Permalänk

Megadöd dator...

Hej Sweclockare!

Jag har haft grymt otur när det gäller min dator som jag typ har haft nu i ett år... För ca 1 vecka sedan fick jag en blåskärm, så jag startade om datorn, och efter ett tag kom blåskärmarna inom kortare intervall. Det kanske beror på att någon fläkt är sönder så den blir överhettad, vad vet jag. Hur som helst, så har blåskärmarna upphört tills igår kväll. Då fick jag en enda blåskärm och sedan dess ser jag ingen bild när jag startar datorn. Inte ens Bios och modekortsbilden man får innan man loggas in på Windows. Men det tar inte slut ännu.... Nu kommer jag inte ens så långt längre, för när jag startar datorn går alla fläktar igång, och det verkar fungera bra, men efter ett fåtal sekunder stängs datorn av sig själv, men det märkliga är att den sedan startars upp efter någon sekund. Sedan pågår denna eviga loop av självnedstart och självuppstart.
Eftersom jag inte är en höjdare på datorer så vänder jag mig till er kunniga och erfarna snubbar

Mvh Martin!

Ps Jag chansar på att det är modekortet som jäklas!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem en gång i tiden och då var det moderkortet som lagt av. Du kan ju alltid ta en titt och se om det ser bränt ut runt kondingar någonstans.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Moderkort: Asus P8P67 Evo Processor: Intel Core i7 2600K@4.2GHz
RAM: 16GB DDR3 1600MHz Nätaggregat: Corsair AX850 Grafikkort: Asus GTX580 DCII
Lagring: OCZ Vertex 3 120Gb, 3x WD Green 2TB SATA3 Operativ: Windows 7 Ultimate (äkta)
Kylning: Corsair H80 Övrigt: Scythe Kaze Master Pro, BenQ XL2410T, BenQ GL2440H

Permalänk

Ska göra det, tack för ditt snabba svar förresten, hoppas på att jag har garanti för skitsaken hehe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinwalter:

Hej Sweclockare!

Jag har haft grymt otur när det gäller min dator som jag typ har haft nu i ett år... För ca 1 vecka sedan fick jag en blåskärm, så jag startade om datorn, och efter ett tag kom blåskärmarna inom kortare intervall. Det kanske beror på att någon fläkt är sönder så den blir överhettad, vad vet jag. Hur som helst, så har blåskärmarna upphört tills igår kväll. Då fick jag en enda blåskärm och sedan dess ser jag ingen bild när jag startar datorn. Inte ens Bios och modekortsbilden man får innan man loggas in på Windows. Men det tar inte slut ännu.... Nu kommer jag inte ens så långt längre, för när jag startar datorn går alla fläktar igång, och det verkar fungera bra, men efter ett fåtal sekunder stängs datorn av sig själv, men det märkliga är att den sedan startars upp efter någon sekund. Sedan pågår denna eviga loop av självnedstart och självuppstart.
Eftersom jag inte är en höjdare på datorer så vänder jag mig till er kunniga och erfarna snubbar

Mvh Martin!

Ps Jag chansar på att det är modekortet som jäklas!

eftersom du inte har kunskaper så skulle jag rekomendera dig att lämna in datorn.

Blåskärmar kan bero på flera saker det vanligaste är dåliga minnen, ett trasigt grafikkort , vist att det kan vara som snubben ovan sa men det är billigare att byta minnen en ett helt moderkort , taskigt för dig OM det nu visar sig att det är minnerna som är trasiga och du bytt moderkort och får samma symtom

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

Ska göra det, tack för ditt snabba svar förresten, hoppas på att jag har garanti för skitsaken hehe

Det kan vara betydligt enklare än så som någon annan skrev, du kan göra lite tester enligt följande länk.

På detta sätt kan du utesluta saker som usb-prylar hårddiskar osv. Om den har strulat lite under en längre tid kan det vara glapp i kablar, felaktigt placerade moderkortsdistanser (där ska det ju till en jäkla flax om den fungerat hyfsat under ett års tid, men ändå värt att kolla).

Permalänk
Medlem

Låter som ett problem jag hade förut. Dock hade jag inga bluescreens. Testa att göra datorn helt strömlös (ryck sladden) och vänta typ 15 min. Det tog iaf min dator ur loopen, precis som du beskriver den. Angående blåskärmarna så testa att ladda default-inställningarna i BIOS eller köra en clear CMOS (läs manualen för just ditt moderkort). Enligt mig låter det som något med hårdvaran är instabilt, eller att du har höga temperaturer. Ladda hem programmen CoreTemp och GPU-Z för att kolla processor- och grafikkortstemperaturerna.

Permalänk

Då kommer en följdfråga, vad kostar sådan här reparation. Om vi säger att dem då kommer fram till att det är moderkortet som strular, bytar dem det då till dig? För då tycker jag att det är komplett som ska betala då jag har garanti på modekortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

Då kommer en följdfråga, vad kostar sådan här reparation. Om vi säger att dem då kommer fram till att det är moderkortet som strular, bytar dem det då till dig? För då tycker jag att det är komplett som ska betala då jag har garanti på modekortet...

Om det finns garanti och du inte orsakat felet ska det inte kosta dig en krona egentligen. Har du byggt datorn eller dom? Är allt köpt från samma ställe? Om du köpte komplett paket från komplett skicka in hela aset annars om du nu vet hur man gör plocka ur moderkortet packa ner det i låda skicka det. Ram minnen kan du kanske testa i någon kompis dator snabbt och enkelt antar jag . Kanske till och med låna ett par ramminnen av någon kompis och trycka i räcker ju egentligen med en sticka bara för att se vad som händer. Sen följd fråga om ramminnena har du flera stickor eller bara en ? Har du flera så plocka ut alla utom 1 och byt ut dom en och en. Startar datorn riktigt när du plockat ut alla utom ett så funkar ju troligtvis det.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Det är jag som har byggt ihop datorn och alla delar är från komplett och under samma köporder, dock är min SSD-hårddisk från Netonnet. Men jag ska ta och testa det med minnena

Förresten Haglund, det fungerade tyvärr inte, sedan hade jag den helt strömlös under natten hehe ^^

Permalänk

Testade det med minnena nu, av min förvåning så hade jag igång datorn sjukt länge när jag använde bara ett av minnena. Så testade jag ta det andra och då coolade datorn av igen. Men när jag satt in det som jag trodde fungerade, blev det skit igen.
När den hade ett minne då den var igång länge hade jag ingen bild på skärmen ändå..... För mig känns det som att modekortet blir överbelastat eller är det agget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

Testade det med minnena nu, av min förvåning så hade jag igång datorn sjukt länge när jag använde bara ett av minnena. Så testade jag ta det andra och då coolade datorn av igen. Men när jag satt in det som jag trodde fungerade, blev det skit igen.
När den hade ett minne då den var igång länge hade jag ingen bild på skärmen ändå..... För mig känns det som att modekortet blir överbelastat eller är det agget.

Det låter ju lite som om att det är moderkortet osm spökar samtidigt som det kan vara lite knas med ramminnena med. Så jag hade nog tagit och skickat in ram och mobo till komplett och sagt att det är fel på nåt av dom om inte båda. Alternativt testa i någon annans burk resp någon annans ram i din. För funkar ram minnena är det ju onödigt att skicka in dom.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

japp det ligger något i det du säger, får vell varva in någon poalre haha

Permalänk
Medlem

Sånna där automatiska nedstängningar låter som om moderkortet hakat upp sig på en väldigt primitiv/låg nivå utan att ens låta resten starta upp. Gissar på att det bara är moderkortet som behöver bytas, om det inte är så att du har nätaggsproblem.

Minnesfel, grafikfel ska inte stänga av datorn, bara ge svart skärm ev. ljudsignal. Isåfall låter det mera som strömfel, temperatursensorfel, kortslutning, korrupt bios eller liknande. Alla bör täckas av moderkortet och delvis av nätagget.

Kan vara värt att tänka på också att nätagget fortfarande kan vara boven om du lyckas få igång datorn med annat kort. Kan vara ett fel som över tiden sabbar moderkort. Rör det sig om nätaggsstrul kan det även finnas följdfel som du kommer upptäcka efter att du bytt kort och börjar få igång saker och ting.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Ok tack för ditt svar!
Jag och en vän misstänkte modekortet och agget, surt. Jag får vell ta reda på hur man ska packa komponenterna till komplett, lika bra att sända båda två. Sen om dem kommer kräla sig ur att fixa nytt det vet jag inte, jag har inte högt förtroende för sådana här företag, tyvärr..

Permalänk
Medlem

Mm osis, men det finns mycket sämre handlare där ute än komplett. Den kommer nog rulla inom kort ska du se.

Om dem inte hittar fel på nätagget och skickar tillbaka det så var fortfarande uppmärksam på att där kan fortfarande ligga något som är svårt att testa. Du fick ju själv inte större problem förrän efter en viss tid.

Får du ett annat moderkort och det underliggande problemet består så kan symptomen vara annorlunda eller inga alls. Är ibland så att vissa kombinationer av hårdvara bara helt enkelt inte vill lira ihop.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Har man papper och garanti så bör det inte vara så stort problem jag har retunerat moderkort förr utan några bekymmer och nätagg med för den delen. Så länge det inte är pga av uppenbara handhavande fel så att det är massa åverkan på sakerna så skall och bör dom inte krångla med dig. Speciellt inte en så pass stor kedja. Kostar mer att få fläckat rykte än att göra en reklamation. Det är ju inga stora pengar för bolagen men större för oss konsumenter. Utan oss har dom ingen verksamhet.

Visa signatur

Permalänk

så sant som det e sagt, får man fråga hur du skickade modekortet, det är ju ändå känsliga grejer som kan gå lätt sönder under transport.

Permalänk
Medlem

Antistatpåse och sedan i bubbel eller skumplast, sedan i kartong. Har du inte sistnämnda kan du om du använder en större kartong så att det finns marginal på alla sidor köra med knöglade tidningspapper, bara den sitter tajt i mitten när du stänger lådan (men inte så tajt att komponenter börjar ta skada då naturligtvis).

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

OK!

Tack för tipset, nu gäller det att hålla tummarna för kompletts samarbetsvilja

Permalänk

Hade exakt samma fel på min dator jag hade för en månad sen.
Då plockade jag ur grafikkortet, så startade den och gick som vanligt.
Dagen efter så stendog den igen med samma symptom, plockade ur ram-minne efter ram-minne men utan resultat. Provade sen samma sak på alla hdd:s, men inget resultat där heller. Visade sig sen va moderkortet som hade bränts.

Slängde datorn i väggen och köpte mig en ny kanondator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Terminator:

Hade exakt samma fel på min dator jag hade för en månad sen. ..........Slängde datorn i väggen och köpte mig en ny kanondator

super smart av dig , du verkar ha för mycke pengar... men detta är inget som jag rekomenderar andra att göra. Trots att man ibland känner det som så.

Permalänk

jag har fått svar från komplett kan jag tillägga, dem vill ju att man returnerar den komponent som misstänks vara trasig. Dock kan man få en avgift ifall dem får en komponent som redan fungerar.... Det gör mig lite förbannad, det är väl inte jag som ska straffas för att jag inte vet hur man felsöker en dator. Får se om dem kan ta emot hela lådan istället.