där med att streama musik live via FTP hur går man de ?

jo de e sant jag har intreseset men jag tycker de ser svårt ut:P

Permalänk
Medlem

bump sry

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Det är inte första gången du bumpar. Du blev varnad förra gången, och jag ger dig en sista varning här och nu.