Permalänk
Medlem

Bulldozer.. Värt att vänta?

Hej folket!

Börjar luta åt nytt datorköp snart och ge bort laptopen till någon behövande sötnos..

Har bara ett problem är Bulldozer värt väntan eller ska man sattsa på en SB 2500k alternativt 2600k?

Kan ju säga att datorn kommer användas som allaround, spel, film video och foto redigering. Ja i princip allt man kan ha datorn till.

Ge mig alla svar och argument ni kan! Övertala mig nu alla fanboys!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Med tiden kommer fler saker, är det inte värt med Bulldozer (dvs säga om du väntat), så vet du aldrig om det finns något nytt från Intel heller :)?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Skaffe en am3 bräda med stöd för bulldozer så kan du köra på en billig phenom så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Med tiden kommer fler saker, är det inte värt med Bulldozer (dvs säga om du väntat), så vet du aldrig om det finns något nytt från Intel heller :)?

De har du helt rätt i, Kan ju komma nytt. Funderar på om man ska låta världen utvecklas lite och bygga upp större budget.

Skrivet av matnojje:

Skaffe en am3 bräda med stöd för bulldozer så kan du köra på en billig phenom så länge.

Det går ju iofs, men vill helst inte göra på de sättet. Känns bättre att köpa allt så det liksom finns på en gång.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medzii:

Hej folket!

Börjar luta åt nytt datorköp snart och ge bort laptopen till någon behövande sötnos..

Har bara ett problem är Bulldozer värt väntan eller ska man sattsa på en SB 2500k alternativt 2600k?

Kan ju säga att datorn kommer användas som allaround, spel, film video och foto redigering. Ja i princip allt man kan ha datorn till.

Ge mig alla svar och argument ni kan! Övertala mig nu alla fanboys!

Det är aldrig värt att vänta i datorvärlden. Jag älskar min AMD som jag köpte i höstas. Visst, jag hade kunnat vänta till Sandy Bridge och fått en snabbare prolle men det går inte att tänka så. Då får du aldrig någon dator. Sen är processorns inverkan på ett vanligt datorsystems prestanda rätt så överskattad. Folk kollar på grafer och mäter procent. Grejen är bara att du som vanlig användare bara tillbringar några bråkdelar av tiden framför din dator då processorn verkligen får jobba 100%. Om det då tar 2 minuter och 30 sekunder att utföra en uppgift eller om det tar 2 minuter och 53 sekunder spelar ingen roll alls.

I spel är dessutom CPU-benchmarks oftast missvisande eftersom dom kör dom i låg upplösning. Det är i stort sätt alltid GPU'n som bromsar systemet om du kör i 1080p. Och kör du i lägre upplösningar så spelar det väl knappast någon roll om du har 120 fps eller 150?

Jag skulle satsat på en 2500K istället för en 2600K och lagt mellanskillnaden på mer Ramminne om du sitter mycket med filmredigering. 700kr ger dig 8 Gb istället för 4 Gb ram vilket är väldigt gött om man redigerar film. Kommer du främst att spela ska du utan tvekan lägga dom kronorna på ett bättre grafikkort!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det är aldrig värt att vänta i datorvärlden. Jag älskar min AMD som jag köpte i höstas. Visst, jag hade kunnat vänta till Sandy Bridge och fått en snabbare prolle men det går inte att tänka så. Då får du aldrig någon dator. Sen är processorns inverkan på ett vanligt datorsystems prestanda rätt så överskattad. Folk kollar på grafer och mäter procent. Grejen är bara att du som vanlig användare bara tillbringar några bråkdelar av tiden framför din dator då processorn verkligen får jobba 100%. Om det då tar 2 minuter och 30 sekunder att utföra en uppgift eller om det tar 2 minuter och 53 sekunder spelar ingen roll alls.

I spel är dessutom CPU-benchmarks oftast missvisande eftersom dom kör dom i låg upplösning. Det är i stort sätt alltid GPU'n som bromsar systemet om du kör i 1080p. Och kör du i lägre upplösningar så spelar det väl knappast någon roll om du har 120 fps eller 150?

Jag skulle satsat på en 2500K istället för en 2600K och lagt mellanskillnaden på mer Ramminne om du sitter mycket med filmredigering. 700kr ger dig 8 Gb istället för 4 Gb ram vilket är väldigt gött om man redigerar film. Kommer du främst att spela ska du utan tvekan lägga dom kronorna på ett bättre grafikkort!

Helt rätt.
Tänker man som jag sa (som i nu eftertanke var lite fel), så kommer du aldrig få en dator....
Datorvärlden utvecklas 24/7...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QuinnoX:

Helt rätt.
Tänker man som jag sa (som i nu eftertanke var lite fel), så kommer du aldrig få en dator....
Datorvärlden utvecklas 24/7...

Utvecklas ja...men det lanseras inte hela tiden nya CPUer och GPUer Så att vänta på Bulldozer tycker jag at är en bra idè

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Två månader är en lång tid, håll dock i åtanke att multitråds och multitask prestandan i bulldozer lär bli mysig. 8 riktiga kärnor ja tack!

Permalänk
Medlem

annars kommer bulldozer kanske (antagligen) sänka priser på annat också, du kan väl antagligen vänta en liiiten stund till, det blir nog mer värt pengarna imo...

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem

TS: håll ut lite till Jag hade satsat på Bulldozer. Annars om det kommer upp nån nyhet om att det försenas till tex augusti, då hade jag köpt Sandy Bridge.

Permalänk

Det beror helt på vilken budget du har. Om du har tänkt att köpa grafikkort som kommer flaskas av din cpu - tänk 5000-6000 kr på bara grafikort - så räcker SB. Om du köper grafikkort under det i dagsläget räcker AMD om du klockar bra.

En bulldozer som vi inte vet hur den presterar kan vara bättre än Sandy Bridge, men i spel läge finns ingen direkt anledningen i dagsläget. Självklart kan man försöka "framtidssäkra". Då behöver du bara byta grafikkort i framtiden.

Ps. Mina siffror är väldigt uppskattade.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

TS: håll ut lite till Jag hade satsat på Bulldozer. Annars om det kommer upp nån nyhet om att det försenas till tex augusti, då hade jag köpt Sandy Bridge.

Jo det gick i tankarna i morse att vänta max 2 månader sen blir det SB.

Skrivet av nicklas1988:

Det beror helt på vilken budget du har. Om du har tänkt att köpa grafikkort som kommer flaskas av din cpu - tänk 5000-6000 kr på bara grafikort - så räcker SB. Om du köper grafikkort under det i dagsläget räcker AMD om du klockar bra.

En bulldozer som vi inte vet hur den presterar kan vara bättre än Sandy Bridge, men i spel läge finns ingen direkt anledningen i dagsläget. Självklart kan man försöka "framtidssäkra". Då behöver du bara byta grafikkort i framtiden.

Ps. Mina siffror är väldigt uppskattade.

Budgeten kan variera stort kan inte säga i dag vad det kommer bli på men eftersom jag får tillbaks 14500kr på skatten (är ju lite kvar tillsdess) så vet jag att jag kan lägga en bra slant på datorn.
Men 5000-6000kr på grafikort vill man väl gärna inte lägga men låter lite dumt men hur funkar exempelvis
2500k med dubbla XFX HD6950 2GB?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket bulldozer kommer kosta? Finns det några siffror publicerade?

Permalänk
Skrivet av Medzii:

Jo det gick i tankarna i morse att vänta max 2 månader sen blir det SB.

Budgeten kan variera stort kan inte säga i dag vad det kommer bli på men eftersom jag får tillbaks 14500kr på skatten (är ju lite kvar tillsdess) så vet jag att jag kan lägga en bra slant på datorn.
Men 5000-6000kr på grafikort vill man väl gärna inte lägga men låter lite dumt men hur funkar exempelvis
2500k med dubbla XFX HD6950 2GB?

Det kommer fungera jättebra, cpun kommer inte flaska där om den klockas!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Det kommer fungera jättebra, cpun kommer inte flaska där om den klockas!

Okej låster awsome! Då kanske man har datorn färdig för köp snart då

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Två månader är en lång tid, håll dock i åtanke att multitråds och multitask prestandan i bulldozer lär bli mysig. 8 riktiga kärnor ja tack!

Jag använder ju aldrig mina 6 så varför skulle vänta på 8?

0.1% av datoranvändarna skulle idag märka skillnad på 4 processorkärnor och 8...

99% skulle märka skillnaden mellan:

1. Stor skärm > liten skärm
2. SSD > HDD
3. Starkt kaffe > Svagt äckligt snabbmatskaffe

I den applikationen där jag behöver processorkraft är enkeltrådigt fortfarande kung, d.v.s brandsimulationer med hjälp av ett program som heter FSD. Det roliga här är att man kan få beräkningar att köras på alla 6 kärnorna men det tar oftast LÄNGRE tid än att köra på en kärna tack vare att det är så otroligt många små beräkningar som ska utföras så att tiden det tar för CPU'n att fördela jobben upphäver fördelen att ha 6 ggr mer processorkraft.

Sen kan man även dela upp rummet i 6 olika delar och låta varje processor räkna på en del var och på så sätt utnyttja all processorkraft, men då får man å andra sidan inte en korrekt simulation av anledningar jag inte orkar gå in på

Summa summarum: Enkeltrådig prestanda är fortfarande kung och kommer alltid vara det på grund av att dom flesta uträkningarna man behöver göra bygger på resultatet av en tidigare uträkning. För att kunna göra applikationer flertrådiga måste problemställningen vara odynamisk. Alltså inte bero på några okända faktorer, t.ex okomprimerad rendering där du har indata för en pixel och med hjälp av den kan räkna ut exakt hur pixeln kommer se ut. Däremot är komprimerad bildrendering inte alls helt skalbart för multitrådning. Funkar dock bättre än för brandsimulatioinsfallet...

Så... nu är kafferasten snart slut

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770