Permalänk
Hedersmedlem

Det blir väl som med mp-coopen i empire :P.
Det kom 2 TW-spel senare haha

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10912375']Det blir väl som med mp-coopen i empire :P.
Det kom 2 TW-spel senare haha

Så kanske den kommer när DX12 är släppt?

Permalänk

Kunna inte vänta längre nu, blev tvungen att inhandla spelet. Hoppas verkligen på en DX11 patch snarast!

Permalänk
Medlem

Stötte på en History Channel-video på youtube som visar och testar funktionaliteten av en Horo
http://www.youtube.com/watch?v=26o9LiaB0Zg#t=2m06s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Stötte på en History Channel-video på youtube som visar och testar funktionaliteten av en Horo
http://www.youtube.com/watch?v=26o9LiaB0Zg#t=2m06s

Väldigt intressant, mycket uppskattat

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Skrivet av Buio:

Stötte på en History Channel-video på youtube som visar och testar funktionaliteten av en Horo
http://www.youtube.com/watch?v=26o9LiaB0Zg#t=2m06s

Tack för den, när jag spelade demot för några veckor sen var jag mycket fundersam vad denna "horo" hade för användningsområde annat än ceremoniellt.

Permalänk

Gillar spelet skarpt; tyvärr lite småjobbigt att man måste "forska" fram möjligheten till att utveckla saker som bättre risodlingar; spec. eftersom att det tar så sjukt många turer per bättre steg vilket förhindrar städerna från att utvecklas ordentligt i en sjysst takt.

Jag förstår att det är mer "verklighetstroget", men det gör det fortf. svårt att ge folk en sån simpel sak som mat.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Catalyst114earlypr...

"Performance enhancement for Shogun 2 (DX11 version) when running Anti-Aliasing"

Jahapp, då kanske vi får DX11 snart då eftersom att AMD förbättrar performance för det även fast det inte finns i spelet för allmänheten :/

Tycker det förövrigt är bra med ett forskningsträd får man planera lite mer på vad man vill gå på för enheter, ger mycket mer strategiskt värde för mig när jag spelar

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Catalyst114earlypr...
"Performance enhancement for Shogun 2 (DX11 version) when running Anti-Aliasing"
Jahapp, då kanske vi får DX11 snart då eftersom att AMD förbättrar performance för det även fast det inte finns i spelet för allmänheten

Verkar så. Får väl se om det kommer en "beta patch" från CA först om de känner sig pressade att leverera men inte säkra på stabiliteten och prestanda än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Jag förstår att det är mer "verklighetstroget", men det gör det fortf. svårt att ge folk en sån simpel sak som mat.

Nejdå mat har du massor av. Med det gäller att prioritera vilka städer som får växa sig till stora borgar med marknader, logiskt att alla städer inte kan vara stora utan vissa bör förbli mindre för att försörja några få stora.

Dessutom finns det ytterligare en dimension eftersom du kan satsa långsiktigt genom att bara låta en enda stad bli Stor borg då det kommer finnas mycket mat över som låter alla dina städer/byars rikedom växa. Eller tvärt om satsa kortsiktigt med många stora mäktiga Borgar, men fattiga städer på sikt eftersom det saknas mat.

Permalänk

Snacka om återhämtning sen Empire och Napoleon, pilar ftw! Suktar hårt efter DX11, ser ju redan mycket bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Stötte på en History Channel-video på youtube som visar och testar funktionaliteten av en Horo
http://www.youtube.com/watch?v=26o9LiaB0Zg#t=2m06s

Intressant

Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Snacka om återhämtning sen Empire och Napoleon, pilar ftw! Suktar hårt efter DX11, ser ju redan mycket bra ut!

Ja pilar är lite roligare än kulor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hojte:

Ja pilar är lite roligare än kulor

Det håller jag med om!

Tråkigt bara att det går att skjuta dem med 100% träffsäkerhet över ett krön nedifrån. Folket som mannar muren har lite skydd men de bakom som är oskyddade borde man inte ens kunna se pga line off sight när man stormar borgen.

Undra om Samurajerna verkligen var så stolta i verkligheten att de var tvungna att vifta med sina flaggor och vimplar och tala om exakt var de stod placerade bakom murkrönet?

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Det håller jag med om!

Tråkigt bara att det går att skjuta dem med 100% träffsäkerhet över ett krön nedifrån. Folket som mannar muren har lite skydd men de bakom som är oskyddade borde man inte ens kunna se pga line off sight när man stormar borgen.

Undra om Samurajerna verkligen var så stolta i verkligheten att de var tvungna att vifta med sina flaggor och vimplar och tala om exakt var de stod placerade bakom murkrönet?

Flaggor användes i krigföring främst för att skicka och ta emot meddelande för överordnade officerer bakom linjerna. Sen så har det ju såklart med moral att göra också.

Permalänk

Detta blir ett måste. Ettan är ju guld. Fast gillar inte riktigt de nya stilarna på spelen, från rome:total war och framåt där man spelar i realtid eller vad man ska säga. Shogun:TW och Medieval:TW kör ju med det där Risk (spelet) aktiga kartsystemet. Enligt mig är det mycket roligare.

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Skrivet av fricke313:

Detta blir ett måste. Ettan är ju guld. Fast gillar inte riktigt de nya stilarna på spelen, från rome:total war och framåt där man spelar i realtid eller vad man ska säga. Shogun:TW och Medieval:TW kör ju med det där Risk (spelet) aktiga kartsystemet. Enligt mig är det mycket roligare.

Turordningen som tillämpas i TW serien är absolut bra men det gamla risk-manéret saknade tempo i min mening. Fast each to his own antar jag.

Permalänk
Medlem

Underbart spel!

Håller inte helt med det som skrivs om att moralen påverkas för lätt dock. Även om det kanske inte är helt realistiskt så tycker jag det är bra att enheter som är inom generalens 'aura' verkligen påverkas synligt. Det bidrar även till fler strategiska möjligheter och en mer aktiv general. I tidigare spel har man mest placerat honom där han inte dör, men här blir han nästan slagets viktigaste enhet.

Ang. AI:n så har även jag blivit imponerad. Den verkar reagera mycket bättre på hur man placerar sina enheter och anpassar taktiken därefter. Jag har också stött på buggen som nämns tidigare, där förstärkningsstyrkorna bara ställer sig och glor, men till skillnad från tidigare så påverkas de nu av ens egen aktivitet och jag lyckades få igång striden igen genom att närma mig dem med kavalleriet.

Skrivet av Matwik:

Jag skulle vilja se ett totalwar:civil war

Om man vill spela igenom det amerikanska inbördeskriget Total war-style (striderna iaf, tyvärr ingen kampanjkarta) så finns det ett helt underbart spel som heter Take Command: 2nd Manassas. Det är ganska fult, men har en hel del intressanta inslag som befälskedjan, gigantiska slagfrält, sura män i skägg och en grym(!) AI.

Visa signatur

Det står inte på förrän det dröjer.

Permalänk
Medlem

då hamnade man i realm divide idag, någon som har bra tips på hur jag ska klara mig ur det? funkar hyfsat men blir svårt ekonomiskt att hålla sig mot fienden i en längre tid.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

då hamnade man i realm divide idag, någon som har bra tips på hur jag ska klara mig ur det? funkar hyfsat men blir svårt ekonomiskt att hålla sig mot fienden i en längre tid.

Vilken svårighetsgrad?

När jag körde på hard så var det inte så stora problem, hade redan väldigt stora armeér så fortsatte bara att pumpa rakt fram. Dock så anföll de med nära 15k man vid ett ställe... Aj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grontoankan:

Vilken svårighetsgrad?

När jag körde på hard så var det inte så stora problem, hade redan väldigt stora armeér så fortsatte bara att pumpa rakt fram. Dock så anföll de med nära 15k man vid ett ställe... Aj.

kör på easy men är inte så extremt bra direkt. attackerade haturo(?) med många trupper och tog över det mesta de hade när det blev realm divide, då börjdade asai attackera mig också vilket gjorde att jag blev tillbaka tryckt en del. Förlorade denna omgång på turns men ska fortsätta och se om jag kan vända efter ett tag.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Kör man utan Realm Divide-modden så kommer tyvärr diplomatin att lamslås fullständigt efter en handfull rundor. Alla kommer att förklara krig mot en, inklusive ens vasaller och allierade. Relationerna kommer att fortsätta falla till ca. -400 har jag för mig vilket gör diplomatiska förhandlingar omöjliga

Det enda man kan göra är att försöka köra över alla så fort som möjligt. Börja med att ta över ena halvan av ön för att sedan ha endast en front att slåss på. Bör göra resten av kampanjen lite lättare.

Permalänk
Skrivet av Hockey Stick:

Det enda man kan göra är att försöka köra över alla så fort som möjligt. Börja med att ta över ena halvan av ön för att sedan ha endast en front att slåss på. Bör göra resten av kampanjen lite lättare.

Självklart är detta ett måste, alla borde förstå att det är länlöst att slås i ett fler fronts krig

Permalänk
Medlem
Skrivet av grontoankan:

Självklart är detta ett måste, alla borde förstå att det är länlöst att slås i ett fler fronts krig

var i full gång på att få en enad front men fick realm divide mitt i mitt övertagande vilket gjorde att jag helt plötsligt hade många som hjälpte den jag attackerade så att jag fick börja kämpa på flera fronter.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Håller på att fundera över datorköp, och det hela hänger på om jag kommer lira Shogun 2 eller inte!

Vad säger ni, hur är detta spel i förhållande till exempelvis napoleon? Grafiken? Är motståndarna fortfarande korkade och lätta att överlista och hitta sätt att alltid vinna?

Föresten, någon som har koll på vilken plats på http://www.notebookcheck.net/Mobile-...ist.844.0.html som grafikkortet i min framtida datorn måste vara? Top 25? Top 50?

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Skrivet av Knightstreet:

Håller på att fundera över datorköp, och det hela hänger på om jag kommer lira Shogun 2 eller inte!

Vad säger ni, hur är detta spel i förhållande till exempelvis napoleon? Grafiken? Är motståndarna fortfarande korkade och lätta att överlista och hitta sätt att alltid vinna?

Föresten, någon som har koll på vilken plats på http://www.notebookcheck.net/Mobile-...ist.844.0.html som grafikkortet i min framtida datorn måste vara? Top 25? Top 50?

Tack så mycket för hjälpen!

Just nu är grafiken nästan identiskt med NTW men detta kommer ändras med DX11 patchen om någon vecka eller två. Motståndarna är svårare och smartare än tidigare (men ingen revolution att tala om från NTW), däremot finns fler svårighetsgrader, easy>medium>hard>very hard>legendary. Min bärbara dator har ett ati radeon 5870m (med 12% överklockning) och kan köra på näst högsta grafiken med fps 20-50 vilket är helt okej i ett TW spel (tv/film är 24fps). Med DX11 patchen kommer det bli snyggare och troligen mer krävande. Jag rekommenderar att din bärbara ska minst ha ett lika kort som min eller ett geforce 460m eller bättre. En dator med dessa kommer gå på runt 10 papp eller lite mer.

Permalänk

Tack

Skrivet av Zeuxlarsson:

Just nu är grafiken nästan identiskt med NTW men detta kommer ändras med DX11 patchen om någon vecka eller två. Motståndarna är svårare och smartare än tidigare (men ingen revolution att tala om från NTW), däremot finns fler svårighetsgrader, easy>medium>hard>very hard>legendary. Min bärbara dator har ett ati radeon 5870m (med 12% överklockning) och kan köra på näst högsta grafiken med fps 20-50 vilket är helt okej i ett TW spel (tv/film är 24fps). Med DX11 patchen kommer det bli snyggare och troligen mer krävande. Jag rekommenderar att din bärbara ska minst ha ett lika kort som min eller ett geforce 460m eller bättre. En dator med dessa kommer gå på runt 10 papp eller lite mer.

Tack så mycket, det vet jag ungefär vad jag ska köpa

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk

Någon som vet om det går att aktivera spelet på steam efter man har köpt det på deras officiella hemsida?

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Skrivet av Jocke1122:

Någon som vet om det går att aktivera spelet på steam efter man har köpt det på deras officiella hemsida?

Spelet måste aktiveras på Steam oavsett var man köpt det. Man får en kod och i Steam aktiverar man spelet genom menyn:
Games -> Activate a Product on Steam...

Om man nu inte kommer direkt till aktiveringsmenyn när man väljer att installera spelet.

Permalänk
Skrivet av Hockey Stick:

Spelet måste aktiveras på Steam oavsett var man köpt det. Man får en kod och i Steam aktiverar man spelet genom menyn:
Games -> Activate a Product on Steam...

Om man nu inte kommer direkt till aktiveringsmenyn när man väljer att installera spelet.

Okej. För på den officiella hemsidan är det 100kr billigare

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke1122:

Okej. För på den officiella hemsidan är det 100kr billigare

Spelet finns för 259 på t.ex. Dustinhome, om du jagar det billigt. Det är som sagt Steam-baserat oavsett var man köper. Vill du köpa digitalt billigt, så kolla in t.ex. Gamersgate, 306SEK. Jämför det med Steams pris på €50 (cirka 449SEK)
http://www.gamersgate.co.uk/DD-TWS2/total-war-shogun-2