Permalänk
Medlem

Vattenblandning

tja.....

jo en liten fråga... när jag blandar vatten och glykol för vatten kylningen... hur mycket glykol ska jag då blanda i vattnet?
läst en del.. men det råder delade meningar om det....

vissa säger 50/50 andra säger 10-20% glykol

och kör man me för mycket glykol så blir det svårt att avlufta systemet och temperaturen påverkas negativt...

kommentar någon?

och tillsist... hur avluftar man systemet på bästa sätt? är man inte har nån ventil..

e det bara å skaka å skaka å åter skaka?

kommer köra en ehiem me en ehiem tank te.. ( och ja jag vet att den e skit men ni slipper oljudet från den om ni skör av ca 2mm på röret (bara tysta kritikerna ))

/pjotr

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Medlem

Ca:20-30% blir nog bra blandning =).

Permalänk
Medlem

Hur mycket watterwetter ska man ha procentuellt?

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Watterwetter ska man bara ha i 1-2% om jag inte misstar mig.

Permalänk

Fel. 3% waterwetter.

På flaskan står det att man ska ha 1 fluid ounce (29,6ml) till 1 quart (946,1ml) vatten. Det blir exakt 31,28633337ml WW till en liter vatten.
Enklast är ju då att slå i två matskedar (2x15ml) i en flaska batterivatten köpt på macken.

Waterwetter är inget antifrysmedel. Det fryser vid 0° som vatten.
Glykol kan man ju ha för att förhindra att det börjar växa saker i vattnet, men det försämrar värmekapaciteten. Waterwetter förbättrar den.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Fel. 3% waterwetter.

På flaskan står det att man ska ha 1 fluid ounce (29,6ml) till 1 quart (946,1ml) vatten. Det blir exakt 31,28633337ml WW till en liter vatten.
Enklast är ju då att slå i två matskedar (2x15ml) i en flaska batterivatten köpt på macken.

Waterwetter är inget antifrysmedel. Det fryser vid 0° som vatten.
Glykol kan man ju ha för att förhindra att det börjar växa saker i vattnet, men det försämrar värmekapaciteten. Waterwetter förbättrar den.

Vet inte riktigt, men jag tror att vattnet behåller samma värmekapacitet, men skillnaden är att vattnet blir av med ytspänningen vilket leder till bättre kontakt/flöde i systemet

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk

Vatten har 4,18 i värmekapacitet. Glykol har 2,4. Ju mer man blandar i, ju sämre blir det. kör man 50/50 som i bilar (oftast) så blir det 3,29. Har jag fel?

[edit] Nej det har jag inte. Konstruktörer av kylsystem med vatten som köldbärare, säger att andelen glykol ska vara så liten som möjligt. Hellst inget alls. Men helt utan är inte så bra heller. Alla rör å så börjar ju ärga inuti.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

hmm.. lite klokare blev man la inte direkt..... hur påverkar glukolen avluftningen då?.... blir det svårare att avlufta om man råkar lägga i för mycket glykol i vattnet?

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjotr2k
hmm.. lite klokare blev man la inte direkt..... hur påverkar glukolen avluftningen då?.... blir det svårare att avlufta om man råkar lägga i för mycket glykol i vattnet?

Klart det blir... blir en liten skummande effekt när pumpen vispar runt allt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

Jag har typ 10% och det växer inge alger i mitt system.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari