Permalänk
Medlem

Processorfläkt max speed vid spel

Min kompis köpte nya dator delar förra veckan, allt är inkopplat och datorn funkar som den ska. Men när han lirar spel (black ops i detta fall) Går processor(AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition) fläkten (medföljande originalfläkt) upp på max efter ca 2-5min, jag kollade temperaturen och processorn ligger runt 40 grader, Vad är fel och var kan jag ändra det?

Jag var inne med speed fan och processorn klarar av och köra spelet utan större temperatur förändringar med fläkten nerdragen på 50-55 %.

Tack på förhand

Permalänk

Vad är det för kylare + fläkt / fläktar?

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av globi:

Min kompis köpte nya dator delar förra veckan, allt är inkopplat och datorn funkar som den ska. Men när han lirar spel (black ops i detta fall) Går processor(AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition) fläkten (medföljande originalfläkt) upp på max efter ca 2-5min, jag kollade temperaturen och processorn ligger runt 40 grader, Vad är fel och var kan jag ändra det?

Jag var inne med speed fan och processorn klarar av och köra spelet utan större temperatur förändringar med fläkten nerdragen på 50-55 %.

Tack på förhand

Nya delar, vad är utbytt på den?
Har ni provat clear C-mos?

Edit: Temp 40C låter som en idletemp, det är ointressant! Vad den visar under last är med intressant!

Permalänk
Avstängd

Kan du inte ställa in det i bios eller med en fläktkontroller/en kabel som gör att den inte kan snurra lika snabbt? EN ny kylare men möjlighet för klock unkar ju med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Vad är det för kylare + fläkt / fläktar?

Det står inget på kylaren men läste i recensionerna på inet och de flesta bytte ut den på grund av höga ljud.
http://www.inet.se/artikel/5308645/amd-phenom-ii-x4-955-3-2gh...

Hittade en bild iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Kan du inte ställa in det i bios eller med en fläktkontroller/en kabel som gör att den inte kan snurra lika snabbt? EN ny kylare men möjlighet för klock unkar ju med.

Har inte kollat det återkommer när jag gjort det. Går det med hjälp av speedfan ställa in vilken hastighet fläkten ska ha vid olika temperaturer?

Skrivet av kerbo:

Nya delar, vad är utbytt på den?
Har ni provat clear C-mos?

Edit: Temp 40C låter som en idletemp, det är ointressant! Vad den visar under last är med intressant!

Är i skolan nu bifogar skärmdumpar sedan när jag har möjlighet men tack för hjälpen så länge

Permalänk
Hedersmedlem

speedfan är inget bra program för att mäta temperaturer. Kolla vad coretemp säger under belastning. Som andra sagt så går det ofta att ställa in annan fläktprofil i BIOS. Dessutom låter som sagt originalkylaren en del. Kan vara läge att skaffa en bättre kylare kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av globi:

Har inte kollat det återkommer när jag gjort det. Går det med hjälp av speedfan ställa in vilken hastighet fläkten ska ha vid olika temperaturer?

Titta först på det jag skrev ovanför innan du börjar mecka för mycket med fläktprofiler!
Den kylaren ska inte gå på fullt när du spelar Black ops för då är något fel!

Permalänk
Avstängd

Byt fläkten till en annan. typ en Gentle typhoon 1150 rpm/1450 rpm...100 kr på webbhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

speedfan är inget bra program för att mäta temperaturer. Kolla vad coretemp säger under belastning. Som andra sagt så går det ofta att ställa in annan fläktprofil i BIOS. Dessutom låter som sagt originalkylaren en del. Kan vara läge att skaffa en bättre kylare kanske?

Jag kollade temperaturen där med (i coretemp) Men jag återkommer med skärmdumpar så får ni se alla temps och speeds

Permalänk
Avstängd

Stockfläkten för AMD är ökänd för att låta som en mindre turbin. Värt att byta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Byt fläkten till en annan. typ en Gentle typhoon 1150 rpm/1450 rpm...100 kr på webbhallen

Okej det låter som en bra lösning om det inte går att lösa på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Stockfläkten för AMD är ökänd för att låta som en mindre turbin. Värt att byta.

Det är sant men går den på fullt med så lite belastning så är ju något fel! Har en likadan med stockkylare på och den varvar lågt med bra temp när jag kör t.ex. Black ops eller liknande. Stör mig inte på ljudet så mycket. Men min kyler bra å andra sidan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av globi:

Okej det låter som en bra lösning om det inte går att lösa på annat sätt.

Om du inte har så mkt pengar/inte vill använda dem så är det en bra lösning, tystare och kallare.

Permalänk
Medlem

Här är lite temp data som jag samlade in det kan kanske vara till hjälp?

Fullstorlek: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d7793b9e95e0_data.JPG

Permalänk
Skrivet av globi:

Här är lite temp data som jag samlade in det kan kanske vara till hjälp?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d7793b9e95e0_data.JPG

Fullstorlek: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d7793b9e95e0_data.JPG

Dra igång Prime95! Och stressa den ett tag, sen kan du kolla tempsen!

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981