Frågar efter säkerhetsnyckel & den jag har funkar inte...HJÄLP

Permalänk

Frågar efter säkerhetsnyckel & den jag har funkar inte...HJÄLP

Hej!

Jag har köpt en Router.
Nu har jag kopplat in den, och den fungerar på den stationära datorn så allt är frid och fröjd där.
Jag har satt ett användar namn och ett krypterings lösen ord.
Nu ska jag koppla in bärbara datorn och nu kommer problemet.
Den vill inte. Den kommer till att den säger att jag ska sätta in SÄKERHETSNYCKELN till den och där skriver jag krypterings lösen ordet men det köper den inte.
Varför gör den inte det?
Vad gör jag för fel?
Är det något jag missat, finns där någon säkerhetsnyckel också någonstans, eller är det den användar lösenordet jag satt som på något vis inte funkar?
Jag har startat 2 nät och båda beter sig lika dant och jag vet inte vad jag ska göra.
Hjälp skulle vara trevligt i detta läget, och mottages med glädje.

Mvh......Peter

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste även ha samma typ av kryptering, funkar det inte så resetta den igen eller logga in med kabel och gör egna nycklar.
För du pratar väl om trådlöst nu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

står det inte på undersidan av routern eller på den andra router som du haft innan om man fått den tillsammans med ett internet från typ tele 2 eller liknande ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Ja jag pratar om trådlöst nu. Jag vet inte hur man resettar routern och gör om det igen? Förslag där?

Tre stycket siffer koder på undersidan men ingen av dem funkar i inskrivningen till säkerhetsnyckeln. Suck.

Något annat jag kan göra, har inte haft annat router innan heller.
Bärbare datorn är ny.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Vad är det för router?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du nu har köpt en ny router så har du väl kvar manualen, hur man resettar o ändrar wpa key står nog där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för router? Har du själv konfigurerat det trådlösa eller är det en sådan färdig konfigurerad man köper av sin isp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om du nu har köpt en ny router så har du väl kvar manualen, hur man resettar o ändrar wpa key står nog där.

Jo låter som tipset för dagen, i detta fallet.:)^^ Jag hade nollställt routern.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Jo låter som tipset för dagen, i detta fallet.:)^^ Jag hade nollställt routern.

Hur man resetar det är väl reset hålet på baksidan, det är väl bara att trycka i det hålet. Det gjorde jag och efter det så går det inte och installera routern igen.??
Bruksanvisningen är en sida, och där står inget om det.
D-link Dir 301 är det.
Men jag står lika handfallen fortfarande.
Nu med att inte kunna installera routern enligt anvisningarna som är på skivan längre....suck.
Den vill inte tända lampan på routern att det finns kontakt mellan datorn och routern i steg 2.
Nu är det min flickväns dator vi håller på med, och hon har kommit fram till att hon ska köpa ny bärbar istället imorgon så återkommer kanske då om hjälp när det behövs när den ska installeras till den då.
Jag har som sagt aldrig satt in en router tidigare och följer bara anvisningarna och står där inget om säkerhets nyckel så hur ska man kunna veta vad det är. Samt var den finns någonstans. Står inget i min bruksanvisning om någon sådan. Dåligt.
Tack för er hjälp, och hoppas ni hänger kvar för lär behöva er.......

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag ingen D-link, men ifall du har gjort en reset borde du kunna gå till denna adress i webläsaren : 192.168.0.1
Sedan borde ditt användar namn vara "admin" och antingen "admin" eller ingenting som lösenord.

Det kan vara lite struligt när man ska göra en reset på en router. Jag får ibland göra flera ggr. på min netgear, och jag vet d-link kan ha samma problem. Tror du ska trycka in knappen i typ 30 sek innan den fattar att du vill återställa allt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Manualen är ju helt normal.............. http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CC4QFjAC&...
står på sidan 46 om wpa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.