Laddare (kontaktdelen) hamnade i vatten

Permalänk

Laddare (kontaktdelen) hamnade i vatten

Vet inte om jag postar i rätt forumsdel, men såhär ligger det till : idag skulle jag packa ner ihop laddaren till den bärbara datorn och då hamnade kontaktdelen som går till vägguttaget som hastigast i hundens vattenkopp!
Är inte säker på om vatten trängt in i jorddelen /hålet, är det säkert att använda laddaren efter några timmar?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Låt torka så länge du kan, är bra bittert om något går sönder för att man inte väntade lite längre.

Eftersom det är kontakten (som man stoppar i väggen, inte den man stoppar in i transformatorn, right?) och inte hela dosan så är det inte så farligt, torka så mycket du kan och kör lite med en hårtork så har du den torr inom något minut.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Låt torka så länge du kan, är bra bittert om något går sönder för att man inte väntade lite längre.

Eftersom det är kontakten (som man stoppar i väggen, inte den man stoppar in i transformatorn, right?) och inte hela dosan så är det inte så farligt, torka så mycket du kan och kör lite med en hårtork så har du den torr inom något minut.

Tack för snabbt svar! Ja, det är alltså själva kontakten som ska gå till vägguttaget som hamnade i vatten. Och jag tänker mig att ytspänningen hindrade att vatten kom in i hålet för jorduttaget, men jag vet ju inte.

Ska låta den torka i några timmar till. ^^
Tack igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Utnyttja centrifugalkraften och snurra kabeln i en vid cirkel så kommer allt vatten att flyga ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Utnyttja centrifugalkraften och snurra kabeln i en vid cirkel så kommer allt vatten att flyga ut.

Bra tips, tack! Utförde rörelsen nu och min kollega tror nog att jag har blivit knäpp.
Jag har även "skruvat" i lite dasspapper och försökt absorbera eventuell fukt som finns där inne.