Permalänk
Medlem

Aluminium HTPC

Hej alla, här är mitt lilla projekt där jag tänkt att bygga en HTPC. Då jag kombinerar detta med mitt projektarbete så har jag tänkt att bygga chassit själv.

Den skall vara liten, tyst och strömsnål och vad passar då bättre än AMD's nya Fusion plattform!
Komponenterna som används är:
Asus E35M1-I Deluxe
4GB Corsair DDR3
60GB Hårddisk
65W PSU

Media skall streamas via nätverk huvudsakligen.

Bilderna kommer från en Canon Ixus 90IS (Kompaktkamera....) och några från mobilen X10 mini.

Aluminium HTPC

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Du får en 5a av mig, lite tråkig på insidan men mycket bra gjort på utsidan:).
Jag gillade den skarpt faktiskt .

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Permalänk
Medlem

Bra jobbat tycker jag, stilrent!

Men jag tycker du ska försänka skruvarna på toppen om det går.

Permalänk

Mycket stil rent 5p.
Tips med tanke på fingeravtryck.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161927943
Funkar alldeles utmärkt till att torka av fingeravtryck mer.
Grymt mycket medel i flaskan så det räcker jättelänge, sen går ju också bra till skärmen

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

utsidan hade fått en 10 om du sänkte ner skallarna till fläkten.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh.

Permalänk
Medlem

Får ta en tur till clas ohlson någon dag, kanske inhandlar ett försänkningsdon med då, borde inte kosta allt för många kronor

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hur pass bra fungerar fläkten med tanke på att hålen egentligen är relativt små mot "vad" en fläkt är van att ha som insug?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Hur pass bra fungerar fläkten med tanke på att hålen egentligen är relativt små mot "vad" en fläkt är van att ha som insug?

Jag har ställt ner fläkten till ca 500rpm, så det är inga missljud pga de små hålen, och man kan känna att det är ett litet litet luftflöde. Fläkten låter inget eftersom den går så sakta och moderkortet håller sig under 60 grader vid full HD uppspelning. Funderar på att kanske förstora hålen lite och sätta in en vanlig 120mm och inte en slim. För det skulle faktiskt kunna få plats. Men som det är nu så fungerar det bra

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Mycket fint bygge! Testat t-röd mot fingeravtrycken?

Lätt 5p! God kväll!

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

OTROLIGT VACKER!!!! 5 Poäng

Permalänk

Hur hög är e35m1?

Permalänk
Medlem

Ett tips hade nog varit att vända på fläkten, varm kuft vill stiga uppåt, men du trycker ner den i chassiet igen

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Hur hög är e35m1?

38-40mm, men sen behöver du distanser med så lägg på några millimeter till.

Skrivet av Laggboxx:

Ett tips hade nog varit att vända på fläkten, varm kuft vill stiga uppåt, men du trycker ner den i chassiet igen

Det har du rätt i, har inte tänkt på det. Tack

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trevligt!

Till skillnad från väldigt många maskiner här i galleriet som får 5p hit o 5p dit enkom pga av quad sli gtx480 mm är det här ett bygge som FÖRTJÄNAR lite poäng.

najs work

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Mycket tjusigt, men det går inte att få ner skruvarna på ovansidan? Tycker att dom förstör en hel del.

Permalänk

Riktigt nice

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk

Snyggt!
Jag undrar bara. Var köpte du powerknappen elller kommer den ifrån något slaktat chassi?
Skulle vara underbart om du kunde svara till min mail, mwicen@kth.se om du har tid

Permalänk
Skrivet av Macatonia:

Snyggt!
Jag undrar bara. Var köpte du powerknappen elller kommer den ifrån något slaktat chassi?
Skulle vara underbart om du kunde svara till min mail, mwicen@kth.se om du har tid

"Startknappen

Från Kjell, den vita modellen. "

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt bygge. Blev grymt sugen på att bygga en mini-itx nu. Vad gick allt på, kan inte ha blivit så mycket heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Mycket trevligt bygge. Blev grymt sugen på att bygga en mini-itx nu. Vad gick allt på, kan inte ha blivit så mycket heller?

Har inte räknat exakt, men skulle tippa på ca 3000kr sammanlagt. Om du tänkt göra något liknande kör på färdig borstad aluminium

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt snyggt bygge

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

najs, jag bjuder 2500kr+frakt+ett htpcminiitx chassi fick ju aldrig mitt moderkort

edit: såg nu att du lagt ner 3000kr+

Permalänk
Medlem

Ett riktigt snyggt bygge, btw.

En fundering ang luftcirkulation.

Vart tar all luft vägen som blåses in alt ut ur lådan?

Såg att du hade några hål över bakplåten, räckar dessa?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ett riktigt snyggt bygge, btw.

En fundering ang luftcirkulation.

Vart tar all luft vägen som blåses in alt ut ur lådan?

Såg att du hade några hål över bakplåten, räckar dessa?

Vad jag läst så rekommenderar AMD inte över 80 grader för Fusion platformen, jag håller mig en bra bit under det nu som de är. Men jag har faktiskt tänkt på att förstora hålen lite och vända fläkten som jag fick tips av i ett inlägg längre upp, kanske fixa några nya hål på sidorna med. Men som det är nu så fungerar det men klart man kan förbättra det lite

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

I like! mycket snyggt å cleant! bra jobbat!

Visa signatur

Corsair 600T, Amd X6 1090T, Gigabyte HD6870 CrossFire, Gigabyte GA-990FXA-UD5, Corsair Force 3 120GB SSD, Corsair AX850 PSU, Corsair XMS3 2000mhz 8Gb, Corsair H70

Permalänk
Medlem

Var köpte du aluminiumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffstek:

Var köpte du aluminiumet?

Lokal metall firma.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla snygg.. 5p lätt

Men 60gb till en HTPC, vafan? Haha