Köpa GTX580 nu eller vänta på nästa generation?

Permalänk
Medlem

Köpa GTX580 nu eller vänta på nästa generation?

Hej!

Sitter och velar så det står härliga till. Har flera gånger haft ett Asus GTX580 Direct CuII i divers kundkorgar men aldrig fått iväg beställningen. Sitter på ett Sapphire Radeon HD5870 vapor x just nu och det som får mig att tveka är om det är bättre att vänta till nästa generation grafikkort kommer ut. 5870 funkar ju ändå bra i de flesta spelen fortfarande.

Hur hade ni gjort?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Vänta på 28nm GTX600.

Sitter för övrigt med 460 som fungerar för det mesta i 1080p och har inga tankar på att uppgradera än.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Sitter och velar så det står härliga till. Har flera gånger haft ett Asus GTX580 Direct CuII i divers kundkorgar men aldrig fått iväg beställningen. Sitter på ett Sapphire Radeon HD5870 vapor x just nu och det som får mig att tveka är om det är bättre att vänta till nästa generation grafikkort kommer ut. 5870 funkar ju ändå bra i de flesta spelen fortfarande.

Hur hade ni gjort?

Mvh J

om det inte finns nått problem varför ska du då köpa nytt?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat in HD7xxx

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med prestandan så finns det ju ingen mening med o byta.
är du missnöjd så varför inte. är ju ett halvår+ innan nästa gen är på gång..

Permalänk
Hedersmedlem

Det har sagts innan i tråden, men kan vara bra att tänka på vid alla inköp.
Vad är det för problem du har och hur stor del av problemet löses av detta inköp?
I ditt fall verkar det inte vara så att du har problem med grafiken. Du är alltså inte missnöjd som det är nu egentligen.
Din idé om att köpa nytt grafikkort grundas troligen i viljan av att köpa nytt snarare än att byta ut något du är missnöjd med och i detta fall letar du alltså inte så mycket efter faktiskt logik. Det är snarare så att du vill köpa för köpandets skull men det svider lite mycket i plånboken så du vill att någon annan ska säga att det är ett bra köp så att du kan få utlopp för din köplusta. Eller så är jag helt ute och cyklar ;).

Alltså, du kan nästan alltid få bättre grejer om du slänger mer pengar på datorn. Men är du missnöjd idag? Det är en förbannat bra frågeställning för mig när jag velar iaf. Varför övervägs köpet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag är personligen lite sugen på att se vad LGA 2011 och HD 7XXX kan ge för prestanda. Spar pengarna och gör en riktig uppgradering i slutet av året isf istället.

Permalänk
Medlem

smart val med tanke på vad du har.
Jag kommer göra samma sak, vänta till nästa gen på både cpu o gpu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det har sagts innan i tråden, men kan vara bra att tänka på vid alla inköp.
Vad är det för problem du har och hur stor del av problemet löses av detta inköp?
I ditt fall verkar det inte vara så att du har problem med grafiken. Du är alltså inte missnöjd som det är nu egentligen.
Din idé om att köpa nytt grafikkort grundas troligen i viljan av att köpa nytt snarare än att byta ut något du är missnöjd med och i detta fall letar du alltså inte så mycket efter faktiskt logik. Det är snarare så att du vill köpa för köpandets skull men det svider lite mycket i plånboken så du vill att någon annan ska säga att det är ett bra köp så att du kan få utlopp för din köplusta. Eller så är jag helt ute och cyklar ;).

Alltså, du kan nästan alltid få bättre grejer om du slänger mer pengar på datorn. Men är du missnöjd idag? Det är en förbannat bra frågeställning för mig när jag velar iaf. Varför övervägs köpet?

Och i detta tämligen korta inlägg har du beskrivit hela manliga psyket. Varför sneglar jag alltid på nyare bilar då bilen jag kör är bra? Varför vill jag redan uppgradera en dator som jag precis beställt och som knappt har levererats än?

*skratt*

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

Halvt on-topic. Har man sett eller hört något om HD7xxx eller Nvidias nästa? LGA 2011 kommer ju i höst, men jah har inte sett ett smack om några GPUer.

mvh

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Runt jultiden rycktas det om HD7xxx, våren för Nv6xx.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobias75:

Och i detta tämligen korta inlägg har du beskrivit hela manliga psyket. Varför sneglar jag alltid på nyare bilar då bilen jag kör är bra? Varför vill jag redan uppgradera en dator som jag precis beställt och som knappt har levererats än?

*skratt*

Yeeeeah ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/43433-amd-be...

AMD har mer eller mindre bekräftat Q4, sen kan det bli förseningar men det ser inte ut så i dagsläget. Den gröna sidan är tystare, det är även nämnvärt att det finns gott om spekulationer om att första generationen 28 kan komma att lida av diverse bristfälligheter associerade med nya fabrikationsprocesser, som till exempel dålig prestanda och olika typer av problem.

Permalänk
Medlem

Ni har så rätt så rätt. Det är ju just "ha" begäret som gör att jag och många andra vill ha det nyaste hela tiden Jag är till den största delen nöjd med mitt 5870 så följer alla råd och lugnar mig till nästa generation. Köper en SSD eller något kul istället

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av .maker:

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/43433-amd-be...

AMD har mer eller mindre bekräftat Q4, sen kan det bli förseningar men det ser inte ut så i dagsläget. Den gröna sidan är tystare, det är även nämnvärt att det finns gott om spekulationer om att första generationen 28 kan komma att lida av diverse bristfälligheter associerade med nya fabrikationsprocesser, som till exempel dålig prestanda och olika typer av problem.

Med andra ord exakt som förra gången

Skrivet av Jaxione:

Ni har så rätt så rätt. Det är ju just "ha" begäret som gör att jag och många andra vill ha det nyaste hela tiden Jag är till den största delen nöjd med mitt 5870 så följer alla råd och lugnar mig till nästa generation. Köper en SSD eller något kul istället

Mvh J

hahaha, ja det är klart, något måste man köpe

Permalänk
Avstängd

Köp ett till 5870 om du nu behöver det. Annars är det väll idioti?

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört, att vänta in GTX600? Finns inte ens ett datum för när det släpps. Slutet av året om ens det. Sedan när 600 kommer ska du vänta in nästa generation då också? Det händer alldeles för mycket i denna branschen för att vänta. För en gamer gör en SSD inte speciellt mycket, så kör ist på ett nytt grafikkort du. Du hinner garanterat spara pengar till nästa generation när det finns ute på marknaden.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Jag är mycket nöjd med min nya 580gtx. Hade en 5970 innan och det är dag o natt vad det gäller prestanda.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Vänta, planerar personligen på att vänta på 600 serien :). Som tidigare sagt är det onödigt att upgradera när ens nuvarande fungerar bra, sen beror det på vilka standards man har.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att vänta på ett nytt grafikkort är om den nuvarande DirectX började bli utdaterat, om grafikkortet har gått sönder eller om du har problem med att spela de senaste spelen... imo

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det alltid finns något nytt som kommer inom ett tag.
När 6xx serien kommit dröjer det väl ett halvår innan det kommer en revision som är snabbare, billigare, svalare, tystare och med lägre energiförbrukning etc.

Själv kan jag inte riktigt vänta då jag inte har mer än ett mobility 5650 under tiden, därför kommer jag nog att skaffa ett GTX580.

Permalänk
Medlem

Det är ju en säg som går såhär "Den som väntar på någonting gott väntar aldrig för länge", om du tänker så när det gäller grafikkort så är du dum i huvudet.
Om du ska köpa nytt (inte uppgradera) grafikkort så är det riktigt korkat att vänta för dom uppdateras hela tiden.

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB