Guide: Hur man ändrar utseendet på windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Jag har följt precis som man ska göra när man ska ändra Startknappen. Resulterar i att datorn vägrar boota systemdisken efter reboot...?

Tråkigt att höra, men förhoppningsvis ska vi kunna få igång den igen

Bara så att vi ska ha lite info att arbeta utifrån, när hänger/startar datorn om sig?

Innan windowslogan syns (medans windows laddar) eller efter att det har blivit blått, dvs man nästan är inne i windows?

Min gissning är att det hela hänger sig precis innan man ska komma in i windows pga du skrev att du just ändrat startknappen. Det vi behöver göra för att återställa datorn är alltså att återställa explorer.exe (som ligger i c:\windows) eftersom det är den filen man ändrar när man byter startknappen.

Tror den enklaste metoden är att starta om datorn när den låst sig och sedan välja alternativet "Launch startup repair" och efter att datorn laddat en stund ska en ruta dyka upp som frågar om du vill "restore your computer using system restore", klicka då på restore och välj den senaste restorepointen du har. (Detta fungerar dock endast om du har en restorepoint).
När den laddat klart ska du enkelt kunna starta datorn och komma in i windows igen.

En annan metod är att återställa backpupen på explorer.exe. För att göra detta så behöver du komma åt hårddisken på något sätt, en metod är med en linuxlivecd, och sedan bara döpa om explorer.exe.bkp till explorer.exe (och eventuellt ersätta den explorer.exe som redan finns där). Sedan ska det bara vara att starta om datorn.

Skriv gärna mer detaljer samt om någon av de ovan beskrivna metoderna fungerar.

Lycka till!

Edit: såhär i efterhand kom jag på att det kan vara bra att göra så att programmet automatiskt skapar en restorepoint när det körs första gången.... Blir att lägga in.

Permalänk
Medlem

Det är precis innan man kommer in i Windows som den stannar upp. Helt svart.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Det är precis innan man kommer in i Windows som den stannar upp. Helt svart.

Det fungerar inte att reparera windows (väljer ett annat alternativt när windows laddas, se mitt post ovan)?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och fick köra startup rapair. Testade en annan startorb med samma resultat. Inge roligt

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

Jag hade samma problem och fick köra startup rapair. Testade en annan startorb med samma resultat. Inge roligt

Denna fungerar alltså inte?

Win 7 Start Button Changer

Verkar vara ett av de mest rekommenderade programmen för att byta startikonen.

De andra alternativen verkar bygga på att använda reshacker för att byta ut ikonen (tex använder mitt program det) eller så fungerar programmet så att det rakt av byter ur explorer.exe mot en nerladdad(vilket inte kan rekommenderas av stablilitets och säkerhetsskäl).

Edit1: Skrev om texten lite snabbt

Edit2: Det kan inte vara så att det gått att byta ut ikonen tidigare men att det inte gör det nu (efter att du laddat ner uppdateringar)? pga det skulle kunna antyda att vi kommer se mer och mer av detta problem i framtiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Denna fungerar alltså inte?

Win 7 Start Button Changer

Verkar vara ett av de mest rekommenderade programmen för att byta startikonen.

..

läs mina inlägg i http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/829465-...
Efter sista inlägget där försökte jag köra startuprepair men de funkade inte denna gång så jag fick restora till en punkt då jag installerade en massa program. Hade ju precis ominstallerat w7. Tur att jag inte började med temat. Och ja jag hade patchat

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

läs mina inlägg i http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/829465-...
Efter sista inlägget där försökte jag köra startuprepair men de funkade inte denna gång så jag fick restora till en punkt då jag installerade en massa program. Hade ju precis ominstallerat w7. Tur att jag inte började med temat. Och ja jag hade patchat

Såg dina inlägg nu, trevligt att det löste sig
Får man fråga om du testade samma metod igen eller använde du något annat denna gång då du fick det hela att fungera?

Om jag förstod det hela rätt så använde du start button changer och startade den som administratör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Såg dina inlägg nu, trevligt att det löste sig
Får man fråga om du testade samma metod igen eller använde du något annat denna gång då du fick det hela att fungera?

Om jag förstod det hela rätt så använde du start button changer och startade den som administratör?

Precis så var det
Förbannade nya Windows

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Rekommenderar starkt detta dessa två teman (båda använder sig utav Aero):

Även ikoner:

Ska lägga in dem, inlägget uppskattas.

Fick lite inspiration vilket förhoppningsvis resulterar i att jag gör en större uppdatering av guiden nu under helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Ska lägga in dem, inlägget uppskattas.

Fick lite inspiration vilket förhoppningsvis resulterar i att jag gör en större uppdatering av guiden nu under helgen.

Nice nice! Man kanske borde fixa en liten bild som preview vid varje länk, som håller samma mått och storlek? Men det kanske blir för mycket jobb...

Här kommer lite andra små tips!

Start Orb:
Q's Windows 7 Start buttons by *webtrance on deviantART (32-bit)
Q's Win 7 Start buttons x64 by ~firekitsuna on deviantART (64-bit)

UL/DL @ Taskbar: (kanske under Misc (?) eller dylikt)
FlorianGilles.com - NetSpeedMonitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Nice nice! Man kanske borde fixa en liten bild som preview vid varje länk, som håller samma mått och storlek? Men det kanske blir för mycket jobb...

Faktiskt exat vad jag höll på med nu ^^

Tog mer tid än vad jag trodde men är nog värt det. Men har lite ont om tid just nu så blir nog ingen uppdatering fören om 1-2 veckor.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men hittar inte detta i guiden
http://www.windows7mods.com/wp-content/uploads/2009/01/remove...
Alltså ta bort pilen som blir på ikoner när man gör genvägar

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

Rätta mig om jag har fel, men hittar inte detta i guiden
http://www.windows7mods.com/wp-content/uploads/2009/01/remove...
Alltså ta bort pilen som blir på ikoner när man gör genvägar

Ligger med som en av ikonerna "zicons" (en samling registerändringar för att byta ikoner) byter.

Kollade ikonen registerändringarna det du länkade till och ska se vad:

[HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile] "IsShortcut"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\InternetShortcut] "IsShortcut"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\piffile] "IsShortcut"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\WSHFile] "IsShortcut"="" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Icons] "29"=-

gör för att se om jag kan förbättra min registerfil.

mvh

Permalänk

hur fixar man det här temat? Jag förstår verkligen inte

SlanXP 2.0 For 7 by ~mini-slash on deviantART

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

hur fixar man det här temat? Jag förstår verkligen inte

SlanXP 2.0 For 7 by ~mini-slash on deviantART

Jag känner endast till den i guiden beskrivna metoden för att byta tema i windows 7.

Utgår från att du följt guiden ordentligt men ibland missar man ofta en del saker:
Är du säker på att du använde rätt version av patchen? (det finns en x86 och en x64, för att se vilken version du använder så klicka på startknappen, högerklicka på "den här datorn" och välj egenskaper. Väl i fönstret system så ska det brevid "systemtyp" stå vilken version du har.) Vet inte vad som händer om man patchar med fel patch, om det ens går, men kan vara värt att kontrollera.

Har du startat om datorn sedan du patchat?

Har du lagt temafilen + medföljande mapp i mappen C:\Windows\Resources\Themes, det är lätt hänt att man lägger dem i fel. Om du använder skinnet du länkade till så ska mapparna "SlanXP2" samt "SlanXP2 Taskbar 2" läggas där samt filerna "SlanXP2 Basic Taskbar 2", "SlanXP2 Basic", "SlanXP2 Taskbar 2" och "SlanXP2". (visserligen ska det räcka att lägga dit de versioner av temat du vill använda men för att vara helt säker så lägg dit alla.)

Ett enkelt och relativt säkert sätt att se om du lagt temana rätt är att högerklicka på skrivbordet och välj "Personifiera". Syns inte temat i listan så ligger det fel.

Om temat finns i listan men att det inte byts ut korrekt när du försöker använda det så beror det oftast på att du inte patchat, men kan även tänka mig att om det är något fel på temat eller att det saknas filer i temats mapp så skulle det kunna visa fel.

Hoppas detta inlägg hjälper, och om inte så så skriv gärna så ska vi se om vi kan komma på något annat att testa

Permalänk
Inaktiv

<censur>

Permalänk
Medlem

Edit: För att undvika en "bumpning" av tråden.

Arbetet med guiden är sedan några månader tillbaka avslutat, observera att informationen i tråden kommer bli förlegat med tiden.

Det är möjligt att en ny och bättre tråd startas när Windows 8 börjar betatestas.

Om frågor uppkommer så går det självklart att ställa dem i tråden men det finns en risk att man får vänta ett tag på svar.

Permalänk
Medlem

Går det inte att byta ut skype ikonen?

Edit: Det fixade sig.

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe13:

Går det inte att byta ut skype ikonen?

Edit: Det fixade sig.

Förhoppningsvis hjälper detta inlägg

Har för mig att folk föreslagit andra lösningar och kan försöka mig på att leta upp dem om detta inte räcker.

Edit: ok det verkade fixa sig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man kan inte ändra enskilda programs ikon? har testat på taskbar och det funkar men inte att ändra tex vlc så att både programmet visar ny ikon + filerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan50:

Man kan inte ändra enskilda programs ikon? har testat på taskbar och det funkar men inte att ändra tex vlc så att både programmet visar ny ikon + filerna?

Man måste tyvärr reshacka enskilda program för att de ska visa en annan ikon högst upp till vänster i sitt fönster. Angående vilka ikoner som filerna visar så kan man oftast ändra detta i registret, se detta inlägg för ett någorlunda förklarande exempel.

Edit: Jag skickade ett pm.

Permalänk
Medlem

Efter att man har patchat systemfilerna (för att byta tema) kan man ta bort patch.exe filerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lezer:

Efter att man har patchat systemfilerna (för att byta tema) kan man ta bort patch.exe filerna?

Jupp.
patch.exe-filerna används endast för att patcha systemfilerna, när väl det är gjort fyller de ingen funktion.

Permalänk
Medlem

Bara en fråga till kan man använda den versionen du länkade om man har service pack 1 i w7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lezer:

Bara en fråga till kan man använda den versionen du länkade om man har service pack 1 i w7?

Jag har använt mig av den på min bärbara (x86 home premium service pack 1) och inte fått några problem.

Versionen har dock inte skapats med windows 7 sp1 i åtanke så är möjligt att något relevant ändrats.

Googlade runt lite och hittade bland annat dessa inlägg:

http://www.winmatrix.com/forums/index.php?/topic/25495-uxthem...

http://techinform.us/archives/how-to-fix-custom-themes-on-win...

http://forums.mydigitallife.info/threads/24775-Theme-Patcher-...

Service pack 1 verkar bara ändra en av de 3 filerna som programmet patchar och det verkar som att man kan använda den gamla patchen utan några problem.

Men som alltid, gör backups ifall något trots allt skulle gå fel

Edit: Kan lägga till att den patch som länkas till i guiden är Universal Theme Patcher 1.5.0.22, det är den patch som flest personer verkar länka till (en annan som folk brukar länka till är uxstyle men jag ogillar att ha igång extra processer)

Kan även tillägga att även min stationära (x64 home premium sp1) fungerar fint med patchen.

Edit2: uxustyle skriver på sin sida att programmet, som inte uppdaterats sedan 2009, fungerar med windows 7 sp1. Detta förstärker min uppfattning av att det inte ska vara något problem att använda gamla program för att patcha filerna.

Edit3: Folk har även kommenterat på skaparens sida att patchen fungerar med sp1.

Permalänk
Medlem

Vissa säger att UAC måste va av i windows när man kör programet är det sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lezer:

Vissa säger att UAC måste va av i windows när man kör programet är det sant?

Har personligen aldrig behövt göra det. Man ska dock köra patchen som administratör för att det ska fungera.

Edit: Det gör man genom att högerklicka på filen och välja "run as administrator".

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Har personligen aldrig behövt göra det. Man ska dock köra patchen som administratör för att det ska fungera.

Edit: Det gör man genom att högerklicka på filen och välja "run as administrator".

Okej. jo det med att köra den som administrator kan man ju har ju hållt på med datorer att tag men tack endå=)