Internet ute i världen

Permalänk

Internet ute i världen

Hej jag är ute och åker en hel del både i jobbet och privat i bilen. ca 3000mil om året. Så det blir att man har datorn som navigation oftast. Jag har flera år kört en E220 sticka för internet fungerat bra för mig. Sen kom iphone 4 och jag köpte en sån tänkte det bör fungera lika bra.

Jag har även en Iphone 3GS via jobbet. Vilket är även det kalas! Jag har prövat bägge och när man ligger och kör typ spotify så droppar dom lätt täckningen och återupptar inte den speciellt snabbt till datorn. Telefonen i sig själv verkar förstå snabbt att den skall upp på internet igen. Men datorn förstår inte i samma takt.

Finns det något smidigt sätt man kan plugga in bägge till datorn och göra så dyker ena uppkopplingen hoppar datorn automagiskt över till den andra uppkopplingen?

Och för dom som är petiga om laptop i bilen så har jag ordentligt bilfäste samt att jag bara använder den stilla stående. DVS parkerad eller vid rödljus. Allt annat vore befängt. Men spotify och GPS brukar jag rulla hela tiden. Och spotify strömmar ju en del.

Kom med allmänna tips om vad man kan göra. Jag kör windows XP på laptopen men är inte främmande för att uppgradera till win7 om det krävs.

Som en sidnotis iphone som modem verkar fungera underbart så länge man står still eller är i väl utbyggda städer. Men kommer man ut på landet verkar tethering fungera ruttet. Men iphonen lokala internet fortsätter fungera. Varför är det så?

Idag rullar jag spotify ifrån iphonens egen app. Sen gps ifrån laptopen för att få minst avbrott. Men det är inte riktigt vad jag vill så att säga.

Jag får ibland upp "En nätverkskabel har kopplats ifrån och iphonens blåa bar med 1 internet delning försvinner" Vilket jag tycker är lite mysko men den kommer som jag ser det endast när det står no service. Vilket kanske kan vara till hjälp för någon som har bra tips.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Synka låtarna via wifi när du har tillgång till det. Sen fixar du vettig mjukvara där du kan tanka in kartorna istället för att ladda hem dem allt eftersom.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Hej tanken med spotify är just att slippa ha all musik i datorn har iTunes i datorn tar upp dryga 430gb med media men spotify har bättre utbud som är lätt och navigera i. Streaming skall fungera. Det gjorde det med min e220 sticka. Kanske får skaffa mig ett sim till den igen och bita i sura äpplet så att säga om ingen har nå tips på det.

Synca musiken i spotify fungerar men den play osten jag har är STOR jag låvar. Senast låg den på runt 3500låtar. Och det var förra månaden. Adderade flera album sedan dess. Så den är vara på bra mycket mera nu. Och jag tror inte min hdd skulle uppskatta mig om jag gjorde så han blev smet full. Ser gärna iaf 50gb fritt så man har lite marginal och leva på.

Använder iTunes när spotify går ner. Lätt och fungerar bra. Dock kräver det ju att man köper allt men man har ju en fysisk kopia på det på en extern disk så. En hel del är musik och videos av olika slag. Datorn är ju inne en hel del där av videos. Annars du ju musiken fint ute.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Testa Netlimiter? kan du välja hur mycket bandbredd du vill ge diverse program.

Permalänk
Skrivet av Ctrlnet:

Testa Netlimiter? kan du välja hur mycket bandbredd du vill ge diverse program.

Hej jag har netlimiter på vår server. Den gör inte vad jag söker. Mitt problem är inte låg Band brädd. Problemet jag har är samma effekt som någon knycker ditt sim kort var 3je minut. Du har Altså ingen band rädd alls när telefonen har nyligen sökt nät. Du måste vänta en bra stund innan den återupptar.

Jag vill ha fail over till en annan uppkoppling det kan väll inte vara omöjligt.

Firefox nyttjar uppkoppling A dyker den byter den direkt till uppkoppling B sen testar den automatiskt med uppkoppling A igen periodvis för att se om den är vid liv. Lever den så hoppar den över igen till uppkoppling A. Kan man göra detta tillräckligt snabbt lär inte ens sakerna dyka som man kör.

Visa signatur