Vad är syftet med 16gb ram i en bärbar?

Permalänk

Vad är syftet med 16gb ram i en bärbar?

Kollade denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=873890

Och jämförde med en annan som i princip är samma, den enda som skiljer är ramen.

I denna bärbara är det 16gb ram, jag förstår inte varför? Kommer det märkas någon skillnad gentemot 8gb?
Och isf i vilka situationer kommer det märkas?

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem

RAM minne finns ju för att användas, men för att använda mer än 8gb så måste man köra riktigt tunga program á stora SQL databaser vilket man inte gör med en dator av den kalibern om man kollar på komponenter i övrigt Tror det bara är i satt för att se coolt ut & på så sätt sälja.

Att gå från 8 till 16 som vanlig användare märks ej.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Droih:

RAM minne finns ju för att användas, men för att använda mer än 8gb så måste man köra riktigt tunga program á stora SQL databaser vilket man inte gör med en dator av den kalibern om man kollar på komponenter i övrigt Tror det bara är i satt för att se coolt ut & på så sätt sälja.

Att gå från 8 till 16 som vanlig användare märks ej.

Det var precis vad jag tänkte :). Jag tänker använda datorn till skolan, kolla filmer och spela Shogun Total War och BF3 när det kommer, då borde man inte märka skillnad på 8 och 16gb? Det är ju iof ballt att säga till polare som inte kan nått om datorer att man har 16gb ram

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightstreet:

Det var precis vad jag tänkte :). Jag tänker använda datorn till skolan, kolla filmer och spela Shogun Total War och BF3 när det kommer, då borde man inte märka skillnad på 8 och 16gb? Det är ju iof ballt att säga till polare som inte kan nått om datorer att man har 16gb ram

Kör du allt samtidigt så kommer du nog över 8gb, men inte i närheten av 16

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Man ska tänka på framtiden.. vad sa vi om 6 gb ram för 4 år sen? samma sak som ni säger nu..

16 gb är för framtiden.. och som du märker så blir allt krävande så förr eller senare kommer du och alla andra att få uppgradera er till sånna mängder.. men som Knightstreet säger.. i dagsläget så förändrar det ingenting.. bara en heads up för dig!

Visa signatur

Intell i7 core 3.4 ghz 2600k, Geforce GTX580, 1,5 tb, 8gb ram

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av clarky:

Man ska tänka på framtiden.. vad sa vi om 6 gb ram för 4 år sen? samma sak som ni säger nu..

16 gb är för framtiden.. och som du märker så blir allt krävande så förr eller senare kommer du och alla andra att få uppgradera er till sånna mängder.. men som Knightstreet säger.. i dagsläget så förändrar det ingenting.. bara en heads up för dig!

När tiden kommer då en vanlig användare behöver ens i närheten av 16gb så är dessa så långsamma att nyköp ändå är tvunget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clarky:

Man ska tänka på framtiden.. vad sa vi om 6 gb ram för 4 år sen? samma sak som ni säger nu..

16 gb är för framtiden.. och som du märker så blir allt krävande så förr eller senare kommer du och alla andra att få uppgradera er till sånna mängder.. men som Knightstreet säger.. i dagsläget så förändrar det ingenting.. bara en heads up för dig!

Det är ju jättepraktiskt om man för 7 år sedan köpt en dator med 8 gig ram. Då hade man absolut haft tillräckligt idag också. Resten av datorn hade dock varit värdelös i förhållande till ramminnesmängden. Så visst är det viktigt att tänka på framtiden, men då få man bannemej se till att alla komponenter är ordentligt överdimensionerade i dagsläget. Dubbla 8-kärniga processorer är exempelvis lämpligt också i så fall ;).
En spellaptop är ju inte så het om den är 4 år gammal även om den har 6gig ram idag.

Så jag ser ingen anledning till att idag ha 16gig ram istället för 8gig om resten av datorn inte har ordentliga specs eller att man behöver väldigt mycket ramminne av en specifik anledning i dagsläget. Och om några år är resterande delar utdaterade i vilket fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av clarky:

Man ska tänka på framtiden.. vad sa vi om 6 gb ram för 4 år sen? samma sak som ni säger nu..

16 gb är för framtiden.. och som du märker så blir allt krävande så förr eller senare kommer du och alla andra att få uppgradera er till sånna mängder.. men som Knightstreet säger.. i dagsläget så förändrar det ingenting.. bara en heads up för dig!

Jo det har du rätt i. Dock tror jag att när mina 8GB är otillräckliga så är också grafikortet, och processorn för dålig för det som kräver 8gb+ram

Jag brukar aldrig ha en dator mer än 1.5-2 år men jag får se hur jag gör, väntar kanske 2 månader o hoppas att 16gb går ner i pris

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk

Allt beror ju på vad man använder datorn med, jag har själv 8GB både i laptopen och den stationära, kommer dock byta upp mig till 16GB när jag köper ny (snart). De flesta lär ju inte behöva så mycket men för mig är det väldigt användbart av flera anledningar. Dels så kör jag mycket virtualisering vilket tar en del ram och sen så kör jag en del rendering och annat som tar mycket ram. Dessutom så har jag lagt en ramdisk där jag kör temporär lagring av vissa saker på ramminnet vilket ökar upp hastigheten rejält och som bonus sliter man inte lika hårt på SSDn.

Men tillbaka till ämnet, de flesta datoranvändarna har idag ingen använd av 16 GB ram men där finns nischade grupper, men även jag som använder väldigt mycket ram tycker 16GB i en laptop är overkill.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Inaktiv

Ja lite overkill... Men men!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightstreet:

Jo det har du rätt i. Dock tror jag att när mina 8GB är otillräckliga så är också grafikortet, och processorn för dålig för det som kräver 8gb+ram

Jag brukar aldrig ha en dator mer än 1.5-2 år men jag får se hur jag gör, väntar kanske 2 månader o hoppas att 16gb går ner i pris

Absolut! Men sen finns det ju människor som vägrar ge upp sina babys jag kanske krydda till det när jag sa 4 år men jag vet att det kommer ske betydligt snabbare än det. Vi ser ju i vilka dimensionern Moderkort och CPU höjer sig i dagslaget. Jag kan bara citera CEO för Java sa till oss utvecklare i en kongress i stockholm:

"Hårdvara utvecklas 3 ggr så snabbare än mjukvaror" med det vill jag säga att 8 gb är häftigt år 2011 men vad vet vi om 2012? Om du inte är super-geek, spelar 24/7 och är en prylnörd så tycker jag att man ska satsa långsiktigt!

Visa signatur

Intell i7 core 3.4 ghz 2600k, Geforce GTX580, 1,5 tb, 8gb ram

Permalänk
Medlem

16GB ram är inget du kommer behöva under den laptopens livstid iallafall

Kanske när det blir dags att köpa ny, men inte säkert det heller. 8GB är rätt mycket fortfarande.. Dom flesta datorer levereras med 4GB idag

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Simulera infrastruktur?

Jag som jobbar med CAD-infrastruktur kan tex köra tunga appar som webpshere javaserver, oracle, teamcenter på tex linux och samtidigt köra en virtuell windows klient med tex Catia eller NX på samma maskin för att göra versionestester eller utveckla i. Det är enkelt och praktiskt att alltid ha med sig sin lab-miljö och inte vara beroende av kundinstallationer.....
Men det är ju rätt specifika krav....

Men många andra som utvecklar i strodriftsmijöer har samma behov av att simulera kundens infrastruktur.

Även praktiskt för mjukvarutestare att ha flera virtuella instanser av olika typer av OS igång samtidigt på samma maskin.

Kan även tänka mig att säljare som är ute hos kund och skall köra demos har samma behov.

Men jag har svårt att se att någon har nytta av de i privat användade....

Permalänk
Medlem

Varför köpa 16GB nu? Du lär ju köpa upp dig till nyare dator om 2-3 år i alla fall. Varför inte vänta tills det behövs och då köpa den hårdvara och minnes standard som är best och prisvärd då.

Permalänk

Mycket RAM

Instämmer med det vissa tidigare skrivit, väldigt bra med 16gb ram för den som använder vissa typer av applikationer men ganska onödigt för den som vill spela spel/surfa/ordbehandla etc ...

Typiskt tänker jag på virtualisering, om man vill kunna ha öppet linux/windows/macos samtidigt t.ex. för att man av någon anledning vill testköra något på alla systemen. Då är 16gb RAM riktigt bra!

Antagligen även bra om man vill redigera video, manipulera stora bilder eller allmänt ha många tunga program öppna samtidigt.

Permalänk
Medlem

16GB vs.8GB låter väl bättre i folks öron. Därmed säljer den säkert bättre, utan att för den delen ge någon som helst märkbar extra prestanda, bara en lite tunnare plånbok

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Videoredigering m.m. +4K upplösning (timelapse-video från t.ex. 5dmk2) okomprimerat... tuggar lite på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Videoredigering m.m. +4K upplösning (timelapse-video från t.ex. 5dmk2) okomprimerat... tuggar lite på minnet.

Exakt... Några bildrutor okomprimerad full hd i 128-bitars färgdjup käkar upp 16 gb väldigt snabbt.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Om man ser tillbaka på de senaste 10 åren så tror jag det är få variabler som kunnat förutsäga en Windows-dators livslängd så bra som mängden internminne. Jag vet inte hur många Centrino-laptops (winXP) med 1GB eller 768Mb ram jag sett undanstuvade på företag under de senaste 5 åren för att ingen orkar vänta på att de ska swappa färdigt vid uppstart - med 2Gb hade de gått att använda än idag till office-användande och presentationer mm. Undviker man allra senaste office mm så är inte CPU så kritiskt. (Drar man in linux på dem är det en helt annan sak, där klarar man sig med mindre minne.)

Ett tag tyckte jag det var lätt att tänka konspirationsteoretiskt kring mängden minne i laptops som säljs - vill tillverkarna att datorn ska pensioneras tidigt så man måste köpa en ny? 4Gb har varit highend-standard väl så länge, och 2Gb innan dess. Men det kan vara så att sambandet nu håller på att planas ut, jag vet inte. För spel är det antagligen inte minnet som sätter taket idag utan snarare grafikhårdvaran... men för den majoritet som inte köper laptops för att spela på och som bryr sig om datorns praktiska livslängd så är det nog fortfarande minne man bör överdimensionera om man ska överdimensionera något.

Edit: tänkte lägga till hands-on-tipset att om trådstartaren spelar spel i huvudsak så är 8Gb nog fullt tillräckligt för "framtidssäkring" - men sen noterade jag att tråden är rätt gammal...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX