Media/surfdator med liten budget, 4-5000kr.
Nu känner jag att gamla Bettan håller på att bli lite väl seg och börjar bli dags för pension, så jag måste fundera på köpa nytt. Men då jag inte har handlat dator i delar förr så vänder jag mig till er för hjälp.
Mina kriterier är; så mkt prestanda för pengarna som möjligt, en knäpptyst dator är såklart ett plus men prestandan väger tyngre för mig då jag oftast lyssnar på musik när jag arbetar vid datorn och vid filmtittande via datorn sitter jag i ett annat rum, så lite ljud stör mig inte alltför mkt.
Har tyvärr ingen jättebudget och har väl tänkt att lägga ut ca 4-5k.
Användningsområde är mestadels surfande, uppspelning av HD-film, torrent-nedladdning, spelar musik... ja ni fattar, inget speciellt krävande i sig men oftast kör jag många saker samtidigt. Spelar EJ några tunga spel på datorn. I stort sett det enda spel jag kör på datorn är Football Manager som inte är grafikkrävande precis, så grafikdelen har jag tänkt snåla in på för tillfället iaf.
Räcker ett AMD Athlon X2 3.0 en bra bit eller är det bättre att lägga ut ~800kr extra på Phenom X4 3.4 för att framtidssäkra lite, och köra på linjen "ska det köpas nytt är det lika bra att slå på stort", eller nåt mittemellan?
Känns ju lite fel att snåla på processor när det är väl det viktigaste?
Är som sagt nybörjare med detta att köpa dator i delar, men har försökt kolla runt i andra trådar och forum för att kanske lära mig nåt. Slängde snabbt ihop en inköpslista på Inet och hoppas ni här kan komma med tips och råd om det är nåt som ni tycker behövs ändras/ta bort/lägga till.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/230661/media-surf
Då har jag hamnat på nästan 4500kr, men har då inte lagt till grafik- eller ljudkort.
Tycker ni jag ska lägga till separata grafik/ljudkort eller kan man nöja sig med integrerat, och isf funkar moderkortet jag valt då eller har ni bättre alternativ?
EDIT: Kan lägga till ännu en fråga. Angående chassi, bättre att ha nätdelen i botten eller uppe, eller spelar det ingen roll? Tänker på om nåt alternativ är bättre för varmt/kallt luftflöde...
Tack på förhand!